Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 479)
Ukázka neefektního efektu. Po většinu krátké stopáže filmu jsem měl pocit, že jsem svědkem realizace typicky řídkého scénáře katastrofického filmu, který byl chytře obalen vytříbenými technickými prostředky a naservírován publiku za syrova. To bohužel nic nemění na tom, že pod syrovým obalem je „Monstrum“ propečené, místy až spálené. Vlastně i na technické provedení je nutno hledět v kontextu doby – stačí se podívat, do jaké míry dominuje ruční kamera např. současným americkým seriálům. Z tohoto pohledu podržel producent J. J. Abrams dokonale prst na tepu doby a předložil publiku snímek s povědomým vzhledem a obsahem, který plně vyhovuje současné posedlosti pocitem ohrožení. Bohužel „Monstrum“ není víc než obal a i ten obal hraje pouze na první signální. Tenhle film je pouze obraz a zvuk. Mizerné postavy, afektovaní herci, žádný obsah. Ačkoli se jedná o bezesporu kvalitní žánrovou záležitost, způsob, jakým z filmu prosvítá jeho ledabyle zakrytá konvenčnost, mě zklamal. Navzdory skromným očekáváním... [6/10] ()
Efektná zimomriavková jednohubka. Konečne niekto úspešne posunul nápad z Blair Witch Project do nového levelu. Polovica rozpočtu vizuálne efekty, druhá polovica Skywalker Sound. Dolby zvuk zásadný! Ale nečakajte nič seriózne. Príšera a (skvelá) „overture“ Michaela Giacchina zo záverečných titulkov akoby vypadli zo sci-fi z paťdesiatych rokov. Cloverfield je klasická látka, pretransformovaná do mediálneho veku. Hanba Emmerichovej Godzille. ()
Jestli jsem u Blair witch nadával, že mě ta roztřesená kamera srala, tak tady mě doslova přiváděla k šílenství. Ten kameraman snad musel bejt nějakej těžce drogově závislej člověk s absťákem a navíc asi trpěl Parkinsonovou chorobou. Občas jsem měl pocit, že se tu kameru snad schválně snaží rozbít a to i v úvodní části filmu, kdy se vůbec nic neděje a tudíž nemá důvod kamerou mávat při útěku před nebezpečim. Ten nudnej úvod jsem teda přetrpěl a najednou rána a konečně se to začalo rozjíždět. Lidi křičej, zdrhaj, nikdo moc nechápe, co se děje. Prostě chaos a panika. Tahle část mi dokonce připadala celkem dobrá. Jenže potom už to šlo jenom z kopce. Nebudu řešit naprosto idiotský počínání hlavních postav, ale doufal jsem, že uvidim aspoň nějakou akci a místo toho film nabídne akorát tak záběr na schody, záběr na zeď, pak něco bouchne, chvíli je tma, potom někdo začne něco žvanit, pak následuje záběr na jinou zeď, pak na nebe, pak na nějakej barák, pak na vojáky, který střílej všim, co maj po ruce a občas se tam ukáže i ta lochneska. Jinak mě pobavilo, že nejlepší armáda světa si s tou lochneskou nějak nevěděla moc rady. Měli na ní radši poslat Chucka Norrise. Možná jsem to měl vypnout už ve chvíli, když někdy na začátku zazněla ta příšerná sračka od Seana Kingstona. To bylo první varování, který jsem ignoroval... Jedna hvězdička snad jenom za to, že film neobsahuje na konci žádnej proslov prezidenta pod americkou vlajkou. ()
„Tunely už radšej nie.“ Ja sa priznám, že ma to nechalo chladným. Ak necháme drobnosti, ako sú scény s „malými Godzillami“ (čo to vlastne bolo?) alebo záverečné pôsobivé „stretnutie“ na trávniku. Mám rád „štýl“ J.J. Abramsa (ktorý CLOVERFIELD produkoval), ale hoci je film príjemne kratučký, ubehne i kvôli pomalému rozjazdu (to najhoršie z „Melroce Place“) pomaly. Dokonca, i keď už sa konečne „začnú diať veci“, zriedka chytí dych/tempo. Snímka je zaujímavá jednak dráždivou absenciou odpovedí (SPOILER na konci záverečných titulkov údajne zaznie veta „stále to žije“ SPOILER) a tým, že „klasický“ godzillovský útok nezachytáva očami ústredného hrdinu, ktorý monštrum zneškodní (vedca, vojaka, prezidenta USA), ale anonymného davu, ktorý chvíľu uteká, ale skôr či neskôr musí padnúť. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org. ()
Po druhé projekci s několikaletým odstupem zvyšuji hodnocení, protože oceňuji především fantastickou ukázku realizačních možností. Goddard slušně krouží kolem žánrových klišé, ale hrdiny stíhá profilovat a Reeves celou záležitost povyšuje pomocí chytrého POV na nový level, kdy z titulního monstra ukazuje přesně jenom to, kolik divák potřebuje, i když dozajista žadoní o víc. Do top formy nakonec snímek posílají fantastické triky a dokonalá zvuková stopa. V době, kdy je vybroušené CGI standardem, působí letící hlava, ikonický most i opřená budova, jako technická lahůdka z doby, která má teprve přijít. 4 a ½. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (57)
- Vo filme si cameo účastníka party zahral aj slávny spevák americkej punk rockovej skupiny Yellowcard, Ryan Key. (HUMOOOO)
- Párty byla točena bez hudby a hosté v pozadí předstírali, že spolu mluví. Všechny zvuky pak byly přidány v postprodukci. (HellFire)
- Ve filmu nehraje žádná hudba, první zazní až po minutě a půl od začátku titulků. (HellFire)
Reklama