poster

Lidice

  • Velká Británie

    Fall of the Innocent

Drama / Válečný / Historický

Česko / Slovensko, 2011, 121 min

Režie:

Petr Nikolaev

Předloha:

Zdeněk Mahler (kniha)

Scénář:

Zdeněk Mahler

Kamera:

Antonio Riestra

Hudba:

Michal Hrůza

Hrají:

Karel Roden, Zuzana Fialová, Roman Luknár, Zuzana Bydžovská, Ondřej Novák, Norbert Lichý, Veronika Kubařová, Václav Jiráček, Jan Budař, Joachim Paul Assböck, Sabina Remundová, Milan Kňažko, Pavlína Štorková, Marek Adamczyk, Jiří Vobecký, Jiří Ployhar ml., Karel Zima, Bořík Procházka, Adam Kubišta, Ludmila Šafářová, Ondřej Havel, Marika Šoposká, Jan Vondráček, Miroslav Hanuš, Mariusz Osmelak, Anna Kratochvílová, Šárka Teplíková, Robert Nebřenský, Michaela Mrvíková, Michal Zelenka, Petr Srna, Detlef Bothe, Thomas Zielinski, Jakub Zindulka, Ondřej Malý, Radoslav Šopík, Lucie Kožinová, Petr Stach, Věra Víchová, Jindřich Světnica, Zdeněk Dušek, Petr Bucháček, Marcela Nohýnková, Tomáš Havlík, Stanislav Davídek, Jiří Hovorka, Alena Mihulová, Pavel Štoll, Jitka Jirsová, Václav Knop, Jiří Vymětal, Filip Kaňkovský, Martin Donutil, Jolana Běhounková, Zuzana Čapková, Kateřina Vinická, Vladislav Georgiev, Antonín Hardt, Iveta Pavlíková, Roman Slovák, Martin Kubačák, Jan Vaši, Kryštof Mende, Jaroslav Achab Heidler, Michaela Hráská, Zdeněk Pecha, Radek Balcárek, Zdeněk Fator, Patrik Staněk, Jiří Staněk, Oldřich Vlach, Karel Dvořák

Producenti:

Adam Dvořák

Střih:

Adam Dvořák

Scénografie:

Jan Vlček

Kostýmy:

Simona Rybáková
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Niktorius
    ***

    Nejvíc emocí ve mně vyvolaly ty okamžiky, kdy jsem z nudy vzpomínal na fragmenty toho, co jsem kdy o vyhlazení Lidic slyšel a četl, a tyto si poté dramatizoval ve své mysli... Nikolaev natočil opatrnický a chladný film, který je sice prostý (pro českou tvorbu stále charakteristických) řemeslnických lapsů, ale bohužel také jakýchkoli stop autorství a svébytného uměleckého pohledu na známé historické události. A se srovnáváním se stylisticky precizní a symbolismy okořeněnou Wajdovou Katyní na mě taky nechoďte. 50%(17.6.2011)

  • paascha
    ***

    Protože o Lidicích jsem se ve školce, škole, v dalších a dalších školách učil pořád a celé dětství a mládí, tak nějak mi to nesedlo. Faktograficky nepřesné a zavádějící, dějově nyvyrovnané a citově ploché. Toto téma by mělo být zpracováno trochu citlivěji a hlavně pečlivěji. Takhle jsem jen čekal, kdy se na obzoru objeví torzo vytunelované poldovky(29.10.2011)

  • salahadin
    **

    Lidice. Absurdní příběh lidské hlouposti, agrese. Lidice, triumf (z)vůle. Nebudu se dál nijak vyjadřovat o příběhu samotném, pouze o filmu. O filmu, ve kterém je jakákoli hudba úplně zbytečná, protože ruší dramatické situace. O filmu, který je podán jako "hraný dokument", nicméně šel natočit mnohem, mnohem autentičtěji a nikoli tak škrobeně. O filmu, ve kterém všechny důležité historické události vyšuměly. Kdybych neznal příběh Lidic, tenhle film by mi nic neřekl, protože bych měl pocit, že se nestalo nic tak výjimečného v rámci II. světové války (postřílených bylo za války mnohem více). A to je chyba. Němečtí vojáci prý dokonce vykopávali tamní hroby a brali nebožtíkům zlaté zuby apod. Tady? Dají si guláš, jedno dvě točené, zapálí pár chalup a jde se domů. Hotovo. Popravu samotnou doslova zabila příšerná hudba. A mě to po filmové stránce nechalo úplně chladným. Mělo mě to vtáhnout do děje, abych dýchal s Lidicemi, ale místo toho jsem byl nezúčastněný poutník, který vesnicí jen bez zájmu prošel. Malarkey - od něj bych nic duchaplného nečekal, ale pokud si myslí, že když se mi nelíbí film, tak tím haním památku obětí Lidic, měl by si dát nějaké silnější prášky, nejlépe na předpis. Absolutní nesmysl!!!(10.8.2011)

  • NinadeL
    *

    Obávám se, že jsem nalezla protipól k Protektorovi, byť jsou Lidice filmem příkladně jiným. Zatímco selhání Protektora se neslo v duchu falešné výpravy a falešné snahy o "jiné" drama na pozadí atentátu okořeněné o falešné herecké výkony a nevšedně lichou práci s tehdejší masmediální kulturou – v Lidicích máme atentát opět jen jako nefunkční vějičku na pozadí příběhu "skutečných" lidí. Filmu Petra Nikolaeva chybí pevná ruka dramaturga a proto se celek během celé stopáže tříští a tříští a nenalézá žádné pevnější návazné momenty. Ukrajování času probíhá ledabyle a ač je naznačen prolog už v roce 1939 a v závěru se setkáváme i s pointou nepointou pokvětnových dnů roku 1945, jakýs takýs konzistentní vývoj se týká jedině Šímy Karla Rodena. Naopak naprosto do ztracena vyznívá příběh padělatele Kowalskiho (Mariusz Osmelak) s celým absurdním koloritem tehdejšího vězeňství. Chybí základ příběhu panské kuchařky v podání Sabiny Remundové, totéž platí v půdorysu jinak zřejmě velice silného vztahu Šímové v podání Zuzany Bydžovské a Vaňkové v podání Zuzany Fialové. Bohužel naprosto selhávají všichni mladí v čele s Kubařovou a Adamczykem, nekonče pak například Šoposkou. Úvod, který by měl ukázat příběh lidí z Lidic ve všech základních nuancích všedního dne, se bohužel více podobá pokusům typu Rytmu v patách a bohužel v některých momentech dosahuje až parodie hodné seriálu Haló, Haló, což je trestuhodné. Lacině také vyznívá primitivní casting soustředěný v nejlepších rozpolcených rolí výlučně na slovenské herce, kteří už v prvním plánu splňují určitou cizorodost. Vedle Fialové se objevuje Roman Luknár jako Vlček a společně s Bydžovskou a Rodenem tvoří jediné pevné mantinely tohoto neukočírovaného fiakru. V očekávání a během příprav samotného lidického filmu, se objevily určité otázky kontrastující zejména s vyzněním Herzova Habermannova mlýna. Musím konstatovat, že výsledný Nikolaevův projekt si ukrojil příliš velké sousto, na které nestačil. Není zde rozdíl mezi úředním šimlem českého prospěchářského poštmistra a lidickými nacistickými pohlaváry, kteří jsou opět jen prospěchářskými byrokraty. Elitu Třetí říše zastupuje pouze ve dvou nicotných skicách Heydrich, který na tomto minimálním prostoru nepřekračuje odrážku z přehledové učebnice. Kontrastován je řadovým vojákem, který raději volí dobrovolnou smrt, než aby se podílel na transportu lidických dětí. Leč ani tento motiv není řádně rozvit. Čili ve spojení s pokrytectvím reprezentovaným poválečnou uměle vytvořenou lidickou pietou, nedocházím k žádnému souznění s vlastním národem a opět jen pociťuju zmar nad českou povahou.(3.6.2011)

  • hippyman
    ***

    Petr Nikolaev si vzal hodně velké sousto, kterým jsem se tak trochu dávil spolu s ním... příběh jako takový až tak špatný nebyl, spíš jsem se pral s rušivou formou (místy rozmlžená / rozklepaná kamera, experimentální prvky a barevné filtry) a nicneříkající, byť snad všudypřítomnou hrůznou hudbou... jak zde někdo psal, hudba občas graduje správně, ale často se pokouší vyvolat emoce tam, kde to film nezvládl, nebo to ani není potřeba... těžké téma si nutně nežádá dvouhodinovou stopáž a není samo o sobě zárukou úspěchu, scénář má ještě nějaké ty mouchy (některé scény jsou vysloveně kýčovité a slabé, některé naražejí na levné řešení) a fakt, že každou chvíli někdo na plátně slzel, u mě ještě nutně nevyvolá slzy... emoce prostě nezafungovaly. Lidi, ceny za lístek nelituju, ale coby nedělovečerní TV film s Ležáky na stole by mi to asi stačilo... 60%(7.6.2011)

  • - Když propuštěný vězeň Šíma (Karel Roden) hledá Lidice, hrabe rukama ve sněhu a nachází popel, tedy místo, kde měly Lidice stát. Při pohledu shora jsou však pod sněhem vidět pravidelné koleje traktoru a je tedy patrné, že scéna se natáčela na zasněženém poli. (MIG29)

  • - V závěrečných titulcích je napsáno, že Karel Roden ztvárnil Karla Šímu. Ve filmu se ale jmenoval František Šíma. (Kroup4)

  • - Na hudbě se podílel Michal Hrůza. Ten se při komponování jezdil inspirovat přímo na místa, kde se tragedie odehrála. [Zdroj: VIP zprávy] (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace