Reklama

Reklama

Noc oživlých mrtvol

  • Česko Noc žijících mrtvých (více)

Existuje i horší úděl než smrt. Legendární americký zombie horor, který otevřel novou kapitolu v dějinách žánru. Proslulý celovečerní debut George A. Romera zůstává nezpochybnitelným milníkem v dějinách hororového žánru. Tento nezávislý nízkorozpočtový film stál na počátku tzv. nového amerického hororu, reprezentovaného jmény jako John Carpenter, Wes Craven, Tobe Hooper nebo David Cronenberg. Černobílý snímek, natočený s neznámými herci, sleduje skupinu lidí, kteří naleznou útočiště před oživlými mrtvými na opuštěné farmě. S příchodem noci počet dotírajících útočníků roste a situace je čím dál tím zoufalejší. Nakonec začnou hrdinové bojovat sami mezi sebou. Film, který byl pro svůj kulturní a historický význam v roce 1999 zařazen do Národního filmového registru Kongresové knihovny, otevřel zcela novou etapu ve vývoji filmového hororu. Skomírající žánr revitalizoval jak po obsahové, tak i po formální stránce. Snímek, který vznikal v poloamatérských podmínkách (Romero se kromě režie podílel na scénáři a zhostil se i kamery a střihu), přinesl do té doby nevídanou míru autenticity a naléhavé bezprostřednosti. Jeho syrový účinek pramení především ze způsobu, jakým Romero popírá konvence žánru a porušuje četná tabu, především v na svou dobu otevřeném zobrazení krvavého násilí. Téma společnosti, která podlehne iracionálním silám, zase odráží obrovský společenský kvas v Americe na konci 60. let. Již samotný fakt, že roli ústředního hrdiny ztvárnil černošský herec, působil na tehdejší publikum jako zjevení. Zajímavostí je, že přestože Noc oživlých mrtvol obohatila rejstřík filmových monster o zcela novou krvežíznivou entitu, slovo zombie ve filmu ani jednou nepadne. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Recenze (433)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $114,000Tržby USA $12,000,000Tržby Celosvetovo $30,000,000║ Režisér George A. Romero a začiatok jeho zombickej ságy ani lepšie nemohol začať. V podstate z jednoduchého príbehu vystaval ponurú drámu o vzťahoch ľudí zajatých v dome ohrozujúceho hladnými zombíkmi. Práve týmto filmom sa vytvorila základná stavba pre rozvoj tohto horrorového subžánru, kde ožívajú mŕtvy. Tento žáner prežíva až dodnes a stále má čo ponúknuť, aj keď prechádza občas nejakými menšími úpravami. Najlepšie na tom je že aj samotný Romero dnes už označovaní ako otec zombii žánru, stále prispieva a obohacuje to čo pred desiatkami rokov začal. Naposledy sa zaskvel skvelým doplneným ságy v podobe Denníka mŕtvych . K jeho zombii prvotine ešte dodám, že už vtedy sa dokázal pohrať dosť slušne z trikmi, maskami a strihom a tak nám prináša miestami brutálne scény plné násilia, napätia a krvi. /80%/ ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Romero nekompromisně odříznul hororový žánr od jeho goticko-nadpřirozených kořenů a pod vlivem Mathesonovy novely Já, legenda šokoval diváky zřejmě prvním příkladem tzv. sociologického hororu (za jehož otce bývá někdy neprávem označován Craven). Dokázal zachytit soudobý strach z represivního aparátu, znepokojení ze stoupající kvantity a brutality násilí v ulicích. Možná nejvýmluvnějším komentářem k době je závěr, kdy se jako největší zrůdy neprojeví zombies, ale (bílí) venkovští balíci, zastupující nedůvěryhodné autority. Laciná vizuální stránka byla zčásti nutností, zčásti snahou přiblížit se dobovému televiznímu zpravodajství (rovněž černobílému). Výsledkem je nejen přelomový horor, stojící na počátku vlny neučesaných „feel-bad“ filmů (Poslední dům nalevo, Texaský masakr motorovou pilou...), ale také kruté a pravdivé zachycení nálady pro (nejen) americkou společnost zlomových let. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, Radko, Kusko.t2, MIMIC ()

Reklama

Gemini 

všechny recenze uživatele

Dlouhá léta mě zajímalo, jestli prapůvodní černobílý zombie horror měl nějaké smysluplné příběhové zarámování. Teď už můžu říct, že má, a k mému údivu fungující líp než u řady soudobých žánrových souputníků, kteří už se kolikrát ani nesnaží cokoliv vysvětlit a jenom vrhají proti přeživším lidem sprintující nemrtvé, nejlépe po desítkách. Sice to platí jenom v kontextu doby, ale právě tenkrát to musela být neskutečná pecka, protože sci-fi se za oněch časů psalo v tomto duchu, a to, co nabubřele nazýváme dobýváním vesmíru, přinášelo tehdy aktuálně velkou spoustu překvapení. Takže jaký je problém s podivným druhem radiace z vesmírného bordelu sesbíraného jakousi sondou?:) Mělo to zkrátka něco do sebe, a mělo to nemalé společenské přesahy, ale v mém světě jsou živáčky na kusy trhající umrlci předurčeni výhradně k tvrďácké zábavě:) Chápu, že je to taková klasika, a vzdávám velký Respekt na úkor Zacka Snydera a spol., protože už mi nepřijdou tak originální v "řešení" snižování počtu přeživších, a vidím je už jen téměř výhradně jako klipaře a rekvizitáře bez nějakých myšlenek. Což ovšem neznamená, že mě jejich filmy nebudou bavit. 80% za nečekaně komplexní zážitek. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Night of the Living Dead jsem paradoxně viděl z Romerova zombie seriálu jako poslední, a musím teda říci, že svůj debut se mu zatím překonat nepodařilo. Je pravda, že některé momenty už dnes působí trochu směšně, stejně tak jako chování postav, ale svou atmosféru film stále má (půlnoční projekce mu jistě pomohla). Moc se mi líbilo, že hrdinové získávali informace z televizního a rádiového vysílání - připadalo mi to dost reálné a vzpomněl jsem si při tom na povodně z roku 2002, kdy jsme čekali na nejnovější zprávy stejně nedočkavě jako oni. Vyzdvihnout se musí závěr, ten se totiž opravdu povedl (ačkoli má své logické mezery). Horror movie of the Year ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

První film od tohohle, řekl bych, zakladatele zombies filmů, který za to vidění určitě stojí. Sice jsem se u něj nebál, za to jsem se ale výborně pobavil a ta atmosféra byla geniální. Celý film se totiž odehrává na jednom místě, a já filmy tohohle typu mám hrozně rád. Celý film se táhne děsně pomalu, ale zásadní je každá minuta, nikdo neví, co se může každou chvíli stát, a stát se může opravdu cokoliv. Herci také hráli na plno, i když mě tam neskutečně rozčilovala ta ženská, i když to byl asi účel. Noc oživlých mrtvol je film, který se musí vidět, dobře se na to kouká, svižně to utíká a má to unikátní atmosféru, která nenechá jen tak diváka usnout. Na druhou stranu ta pointa byla až moc prokoukatelná, kdybych neviděl parodii Soumrak mrtvých, možná bych byl v šoku, ale jelikož jsem ten film viděl asi stokrát, tak jsem si všim, jak moc se autoři Soumraku tímhle filmem inspirovali, každopádně oba filmy jsou na tom co se kvality týče hodně vysoko, ale nevím jestli bych se na to znovu podíval, na Soumrak určitě jo, protože u něj se aspoň zasměju, tady ta vážnost překračuje všecky meze, a kdo by se rád znovu podíval na atmosféru načichlou smradem mrtvol, chodící nazelenalé obludky a neskutečně vypsychované postavy, které svojí úlohu berou děsně vážně...? ()

Galerie (111)

Zajímavosti (107)

  • Na motivy snímku byla vytvořena stejnojmenná divadelní hra Davida Drábka, která se dočkala realzace v královehradeckém Klicperově divadle. (skinny9)
  • Bill 'Chilly Billy' Cardille, který hrál televizního reportéra, byl ve skutečnosti reportérem v místní pittsburghské televizi. (Chatterer)
  • Anglické slovo „zombie“ nezazní ani jednou. Lidé ve filmu používají provizorní označení „tamty věci“. (Chatterer)

Reklama

Reklama