Režie:
Ridley ScottScénář:
Dan O'BannonKamera:
Derek VanlintHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen HortonVOD (5)
Obsahy(3)
Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)
(více)Recenze (1 818)
Ó jé.¬ Poznámka: Toto opoznámkování i mé (zprůměrované) hodnocení je za celou "vetřelčí" řadu (mající také společné internetové stránky 'www.alienuniverse.com/') v produkci USA/GB, tedy za snímky 1. Vetřelec (1979; scénář Dan O'Bannon; režie Ridley Scott), 2. Vetřelci (1986; scénář a režie James Cameron), 3. Vetřelec 3 (1992; scénář David Giler, Walter Hill, Larry Ferguson; režie David Fincher), 4. Vetřelec: Vzkříšení (1997; scénář Joss Whedon; režie Jean-Pierre Jeunet), 5. Prometheus (2012; scénář Jon Spaihts, Damon Lindelof; režie R. Scott), 6. Vetřelec: Covenant (2017; scénář John Logan, Dante Harper; režie R. Scott). Vysvětlení, proč hodnotím více snímků jako celek, lze nalézti na mém profilu v úvodní části "O hodnocení".¬ Vetřelčí řadu lze — při alespoň částečném zachování soudnosti — jako celek zhodnotiti pouze jako slabý průměr. Od prvních dvou dílů jde celá řada rychle dolů, při čemž v pořadí čtvrtý "Vetřelec: Vzkříšení" je postaven na tak slaboduchém nápadu, že bych jej neočekával od J. Whedona, ale spíše od hloupé havířky, a třetí, pátý a šestý díl (Vetřelec 3 a "Prometheové"), napsané neschopnými scénáristy, jsou čtvrtého dílu hodnými souputníky. To, jak postupně klesala úroveň jednotlivých pokračování, odráží se i na diváckém hodnocení na ČSFD (Vetřelec 90 %; Vetřelci 90 %; Vetřelec 3 74 %; Vetřelec: Vzkříšení 67 %; Prometheus 66 %; Vetřelec: Covenant 62 %). Režie skvělého filmového inženýra R. Scotta nebo schopného D. Finchera nezachrání postupně klesající úroveň scénářů, z díla se stává víc a více pouhá podívaná pro oči, skvělý vizuál nepodpořený silou, hodnotou příběhu skládajícího se v posledních dílech z pouhých klišé, čili použitých a čím dál tím více opotřebovaných štočků, neboť psaní se po schopných scénáristech (Dan O'Bannon se podílel na scénáři ke známému "Total recall" z r. 1990, J. Cameron např. na "Terminátorovi" z r. 1984) chopili ve směs lidé, jejichž schopnost navázati úspěšně na scénáře prvních dvou dílů se ukázala nedostačující.¬ Chcete-li utloukat čas, shlédněte si klidně, pro mě za mě, všechny snímky "vetřelčí" řady; ale já osobně vám doporučuju, abyste druhým snímkem v pořadí (Cameronovými "Vetřelci") dívání ukončili. Budete mít lepší pocit, nepokažený podivnými nápady až pitomostmi dalších snímků řady. A kravin si můžete najít, ó jé.¬ První dva díly, tedy "Vetřelec" v režii R. Scotta a následně J. Cameona, mají ode mne po 3 *. ()
Vetřelec Ridleyho Scotta je důkazem, že i bez přímé viditelnosti "zla", lze navodit a vygradovat tu nejpůsobivější atmosféru strachu, kterou by nevyvolaly ani zástupy digitálních příšer. Mistrovské dílo, které dostalo naštěstí i neméně mistrovskou dvojku a velmi dobrou trojku. ()
S otázkou "byl vidět?" na rtech jsme otravovali ty, co už TO měli za sebou, a podle jejich skelných pohledů a pokleslých brad jsme si my, co jsme v zápětí usedali před plátno, mohli i odpovědět. Jestli nakonec ON bude vidět nebo ne, přestalo být brzy podstatné, protože celý film pro mě představoval jednu koncentrovanou hrůzu a když jsem za pár let viděla Mr. Beana v epizodě, kde sleduje horor, tak totéž jsem byla já na Vetřelci. Nestačily mi před oči deštník a dvě ruce, další bych potřebovala do uší, abych neslyšela ty strašné zvuky. Přesto jsem ten film viděla ještě mockrát a mockrát ještě uvidím, přitahuje mě jak můru světlo. ()
NFR 2002, Oscar 1 : Vizuální efekty + 1 nominace: Výprava ()
Nejslavnější představitel alienovského žánru, jemuž tematicky příbuzní následovníci nesahají mnohdy ani po kolena. Má starší sestra mi vyprávěla, že během promítání u nás v kině (za totáče-jaký div!) se jedna divačka nestačila odklidiit ze sálu a během jedné vypjaté scény se pozvracela. Dneska už by Alien asi nikoho nešokoval, ale tehdy to bylo něco úplně nového, neviděného. Za to patří dík hlavně dvoum lidem: Ridley Scottovi, který byl ve formě a H.R.Gigerovi, bez jehož vizionářství by výsledek zřejmě nebyl tak uspokojivý. ()
Ridley Scott je pan režisér a obdivuji, jak dokáže natočit spoustu různých žánrů. Tenhle sci-fi horor je mistrně zrežírovaný a kdyby ho dostal do ruky někdo jiný, nevím, jak by to mohlo dopadnout. Ale takhle si můžeme sednout a bát se toho, co vlastně skoro celý film není vidět. ()
Atmosféra, atmosféra a ještě jednou atmosféra. To je celá ta věda. H. R. Giger poprvé předvádí své mistrovské biomechanoidní dítko a všichni jsou z něj úplně mrtví...strachy, samozřejmě... A začíná zde i série androidních "bijců", jejichž jména shodou okolností po jednotlivých dílech začínají A, B, C:) Ian Holm je jako Ash co do vztahu k lidem chodícím ekvivalentem HALa, nezdá se vám? Navíc miluju tu dobovou představu, že správný superpočítač musí mít tisíce blikajících kontrolek a vydávat dvacet různých druhů vrčení, bzučení a skřípání:) Prostě klasická a historická stovka. PS: to oli.G: t hlášku o dětství můžou používat ti, jejichž dětství už skončilo;) ()
Kvalitně zrežírované temné sci-fi, jehož působivost závisí nepřímo úměrně na věku, kdy jste jej prvně viděli. 80% Zajímavé komentáře: kleopatra, Subjektiv, jahol, Maftík, Triple H ()
Chvílemi mi to jejich dohadování, kdy nevěděli, s čím mají tu čest, přišlo poněkud nudné :-/ ()
Působivější filmové monstrum neexistuje... Horror movie of the year ()
Hustý!!! Strach z neznáma. Obrazový virtuoz Scott nám dopřál cca 2 hodiny mrazivé podíváné. ()
Po sedmi letech jsem si film, kvůli kterému se o film jako takový začal zajímat, pustil znovu. Překvapilo mě, že za ta léta neztratil nic ze své působivosti. Snad jenom to, že ony legendární momenty si pamatuji až dostatečně živě na to, aby mě dokázaly nějak vyděsit, či napnout. Ale toť čistě subjektivní pocit, protože Scottova promyšlená režie, ve které dokonale ždíme všechny podstatné prvky – chladnou výpravu kosmické lodi, hru světel a stínů, Goldsmithovu hudbu, racionální posádku a v neposlední řadě legendárního nezvaného hosta, dokáže i po letech uchvacovat. Dnešní generaci (mých současníků), pro které se filmová hrůza vyrábí formou vřískajících teenagerů a remaků asijských bubáků, už tenhle vesmírný opus zřejmě nic neřekne, ale za ta léta už není podstatné co, ale jak! Bez kapky nostalgie, s plným vědomím ‚stárnutí‘, bez debat stále strhující pecka. ()
Světová klasika ve všech zde uvedených žánrech. Na tehdejší dobu jedinečné triky (ta figura vetřelce ale i některé kulisy od H.R. Gigera nahánějí hrůzu dodnes). Atmosféra neuvěřitelným způsobem graduje a na konci jsem měl při prvním sledování nervy tak našponované, že kdyby na mě někdo nečekaně promluvil, tak se asi sesypu. ()
Nevím, jak je to možný, ale za celý život jsem viděl akorát čtvrtýho Vetřelce. Proč, to opravdu nechápu, ale chtěl jsem to co nejrychleji napravit. Vždyť první tři díly režírovali režiséři, kteří doteď mají ve filmu v Americe hlavní slovo. Ridley Scott se ale s počátkem tohodle kultu popral fakt parádně. Nejenom, že jsem měl strach z temnoty, měl jsem taky strach ze samotnýho vetřelce, kterýho si Giger namodeloval opravdu moc hezky. On celkově má v hlavě docela zvláštní věci. Vymodelovat Vetřelce zrovna takhle by nedokázal každý, ale jemu to nedělá žádný problém. Taky díky tomu jsem z filmu byl tak vyjukanej. Vždyť já tam ty vetřelčí chapadla viděl snad v každý scéně. Sigourney si jde, kamera nahlíží na její ksicht a za zádama už vetřelec vykukuje, chapadlo se pohybuje a nejhorší je...že divák čeká a čeká a Sigourney nic neví. Já vlastně ani nevím, kde jsem se s touhle věcí ve filmu vůbec setkal. To je takovej napínák, že mít pásek u kalhot, tak okamžitě rupne a odstřelí na orbitě nějakej asteroid. ()
║Rozpočet $11miliónov║Tržby USA $80,931,801║Tržby Celosvetovo $203,630,630▐ Tržby za predaj Blu-ray edície Alien Anthology v USA $25,228,230 //počet predaných kusov 571,927║ Sci-fi film, ktorý tento žáner povýšilo do úplne iných sfér, bravúrne dielo a počiatok famóznej série!!! /100%/ ()
Klasika, která na mě dnes už působí spíš svým dokonalým vizuálním designem z dílny R. H. Geigera než strašidelným dojmem jako při prvním shlédnutí. Přesto nelze než obdivovat um R. Scotta v navozování atmosféry ohrožení a v práci se "zaběhanými" horrorovými postupy, které se v jeho provedení staly kvintesencí moderní sci-fi horrové filmařiny. ()
První setkání filmových diváků s vetřelcem. Temná procházka nekonečně prázdným vesmírem s Ridley Scottem, který brnká na všechny divákovi smysli a vychutnává si jeho očekávání. I po neskutečných 30ceti letech tento film nestárne, protože sází na "nesmrtelnou" hororovou pravdu, že se divák bojí nejvíce toho, co nevidí. Možná si někdo vychutnává pohledy na kapající sliny, plavající vetřelce nebo jiné pochoutky, ale už v žádném díle není tak silná a nepříjemná atmosféra jako právě tady. Ani chvílemi levnější prostředí nezamrzí, protože prostě nedostanete šanci myslet a budete se bát. Jeden ze stěžejních sci-fi snímků filmové historie, naplno využívající mechanizmů hororů. Ridley Scott si zaslouží potlesk. ()
Prvni Vetrelec se vyznacuje asi tou nejlepe vystavenou atmosferou z cele tetralogie. ()
K tomuto ani niet co dodat, absolutne nadcasova zalezitost, ktora aj po 30-tich rokoch prekona vsetkych vo svojom zanri. Famozne, ale nieco mi brani dat plny pocet. Mozno po vzhliadnuti vsetkych casti prehodnotim svoje rozhodnutie. ()
Film, který vešel do dějin aneb Scottův příspěvek k žánru horor. Některé scény jsou již tak proslulé, že bývají často citovány nebo parodovány. Divák má pocit klaustrofobična, marnosti a hrůzy. Spousta známých herců - mým favoritem byl Ian Holm. ()