poster

Noc oživlých mrtvol

  • Česko

    Noc žijících mrtvých

  • USA

    Night of the Living Dead

  • anglický

    George A. Romero's Night of the Living Dead

  • USA

    Night of Anubis

    (pracovní název)
  • USA

    Night of the Flesh Eaters

    (pracovní název)
  • USA

    Monster Flick

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Noc živých mŕtvych

  • Velká Británie

    Night of the Living Dead

  • Austrálie

    Night of the Living Dead

  • Kanada

    Night of the Living Dead

  • Nový Zéland

    Night of the Living Dead

Horor

USA, 1968, 96 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Kusko.t2
    *****

    George A. Romero ovplyvnený prácou svojho otca vystupujúceho na obrazovke ako herec z reklamy, sa vydal vo svojich začiatkoch podobnou cestou, a to práve tvorbou krátkych scénok a reklamných spotov pre televíziu. U reklamy, vďaka ktorej získal nejaký ten režijný cit, ho nechať by bola škoda. Nastalo sa a tak Romero ako 28 ročný mladík vytvoril nie len jeden zo svojich najlepších filmov, ale aj jednu z najväčších zombie klasík vo filmovej histórií všeobecne - Night of the Living Dead, v ktorej sa objavil aj on sám v malej roličke reportéra. Čierno-biela (zámerne) klasika dokáže zaujať aj po tých dlhých rokoch, počas ktorých ostré zuby času vytrvalo hrýzli, ale nič neodhryzli, pretože autorov prístup bol evidentne hneď od začiatku plný rozvážnosti, citu pre film a rozmyslu. Rýchly úvod bez zbytočného vysvetľovania príčin, ale o to viac mrazivejší, poskytujúci priestor na vlastné zamyslenie, dokáže diváka stále zamestnať a chytiť až natoľko, že sa do neho hlboko ponorí. Osudy ľudí, ktorých Romero vrhol priamo do bezprostrednej línie boja o prežitie, som preto sledoval so značným záujmom, cítil som s nimi, bál sa s nimi a vychutnával tú nadčasovú prácu. Romero a film sa navzájom našli! Na reklamu však Romero nezanevrel a pripomenul si ju prácou na televíznom spote, ktorý propagoval hru Resident Evil 2 (Biohazard 2), a to z pozície režiséra. Komu sa Night of the Living Dead značne zapáčil, rozhodne by nemal opomenúť o štyri roky mladšiu klasiku s Vincentom Priceom - L' Ultimo uomo della Terra (1964), ktorá evidentne poslúžila Romerovi ako inšpirácia pri tvorbe jeho zombie prvotiny.(9.2.2007)

  • Aluska88
    ****

    To, že Night of the Living Dead je kultovním a přelomovým snímkem hororového žánru, myslím, všichni vědí. Jenže pro mě nebyl kultovní a strhující tak moc, jak jsem čekala. Úvodní sekvence s hubou je napínavá znatelně. Poté Barbra začne zoufale prchat před pochybnou osobou a doběhne do opuštěného baráku, v němž se ukryje. Ještě pár chvil poté je excelentně ztvárněných. Dramaticky děsivá hudba, žádné dialogy, takže jsem měla dojem, jako bych sledovala němý film. Největší slabost této "noci" nastává brzy po těchto okamžicích a trvá zhruba celou hodinku. Tou slabostí je právě tato hodinka. Vysoce nezáživné chvíle, v nichž se vůbec nic neděje, postavy nezávazně debatují a celou dobu sledujeme pouze prostory domu, jako by ti kymácející se zombie venku vůbec nebyli. Pokud se díváte v pozdních večerních hodinách, je vysoká možnost, že se Vám i začnou zavírat oči, které se však možná snažíte držet otevřené, abyste případně nepropásli nějaké dravé a útočné "oživení" děje. Také jde vidět, že ztvárnění zombie, jak jejich masky, tak herectví je amatérské. Ale říkám si, vždyť to byl přece rok 1968, co bych chtěla? Nynější publikum je "zvyklé" na agresivní, krvavé, rozpadající se a všelijak digitálně upravené zombie. Jenže toto je film, kdy zombie chodily ještě vcelku pomalu a nemotorně a žádné PC triky nebyly. Musím ale i tak říci, že remake, jež jsem zhlédla prvně, mi přišel více záživnější. "They're coming to get you Baaaarbra..."(1.11.2011)

  • Radko
    ****

    USA päť cólov pod zemou. Americká zástava hrdo veje nad pustým cintorínom. Prázdnotu naruší pomätený, násilnícky chlap s vykazeným chrupom, napadajúci súrodenecký párik. Odkiaľsi vyliezajú mŕtvi, pretože unifikácia nie je ešte dokonaná. Začína zdanlivo bezdôvodné násilie na tých, čo sa ešte stále pohybujú na Zemi a nezaradili sa do poslušného radu. Krvavé kúsance a prijatie časti tela jeho zjedením zaraďuje všetkých živých do zástupu mechanických bábok (akási zvrátená forma svätého prijímania). Trhané, pomalé pohyby, vyprázdnené pohľady, mechanické naprogramovanie slúžiace jedinému cieľu. Všetky úkony mlčanlivých, zvláštne chrochtajúcich zombíkov mi pripomínali viac než čokoľvek iné práve robotov a zvuky ich hrkotajúcich mechanizmov. Brániaca sa menšina však vďaka zmäteným ženám a mužom neprekonajúcim svoje ego tiež nemá na ružiach ustlaté. No a záver ? Genocídu premeny tela uhryznutím strieda genocída automatických strelných zbraní. Na citlivé skúmanie odchýlok sa nehľadí. Romerova vizuálne podmanivá čiernobiela jazda od prvopočiatkov v sebe obsahovala filozofický podtext. Možno dobovo šmrcnutý vojnou Ameriky z Vietnamom, mne osobne utkvelo najmä vyššie uvedené. Je niečo horšie než smrť? Áno, niekedy je to život.(24.2.2008)

  • xxmartinxx
    ***

    Zatímco s Cravenovým "vizionářstvím" problém nemám, Romerovi jsem pořád na chuť tak úplně nepřišel. Což je nefér, vím. Jenže tenhle film nejde za svůj námět - vše krom něj je strašně nudné. A vzhledem k tomu, jak námět "zlidověl", už Noci oživlých mrtvol nedokážu věnovat pořádnou pozornost... Asi moje chyba...(10.4.2012)

  • Divočák
    *****

    Jeden ze skvostů kinematografie. Skvělá klaustrofobická "Hitchcockovská" atmosféra, která nepotřebuje žádné propracované zombie masky, aby dokázala vystrašit. Mezi hrdiny navíc funguje pravá lidská chemie, hlavní černý;) hrdina je správný muž činu a tomu plešounovi, co je celou dobu zavřený ve sklepě, bych nejradši ještě teď nakopal do zadku. A takové pocity ve vás jen tak nějaký film nevyvolá. Jeden z nejlepších, jestli ne nejlepší, zombie film vůbec.(2.3.2006)

  • - Film patrí medzi "1001 filmov, ktoré musíte vidieť skôr, ako zomriete", podľa Stevena Schneidera. (WalterIK7)

  • - George A. Romero a John A. Russo se snažili přemýšlet o způsobu, jak zničit zombie. Marilyn Eastman žertovala, že by mohli házet koláče do jejich tváří. To bylo inspirací pro koláčovou scénu v pokračování filmu Dawn of Dead (1978). (Chatterer)

  • - Během natáčení ještě nebylo pevně rozhodnuto o názvu filmu, tak ho jednoduše nazývali "Monster Flick". (Chatterer)