Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Jennifer Jason Leigh, Jude Law, Ian Holm, Willem Dafoe, Don McKellar, Callum Keith Rennie, Christopher Eccleston, Sarah Polley, Kris Lemche, Vik Sahay (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih.
(Česká televize)
Videa (2)
Recenze (439)
Ze začátku mě to moc nebavilo. Avšak od chvíle, kdy se dostaneme do hry to začíná být opravdu bláznivě ''morbidní'' jízda, ve které jsem se zhruba v polovině totálně ztratil. Tak nějak jsem ztratil přehled co má být realitou a co životem ve hře. No konec mi to každopádně pomohl rozluštit. Co se týká samotných efektů (masek) mutantů, tak zde jsem moc spokojený nebyl. Každopádně pistolka ze zubů a kostí mě pobavila a chtěl bych mít takovou hračku doma. 7/10 ()
U Mouchy mi přehnané použití krve a různých blivajzů přišlo ještě smyslupné, ale tady mi to přišlo už značně mimo - já osobně bych hru, kde se charaktery musí potýkat s pitváním žab, pojídáním zmutovaných obojživelníků a hlazením herní konzoly podobné placentě dobrovolně rozhodně nehrála. Konec byl sice výborný, ale díky tomu nebudu zvyšovat hodnocení filmu, který mě chvilkami nudil a chvilkami znechutil. ()
"Everything is so dirty, absurd, grotesque." Esenciálny Cronenberg, ktorý strašne rýchlo ubehne, ako to už býva so všetkým dobrým. Virtualita nahrádza realitu, pudová posadnutosť hrou sex, herný charakter skutočné vlastnosti... V roku 1999 nebol natočený len jeden Matrix! Videné v rámci Season Challenge Tour (týždeň so sci-fi filmom). ()
Snímek nutící k přemýšlení? Vážně? Ani náhodou. Parádní stylová psina z doby, kdy ještě Cronenberg nebyl usedlý pán. Rozmáchlá šílenost prskající nápady v jakýchkoliv slizkých patvarech. Uznávám, že jsem taktéž první třetinu přemýšlel, jestli to tvůrci mysleli vážně, ale v momentě, kdy jsem toto uvažování opustil, jsem si začal eXistenZ užívat. Vtipná, stylová jízda. Je úplně jedno, kdy se co stane, hlavně, aby se něco dělo. Tenhle film mi přinesl pes a poslintal ho. ()
Snímek nutící k přemýšlení, nemožný k pochopení... velmi silně mi připomínal ty nejulítlejší věci od Philippa K.Dicka. Určité pasáže na mě, zejména výpravou a stylizací, působily opravdu jako z počítačové hry (kdo jste hrál Fallout, určitě si vzpomenete na "chirurgické" stoly plné krve a kousků masa, které mi velmi připomněla scéna v rybí továrně), ale vrstvení jednotlivých realit na sebe mi přišlo místy až samoúčelné a nelogické. Prostě tenhle film nenechá váš mozek v klidu, ale nečekejte, že tomu přijdete na kloub. Mám takový pocit, že o to tvůrcům ani nešlo a to je asi ten zásadní problém. Film má sice styl, velmi dobrého Jude Lawa, ale taky spoustu věcí ve námětu, scénáři a jeho zpracování, které mi prostě nesedí. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (10)
- Film eXistenZ (1999) premiérovo produkovala britská filmovo - divadelná spoločnosť Natural Nylon. Tú oficiálne založili v roku 1997 Jude Law, Sadie Frost, Jonny Lee Miller, Ewan McGregor, Sean Pertwee, Damon Bryant, Bradley Adams a Geoff Deehan. (Anetulicek)
- V úvodnej scéne, kde sa predstavuje hra "eXistenZ", prichádza do miestnosti oneskorenec, ktorý má v pláne spáchať na autorku hry atentát. Na jeho identifikačnej karte, ktorú si necháva oskenovať, sa na spodku nachádza riadok textu, ktorý je písaný v starovekej babylončine. (tomashrabek)
- Natáčení probíhalo v kanadské provincii Ontario. (Terva)
Reklama