poster

Cirkus Bukowsky (TV seriál)

Krimi / Thriller / Road movie

Česko, 2013–2014, 10 h 25 min (Minutáž: 51–53 min)

Režie:

Jan Pachl

Scénář:

Jan Pachl

Kamera:

Marek Janda

Hrají:

Pavel Řezníček, Hynek Čermák, Marika Šoposká, Michal Dlouhý, Jaromír Hanzlík, Jan Vlasák, Bohumil Klepl, Predrag Bjelac, Nela Boudová, Vanda Hybnerová, Adéla Petřeková, Kristína Farkašová-Tormová, Karel Dobrý, Štěpán Benoni, Eva Kodešová, Rostislav Novák ml., Jakub Albrecht, Martin Sitta, Jakub Tlapák, Jiří Wohanka, Norbert Lichý, Matěj Hádek, Martin Hub, Alena Konopíková, Hynek Chmelař, Jana Pidrmanová, Šárka Vaculíková, Dana Marková, Ondřej Mataj, Alena Procházková, Teresa Branna, Jan Teplý ml., Klára Cibulková, Viktorie Budínská, Ondřej Malý, Dana Černá, Petr Buchta, Filip Čapka, Barbora Jánová, Barbora Mudrová, Veronika Khek Kubařová, Helga Čočková, Michal Gulyáš, Lukáš Jůza, Milan Duchek, Jiří Untermüller, Jiří Havel, Petr Pěknic, Lukáš Jurek, Barbora Mottlová, Petr Varga, Jan Řičař, Robin Sobek, Lenka Stolařová, Marie Kellnerová, Michael Otřísal, Tomáš Šolc, Kateřina Pechová, Petra Bojko, Jan Pachl, Alice Schinabeková, Vladimír Mrva, Pavel Krátký, Filip Menzel, Petra Pudová, Zuzana Dovalová, Zuzana Drdácká, Lukáš Buchar, Roman Bartoš, Miloš Čejchan, Tomáš Jeřábek, Rudolf Kinský, Antonie Talacková Barešová, Jakub Snochowski, Alexander Podolkhov, Roman Mrázik, Josef Pejchal, Ladislav Beran, Daniel Rous, Marie Spurná, Romana Goščíková, Martha Olšrová, David Friday, Miroslav Lhotka, Alan Kellner st., Dmitriy Lendyel, Marek Janda, Alan Kellner ml., Adam Vacula, Hynek Schneider, Pavel Cajzl, Michael Dymek, Petra Daněčková, Gabriela Černá, Kristián Pekar, Gabriela Vašková, Branislav Hesko, Denisa Chalupová, Ngo Trung Hai, Katarzyna Anna Byrtek, Lenka Daňková, Filip Trnka, Roman Zloch, Josef Kropáček, Vladimír Balvín, Marek Dobeš, Petra Vojtková, Jan Friedman
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tom_Lachtan
    ****

    První díl je jednoduše výborně odvedená práce a to přesto, že se objevují dost laciné úvody, jako je je dědictví, nebo kolega-hajzl, které působí až moc prvoplánově, jenže to jsou věci, které se snad do budoucna vytratí a zbude jenom dobře natočená detektivka bez klasického detektiva, alespoň v to doufám. Na hony vzdálené od seriálové cz & sk tvorby posledních let, že působí lépe, než velká část kinoprodukce, obzvlášť u scén, kde je severská inspirace podle mě patrná nejvíc - letecké záběry na jedoucí auta, nebo vlak, které dokáží vykouzlit krásné a zároveň lehce depresivní záběry, u kterých věřím domácí původ snad jen díky stejnému vlaku, ve kterém jezdím... Výborný pilot. Po díle druhém: : méně klišé, haleluja, příběh se krásně rozbíhá na všech frontách (až na tu cirkusovou, která byla ku mé potěše trošku upozaděna), chemie mezi Bukowskym a zchlastalým policajtem (Čermák je super!) se začíná rýsovat, jen tak dál. I těch skvělejch záběrů na krajinu bylo v tomhle díle tak nějak víc. Po díle třetím a čtvrtém: Smrt brutálnímu množství voiceoverů! Tempo se na chvíli také trošku uvolnilo a navíc se zjevilo pár ne zrovna hezkých dějových zákoutí, ALE to je mi vlastně fuk, díky poslední půlhodince čtvrtého dílu, který šlápl na plyn a ukázal, že tohle bude ještě hodně zajímavé. A co jsem ještě nezmínil - hudba je super. Po díle pátém: Nářez! Skvělé tempo. prohloubení do zápletky, vtip ve společných scénách Bukowskyho s detektivem... Asi nejlepší díl a jasný důkaz o kvalitě. Po díle šestém: Konec série jak má být, fuck you, debilní americké tvisty.(31.10.2013)

  • rakovnik
    ****

    Konečně český akční trhriller, který má šmrc, grády, rychlost, hezky zamotanou zápletku, příběh, který má co vyprávět a velice sympatické i uvěřitelné postavy, které jednají tak, jak mají. Také filmařské řemeslo je odvedeno skvěle, i když filtry mi někdy trochu vadily. Na druhou stranu dotvářely hutnou atmosféru. Ačkoli nejsem zarytý fanda kriminálek, tak tato mě opravdu potěšila a zhlédl jsem ji celou. Navíc, čím dál více se mi líbí herectví Hynka Čermáka.(10.12.2013)

  • Mgb21
    *****

    Po hodně dlouhý době jsem každý týden usedával k televizi a sledoval český seriál. Skvěle napsané postavy a příběh pádící stále dopředu. Užil jsem si každý dialog mezi Řezníčkem a Čermákem. No a v neposlední řadě mě nadchlo filmové zpracování. Konečně někdo začal používat filtry a nebál se kameru sundat ze stativu a nechat ji pořádně proletět. Máme v Čechách krásnou krajinu, tak proč ji neukázat. Celkově jsem si všech šest dílů opravdu užil.(8.1.2014)

  • JFL
    *

    V souvislosti s "Cirkusem Bukowsky" se hodně mluví o severské škole televizních kriminálek, ale inspirace v tomto směru je pouze vizuální. Skandinávské, především dánské televizní produkce se vyznačují v prvé řadě komplexně rozvedenými a postupně rozkrývanými vztahy mezi postavami a mnohoznačností jednotlivých figur. Počínaje "Zločinem", jenž svým úspěchem posloužil jako inspirace i šablona pro další tituly jako "Most" či "Ti, co vraždí", můžeme vytyčit několik opakujících se postupů. V prvé řadě je to situování větší části vyprávění do nočních hodin, což seriálu dává onu temnější atmosféru, ale především vyvíjející se vztah dvojice vyšetřovatelů, ženy a muže, přičemž obě postavy dostávají osobní motivace, které je pozvedají nad standardní klišé. V případě "Cirkusu Bukowski" ale ono vztahování se k současným severským kriminálkám vyznívá spíše jako propagační snaha svézt se na mezinárodním trendu. Když ponecháme stranou zdařilé využívání atmosféry nočního velkoměsta, tak se severskými krimi tu jinak žádné souvislosti nenajdeme. Naopak tu příznačně najdeme zcela zjevné stopy naprosto odlišné tradice, a sice drsné školy, nicméně nikoli té klasické americké ze čtyřicátých let, ale naopak ve stylu ikonického "Posledního skauta". Když pomineme zcela přímé citace (probuzení v autě v prvním díle, obliba ve zraňěních nosní přepážky), snahu o stylizaci postav (umolousaný Kuneš svým věčným kouřením a chlastáním i osudovou sveřepostí vyznívá až jako cosplay za Joa Hallenbecka) a samotný koncept (dva různorodí chlapíci ze zcela odlišného prostředí, které spojuje vražda ženy, kterou oba nějakým způsobem znali, jež je vede do vyšších sfér společnosti a navzdory policii) se dědictví Shanea Blacka nese v prvé řadě ve zdejší podobě mužství. Podobně jako "Poslední skaut" také "Cirkus Bukowsky" se tváří hrozně osudově a nihilisticky, ale v jeho základu je naopak ryze optimistická oslava tradičního hrdinství a chlapáctví. Seriál je stejně jako film ódou na machismus v post-feministickém, či v případě českého prostředí (post)chcípáckém světě, který pro dobu, kdy už zdánlivě mají tradiční akční hrdinové odzvoněno a můžou se jen upíjet, ukazuje, že když dojde na lámání chleba, tak "this is a man's world". Čemuž ostatně odpovídá i situování děje do světa mimo tradiční společenské struktury jednak v rovině policisty vyloučeného ze sboru, ale především pak v prostředí světských a cirkusáků, které ještě dýchá příslibem dobrodružství a nevázanosti. V souladu s tím pak v seriálu (stejně jako v Posledním skautovi) jsou všechny ženské postavy zredukované jen na sexuální objekty s různým stupněm dostupnosti či schematické megery (vrcholem schematizace je příznačně zcela nepřítomná a ani nepojmenovaná manželka policejního majora, která mu jen volá s otravnými domácími nesmysly). Ženskou postavu v ranku Sarah Lund či Sagy Norén, ale ani alespoň zdánlivě se schématům vyhýbající Katrine Reis Jensen z "Ti, co vraždí" bychom v této chlapácké extravaganci hledali opravdu stěží. A stejně tak bychom tu nenašli komplexní vztahy postav ani profilaci nad rámec schémat. Byť nutno přinejmenším pochválit žánrový nápad na dramatický oblouk titulního hrdiny, který začíná jako chcípácký intouš, jak vystřižený z "Nestydy" či jiného českého filmu posledního desetiletí, ale díky cirkusu a krimi příběhu v sobě znovu objevuje opravdového chlapa. Navzdory veškeré povrchní umolousanosti, ponurosti a vyhrocenosti v nitru seriálu prostě tepe snaha dát české televizní produkci drsňácké kriminalisty-chlapáky, již mají být protipólem plakátových figurek ala "Major Zeman", ačkoli samy o sobě jsou jen dalším naivním ideálem. Po druhém díle by se sice mohlo vyprávění "Cirkusu Bukowsky" ještě pořád stočit ledasjakým směrem, ale něco mi říká, že i když si možná Bukowského žena nekoupí psa a Kuneš nezatančí jigu, pořád tu bude v jádru skautovské finále, kde naši hrdinové starými dobrými způsoby mimo všechna ta slabošská okleštění byrokratických postupů dají všem povýšeným šupákům nafrak a v cirkusáckém karavanu odjedou do západu slunce. ______ PS: Co do řemeslné stránky formálního zpracování je "Cirkus Bukowsky" projekt na úrovni světového standardu, ale spíše než ho jen díky tomu vyzdvihovat, měl by se opakovaně zdůrazňovat tristní stav větší části domácí tvorby. ______ Update po konci první série: Tuze smutný doklad úrovně nejen české seriálové produkce, ale především zdejší společnosti - v době, kdy špičkami quality TV jsou veskrze feministické seriály jako "Orange Is the New Black" či "Scandal" i dlouho běžící série rozkrývající a podrývající niternou zvrácenost genderových stereotypů či predispozicí jako "Breaking Bad" a "Mad Men", se jako vrchol české seriálové tvorby, který má "směle konkurovat" zahraničí, vydává tato odporně šovinistická óda na machismus. Nejen v tomto ohledu, ale také z hlediska kvalit, či spíše směšné absurdity scénáře vyznívá srovnávání "Cirkusu Bukowsky" se současnou britskou a skandinávskou tvorbou v detektivním žánru (bez rozmyslu přejímaná z PR materiálů seriálu) buďto jako smutná nesoudnost nebo prostě jen nehorázná drzost.(7.11.2013)

  • Snorlax
    *

    Není to ani noir, ani thriller, ani road movie, ani detektivka, ani pořádný seriál, je to od každého něco, ale zdá se mi, že jen to nejhorší. Z noiru to má ponuré barvy, režisér dospěl k závěru, že čím méně barev, tím více noiru. U thrilleru bych byla alespoň malounko napjatá, třebas bych se i bála, ale zde zívu. Road movie to je asi ze všech žánrů nejvíce, stále se někam jezdí a o nic přitom nejde. Seriál, který by měl právo se tak hrdě nazývat, by musel divákovi předvést nějaký vývoj postav, zde nula od nuly pojde. Věřit Řezníčkovi, že je několik let bezdomovcem, kterému nebyl umožněn přístup do sprch, bych mohla z fleku. Věřit, že něco takového by mohlo učit, nedokážu. Ostatní postavy jsou obdobně nesympatické, mnohdy i nedůvěryhodné. Pachl je na svoji práci hrdý, zajímalo by mě, pod vlivem jakých omamných látek k té hrdosti dospěl.(29.1.2014)

  • - V epizodě pronásleduje Bukowsky (Pavel Řezníček) na pražském hlavním nádraží vraha, který nastoupí do vlaku odjíždějícím směrem na sever. Ve vlaku je však na digitálních ukazatelích zřetelně vidět název vlaku R353 260 Müncher Hbf - Praha hl. n., jedná se tedy o expres č. 353, který je vypravován pouze z Mnichova. (Všežrout)

  • - Kuneš (Hynek Čermák) se v prvním díle dívá v televizi na seriál 30 případů majora Zemana (od r. 1974), konkrétně na 8. díl s názvem "Strach". (Snorlax)

  • - Kuneš (Hynek Čermák) se dívá v televizi na seriál 30 případů majora Zemana (od r. 1974), konkrétně na epizodu Strach (1975). (M.B)