Režie:
David AyerScénář:
David AyerKamera:
Roman VasjanovHudba:
David SardyHrají:
Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Natalie Martinez, Anna Kendrick, David Harbour, Frank Grillo, America Ferrera, Cle Sloan, Cody Horn, Shondrella Avery (více)Obsahy(2)
Pro dva policisty to měla být běžná šichta… dokud se nestali terčem drogového kartelu... V Los Angeles jsou pouliční policisté Brian a Mike nerozluční parťáci – novodobí kovbojové, kteří hlídkují na ulicích v době, kdy latinskoamerické gangy svádějí boj o moc s těmi afroamerickými. Brianovi a Mikeovi se několikrát „poštěstí“ a odhalí šokující obchody s drogami a lidmi. A díky tomu se dostanou do hledáčku mexického kartelu. Podaří se dvojici přátel uniknout z vlivného dosahu vražedného narkobarona? Odzbrojující thriller natočil podle vlastního scénáře americký režisér David Ayer, který měl s kriminálními náměty bohaté zkušenosti (Training Day, Temný stín nad L.A., S.W.A.T. – Jednotka rychlého nasazení, Drsný časy). Tentokrát se však rozhodl vylíčit policejní život z lidské stránky spolu s jeho každodenní rutinou. Nebyl by to ale Ayer, který natočil také akční snímky jako Rychle a zběsile, aby policejní práci neproměnil v dynamickou jízdu. A je to právě bezprostřednost a až nepříjemná blízkost, při níž se cítíme, jako bychom byli přímo účastni pouličnímu dění, jež prostupuje celým vyprávěním. Ať už se to týká rodinné oslavy, klábosení v autě či přestřelek, Ayer s kameramanem Romanem Vasjanovem snímají akci pomocí ručních kamer, objektivů na uniformách či autech, pouličních sledovacích zařízení. Když k tomuto postupu, jenž dnes už dělá kde kdo, přisadíme nezkrášlený prostor ulice jižního Los Angeles (kde Ayer vyrůstal), výsledkem je autenticky působící drama, které je po právu označováno jako jedno z nejlepších svého druhu za poslední dekádu. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (984)
POMÁHAT parťákům, CHRÁNIT pospolitost (rodinnou i policejní). Občas ledabyle naskládané střípky ze služby i soukromí řadových poldů, svým nasnímáním oscilující mezi klasickým filmem, PC hrou a reality show (ala opuchlé bengo Seagal v New Orleans). Oproti Training Day či Street Kings značný odklon od kudrlinek dějových konstruktů, přesvědčivě zahrané ústřední dvojkou (včetně improvizací) a navrch jedna z nejsilnějších smutečních řečí ever (působivá ve své stručnosti). Chleba policejní práce tak tvrdý, že se nehodí ani pro přemnožené králíky ze South Central - čtyři prsty (vlastně hvězdy) pro krále losangeleských policestory Davida Ayera.. „We stand watch together. The thin-blue-line, protecting the prey from the predators, the good from the bad. We are the police.“ Los Angeles Plums Dept. Dal bych se k nim, ale pinkat si plácačkou a usínat za benzínkou má taky své kouzlo.. ()
Film sám o sobě by stál za pěkný hovno, ale i kdyby se v těch hovnech snad něco málo našlo, tak to spolehlivě pohřbívá rozklepaná rádoby dokumentární kamera. Sledovat tohle veledílo bylo pro mě hotový utrpení. Jedinou světlou chvilku jsem objevil asi po půl hodině, kdy zazní zpěv Hope Sandoval, a je tam asi 3-sekundovej (neroztřesenej!!!) záběr na východ slunce. ()
Je vidět, že tvůrci tohoto snímku se jednak vyznají v policejní práci, protože celek působí nebývale autenticky a jednak mají cit pro zachycení syrovosti současného světa - resp. kriminality v USA. Když pominu rozostřenou digitální kameru a "live shooting", což už samo o sobě je autentické až za roh, tak tvrdost, s jakou tvůrci ukazují zdánlivě obyčejné dny policejního departmentu, je neskutečná a nečekaná. Cílová katarze se dostavuje tak akorát, bez zbytečného sentimentu a patosu. Úsporný a rychlý film, který přesně ví co chce říci a jak. Není to pro slabé povahy a čekejte nefilmovou, živočišnou věc. ()
Bez pevnější dějové kostry, zato se zručným režijním vedením a sevřenými dramaturgickými kleštěmi servíruje David Ayer pár výseků ze života řadových policajtů, kteří neberou drogy, ani úplatky, zato vymáhají zákon dle nejlepšího vědomí a svědomí. Fajn změna, kterou by Ayer možná zvládnul i bez POV-čka, ale díky skvěle napsaným a ještě lépe zahraným postavám (Gyllenhaal a Peña jsou jedna z nejsehranějších policejních dvojek vůbec) to funguje v každičkém momentu; včetně toho, že emocionálně nakopne ta poslední scéna úplně nejvíc. 4 a ½. ()
Na základě vynikajících reakcí ze zahraničí jsem se skoro začala těšit, jak Patrole napálím pětihvězdu a dodám, že film, který v závěrečných titulcích děkuje společnostem Glock a Oakley, snad nemůže být špatný. Bohužel má film jen málo skvělých momentů (úvodní scéna, kdy si film půjčuje z estetiky videoher) a ruční třaslavá doku-kamera nonstop měnící úhly pohledu je po hodně neskutečně otravná podobně jako nekonečné dialogy, které jsou spíš jen výměnou vulgarit a keců – někdy však vtipných. Jenže nabuzený bělošský policista s režisérskými ambicemi, drsným zevnějškem a zranitelným nitrem plus jeho opak, mexický kolega zastávající tradiční hodnoty, prostě nejsou dostatečně cool, natož originální. Ayer se totiž opakuje, přitom je Patrola teprve jeho třetím filmem – a to opět z prostředí losangelské policie a zase dvojice hodný Mexičan - polopsychopatický Američan. Pozitivy filmy jsou jeho drsnost (nůž v oku), špinavá realističnost (hnusné ulice), Gyllehaalův výkon a emoce, které film dokáže vyvolat. Otravně usměvavou Kendrick s rušivě bílými zuby vystřihnout. *Spoiler* P. S. Patrola je věnována "policejním složkám, které nasazují denně své životy pro bezpečí obyvatel". Svou agitační složku rozhodně neskrývá a pro Ayera je tak určitě úspěchem, že si při finále pravděpodobně většina Amíků poplakala. 65 % [Kino] ()
Galerie (59)
Zajímavosti (36)
- Strážníci Taylor (Jake Gyllenhaal) a Zavala (Michael Peña) ve filmu obdrželi "Medal of Valor", tedy nejvyšší možné ocenění udělované příslušníkům LAPD. Nejčastěji se uděluje za statečnost a hrdinství projevené při životně nebezpečných situacích nad rámec služebních povinností. (Pria)
- Jake Gyllenhaal (Brian Taylor) strávil přípravou na svou roli 5 měsíců. Třikrát týdně se účastnil policejních vyjížděk, dvakrát týdně procházel taktickým výcvikem a každé ráno absolvoval zbrojní a bojový výcvik. (80s Martin)
- Brian Taylor (Jake Gyllenhaal) nosí ve filmu hodinky značky Casio, model G-Shock. (Jizni Tlapa)
Reklama