Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety (více)VOD (3)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (728)
Na první shlédnutí považuju "Spojence" za mnohovrstevnatou, inteligentní sondu do moderní společnosti, kterou jsem ovšem na poprvé neměla šanci plně docenit. Břitký, přehledný, ale přitom trochu zamotaný film, kde je potřeba dávat celou dobu pozor a vychutnat si všechno, co se na plátně děje. Rozhodně se hodlám podívat na tohle dílo znova a třeba si pak ode mě vyslouží i hodnocení nejvyšší. Takhle je to 4+ za vcelku originální loupež (nápaditost zlodějů opravdu nezná mezí), skvělé herecké výkony a pěkné překvapení ke konci, které jsem skutečně předem neodhalila. ()
Po druhom zhliadnutí zdvíham na 5*. Inside Man je rovnako elegantný film, ako je elegantný Denzelov oblek, v ktorom križuje finálne scény. Je to uvedomelá, inteligentná a zábavná partička o bankovej lúpeži, ktorá nepotrebuje obsahovať akékoľvek násilie (a násilníkov) aby mala gule, a ktorá naopak násilie trefne kritizuje (paralela s akčnou hrou na PSP displeji malého černoška). Herci si to vychutnávajú každým dúškom, Spike Lee s Brianom Grazerom (ktorý rozpočet udržal na neuveriteľných $45 mio USD) sú borci a záverečná skladba “Chaiyya Chaiyya Bollywood Joint” je perfektným tuningom emócií z filmu. ()
Ve svém novém filmu se nám Spike Lee představuje v dost odlišném světle. Spojenec, ač bych tohle od Leeho patrně nikdy nečekal, je v podstatě čistý mainstream, oscilující mezi thrillerem a komedií (hodně mi to celé připomíná stylem Bandity). Sice je tu opět několik témat k zamyšlení, které přesahují rámec běžné nenáročné zábavy (řešení rasových problémů, "krvavé" kořeny USA), ale i vážnější témata jsou často podávány s humorným podtónem (v životě bych nevěřil, že budu padat smíchy do kolen díky turbanu). Nicméně, fakt, že není Spojenec tak k zamyšlení, jak bývá u Leeho zvykem, je vlastně jediná skutečná výtka, kterou k jeho novému filmu mám. Má výborné tempo, tradičně, jak se na filmy Leeho sluší, úderný soundtrack a promyšlený scénář, který nabízí patrně nejvychytanější filmovou loupež posledních deseti let. Trošku zamrzí, že postavy jsou pouze zručně navrženými typovými figurkami (čemuž odpovídá i trefné obsazení), ale Washington ještě pořád jako polda nenudí a Foster se na sebevědomou ambiciózní mrchu prostě hodí jako žádná jiná. Akorát ten Owen mi pořád připadá celkem bezvýrazný, ale Spojenec mu ani příliš prostoru nedává (víc jak polovinu filmu má masku na obličeji). Spike Lee vstupuje svým spojencem defakto do komerčních vod a jeho aktuální režijní vývin mi hodně připomíná Stevena Soderbergha. Jsem upřímně zvědavý, jakou cestou se dál Lee vydá. Jeho nový film mě nezklamal, naopak jsem se výborně bavil po celou dobu a nenudil se (i přes dlouhou stopáž). Akorát mám slabost pro ty detailně prokreslené charaktery, které Leeho filmy běžně provázejí a těch se mi tu nedostává. A právě proto "jen" 4 hvězdičky... ()
"DOKONALÁ loupež"? Ale kdeže. Spíše, co se týče logiky, DOKONALE haprující x-tá variace na bankovní loupež. Logicky děravá jak v pointě celé akce lupičů, jakkoliv je divácky efektní, tak i v jednání šéfa banky (ty kompromitující materiály si schovával pro strýčka Příhodu?). Chabou náplastí zůstává skutečnost, že Spike Lee opět zůstal svůj. Potěšily jeho jemné politické narážky, ačkoliv neměly zdaleka takovou sílu jako Nortonovo vyznání ve 25.hodině, potěšil jeho smysl pro černý humor, a přestože film svižně utíká a nenudí, od tvůrce tak zvučného jména jsem rozhodně čekal víc, než jen rádoby efektní a vykonstruovanou story. ()
„Co má větší váhu: Všechny vlaky projíždějící přes Grand Central Station v průběhu roku, nebo stromy poražené k výrobě amerických bankovek? Malá nápověda: Je to chyták“ Pro někoho „jenom“ zábavný heist-movie, pro někoho mnohovrstevnatá sociologická diagnóza současné situace v Americe (ne všichni, kteří vypadají jako potenciálně nebezpeční takoví skutečně jsou). Na první pohled banální příběhovou pavučinu o tom „kdo“, „kdy“, „co“, „proč“ a „jak“ tvoří mnohonásobně pevnější vlákna, než na jaká jsme u podobných filmů zvyklí. Jako nit se celým filmem vine rasová problematika, k jejíž podstatě se Lee propracovává s mnohem větší obratností než třeba tvůrci melodramatického Crash. Důležitá je morální nejednoznačnost všech postav, potažmo veškerého jejich jednání. Může malý zločin překrýt zločin mnohem větší? Jakou váhu mají peníze? V neposlední řadě si film pohrává s žánrovými pravidly, překrucuje je, nebo je zcela obchází a zcela odlišným způsobem přistupuje k tomu, co by měl vědět zločinec, co policista a co divák. Vždy to ovšem činí tak, aby se divák necítil podražen (jako v případě druhého dílu Dannyho parťáků). Výborný scénář plný černého humoru a slovních přestřelek skýtá nejedno překvapení, to hlavní je nám odhaleno na samém začátku (aniž bychom o tom věděli), ta ostatní většinou v pravý okamžik vypointují nějakou vedlejší epizodku (albánský dialog). Psychologické prokreslení postav je přiměřené. Rozsahem největší roli má Denzel Washington, kterému se celkem úspěšně daří nevykrádat sebe samého. Rovněž způsob, jakým Clive Owen přistupuje k dalšímu charismatickému hajzlíkovi zasluhuje obdiv. Pozoruhodná je postava Jodie Fosterové, šedé eminence (příjmení Whiteová nelze brát jinak než jako ironii), která disponuje nebezpečnou mocí v podstatě nad všemi zúčastněnými stranami. 90% Zajímavé komentáře: POMO, Tom Hardy, Malarkey, Lynn, HoneyBunny ()
Galerie (66)
Zajímavosti (17)
- Jodie Foster (Madeleine White) ve francouzské verzi filmu nadabovala sama sebe. (Chevees)
- Zvonění na mobilu Petera Hammonda (Peter Frechette) je melodie písně "Gold Digger" od Kanyeho Westa. (don corleone)
- Film měl původně natáčet Ron Howard, ale dal přednost filmu Těžká váha (2005). (don corleone)
Reklama