Režie:
Richard C. SarafianScénář:
Guillermo Cabrera InfanteKamera:
John A. AlonzoHrají:
Barry Newman, Cleavon Little, Dean Jagger, Victoria Medlin, Paul Koslo, Robert Donner, Timothy Scott, Gilda Texter, Anthony James, John Amos (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Velká jízda… velkou rychlostí... Bývalý veterán války z Vietnamu a policista Kowalski je řidič z povolání. Rozváží auta po celé zemi. Jednoho dne se se svým dealerem vsadí, že převeze auto z Denveru do San Francisca v rekordním čase. Od té chvíle již není cesty zpět. Pomyslným průvodcem zaslepenému jezdci je na jeho cestě slepý radiový hlasatel „Super Soul“. Kowalski na své pouti naráží na řadu překážek a zvláštních postav, ale vše a všichni nakonec končí jen jako ubíhající odraz v zrcátku jeho sněhobílého Dodge Challenger R/T Magnum. Co na bludného jezdce nakonec čeká na obzoru? ... Jeden z nejlepších automobilových filmů vůbec; kromě pronikavých akčních sekvencí nabízí nenucený myšlenkový přesah o iracionalitě lidského chtíče a pozemského pachtění, z nějž vede pouze jediná cesta... Za oprášenou pověst polozapomenutého road movie se v novém tisíciletí zasloužil Quentin Tarantino, když na motivy Vanishing Point natočil svůj film Auto zabiják. Původní dílo z roku 1971, výrazné ve všech ohledech, od kamery (John A. Alonzo) přes soundtrack (Jimmy Bowen a další) až po střih (Stefan Arnsten), zastřešil herec a režisér Richard C. Sarafian, opřený o vynikající scénář kubánského spisovatele Guillerma C. Infanteho. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (294)
Jako brilantnímu točiči volantem, který se již nejednou dokázal na rovince ve svém rodinném vozu přiblížit k nejvyšší povolené rychlosti, mi tento snímek dost vyhovoval. V domácích podmínkách jsem sice nespoutaným rebelem já, ale v podivných státech amerických jsem našel solidní konkurenci. Naspeedovaného týpka Kowalského, jehož uvolněné půlky evidentně netouží po pravidelných návštěvách černého ptáka a od sám si hodlá své poslední trhání asfaltu řádně užít. Není důvod se s ním na chvíli nesvézt. ()
Zručně natočená celovečerní automobilová honička, v níž se mísí uvolněnost a vzdor 60. let s drsností a špinavostí nastupujících 70. let. Sarafianův kultovní snímek nabízí velice jednoduché, ale o to údernější poselství o nespoutanosti a jízdě za svobodou (btw zdejší zmínka o rebelovi bez příčiny je velmi trefná). Bohužel ta dějová monotónnost (zapomeňte na nějakou komplikovanou zápletku, psychologicky propracované postavy, šokující zvraty apod.) začne dříve nebo později trochu nudit... 75 % ()
Společně s Bezstarostnou jízdou jasný pilíř road movie z období, kdy road movie dost možná nejlépe zrcadlila osvobozující hnutí americké kinematografie. Zážitek lehce halucinogenní a morálně uvolněný skrze doznívající hippie éru a zároveň upocený, špinavý a morálně bezvýchodný ve stylu drsných sedmdesátých let a celkové žánrové revolty, kterou nastavilo už nekompromisní zakončení Bonnie a Clyde. Nejde se nijak extra do hloubky a Vanishing Point je především vzrušujícím chromovaným dobrodružstvím na rozpálených dálnicích, kde hlavní hrdina může své minulosti i zákonu, jenž je vám neodbytně v patách, ukázat alespoň na chvíli prostředníček. A funguje to náramně a nesmírně nakažlivě (nemluvě o tom, jak ty neowesternové americké sedmdesátky zbožňuji). 80% ()
Nebýt posledních pár minut, dal bych určitě za pět. Vanishing Point mě uchvátil od začátku, až skoro do konce. Strhující road movie o jednom muži, který volně uhání krajinou a všechno ostatní, včetně vzpomínek nechává za sebou. Sympatický, i když málomluvný Barry Newman se vydal dobrovolně vstříct svému osudu, který snad ani nemůže dopadnout dobře... ()
Neobľubujem bezcieľne prechádzky a nechápem potrebu bezcieľneho jazdenia len preto, "aby si človek vyčistil hlavu". Z uvedeného vyplýva, že nie som správnym divákom pre tento film, kde sa jazdí a jazdí a jazdí, i keď nie bezcieľne, pretože sa policajtom uniká a uniká a uniká. V rámci toho sa očakáva, že automobiloví nadšenci budú obdivovať ladné tvary Dodge Challengeru, muži okrem toho aj ladné tvary motorkárky a filmoví nadšenci budú v tom všetkom hľadať hlbší filozofický podtext. Autá ma zaujímajú iba ako dopravný prostriedok, vymýšľať podtext sa mi nechcelo a kvôli motorkárke tretiu hviezdičku nepridám. Liberté, egalité, automobilité. ()
Galerie (38)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (21)
- Kowalski na jednom ze záběrů z města na začátku projíždí kolem prodejny "Colorado Dodge", kde vedle sebe stojí řada Chargerů, a na konci řady před dvěma dodávkami stojí bílý vůz, nejspíš Challenger. (ČSFD)
- I přes to, že je Super Soul slepý, má na ruce klasické náramkové ručičkové hodinky s širokým páskem. (ČSFD)
- Super Soulova řeč o “posledním americkém hrdinovi“ byla použita v textu písně “Breakdown” na albu “Use Your Illusion II” z roku 1991 kapely Guns N’ Roses. (destroy83)
Reklama