Režie:
Brian De PalmaScénář:
David MametKamera:
Stephen H. BurumHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Kevin Costner, Charles Martin Smith, Andy Garcia, Richard Bradford, Jack Kehoe, Robert De Niro, Sean Connery, Brad Sullivan, Billy Drago, Patricia Clarkson (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Píše se rok 1930, v USA panuje prohibice a Chicago ovládá gang Al Caponeho. V boji o miliardy dolarů plynoucích z nelegálního prodeje alkoholu korumpuje úplatky představitele města a policie a likviduje obchodníky, kteří od něj alkohol odmítnou koupit. Jeho heslem je, že s dobrým slovem a pistolí dojde dál než jen s dobrým slovem. Do Chicaga je vyslán zvláštní zmocněnec ministerstva financí Eliot Ness, který má řídit vládní akci proti distribuci lihovin a proti násilí. Dozví se o velké zásilce whisky a ve spolupráci se zvláštní policejní jednotkou vykoná razii ve skladu. V bednách však alkohol není. Al Capone, tisk i zkorumpovaní policisté se mu vysmívají. Setkání s poctivým pochůzkářem Jimem Malonem ho přivede k myšlence vytvořit malý neúplatný tým. Spolu s Malonem vyberou na policejní střelnici nejlepšího střelce, Itala Georga Stonea, původním jménem Guiseppa Petriho. Čtvrtým mužem se stane policejní účetní Oscar Wallace, kterého Nessovi poslali z Washingtonu. Ness prohlašuje, že chce využít všechny zákonné prostředky k tomu, aby Al Caponeho dostal do vězení… (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (909)
Pravděpodobně nejlepší film režiséra Briana De Palmy. výtečná podívaná s (právem Oscarem oceněný) výtečným výkonem Seana Conneryho a také Kevina Costnera, Andyho Garcii nebo Roberta De Nira v roli Al Caponeho. Mistrovský soundtrack Ennia Morriconeho, De Palmův tvůrčí styl v té nejpůvabnější podobě a především dodnes jeden z nejlepších gangsterských eposů. Sice se spousty momentů ve filmu neshoduje se skutečnými událostmi, bez událostí z 30. let 20. století by ovšem tahle nestárnoucí pecka vzniknout nemohla. ()
De Palma a gangsterský film je stejným spojením jako Rolls-Royce a osobní automobil. Přesto zůstává otázkou, jak by to dopadlo, kdyby se v Neúplatných tolik nemixovaly žánry (především omezení samoúčelných komických scén a průpovídek). Zkrátka temno někdy zazáří víc než stylizovaný jas. Je mi líto Briane, ale Scarface a Carlito´s Way jsou v tvé tvorbě o pupek Al Caponeho vpředu.. ()
Neúplatní = nesmrtelná klasika žánru, směsice hned několika filmových prvků jak z gangsterských filmů, tak z westernů, tak i z thrillerů, no, prostě moderní městský western, který dosáhl kýženého úspěchu především díky svým hlavním představitelům. Robert de Niro, ač se před kamerou objevil jen párkrát, ztělesnil gangsterského šéfa Al Caponeho skutečně přesvědčivě jak svou vizáží, tak i svým pojetím role, prostě jsem mu jeho herectví věřil od začátku až do konce. Pro Kevina Costnera (mladý agent Ness) to byla možná jeho "NEJ" role. Sean Connery však všechny předčil jako starý, zkušený a ostřílený policista Malone, byl vynikající (poprávu dostal Oscara), jen škoda toho jeho nečekaného konce:-( Andy Garcia (agent George Stone) nebyl pak skoro vůbec vidět, naopak malý Charles Martin Smith (trochu vlezlý, ale jinak odvážný agent Oscar Wallace) dostal mnohonásobně víc prostoru. Skvěle zpracovaný film, který si bere hodně z klasik a z důkladné znalosti gangsterských filmů 40. a 50. let, navíc opět s perfektní hudbou od italského génia Enrica Morriconeho, s velice dobrou výpravou a s vynikající kamerou (to střídání dlouhých a zpomalených záběrů - parafráze slavné scény na oděských schodech z Potěmkina je zde přímo ukázkové), co víc si přát... ()
BRIAN DE PALMA, THE UNTOUCHABLES (1987). Kovbojka v gangsterském hávu o věčném boji dobra se zlem, kde jsou už asi v desátý minutě karty rozdaný. ___ Je to tak americky velikášské, (nejen politicky) korektní, a tím pádem předvídatelné, že v průběhu filmu už jen rezignovaně přijímáme "pravdy" o tom, že zatímco skrz na skrz prohnilý Al Capone (mrazivě slizský De Niro sem bohužel vpadl, jak říká Pohrobek, z nějakého jiného filmu) musel mít ve své zvrácenosti naruby snad i ponožky, "správná čtyřka" na straně zákona nejenomže pochopitelně "nepopije, nezakouří a nesesmilní", ale navíc vládne i nakažlivě chlapáckým smyslem pro legraci. Mirek Dušín a jeho Timurova parta hadr. _____ (Nemohu pominout, na jakém pozadí příběh vyrůstá. Doba prohibice. Doba, do které z historicko-politického hlediska spíše mžouráme. Doba rozostřená, paranoidní a temná. S doposud nerozklíčovanými motivy jednání aktérů i událostí. A především doba, vzpírající se příliš jednoznačné, a proto v tomto kontextu hloupé, hře na hrdiny a padouchy... Příklad za všechny: Ironií osudu si E. Ness později vyvinul tak intenzivní vztah k alkoholu, že jej od něho takřka nemohli odloučit... . ) _____ Pod tíhou tohoto rozvrhu sil, v mých očích pak nutně i ona proslavená přestřelka na schodech vypadá spíš jako parodie na sebe samu. Nezachrání to už ani Morricone, ani nákladná dobová výprava, ba dokonce ani všechny tehdy pozitivní mužské ksichty v Hollywoodu (by) nemohli ten scénář rozpohybovat. Závěrečná, rádoby vtipná replika novináře s Eliotem Nessem o konci prohibice, v mých zařadila tento snímek do škatulky: TV program na sobotu večer pro konzervativní rodinku se dvěma mírně odrostlejšími dětmi. ___ Tak nevím. Byv odchován cynickým ethosem francouzských kriminálek, v nichž poslední svědek zpravidla umírá ranou policejního snajpra do zátylku, možná bych se na předem ideologicky nalinkované filmy, jako je tento, příště raději ani neměl dívat. ___ Zajímavý komentář: Pohrobek. ()
Pokud nějaký film vidím podruhé, začínám hledat menší chyby, nedotažené detaily, trhliny v ději či nějakou naprostou pitomost. Neúplatní naštěstí nejsou tento případ. Napodruhé jsou 30. léta daleko přitažlivější a režie ještě dokonalejší. Úvod s břitvou, kufřík, nepovedená akce, setkání na mostě, přísaha, baseballová pálka, přestřelka na schodech, výtah, Malone aneb kamera v akci, konec na střeše...De Palma nám vůbec nedopřeje se nadechnout. Co sakra dodat? Connery na vrcholu, De Niro ve formě, De Palma ve formě, Costner a Garcia ve svých prvních a lepších rolích + skvostná hudba od Morriconeho s nadpozemským úhlavním motivem. Jestliže hledáte zlatou střední cestu mezi seriózním eposem Kmotrem a brutální, hláškoidní Zjizvenou tváří, nemůžete tento snímek minout. [Přesná stopáž: 119 min] ()
Galerie (52)
Zajímavosti (54)
- Když po smrti účetního při rozhovoru podává Sone účetní knihu Eliotu Nessovi (Kevin Costner), přitiskne si ji k hrudníku s rukou ohnutou v zápěstí. Po střihu však má ruku svěšenou. (johnnymay)
- V opeře nezpívá nikdo jiný než jeden z největších světových tenoristů, Ital Mario Del Monaco (27. 7. 1915 - 16. 10. 1982). (Karlos80)
- Jim Malone (Sean Connery) při svém skonu s ohledem na utrpěná zranění adekvátně nekrvácel. Odvezli jej do nemocnice a podle jiné mrtvoly mu "upravili" krvavé oči. (Kulmon)
Reklama