Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Christian Bale, Joel Edgerton, John Turturro, Aaron Paul, Ben Mendelsohn, María Valverde, Sigourney Weaver, Ben Kingsley, Hiam Abbass, Ewen Bremner (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Ve starověkém Egyptě se vládce rovnal Bohu a jinak tomu nebylo ani v případě Ramsese (Joel Edgerton). Mocný vládce měl jediného přítele, Mojžíše (Christian Bale), který s ním vyrůstal od dětství, když se ho coby židovského nalezence ujala královská rodina. Z přítele se však stal úhlavní nepřítel, když se Mojžíšovi zjevil „jiný" Bůh a pověřil ho nelehkým úkolem – vysvobodit svůj lid z egyptského otroctví, přivést jej do zaslíbené země. Být jeho vůdcem i prorokem. Mojžíš tento úkol přijme. Než se však bude moci v čele zástupu 600 tisíc židovských otroků vydat na strastiplnou cestu do jejich nové domoviny, zažije deset egyptských ran, kterými rozezlený Bůh sešle na Egypt nesmírné útrapy, krupobití, zkázu ohněm, děsivé epidemie a smrt. Nic z toho však faraónu Ramsesovi nezabrání ve snaze Mojžíše a jeho lid za každou cestu zastavit a zničit. (CinemArt)
(více)Videa (28)
Recenze (850)
Bale je herec, který mi ve většině filmů sedí a Exodus není žádný výjimka. Netvrdím, že vše je dokonalé a jak má být, ale vizuální stránka a zpracování doby se povedlo. Čekal jsem trochu něco jiného, více soubojů, nějakou tu válku, ale převážně vše vyřeší bůh a díky vizuálním orgiím s tím nemám velký problém. Exodus je typ filmu, kterých je za rok jen hrstka, takže takovýchto skvostů si vážím a jsem rád za každé dílo .. 7/10 = 73% ()
Ridley se znovu vrací na historickou půdu, tentokrát do Egypta, což dopadlo trochu lépe, než-li výprava za anglickými lapky (Robin Hood), spíš rovno bojům v gladiátorské aréně (asi jsem jedinej, kdo ten film považuje pouze za dobrej), ale rozhodně nedosahující kvalit příhod elfího piráta ve svaté zemi (tak schválně, dostane Mojžíš taky rozšířenou edici?). Egypt je tu vskutku impozantní kulisa, ve které se rozehraje výborné drama (první půl hodina je nejlepší z filmu), kterou bohužel sráží nedomrlost scénáře, z kterého například ze začátku vůbec není jasné, zdali faraon ví, či neví o tom, jaký je Mojžíšův původ, který je pak vysvětlen neskutečně blbě (proč navíc, do komoně, jako jedinej člen faraonova dvora není nalíčen a oblečen jako bohatý egypťan?!), nicméně je Hebrew Bale natolik dobrej herec, že to nijak zvlášť nevadí. Pak přijde část, které by docela pomohlo více prostříhat, neb je příliš dlouhá a cesta k deseti ranám egyptským (vivat žáby!) je příliš zdlouhavá. Ale žádná z výtek co jsem tu vyblábolil není tak závažná, aby zabránila Exodu být dobrým historickým velkofilmem (a biblické motivy jsou tu navíc spáchány velmi povedeně). ()
Nejlínější film dekády a totální zbytečnost. Záběrování, které jste viděli stokrát jinde. Nulová invence. Takřka žádný pokus o dialog zpochybňující chování toho malýho smrada. Mizivý zájem o postavy (Kingsley a Weaver mega LOL). A ke všemu snaha nahrazovat mytologii realismem a zároveň hrnout další mytologii zadníma vrátkama. Doslova k posrání. A je jedno, jestli byl původní scénář a první sestřih košatější. Pokud Scott, Zaillian a studio odsouhlasí něco, co je ve 150 minutách totálně prázdnou ikonografií, tak ať se na to radši vykašlou. Aronofskyho Noe je po tomhle ještě větší masterpiece. ()
Bude to znít prázdně nebo namyšleně, ale moc bych si přál, aby Exodus měl čtyři nebo klidně pět hodin. Aby bratrské pouto, vysoké intriky, vedlejší charaktery obsazené slavnými jmény nebo paranoia hlavního hrdiny měly dostatek prostoru na to, aby klíčové scény udeřily plnou silou a zamávaly mnou. Takhle totiž většina dialogů působí jako výplň, ve které se Christian Bale může přetrhnout, ale nikdy nebude mít šanci udělat z efektní podívané pravý velkofilm. Pohledy do daleké krajiny, deset ran nebo finální voda jsou proto jen epizodami, na které se čeká jako na atrakce. Nedá mi nezmínit, že Princ Egyptský byl animák o poloviční stopáži a stejně řekl všechno srozumitelněji i komplexněji najednou. ()
Zprvu jsem si myslel, že Scott jede na objednávku židovské lobby, která už dlouho nenechala diváckou obec dojmout svým trpkým osudem skrze výpravnou sandálovku, ale on na to jde až překvapivě racionálně a tak zatímco pragmatické zhodnocení sedmi ran egyptských faraonovým felčarem je ještě úsměvné, Mošeho revoluce, ve které si hrábne na hranu osobního šílenství už je nepředstíraná a neortodoxní vize se definitivně sevře na dně Rudého moře, v níž i ten lehký neduh (ne úplně funkčně vykreslení vazby mezi „bratry“, který naštěstí zachrání oba představitelé; a pomohlo by 20 minut navrch v úvodu) ustoupí a uspokojení dojde jak řadový divák, tak i čtenář znalý literární předlohy. ()
Galerie (89)
Photo © Kerry Brown / TM and Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (27)
- Prvý film Christiana Balea (Mojžiš) natočený v 3D. (beso74)
- O veľa veciach sa rozhodlo, že sa doplnia v počítači, vlastne vo filme je zobrazené vraždenie neviniatok, útoky kobyliek a veľa ďalších rán. Skutočné sú jedine žaby, filmári ich mali k dispozícii 400, pričom sa o ne starali členovia štábu. Len na dozeranie na žaby bolo najatých 8 ľudí. Žaby prekvapivo skákali neustále mimo záber a dostávať ich späť bolo ako z grotesky. (Zdroj: realfilm.cz) (classic)
Reklama