Reklama

Reklama

Bílá královna

(seriál)
  • Velká Británie The White Queen
Trailer 1
Velká Británie, 2013, 9 h 57 min (Minutáž: 58–62 min)

Předloha:

Philippa Gregory (kniha)

Hudba:

John Lunn

Hrají:

Aneurin Barnard, Rebecca Ferguson, Amanda Hale, Oscar Kennedy, Reece Pockney, Juliet Aubrey, James Frain, Max Irons, Janet McTeer, Hugh Mitchell, David Oakes (více)
(další profese)

Epizody(10)

Seriál Bílá královna strhujícím způsobem ztvárňuje jedno z nejdramatičtějších a nejbouřlivějších období v dějinách Anglie. Příběh lásky a chtíče, svádění a podvodů, zrady a vražd je vyprávěn z pohledu tří zcela odlišných, ale stejně neústupných žen – Alžběty Woodvillové, Markéty Beaufortové a Anny Nevillové. Ve svém honu za mocí budou používat intriky, mistrnou manipulaci i ženské půvaby, aby se probojovaly na anglický trůn. Je rok 1464 a Anglie se před příchodem Tudorovců na trůn zmítá uprostřed války o legitimního krále. Je to trpký souboj dvou stran jedné rodiny – rodu Yorků a rodu Lancasterů. A všechny tři ženy zoufale touží získat korunu. (HBO Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (82)

erased 

všechny recenze uživatele

Lekce historie z Bradavické červené knihovny. A tím rozhodně nemyslím nějaké stranění červeným, Lancasteři, a vlastně všichni muži, jsou zde totiž až do posledního dílu série zobrazení jako neschopný plevel, se kterým intriky bílých lomcují ze strany na stranu. A nejen oni, celá historie se totiž smrskla na kouzlení a řešení osobních problémů a vendet žen obou rodů, zatímco opravdová politika se odehrává za zavřenými dveřmi, a ony s pomocí svého šarmu, čárymárů a boží prozřetelnosti tahají za nitky. Rámcový děj jednotlivých dílů se pak omezuje na to, která z nich a kolikanásobně zrovna rodí, popřípadě umírání jejich ratolestí z těch či jiných důvodů. A i přes tu červenou jsou postavy černobíle ploché jak prkna, všichni hodní jsou krásní a milí, všichni zlí naopak odporní, slizcí a drzí, jediným zajímavým aktérem byl samotný Kingmaker, ale ten, jak víme, bohužel nežije věčně. V kontrastu s povedeným vizuálem a krásnou hudbou je pak v druhé polovině naprosté selhání v maskování veku postav, kdy starší aktéři pouze rozpustí velkolepé účesy a vymění bohaté róby za hadry, zatímco v obličeji vypadají stále jako ta jejich dítka, která ještě přežívají. To souvisí i se zmateným skákáním v čase, žádné zápletce se totiž nevěnuje víc než půl hodiny a roční období se v ději střídají stejně rychle jako jednotlivé scény. Ano, chápu, že emancipace žen a whatnot je dnes v kurzu, ale takto jednostranným pojetím hyzdit anglickou historii prostě JE jedním z největších seriálových failů BBC. Takhle prosím ne. ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Od seriálu jsem si sliboval mnohem více, než jsem následně dostal. Tvůrci evidentně nepracovali s přemrštěným rozpočtem, takže se veškerá akce odehrává mimo záběr a mnohem větší pozornost se věnovala romantice a častému odhalování tělesných partií (ano, horňáci jásají). Do děje byla, čertví proč, vepsána i jakási čarodějnická linie (asi pro úspěch Harryho Pottera), která mi fakt lezla na nervy. Dohromady to pro mě byla jedná velká směs negativ i pozitiv, takže neutrální tři kousky zhruba vystihují můj názor na celý tento počin. ()

Reklama

01Zuzana10 

všechny recenze uživatele

Spievali sa o nich rytierske piesne a dnes sú v TV. Slávne príbehy vojen ruží. Ak sa nenecháme odradiť zúfalo zlým pilotom a 2. dielom, čakajú nás prepletené príbehy bojov o moc, vplyv na dianie a osudové rozkoly v rodine. Ide o historickú fikciu, mnohé fakty sú doplnené legendami, ktorým ľudia verili. __Ďalej píšem o: 1) ženy ako oficiálne hlavné postavy na úkor historických udalostí, ktorých vznik je nedostatočne vysvetlený, 2) skazený pilot, 3) od 4 ep. zlepšenie zápletky/postáv/dialógov, 4) vizuálna nádhera, 5.) populárna vlna historických seriálov. __1) Názov napovedá, že ústrednou postavou je žena, resp. tri ženy. A ako ovplyvňovali mužov pri moci, aby sa udalosti vyvíjali v ich prospech, ako mal rovnaký čin rôzne účinky na tri ženy v rôznom postavení. To je premisa. The White Queen je však centrálna postava, s najvyššou dotáciou času. Čo býva často na škodu. Pretože faktický príbeh sa začal ešte pred tým, než je Biela kráľovná na scéne a diváci tak prichádzajú o poznanie súvislostí, základov, na ktorých možno stavať. (Hl. v pilote.) Bez naštudovania si aspoň wiki či pozretia pár hist. dokumentov o vtedajšej dobe nerozumieme, prečo bolo TAK nerozumné od kráľa vziať si ovdovelú ženu z nižšej šľachty s dvoma deťmi. Nerozumieme vplyvu grófa z Warwicku a jeho nárokom, či prečo majú jeho dcéry privilegované postavenie. Nerozumieme dôležitosti miestnych grófstiev a ich povinnosti/dobrovoľnosti pomáhať kráľovi atď.__ Zameranie sa na ženy odoberá čas mužom a teda nedostávame dostatočné informácie o výrazných zvratoch, rebéliach, neuvedomujeme si ich závažnosť. Hlavne spočiatku (1. 3 ep) ide príbeh Elizabeth zbytočne a neprirodzene na úkor skutočnosti. ___2) Toto v kombinácii s nudou spôsobenou veľmi jednoduchým rozťahaným prázdnym príliš rozprávkovým prehnane romantickým príbehom IBA dvoch ľudí, s kt. sa ťažko sympatizovať je príčinou FATÁLNE SKAZENÉHO PILOTU. (Hoci ten mal ľudí nalákať, mnohé drobnosti, ktoré si divák nezaujatý príbehom ľahko všimne, opäť vyvolávajú nevôľu. - 1. sekvencia sneh a zelené lístie nejdú do kopy, až po čase vidíme, že ide o sen. Sklené zábradlie, zipsy, odkvapové rúry... V ďalších dieloch však krásne dbajú na detaily. ) Na akú cieľovku mierili? ___3.) Našťastie, od 3./4. ep. konečne vidíme faktické zápletky, viac postáv, lepšie dialógy, postavy sa začínajú vyvíjať a nie čierno-bielo. Bola som potešená istou pomaly sa rozvíjajúcou slow-burn postavou, ktorá mi príjemne pripomenula príbehy rytierov z hodín literatúry. Hoci mnohé charaktery v istých častiach otravujú, v iných ich vieme pochopiť, či sympatizovať s nimi. Predstaví sa nám široká paleta nových mladých hercov. Z nich o mnohých snáď budeme ešte počuť. Napr. charizmatický Aneurin Barnard, ktorého mocnosť a sila prichádza časom s postavou. David Oakes je už klasický historický záporák. Faye Marsay počas série rastie a na konci jej veríme významové odtienky emócií. Krásna Rebecca Ferguson má tiež svoje svetlé chvíle. Som zvedavá, aká by bola v iných filmoch. Vďaka bohu, seriál spočiatku drží James Frain, neskôr Rupert Graves. Alebo charaktery vyrastú a postačia si sami. ___ 4) Nemôžem nespomenúť nádhernú cinematografickú stránku seriálu zlepšujúcu sa každým dielom. Takmer každý frame sťa obraz, hlavne posledné 3 epizódy. Ako sa dostávame hlbšie do duše postáv objavujú sa aj častejšie(extrémne) close-upy. Spočiatku mi robilo problém, aby ma akože silne epické nasvietenie cez okná neiritovalo. Rada som uvidela, že neskôr ubudlo prehnané množstvo týchto záberov na efekt a boli použité skutočne na vyvolanie dramatického efektu. Rovnako ako nízke uhly záberu kamery. Tumblr bola plná detailných záberov účesov, s tými sa fajne pohrali. Oceňujem aj príhodný production design, krásne interiéry, či bohato zdobené kostýmy. ___ 5) TWQ sa propagovala (zveličím to) - ako Game of Thrones pre ženy. Nemyslím si, že je to vhodné prirovnanie, pretože oba príbehy sú priveľmi odlišné (typ rozprávania, obsahovo, vyšší dôraz na charaktery neskôr v TWQ, obe však chcú ťažiť z explicitných sex. scén, honosných kostýmov a zápletiek). Avšak výhodou pre BBC bola práve popularita Game of Thrones, stredovekých The Pillars of the Earth, The Tudors a obľúbené knižné predlohy. Vyskúšané a úspešné historické fikcie tak uľahčili získavanie finančných prostriedkov. Zaujímalo by ma, či je séria zisková aj po prepade ratingov po pilote. ___CELKOVO: nenechajme sa odradiť úvodnými dielmi, TWQ stojí za to. TWQ má totiž potenciál stať sa srdcovou záležitosťou, čo býva zriedkavé. A keď už pre nič iné, získame predstavu, čo sa dialo v slávnych vojnách ruží a čo predchádzalo Henrichovi VIII. Môj tip – spolu so seriálom postupne krátko čítajte wiki pre kontext/historickú verziu. Ale pozor na spoilery. Choďte do toho. () (méně) (více)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

O Válce růží jsem se ve škole učil, že to byl boj mezi rody Lancasterů a Yorků. Až díky tomuto seriálu jsem se něco blíže dozvěděl o několika silných ženách té doby (Markétě z Anjou, Alžbětě Woodvillové, Anně Nevillové, Markétě Beaufortové), které stály po boku svých manželů či otců (králů Jindřichovi VI, Eduardu IV a Richardu III). Doba to byla drsná a plná krve, díky tomu důrazu na zmiňované ženské postavy je zde ale možná až přemíra romantiky (a erotiky). Alžběta Woodvillová se svou dcerou rovněž Alžbětou tu zas každo chvíli kouzlí (a ovliňují tak výsledné události), což mě tedy moc nebavilo. Ze všech těch zmiňovanaých žen mě tak asi nejvíce zaujala (ač ne svým vzhledem) postava Markéty Beaufortové, která po celou dobu jde fanaticky za jediným cílem a to naplnit "boží" záměr, že se její syn Jindrich Tudor má stát anglickým králem. Kdo zná anglické dějiny tak ví, že se jí to nakonec podařilo a jeho nástupem na trůn došlo k symbolickému smíření Lancasterů s Yorky. ******************************************************************************************************* Po vzhlednutí všech dílů se nemohu odpustit komentář ke dvěma fabulacím v celém vyprávění. Že se dle autorů seriálu Alžbětě Woodvillové podařilo zachranit (nastrčením dvojníka) alespoń jednoho ze svých synů (Richarda) před trpkým osudem princů z Toweru (jak jsou Eduard a a Richard nazýváni v historiografické literatuře) ještě beru, neboť nad skutečným osudem obou Alžbětiných synů se asi vždy budou vznášet otazníky. Ale nechat Alžbětu z Yorku, budoucí manželku Jindřicha Tudora a anglickou královnu, milovat se před rozhodující bitvou s králem Richardem, to považuji vážně za vrchol. Tímto totiž tento seriál žel klesl na úroveň mýdlové opery. ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

V anglické historii se nevyznám, ale tuším, že základ ve skutečnosti to mít musí, protože tohle by snad nikdo ani nevymyslel. Bohužel jsem si skoro jistý, že za pár dní si nebudu jednotlivá jména pamatovat, natož souvislosti a vztahy mezi postavami (hlavně když se tam všichni jmenují Richard, Alžběta, Jiří, Jindřich nebo Eduard - prostě taková ta klasická královská jména, která na konci musí mít rozlišovací římskou číslovku). Tento seriál je kostýmní podívaná a odehrává se na krásných dobových hradech, zámcích a jiných interiérech (horší je to s exteriéry, které jsou často takové chudé - lesy, pláže a plácky někde za humny). Soustředíme se hlavně na klasické intriky, boj o moc/trůn, sňatky a zákulisní vztahy mezi rody, dynastiemi, předchůdci, následníky, potomky. Mnohem méně nebo skoro vůbec nejsou vidět žádné bitvy, kterým se vždy vyhneme střihem z událostí před do událostí po. Takže nečekejte žádnou velkolepost nebo vizuálně epické scény. Ani popravy, vraždy nebo krev nejsou zobrazeny přímo a my si musíme vystačit maximálně tak s umíráním na nějakou nemoc nebo otravu. Dost neopodstatněně se do děje promítly věci jako čarodějnictví a jasnozřivost, kterým tehdejší společnost opravdu věřila, což bych ještě chápal, ale vadilo mi, že schopnosti žen z rodu Riversů (nebo Woodvillů?) zde byly vyobrazeny jako skutečné - že dokáží přivolat mlhu, bouři, déšť, nemoci a skutečně vidět budoucnost. To si mohli odpustit. V hlavní roli krásná Rebecca Ferguson, která se ale v závěrečných dílech objevuje čím dál méně, silně kontrastuje se škaredou pobožnou Markétou Beaufortovou (Amanda Hale) a dalšími ženami, na jejichž pohled je celý děj zaměřen. Postav je zde mnoho a je to hodně zamotané, takže člověk musí dávat celou dobu velký pozor, aby se neztratil. Některé postavy bohužel oplývají různými výdobytky moderní doby, jako poměrně moderní účesy nebo kvalitní chrup, což mi přišlo podezřelé. Vyzdvihnout musím Lorda Warwicka neboli Králotvůrce v podání Jamese Fraina (který snad ani neumí nebo nemůže hrát kladné role a to mu sedí) nebo vychytralého lorda Tomáše Stanleyho (zahraného Rupertem Gravesem), který si vždy hlídal zadní vrátka. Musím pochválit vývoj postav nejen z hlediska mocenských taktik, ale i kvůli zdařilému procesu stárnutí - žádné přehnané vrásky nebo nalepovací šedé obočí, ale přirozeně vypadající jemné masky. Musím říct, že seriál mě dějově opravdu bavil a zjistit něco o této historické etapě bylo zajímavé (třeba o "Válkách růží" neboli "Wars of the Roses" jsem se dozvěděl až zde a ne, nemá to nic společného s "The War of the Roses", hehe). Anglickými dějinami se kvůli tomu ale nikdy podrobněji zabývat nebudu, stejně bych to všechno zase zapomněl. ()

Galerie (285)

Zajímavosti (10)

  • Počas natáčania sa na parkovisku v Leicesteri našla kostra Richarda III. Podľa analýzy mal skazené zuby a zomrel na zranenie hlavy. Šokujúcejšie bolo zistenie, že s jeho predkom Edwardom III. nenašli žiadnu zhodu. V praxi to znamená, že niekto v hlavnej línii musel byť nemanželský a jeho ďalší potomkovia nemali nárok na anglický trón. (HelenaGray)
  • Roku 1674 sa počas rekonštrukcie Tower našli dve detské kostry. Dnes sú uložené vo Westminsterskom opátstve, ale stále nie je potvrdené, či patria strateným princom. (HelenaGray)

Reklama

Reklama