Režie:
Edgar WrightScénář:
Edgar WrightKamera:
Bill PopeHudba:
Steven PriceHrají:
Ansel Elgort, Lily James, Kevin Spacey, Jon Hamm, Eiza González, Jamie Foxx, Jon Bernthal, Sky Ferreira, Viviana Chavez, Flea, Wilbur Fitzgerald (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Talentovaný mladý řidič (Ansel Elgort), který zajišťuje zločincům únik z místa činu, je ve své práci tím nejlepším z oboru i díky hudbě, kterou si během ní pouští. Když se Baby setká s dívkou svých snů (Lily James), vnímá to jako příležitost opustit život zločince a začít znovu. Poté, co je ale mafiánským bossem (Kevin Spacey) přinucen zúčastnit se další akce, která je předem odsouzena k neúspěchu, ocitá se v ohrožení jeho život, láska i svoboda. (Falcon)
(více)Videa (8)
Recenze (851)
Baby Driver mě divácky ani analyticky nijak zvlášť neokouzlil, ač bych tomu byl rád. Pod vším jeho rachotem (písně, řev motorů, výbuchy, dialogy), okázalým designem a siláctvím vlastních postav mi nepřipadl nijak inspirativní a nejsilnější byl pro mě v momentech, které od všeho toho rámusu a záměrného pozérství utekly k mnohem civilnější poloze se subtilnějšími filmařskými nápady (viz dále bod b plus všechny scény s pěstounem). Tři věci mě ale na jeho výstavbě upřímně zaujaly. ___ (a) Komplexní práce s různými formami rytmu. Ta je zřejmá už z toho, že první scéna (335 sekundy) měla průměrnou délku záběru 1,48 s., zatímco druhá scéna (165 s., tedy 49 % trvání první) byla naopak komponována jako jednozáběrová. A to aniž by se významně změnilo tempo, důraz na pohyb figur rozsáhlým prostorem a určující role zvukové složky, takže se rychlý střih a návaznosti mezi záběry plynule funkčně transformovaly do složité spolupráce prvků mizanscény v pohyblivém rámu. ___ (b) Inscenace dialogové scény v prádelně jako scény muzikálové, přičemž hudba v ní naopak v porovnání s celkem osnovy ustupuje do pozadí. Romantický pár postav, spojený navzájem jedněmi sluchátky v uších, se v třicetisekundovém záběru hladce posouvá prostorem na pozadí barevně sjednocených otáčejících se bubnů praček. V závislosti na rytmu a významu promluv v dialogu se v kooperaci s pohybem steadicamové kamery takřka tanečně otáčejí, aniž by si musely vytáhnout sluchátka z uší. Krátké, ale kinematograficky krásné... Pro mě nejlepší moment filmu (ještě vedle první návštěvy pošty s malým chlapcem). ___ (c) Míra přemotivovanosti: film jako celek kopíruje vývojový vzorec akčních filmů (znáte to, profík, poslední džob, láska jako trám), takže logicky ho následovat nevyžaduje velké úsilí. Navzdory tomu ale zavádí do hry obrovské množství drobných i větších motivů, jež zahušťují zcela transparentní systém spojnicemi a vysvětleními, které sice k pochopení nepotřebujeme - ale každý z nich se excesivně využije, někdy i víckrát! Vypravěčsky to irituje, což je ovšem zřejmě součást konceptu, neb jejich funkce zjevně není vypravěčská či psychologická, nýbrž dekorativní až ornamentální. Lze to chápat jako součást sebou-se-opájející hry na muzikálový akční film: jakkoli maskovány za kompoziční či realisticky motivované prvky, naplňují tyto detaily a dílčí rámce především čistě sebestřednou estetickou funkci (např. motiv Babyho dětství, kazetové remixy, některé songy). ()
Klidně tomu nějaké to procento přihodím, protože Baby Driver pro mě představuje jeden z nejlepších a nejzajímavějších filmových zážitků letošního roku. Casting hlavní role se takhle nepovedl od Kingsmana v žádném filmu. Starší kolegové ostudu rovněž nedělají a když tomu připočtu skvělého a pro mě v jednu chvíli už zapomenutého režiséra Edgara Wrighta je to prostě paráda. 85% ()
Edgar Wright je borec. To, co natočil dřív, je jedna věc, ale on tím svým zbrkle vychytaným střihem a láskou k muzice dokázal natočit jednu z nejlepších gangsterek za poslední dobu. A během sledování mi opravdu bylo hodně jedno, jak je film místy dost nelogický. Užíval jsem si totiž po technické stránce tak bravurní akční komedii, že pochybuju v podobný zážitek v nejbližších minimálně pěti letech dokud Edgar nepřijde s něčím novým. Dojde Vám to totiž v momentě, kdy Vám muzika bude hrát kvalitní tóny na střelbu z ryzího kulometného hnízda. Také to ale určitě zaregistrujete v momentě, kdy muzika bude intenzivnět ve chvíli, kdy dojde k životnímu smyku Ansela Elgorat. To, že je to dvacet tři let starý mentol dementol je sice jedna věc, ale po asi půl hodině oťukávání jsem si na něj přeci jen dokázal zvyknout. Za tou hrubou vrstvou drsnosti a aroganci se totiž skrýval kluk, který si odžil opravdu dost. A tím vlastně směřuju i k příběhové stránce, která není kdovíjak silná. A já to po tvůrcích ani nechci. Tenhle film se totiž točil na efekt a chtěl jím vědomě poděkovat všem gangsterkám nejen Guye Ritchieho. Kdyby v hlavní roli byl Simon Pegg a Nick Frost, tak si myslím, že se jedná o další film Cornetto série. Takhle je to "jenom" jednoduchý, ale silně efektivní film. Tedy přesně to, co jsem od Edgara Wrighta čekal a co jsem dostal. Díky za super zážitek. Chvílemi jsem si říkal, že v rámci akce v dnešní době nic lepšího neseženu. Ten střih v kombinací s dobrou muzikou? Ten je prostě boží! ()
Pro mě až moc předvídatelné a ploché. Exteriér hlavního filmového hrdiny se oproti standardům razantně proměnil. ALE je to vlastně celé "jen na oko" a nebudu hodnotit vysoko jen pro to, že hlavnímu hrdinovy je 15 let, umí řídit, neustále poslouchá hudbu, neustále má negelovaný vlasy a slyší i trávu růst. Opravdu kvalitní hrdina pro naše adolescenty ke kterému mohou vzlížet. Tfuj! ZA mě 50% ()
Brit Edgar Wright to s žánry vždy uměl. Pokaždé to měl vypiplané do detailu, nablýskané, vypulírované. Jenže to mnohdy nepěkně drhnulo na cestě k divákovu srdci. Prostě to bylo prázdné uvnitř. A to je i lehce tentokrát, ač musím s potěšením konstatovat, že tenhle kousek se mi strefil do vkusu náramně. Střih je funkční, hudba si dokonale rozumí s tím, co se děje na plátně. Celé je to promyšlené, hudba se stává další postavou. Vše je sladěné se zvukem. Hošan, který má sluchovou vadu a šrumec v uších musí něčím přebít, a který má song pro každou příležitost, se musí sžít s přítomností lupičů, kterým cosi dluží, a i když se ze závazků vyváže, pořád nemá vyhráno. Jenže coby sakra nebojácný řidič už od vřeštících alarmů nechce prchat. Do toho se objeví sličná servírka, no, co byste chtěli. Každopádně ač je příběh nekomplikovaný, Baby Driver je jedním z nejoriginálnějších a nejstylovějších projektů roku. Jen té ujetosti a černého humoru jsem si přál víc. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (36)
- Ansel Elgort (Miles) během natáčení filmu ve sluchátkách opravdu poslouchal muziku, která následně hraje ve filmu. (Tft)
- Hlavní roli si mohli zahrát Logan Lerman nebo John Boyega, ale oba nakonec předčil Ansel Elgort. Mimo jiné i proto, že se během castingu se ukázalo, že velmi dobře zná text písně „Easy“ od skupiny The Commodores. (DJDVD)
Reklama