Režie:
Saul DibbKamera:
Gyula PadosHudba:
Rachel PortmanHrají:
Keira Knightley, Ralph Fiennes, Charlotte Rampling, Hayley Atwell, Dominic Cooper, John Shrapnel, Aidan McArdle, Alistair Petrie, Georgia King (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Historické drama, kronika života aristokratky Georgiany Cavendish, vévodkyně z Devonshiru. Georgiana (Keira Knightley) byla na 18. století, ve kterém žila, velmi moderní a pokroková žena. Její patriarchální manželství podle konvencí, s morózním, uzavřeným manželem (Ralph Fiennes), neschopným projevit jakýkoliv cit, ji neuspokojovalo. Ona milovala společnost, byla výbornou hostitelkou a společnost milovala ji. Nevyhýbala se hazardu a zamilovala se do mladého politika Charlese Greye. Manžel však, i když měl poměr s její nejlepší přítelkyní, donutil Georgianu, aby se své lásky kvůli dětem vzdala. (JOJ Cinema)
(více)Videa (2)
Recenze (561)
Peklo s vévodkyní ze světa, kde se vše řídí podle těch nejsměšnějších a nejzvrácenějších vzorců, kde nikdo není doopravdy svobodný (zvláště ženy, které v něm mají asi tolik práv jako vévodův pes), a který mne svou vykonstruovanou tragikou nikdy nepřesahující komnaty přepychových paláců a životní nudy irituje na nejvyšší mez. A jak se na červení zalitou knihovnu sluší, nechybí ani tradiční formulky: rigorózní a podbízivá matka, která by zasloužila lámat v kole, emancipovaná titulní hrdinka, jejíž sny nemohou dojít naplnění, vypočítavá přítelkyně, chladný a bezcitný manžel, fešný milenec, tuny dekadentních večírků, avantýr, slz a dvorskou etikou sešněrovaných slovních výměn. Nedá se říci, že by se jednalo přímo o zbytečný film, ale svou nijakostí, nudností, těžkou neoriginalitou, prázdnotou a Dibbovou režijní odevzdaností si o takový příměr koleduje. Přes fajnové herecké výkony určeno k brzkému zapomenutí... 2,5* ()
Vévodkyně stojí někde v půli mezi seriózním historickým dramatem o fungování aristokratických rodin v 18. století a mezi zfilmovanou dobovou bulvární historkou o záletnictví v nejvyšších kruzích. I kdyby se filmař nakrásně chtěl maximálně držet reality a přesnosti v zobrazení společenských vztahů příslušné éry, narazí na zásadní problém. Taková realita a myšlení jsou totiž dnešnímu divákovi bytostně vzdálené, a proto je nepřijme. Máme zkrátka tendenci posuzovat svět minulosti dnešníma očima. Tvůrci stojí v manželském sporu na straně Vévodkyně ztvárněné půvabnou Keirou Knightleyovou, i když dobová morálka stála jednoznačně na straně jejího manžela, který se choval podle dobových zvyklostí. Manželství se zakládala z ekonomických, provozních a reprodukčních důvodů. Plést do toho city byla čistá pošetilost. Na sexuální povyražení a citové vazby sloužili jiní. Na tom, že manželství představovalo mnohem spíš než pohodovou záležitost firmu se sešněrovanými pravidly a nevlídnou atmosférou, měla podstatný podíl i absolutní absence sexuální výchovy a požadavek panenství. Při zachování určité diskrétnosti měly nicméně majetné vrstvy dostatek možností k rozptýlení, byť genderově byli coby živitelé zvýhodněni muži. Kdyby měli lidé oné doby možnost spatřit naši současnost, zhrozili by se, jak lehkovážně přistupujeme k instituci manželství, na které stála tehdejší společnost. Vévodkyně je kostýmní velkofilm, kde je na co koukat a co obdivovat, počínaje velmi solidní výpravou a hereckými výkony předních evropských herců konče. Z komentářů je cítit, že někteří by ocenili spíš styl Jane Austenové a víc romantického ducha, ale taková prostě byla doba. Já měl spíš problém se scénářem, na kterém se ještě dalo víc zapracovat a rozvinout charaktery. Celkový dojem: 65 %. ()
Potěšilo mě, že vstup do děje netrval moc dlouho, jak bývá u některých histrických filmů zbykem. Začátek má spád a určitě by se našel režisér, který by prvních dvacet minut dokázal natáhnout na celovečení film. V první polovinu bych označil za poutavý příběh - určitě znáte ten rádoby euforický stav, kdy nehybně sedíte zcela pohlceni dějem. Děj se postupně mění na více výpravný, ztrácí na tempu, ale příběh je stále zajímavý. Popravdě, čekal jsem trochu jiný vývoj (přece jen jsem dost ovlivněn filmovými neuvěřitelnostmi), když přidám živelnost Keiry Knightly v úvodu, očekával bych od její role větší průbojnost; ačkoliv nakonec jsem rád, že se režisér nenechal unést a držel se biografie, která dělá příběh skutečnějším. Nemůžu se ubránit srovnání s Other Boleyn Girl, oba filmy jsou si podobné jak tématicky, tak i bezvýchodnou situací (pro mě vítězí The Duchess právě pro větší spád děje). Těšte se na opravdovou Sofiinu volbu. *** Opravdu nemůžu nevynachválit Keiru. ()
Usedlé, nevýrazné, ale na druhou stranu ani na chvíli nudící či urážející životopisné drámo o holce, co se narodila ve špatný čas na špatném místě, a co hůř, provdala se za špatného muže. Keira Knightley nasazuje jak svůj oblíbený kukuč uraženého štěněte, tak tvář naštvaného jezevčíka (viz. Domino), vcelku bez výkyvů proplouvá historickými reáliemi s parukami připomínajícími kedlubnu a zamilovává se do unylého maníka z Mamma Mia, aby se nakonec musela podřídit dobovým koncencím a historii a z nich vycházejícímu scénáři, který nezapomene v závěru vytasit stereotypní "jak to s nimi dopadlo" titulky. Slabších 7. Hlavně za skvělého necitu Fiennese. ()
Zdá se mi to nebo se historické filmy dostávají do stádia, kdy je dobré natočit historický film o každé události, o každé historické postavě, která kdy vůbec žila. Za chvíli se tak dočkáme historického filmu o žebrácích z Paříže nebo o mrtvole, kterou v 10. Století vyplaval Dunaj. Na druhou stranu nemůžu této vévodkyni vytknout, že její život zrovna nic lehkého nebylo. Dokonce mě to donutilo se o ní dočíst více informací, než je jen ve filmu. Keira Knightley to každopádně zvládla a popravdě se přiznám, že jsem na historický film nekoukal s takovým zájmem jako právě na život této vévodkyně. Pro mě neznámý příběh z historie tak herci dokázali zfilmovat velice zajímavě se vším všudy. S dobovou atmosférou, hudbou, kostýmy, postavami, lidmi...se vším všudy. Zajímavý, že hazard ve filmu zase tolik neukazovali, prý doteď dluží zemi tři miliony liber. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (15)
- Producentka Gabrielle Tana a její partnerka Carolyn Marks Blackwood získaly práva na knihu "Georgiana, Duchess of Devonshire" už v roce 1998. (ČSFD)
- Film se natáčel na mnoha stejných místech jako Pýcha a předsudek (2005), v níž také hrála Keira Knightley (Georgiana). (Aknah)
Reklama