Režie:
Clint EastwoodScénář:
Jason HallKamera:
Tom SternHudba:
Joseph S. DeBeasiHrají:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Luke Grimes, Jake McDorman, Cory Hardrict, Kevin Lacz, Navid Negahban, Keir O'Donnell, Brian Hallisay, Sammy Sheik, Ben Reed (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Odstřelovač jednotek SEAL amerického námořnictva Chris Kyle je vyslán do Iráku s jediným úkolem: chránit své bratry ve zbrani. Jeho neomylná přesnost zachrání na bojišti velký počet životů, a když se rozšíří pověsti o jeho odvážných husarských kouscích, vyslouží si přezdívku „Legenda". Avšak jeho pověst se donese až za nepřátelské linie a na jeho hlavu je vypsána odměna a stává se z něj hlavní terč povstalců. Navzdory nebezpečí i obětem ze strany jeho rodiny se Chris se zúčastní čtyř hrůzných misí v Iráku a stává se symbolem kréda jednotek SEAL „neopustit ani jednoho muže". Ale po návratu domů Chris zjišťuje, že na válku nedokáže zapomenout. (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (10)
Recenze (1 307)
Americký sniper je snímek, který když vás chytne, tak už vás nepustí. Clint Eastwood potvrdil své filmařské schopnosti a příběh začíná vyprávět tím, že diváka rovnou zavede do probíhající války, aby nám poté ukázal něco ze života hlavního hrdiny před válkou. Možná, že kdyby začal opačně, mohl by mírně nudit. Hlavní hrdina na mě zpočátku působil vyloženě jako venkovský křupan, ovšem s postupem času si získal mé sympatie, na čemž má podíl také skvělý výkon Bradleyho Coopera. Mix drsných válečných scén s něžností rodinného zázemí, ale také problémy ohledně posttraumatického stresového syndromu, to vše dodává Eastwoodovu filmu šmrnc. Závěr je poměrně silný a při pomyšlení, že se jedná o skutečný příběh, tak o pěti hvězdičkách nepochybuji. ()
Síla Vlka z Wall Street spočívala v tom, že Scorsese divákovi ukázal kladné i záporné stránky hlavního hrdiny a pak mu dovolil, aby si na něj vytvořil názor sám. Problém Amerického snipera spočívá v tom, že kontroverznější momenty z života Chrise Kyla vynechává, a tak tuto kontrovezní postavu dějin vlastně glorifikuje. ()
Životopis legendárního texaského odstřelovače Chrise Kylea, který měl na pažbě okolo 150ti zářezů. Z Eastwooda je na stará kolena hitmaker (za víkend 90 milionů!) a velmi umírněný válečný režisér. Killů jako takových není moc, jsou úsporné, realistické a sám Kyle je ani nepočítá (to je ale frajer). Asi díky tomu, že už všichni víme jaký byl Irák fraška se tady nikdo nepitvá v politice. Prostě klasická naháněčka hadrových hlav s decentním duelem v pozadí. Snímek se na oko tváří, že samotné odstřelování nehraje hlavní roli, ale je to právě konflikt s Mustafou a nahánění Řezníka, které pomáhají divákovi v orientaci v jednotlivých turnusech. Za něco takového Eastwoodovi velké díky, protože klasický vývoj NAVY SEALa už tu byl nespočetně-krát a podaný zábavnější formou. Přeměnu z člověka na robota a zase zpátky zvládá Cooper velmi přesvědčivě, v klíčových momentech nepůsobí jako hrdina, ale jako psychopat. V těch jeho chladných modrých kukadlech je vidět mrtvá duše (proto má Kyle skoro pořád sluneční brýle). Takový HURT LOCKER tohle nemá, proto asi funguje mnohem lépe. Emoce působí uměle, na druhou stranu finále působí velice dobře, smutně, i když trochu rozostřuje hlavní ponaučení. P.S: Sám jsem velkým fandou Punishera a vážně jsem si užíval scénku o "grafické novele". Zbroj a zásobníky s nasprejovanou lebkou vypadali zatraceně dobře. Hooyah! ()
Cooper mieri vysoko, chce uznanie a Oscarov. A Eastwooda do toho zlákal evidentne na vysoký honorár. Ináč by do toho Clint nešiel, scenár zas toľko priestoru pre jeho rozprávačské nadanie neponúka (citové scény s manželkou by zvládol kdekdo). Jednoduchosť a priamočiarosť filmu, ktorý neprináša nič nové pod helmou a opiera sa výhradne o potenciál real-life osudu skutočného Chrisa Kylea na jednu stranu poteší (film strhne, aniž by na diváka kládol vyššie požiadavky), no pre využívanie všemožných klišé a absenciu osobitosti (ktorou disponoval identicky vystavaný, ale menej polopatický The Hurt Locker) na Oscarov nemá nárok. Ak teda Akadémia nemieni až tak okato priznať, že je to viacej o politike ako filmoch. Centrálna akčná scéna (Butcher+vŕtačka+chlapec) majstrovsky zostrihaná. Zato druhá polovica potrebuje skrátiť. ()
O tomhle filmu jsem mnohokrát četl jako o u ukázce přehnaného vlastenectví a patriotismu, ale já ho tam neviděl. Za to vidím často to české vlastenectví, ožrat si hubu při uspěchu našich sportovců, vzít do ruku vlajku a ožralej jak prase řvát, že jsem hrdej čech, případně jít a nadávat cikánům do sviní nebo zvolit za prezidenta člověka, který lže, rozeštvává národ, uráží lidi a svou mstivou a zákeřenou povahou si kompenzuje každou svou prohru. Nic dalšího u velké části tohoto národa nevidím. Američani jsou už z hlediska historie jiný než my, ano nemusíme to vždy chápat a nemusí se nám to líbit, ale bylo by fajn kdyby jsme se naučili respektovat ty druhý a jejich hodnoty, které jsou postaveny na rodině, ale i na vztahu ke svý zemi a hodnotám který jejich země vyznává, jakoli jsou i američany znásilňovány. To přesně jsem v tom filmu viděl. Viděl jsem v něm člověka, kterýho začaly požírat vlastní ideály, viděl jsem taky lidi z masa a kostí, který největší boj nesvádí někde v Iráku, ale sami v sobě, ale taky jsem viděl hodně lásky, Tayu jako svou ženu by si asi přálo hodně chlapů a teď rozhodně nemyslím na ten záběr, kde je v černým krajkovým prádle, a ještě jsem ve filmu viděl, že slovo jeden za druhýho není jen slogan. Silný, emotivní a skvěle zahraný film ve kterým mě dostala nejedna scéna a nejeden dialog. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (58)
- Bradley Cooper kúpil práva na sfilmovanie knihy s myšlienkou, že hlavnú úlohu by si mohol zahrať Chris Pratt, no nakoniec si to rozmyslel. (m.a.t.o.)
- Vzdálenostní rekord v zásahu živého cíle puškou je 2 815 metrů, konkrétně puškou Barrett M82A1, ráže 12,7 mm (objevila se i ve filmu). Na cíl ve stejný moment vystřelili dva členové australských zvláštních jednotek v listopadu 2012 v Afghánistánu... takže není jasné, kdo jej zasáhl. (ČSFD)
- Natáčelo se v Maroku a v Kalifornii na nejmodernější kamery Blackmagic. Jedna z vrcholných bojových scén filmu byla natočena v pouštním městě El Centro, vzdáleném asi sto mil východně od San Diega ve vyprahlém Imperial Valley. Tým, který měl na starosti výpravu, tady přeměnil starý závod na zpracování mléka v opuštěnou továrnu na zpracování datlí, ve které Chrise (Bradley Cooper) a jeho tým ohrožují dva neúnavní nepřátelé. (ČSFD)
Reklama