Režie:
Justin LinKamera:
Stephen F. WindonHudba:
Brian TylerHrají:
Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Nathalie Emmanuel, John Cena, Charlize Theron, Thue Ersted Rasmussen, Finn Cole (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dominic Toretto (Vin Diesel) si myslel, že si konečně bude moci začít užívat klidný život s Letty (Michelle Rodriguez) a synem Brianem, jenže pak se ozvala jeho minulost. V týmu lumpů, kteří se rozhodli ovládnout svět, figuruje i člověk, který je stejně odvážný a nebezpečný jako Dom. A taky skvěle řídí. Koneckonců je to jeho bratr Jakob (John Cena). Rozešli se ve zlém po smrti otce a je jasné, že pokud se jejich cesty znovu zkříží, bude je to asi oba hodně bolet. A protože Jakobovi pomáhá s realizací jeho plánů geniální hackerka Cipher (Charlize Theron), se kterou jsme se seznámili v předchozím díle, musí Dominic tváří v tvář přesile dát znovu dohromady „rodinu“ rychlých a zběsilých řidičů. S nimi se vydá na neuvěřitelnou štreku, která vede přes Londýn, Tokio, středoamerickou džungli a historické uličky Edinburghu až do Ázerbájdžánu. Tam všude budou porušovat dopravní předpisy a fyzikální zákony a pokoušet se přitom zachránit svět. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (548)
„A to ani nespomínam tú ponorku...“ Toto je tak masívny film, že musím ísť na 4*. Dať deviatke „len“ 3* by bolo jednak nefér a jednak by som musel spätne prehodnotiť stovky trojhviezdičkových akčňákov z minulosti a odobrať im minimálne jednu hviezdu. Môžeme si z Vina Diesela robiť srandu (a aj si robíme), ale toto je proste fakt veľký hollywoodsky veľkofilm a automechanik v bielom tielku Toretto je jedna z mála rolí, v ktorých sa cíti prirodzene. „Spravodlivosť pre Hana“ je síce absolútne zbytočná (z jeho návratu nič nevyplýva, až na pár výnimiek je iba do počtu), ale Sung Kang je sympaťák, tak čo (aj keď vo veku 49 rokov začína vyzerať divne, keď sa snaží pôsobiť mladistvo, bezstarostne a nerozvážne). John Cena je výborná nová krv; režisér šikovne ťaží z jeho, ehm, minimalistického herectva. Absencia The Rocka a Jasona Stathama (ale naozaj?) mi nielenže neprekážala, ale dokonca sa mi páčila: séria vďaka nej zaznamenala odklon od špionážnych vládnych technomisí a vrátila sa k predsa len o čosi komornejšiemu duchu. Cameá sú úžasne absurdné. Na filme sa v tomto smere dokonale prejavuje seriálovosť (ba až telenovela); niekomu možno cameá budú vadiť, ale ja som sa spokojne pri každom nasprostasto, spokojne uškŕňal (áno, vrátane neviditeľného na konci). Akcia je štedrá, početná, bombastická. V deviatke sa často hrá predovšetkým s „magnetmi“, čo štábu umožnilo prísť s vynaliezavými, hravými nápadmi. Logiku, fyzikálne zákony ani iné záležitosti by som neriešil (znesiem v tejto sérii všetko a na všetko som pripravený, ale vesmírna akcia už aj mne pripadala ako láskavý parodický vianočný krátkometrážny špeciál natočený fanúšikmi pre fanúšikov). Pobavila ma rafinovaná hra so záporákmi: počas prvej hodiny tu skoro žiadny nie je (!), následne sa z toho, kto vyzerá ako hlavný, stane plus mínus klaďas a zo zápornej cameo roličky v podstate plnohodnotná záporná titulná rola a už som ticho, beztak som prezradil (skoro) všetko. Páčili sa mi nielen flashbacky (ktoré to osviežili) a atraktívna, rôznorodá, exotická, výborne nasnímaná výprava, ale tiež to, že tvorcovia prejavili pud sebazáchovy (konečne!) a vedia si zo seba nielen vystreliť („Kto je Dominic Toretto?“), ale tiež prekvapivá schopnosť ostro pichnúť do vlastnej vážnosti (je pozoruhodné, že Dominic mal v minulých desaťročiach také silné reči o rodine a pritom v skrini schovával toľko kostier). ()
4/10. Znuděný až na půdu. Devítka působí jak ojetina, které se zasekla převodovka, kouří z kapoty a točí se nonstop v kruhu. Vše jsme v téhle sérii viděli dříve a mnohem lépe. Chtělo by to akutně nějakou změnu, protože tahle kdysi zábavná stupidita dojela do slepé uličky. Dieselovo ego hází klacky pod nohy jakékoliv snaze o uvolněnost a kýč vidíte cákat doslova v každé scéně. Během dvou a půl hodinové stopáže doslova neexistuje čas na nic jiného, než na zádumčivé pohledy (místo smysluplných dialogů), sem tam hozený vtípek (Roman se snaží) a hromady akce, která nudí svým absolutně nekreativním provedením (světlá výjimka budiž díky první scéně s magnety a holčičím kočkováním). Pro mě slušné zklamání. ()
RYCHLE A ZBĚSILE 9 je hraný a (post)pubertální publikum oslovující (post)covidový trhák, který je ukázkovým příkladem toho, co je na současném modelu výroby hollywoodského velkorozpočtového filmu špatně. Desátý příspěvek do něčeho, co se označuje jako sága, má pořadovou číslovku devět, dokončuje provázání s tokijským spin-offem, který byl co do vzniku v pořadí třetím filmem, ale chronologicky z celovečerních sedmým; mrtvé postavy z tokijského spin-offu se navrací, aby se v potenciálním pokračování spin-offu jiných postav, představených v potitulkové scéně šestky, spojily; přitom se zhusta odkazuje na dění ze sedmé a osmé části; jako anta/protagonisté se objevují dávno zapomenutí rodinní příslušníci... Ano, problémem téhle franšízy je serializace se vším negativním, co s sebou přináší, od soapizace (vše jde přes osobní vazby pro zdání provázanosti) až k tzv. Jump the Shark efektu (místo seriálového skákání přes žraloka se s autem letí do vesmíru). Provázání všeho se vším pro vytvoření širšího universa, které má krom postav sjednocovat i nastavený hodnotový systém (rodina!), má v "devítce" za následek rytmickou rozpadlost a nezájem o dění. Protirgument, že tahle franšíza byla o atrakcích, neobstojí, protože jsou tyto vždy začleňovány do vyprávění, slouží mu a posouvají ho dál. Pokud bylo vždy Rychle a zběsile koncipováno jako taková zábavná procházka akčním žánrem posledních dekád, protože si každý díl bral z řady jiných amerických a asijských děl, "devítka" přijíždí jenom s vršením toho, co bylo v amerických trhácích k vidění v posledních pár letech a činí z toho digitální a aurální exces (nolanovské převrácení velkého vozidla, bayovské výbuchy, greengrassovské rvačky v omezeném prostoru a za využití v něm dostupných rekvizit, marvelovská superhrdinskost postav...). I ta melodramatičnost je jenom způsob, jak oslovit i ženské publikum, protože tentokrát kvůli vnitřní rozpornosti nefunguje ani ten hodnotový rámec, jelikož heslo "rodina především" má platit ve filmu, ve kterém se dítě opustí, aby lidé toto opečovávající jezdili po minovém poli a zabili desítky, ne-li stovky lidí s rodinami. Žádný blockbuster, nýbrž "numbbuster" (= ohlušující a otupující verze blockbusteru) s docela ok Dolby Atmos zvukovým mixem, ve kterém vyniknou aspoň dvě narativně integrované atrakce z konce prvního a posledního aktu. Pokud autíčka, tak raději J. G. Ballarda a Cronenberga. ()
Tupé akční filmy jako Rychle a zběsile pracují s jednoduchým pravidlem – musí se v nich dít dost zajímavých věcí na to, aby člověk neměl důvod zabývat se tím, jak moc nedávají smysl, kolik se v nich poruší fyzikálních zákonů a že je to vlastně celé volovina. Devátý díl téhle autíčkářské série to nezvládl. Justin Lin režíruje překvapivě znuděně a nenápaditě a jeho akční scény jsou o úroveň horší než to, co předváděl ve starších filmech, nebo s čím přišli jeho pokračovatelé. Jo, pořád to tu bouchá, do něčeho se bourá, odněkud padá, rychle se jezdí a ještě rychleji řadí. Ale oproti předchozím dílům tu prostě není nic, u čeho by si člověk řekl „wow, tohle bylo tak cool, že je mi jedno, že Vin Diesel neumí hrát a nemá krk.“ Navíc bohužel zmizely všechny zábavné charaktery a postavy, které byly schopné s Dieselem držet krok a usazovat ho, takže tu je teď jen on jako alfamachoborec a kolem něj pobíhají šášulové, jejichž původním úkolem v sérii bylo dělat humor a teď se marně pokoušejí tvářit jako hrdinové. Upřímně existuje někdo, koho reálně zajímá cokoliv o postavách Tyrese Gibsona, Ludacrise nebo Nathalie Emmanuel? Diesel je v tom sám. Cena vážnou hereckou polohu naprosto nezvládá, Charlize Theron má víceméně větší cameo a celé se to vleče odnikud nikam a i u těch nejpovedenějších akčních scén si člověk řekne maximálně „OK, ale posledně jste to zvládli o dost líp.“ Deváté Rychle a zběsile je pravděpodobně stejně pitomé jako předchozí díly. Jen je to díky unylé akci a nenápadité režii mnohem víc vidět. A mnohem větší dřina dokoukat. ()
F&F série má jednu výjimečnou vlastnost, a to takovou, že je schopna každým dílem zvedat scény do takových výšin komičnosti, až by člověk nevěřil. A F9 je už od prvních minut vygradována ad absurdum. Máme tady opět, zas a znova Domču Tureťáka, létající auta, vybuchující auta, motorky, čtyřkolky a vlastně vše, na co si člověk vzpomene, technologie, které by nemohly existovat i v sebelepších scifi filmech, a k tomu jeho teletubbies partičku, která je herecky opět ve stejném složení, takže alespoň za to dávám body navíc, protože už mi za ty díly přirostla k srdci. Dějově je to ale pořád stejná písnička. Stejná, nezáživná a jak jsem zmínil zde až komická. Lidé létající vzduchem, auto, které v letu zachytí stíhačka a odletí s ním, padouši přeskakující z motorky na motorku a auta jezdící po vertikálně spadlém provazovém mostě. Děkuji, nechci. Tak nějak naivně jsem doufal, že se za těch 8 dílů tvůrci poučí a podle diváckých ohlasů jim dojde, že by mohli trochu ubrat, ale asi marně. Takhle si zde jde divák pro akci, v tom lepším případě ale odejde se smíchem a pocitem, že se na světě najdou i hloupější lidi než on (=tvůrci), v tom horším případě to po 20 minutách vypne a bude dělat, že tenhle film nikdy nevyšel. On už ten John Cena v obsazení mohl tak nějak předběžně intuitivně bít na poplach, že to asi bude průser… 1 hvězda za “Dom a family” memes, které by bez filmu nikdy nevznikly. ()
Galerie (76)
Zajímavosti (15)
- Během natáčení se ošklivě zranil dublér Vina Diesela, Joe Watts. Při skoku z balkónu si poranil hlavu a z placu jej musela ihned odvézt rychlá záchranná služba. (mokki5)
- Romana Pearce (Tyrese Gibson) daboval v českém dabingu Marek Holý, namísto Pavla Vondry, který ho daboval v předchozích dílech, a to ze zdravotních důvodů. (DominatorCZ)
- Závěrečné honičky v gruzínském Tbilisi se účastní množství automobilů Škoda Octavia III, které skutečně v době natáčení filmu využívala tamní policie. (titto)
Reklama