Režie:
Shane BlackKamera:
Philippe RousselotHrají:
Russell Crowe, Ryan Gosling, Angourie Rice, Matt Bomer, Margaret Qualley, Yaya DaCosta, Keith David, Beau Knapp, Lois Smith, Murielle Telio (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Soukromý detektiv Holland March (Ryan Gosling) a nájemný ranař Jackson Healy (Russell Crowe) spojují své síly a podílejí se na vyšetřování pohřešované dívky a zdánlivě nesouvisejícího úmrtí jedné pornohvězdy. (Freeman Ent.)
Videa (11)
Recenze (779)
Laurel, Hardy a záhada ztraceného pornofilmu. Gosling nikdy nebyl tak zábavný a zároveň tak neodolatelný. Jeho nihilistický soukromý detektiv je sice trochu imbecil a docela dost alkoholik, který si plete sen s realitou a „eunucha“ s „munichem“, ale když jej jednou za čas osvítí múza, jeho okolí na chvíli oněmí. Ve filmu šlapajícím hlavně díky slovním přestřelkám dvou až tří postav k něčemu podobnému logicky nedochází často, ale jsou to právě bezeslovné (splatter) slapstickové scény, které dokazují Blackovu rostoucí režisérskou suverenitu. K některým velmi vtipným situacím (např. hned úvodní scéna s řítícím se autem) nestrhává naši pozornost, nechává nás, abychom si je v záběru sami našli. Stejnou důvěru v divákův intelekt projevuje také při nečekaném zakončování očekávaných scén. Lidé umírají bez jakéhokoli varování, postavy se často zachovají s větší bezohledností nebo brutalitou, než jaká je v hollywoodských žánrovkách normou (nechybí ani násilí na dětech), případně učiní chybné nebo naprosto stupidní rozhodnutí a musí nést jeho následky. Zásadní odhalení jsou učiněna díky náhodě nebo nekompetenci postav, nikoli díky soustředěnému sběru a rozboru dat. Na Goslingovi a ostatních postavách vám bude záležet také zásluhou náhlých, ale přesvědčivých změn tónu. Black ví, kdy se hodí nasadit vážnou tvář a posílit tím náš soucit s hrdiny, zároveň ale téměř nemoralizuje, jakýkoli náběh k patosu nebo podřízení se požadavku na „backstory“ jednotlivých postav dokáže včas utnout (při vážném dialogu o hrdinství například jedna z postav bezostyšně zalomí) a jako náplast na deziluzivní (a tedy poctivě noirové) finále nabízí akorát hlášku „Aspoň, že už zase piješ.“ Vůbec mi nevadí, že Black od Smrtonosné zbraně píše v zásadě pořád totéž, komediální noirové detektivky o dvojici cynických kovbojů, kteří mají život na háku a jsou okolnostmi donuceni znovu se dát do kupy, pokud to bude nadále stejně zábavné a dost výrazně odlišné od zbytku hollywoodské produkce, která zatím – až na čestné výjimky (Deadpool) – podobně vyzrálou schopnost sebereflexe, která by zároveň nepřebila zájem o postavy, neprojevuje. Z komerčního hlediska budou Skvělí chlapi pro Blacka pravděpodobně jenom zanedbatelným intermezzem před rebootem Predátora. Z hlediska skýtané cinefilní slasti jde prozatím o film roku. 90% Více tady. ()
Za oceánem frajer kvet, já všechno jsem mu žral. Cokoliv kdysi vyplodil, z toho jsem smíchy chcal. Ten borec s tváří kojence skvělý scénáře psal. On byl jako Skaut poslední, nikdo ho nestíhal. Léty však kolty vystřílel a navlhnul mu prach. Teď plácá sračky dementní, ze kterých jde až strach. Byl to Šejn, byl to Šejn. *** Ač Gosling s Vránou snaží se to hovno zachránit, já na pissálkovi vyčpělém nenechám suchou nit. Viděl jsem řvoucí logiku chcípat pod kopyty stád. Viděl jsem tumor debilní, co mě nepřestával srát. Z té pojebané grotesky já místy studem blil, a místy nudou usínal či utrpením vyl. Byl to Šejn, byl to Šejn. *** Čekal jsem mačo spektákl a dostal buzní řiť. Čekal jsem hlášky peprné, pak modlil se „Konci přijď!“. A že to bejval pistolník, co v očích měl chladnej cejn! Už ale přišel o koule, ten chcípák jménem Šejn. Byl to Šejn, byl to Šejn. Kdybych to předem nevěděl, zhnuseně bych se ptal, kdopak tu trapnou pičózu narychlo uplácal. Byl to Šejn, byl to Šejn … ()
Určitě to Black umí s větší ulítlostí (Kiss Kiss Bang Bang) nebo s větším počtem nezapomenutelných hlášek (Poslední skaut). Pokud ale ten film někde na body prohrává, je to čistě ve své vlastní kategorii, kterou si můžeme označit (např.) jako "blackovinu". Jinak je to mnohonásobně lepší, co běžně nabízejí podobné žánrovky (když už je někdo točí). Herci přesní (snad jen Kim Basinger je tu tak trochu omylem), slovní střelivo podávané v pravidelných dávkách a několik scén jasně kultovních. Celá pasáž "držím vás v šachu" by se měla tesat do kamene a záměrně podvratný vývoj děje baví každou minutu. Kolikrát ten film pro své i divácké pobavení uhne od běžného konceptu a přitom ani jednou nesklouzne k tomu, že by přímo parodoval. Black by měl točit jen filmy, kde nažene dva losery k nějakému zapeklitému případu. V téhle rovině je vážně bezkonkurenční. ()
Black je hláškař, umí parádně rozepsat figury, plnokrevně polidštit a pak je v dialogových výměnách nechává sypat (nejen) verbální humory, které diváky kácejí pod sedačku. Celé to ale zastřešuje tak strašně chabou a v mnoha momentech průhlednou kriminální zápletkou, že by neobstála ani jako retro epizoda CSI. Kdyby se ta vyšetřovací nota nebrala tak vážně (záběr tolika silných společenských témat) a přistoupila na více sebeshazovačné pitomosti, je z toho žánrová trvalka jak vyšitá. [Den po zhlédnutí to rychle vyprchá.] 3 a ½. ()
Príjemná oddychovka, je mi ľúto jej nedať 4 hviezdy, ale keď poznáte to najlepšie od Shanea Blacka, viete, že netrafil úplne do čierneho. Dvojka Crowe / Gosling je super, hlášky fajn a retro atmosféra osemdesiatkového L.A. možno najlepšia od L.A. Confidential. Ale zápletka, ktorú borci riešia, je tak vodnatá a nezaujímavá, akoby tam ani nebola. ()
Galerie (70)
Zajímavosti (16)
- Film byl věnován památce producentky Carmel Musgrove (1986-2015), která nečekaně zemřela ve Francouzské Polynésii. (Charpy)
- Přístupnost filmu se v jednotlivých zemích výrazně liší. Například v Kanadě v provincii Québec je film přístupný od 13 let, v Německu od 16 let, v USA od 17 let (rating R) a v České republice od 15 let. (Charpy)
- Celosvětová premiéra proběhla 11. května 2016 v Los Angeles v TLC Chinese Theatre. (Varan)
Reklama