Kamera:
Brett JutkiewiczHudba:
Brian TylerHrají:
Melissa Barrera, Jenna Ortega, Courteney Cox, Mason Gooding, Jasmin Savoy Brown, Hayden Panettiere, Dermot Mulroney, Samara Weaving, Tony Revolori (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sestry Samantha a Tara Carpenterové a dvojčata Chad a Mindy přežily řádění tajemného vraha ukrytého pod maskou ducha v městečku Woodsboro. Ve snaze zapomenout na tyto tragické události se všichni čtyři přestěhují do New Yorku, aby tam začali nový život. Netrvá to ale dlouho a objeví se nový a ještě brutálnější vrah v masce Ghostface a jejich životy jsou opět v ohrožení. (Forum Film CZ)
(více)Videa (12)
Recenze (356)
Nový Vřískot mě rozhodně potěšil, páč jsem věděl, do čeho jdu. Pokud je série na něčem postavená a v tom úspěšná, nevidím žádný důvod na překotné změny. A zde jde o dvě věci - tipovat si, kdo je vrah, a pokud někdo tvrdí, že vše věděl od začátku, pak jednoduše kecá, a vražednou akci. Vrah je opět nekompromisně brutální, a tak se nůž míhá raketovou rychlostí, najde si i hubu dokořán či vytřeštěné oko, ba co víc, dokonce i kuchá, a tak dojde téměř na střeva ven. Sympatické je cameo Samary Weaving, které dá vzpomenout na Hitchcockovu klasiku. Jedna z nejmrazivějších scén je s novinářkou Gale, která by už snad mohla dát vale plastikám, ale jinak její účast potěšila. Z hlediska dynamiky a napětí, pomíjím závěr, je výborné přepadení v pokoji vrcholící žebříkem. Přemíra hororových klišé napovídá, že film je třeba brát s nadhledem, ostatně sám si na mnoha místech ze sebe dělá legraci. Možná jen že tu je přespříliš mluvících hlav, každá další akce ale na ně dá rychle zapomenout. Vtip po titulcích je sice malinký, ale přesně zacílený. Další pokračování bych rozhodně uvítal. 4,5* ()
„Myslíš, že čórknem policajné auto a nepustím sirény?“ Ako celá séria, tak samozrejme aj šestka sa hrá na niečo megarafinované, v skutočnosti obsahuje zarážajúce množstvo toxických žánrových klišé (prežívanie smrteľných zranení, nezabiteľnosť istých postáv, upozorňovania ničnetušiaceho vraha na zastrelenie, jeho omráčenie a nedorazenie do konca). Skutočne si nie som istý, či by americká polícia vyhodnotila 20 bodnutí chlapa a zakončenie bodnutím do oka ako sebaobranu (živo si dokážem predstaviť pobúrenú reakciu úprimne rozhorčenej slovenskej kriminálky, že takto kurva nutná obrana fakt nevyzerá.). Autori sa síce snažia pracovať so zaujímavým nápadom, či človeku vo vyvražďovačke hrozí/nehrozí nebezpečenstvo na verejnosti, ale s týmto jednak pracovala už legendárna dvojka (Randy Meeks) a jednak je to blbosť (naozaj je bezpečnejšie ísť podzemným metrom namiesto objednania si veľkého taxíka?). Ale inak som sám zo seba prekvapený, ako sa mi šestka páčila. Napokon aj práca s „pohybom na verejnosti“ má tiež svetlé (či skôr riadne temné) okamihy, kedy asi prvý raz v histórii série vo večierke zomiera postava, ktorá je v tom fakt nevinne a ktorá sa Ghostfaceovi nechtiac priplietla pod nohy. Oceňujem, že nie je do seba až tak zahľadená, ako niektoré iné diely, ktorým som aj práve kvôli tomu musel udeliť „len“ 3*. Zbytočne sa nepiplá v žánroch, podžánroch a neviem, v čom ešte. Je v prvom rade „len“ drsným, sympaticky priamočiarym hororom. Bavili ma finálne rodinné (a iné) twisty a to napriek tomu, že som sa v nich jemne strácal, keďže za srdcovky považujem len prvé dve Cravenove časti. Páčil sa mi fajn kasting, takže keď obete umierali (alebo aj neumierali), držal som im palce. Melissa Barrera a Jenna Ortega sú super (oceňujem sesterský motív, sériu to oživilo, poľudštilo a v neposlednom rade nakoplo), Dermot Mulroney si to užíva a Courteney Cox (ktorá to aj produkovala) má síce iba väčšie cameo, ale nevadí to (možno je to tak dokonca lepšie?). Nedá mi nespomenúť presun deja do New Yorku a to napriek tomu, že väčšinou sa postavy pohybujú v bytoch. Ak sú aj občas na verejnosti, tak je to park alebo metro, takže to nevyzerá ako veľkomesto s počtom obyvateľov 8 miliónov, ale ako Woodsboro 2. Samo osebe je premiestnenia deja z Woodsboro osviežujúce, i keď, pravdaže, k tomu došlo už v trojke. Fanúšik si spomenie tiež na ôsmy Piatok trinásteho, kde vidiecky vrah zavítal do New Yorku. K vyvražďovačkám patrí krv, čo je v tejto sérii bežná vec, ale že tentokrát je násilie predsa len o jemný stupienok vyššie posunuté oproti minulým dielom. Páčili sa mi dozvuky z minula („múzeum“, mrazivý a fantastický Skeet Ulrich). ()
"Who gives a fuck about movies?" _____________ Aneb co se nestane když studenty filmové vědy dožene na práh smrti jejich vlastní koníček.... První SCREAM považuju za pomyslný etalon halloweenské filmotéky, dosud nepřekonaný kult subžánru slasher, a v neposlední řadě za perfektní meta-hororovou satiru, která geniálně podrývá klasická filmová klišé. Pátý SCREAM na tuto tradici brilantně (zcela nečekaně) a velmi modernizovaně navázal, vdechnul této franšíze zcela nový život a ukázal, že tahle série má stále co nabídnout. Šestý SCREAM je sice opět post-moderním výsměchem fenoménu requelů, sequelů a dojení filmových značek, avšak nedosahuje takové scénáristické nápaditosti, vynalézavosti, nepředvídatelnenosti, meta-parodické hravosti, ani "who-dun-it" dynamiky pátého (natožpak prvního) dílu, které vynikaly svým revizionistickým ohýbáním žánrových pravidel, popkulturními odkazy a důmyslnou hrou s diváckým očekáváním. Zato brutalita jednotlivých vražd daleko přesahuje vše, co jsme doposud viděli, a nabourává pomyslnou hranici diváckého diskomfortu – alespoň tedy v mezích teenagerské zábavy, která se mnohdy neubrání pubertálnímu sentimentu, kýči a patosu [z kterýho můj cringe-metr často praskal ve švech]. Ten inovativní potenciál využít koncept Ghostface jakožto nezastavitelnou hrozbu kolektivních zabijáků ve víru velkoměstského ruchu New Yorku byl tak dost promarněn a namísto toho se tu repetitivně hraje na jistotu, jede se ve starých kolejích a identicky se variuje stejný koncept z předchozího dílu. ALE pěkně bych šmelil, kdybych řekl, že jsem se nebavil, protože za víc kvalitních slasherů bych nejradši vraždil – a kdo ne, tak si zaslouží vykuchat.... VERDIKT: 7 bodných ran z 10 ()
Po pětce jsem svá očekávání raději srazil na minimum a nakonec mám v sobě lehce rozporuplný pocity, ale trochu jinak než jsem čekal. Před titulková scéna se opravdu povedla nevadí mi ani přenesení ghostface do prostředí velkoměsta ani jeho stylizace do podoby zabijácký mašiny ve stylu Jasona kdy třeba pronásleduje své oběti až do krámu kde začne bez milosti kosit i nic netušící zákazníky. Zkrátka po první půlce jsem nadšeně tleskal, že se povedlo konečně tuhle sérii přenést do současnosti, ale bohužel ta tradičně překombinovaná odhalovačka kdo je kdo plus opět neúměrný počet přeživších postav (nemohli už Tu Gail sakra konečně zabít když přežila pět dílů?) a důkaz o definitivní nepoužitelnosti nových postav to kazí, ale cítím tu aspoň trochu svěží vítr a po čtyřce která z hlediska inovace zůstala tak na půlce a pětce která není nic než totální recyklace předchozích dílů i pár tvůrčích nápadů. Jo a ghostface s brokovnicí je prostě cool.65% ()
Moje fatální náklonnost k vyvražďovačkám je sice jedna věc, ale druhá věc je i nechuť k podobným užvaněným sebeparodiím a teatrálnímu přehrávání aktérů. Tedy stejné neduhy, jako u posledního (loňského) dílu. A taky vesměs stejné (a tedy bezduché a nesympatické) postavy. A hlavně kvůli nim nejdu o hvězdu výš, i když bych rád a i když jsem o tom uvažoval, stejně jako minule. Je v tom ovšem několik dobrých scén i detailů a za ztrátu času šestý Scream rozhodně nepovažuju. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (31)
- 16. února 2023 bylo oznámeno, že Demi Lovato nahraje pro tento film píseň s názvem „Still Alive“. (HanzoBureshi)
- Postava Laury Crane (Samara Weaving) sdílí jméno s aliasem Sidney (Neve Campbell). Jméno Laura používala, když se skrývala ve Vřískot 3 (2000). Její příjmení je odkazem na Marion Crane z filmu Psycho (1960). (Takeshi666)
- Sam (Melissa Barrera) s Tarou (Jenna Ortega) se schovají v obchodě s názvem „Abe's Snake Bodega“. Abe Snake byl pseudonym Wese Cravena, pod kterým natočil film The Fireworks Woman (1975). (Guilemot)
Reklama