Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ****

    Nerozhodnost tvůrců, kdo z cca šesti výraznějších postav bude hlavním hrdinou, zřejmě částečně vyplývá z toho, že ve snaze o komplexní pohled na tragédii vycházeli ze vzpomínek všech přeživších a jejich blízkých, namísto toho, aby spoléhali na jeden zdroj (nabízela by se Krakauerova kniha, která ovšem již byla zfilmována jako televizní film Into Thin Air: Death on Everest). Na důkladnější prokreslení postav nezbývá čas a prostor. Jde jen o několik typů, zpravidla tím zajímavějších, čím charismatičtější herec je hraje (suverénní Texasan, lehkovážný americký horský vůdce, zodpovědný novozélandský horský vůdce, skromný pošťák, který si chce splnit svůj sen, milující a pečující ženy…). Přes skicovité načrtnutí postav je důležitá první hodina filmu, kdy jsou nám představovány kromě hrozících nebezpečí vztahy mezi hrdiny, jejich ambice a motivace. Lépe si tak zapamatujeme jejich jména a později i navzdory vrstvě zmrzlého sněhu a tmavým brýlím na tváři rozpoznáme, kdo zrovna křičí na koho. Zároveň jsou srozumitelnější fatální rozhodnutí, která některé z postav učiní (pouto mezi Robem a Dougem) a lépe se orientujeme také v jednotlivých úsecích cesty na vrchol, jež jsou nám s předstihem představeny. Zatímco rozprostřením pozornosti mezi množství postav Everest naplňuje schéma katastrofického filmu, samotné neštěstí zde neslouží k potrestání hříchů, jichž by se nemravné postavy dopustily. Atypicky, zřejmě v úctě k obětem, jde o drama o partě dobrých lidí, kteří se snaží pomoct jiným dobrým lidem (podobný příběh zřejmě brzy nabídne Marťan). Nepřítel, který by mohl být poražen, zde není, stejně tak postava, která by měla na základě prožitého prozřít a prodělat proměnu (kdyby byl vůči své ženě o něco lhostejnější, mohl by tento vývojový vzorec naplnit Beck). Rozhodující je vůle přežít. Na myšlence „musíme si pomáhat“ je něco podobně sympaticky starosvětského jako na striktně lineárním vyprávění bez flashbacku a s jedinou (nepatřičnou) snovou sekvencí. Všechny zprostředkované informace, navenek zbytečné, Kormákur zužitkovává ve druhé, nesmírně intenzivní polovině filmu s úžasným spádem (místy doslova) a jen několika málo sentimentálními momenty (podle nichž je ale strukturováno vyprávění – viz linie s nenarozeným dítětem –, takže nejsou nadbytečné). Neslouží mu přitom k tomu, aby protagonisty konfrontoval s otázkou, která v průběhu filmu zřejmě napadne každého diváka, jenž se horolezectví nevěnuje – proč to dělají? Pravidla hry ostatně od druhé poloviny nestanovují lidé, ale příroda. Cílem je v duchu kinematografie atrakcí (nikoli intelektuálních) okamžitý viscerální prožitek. S odstupem času si uvědomuji, že to není mnoho. Bezprostředně po projekci (IMAX 3D), s doznívajícím pocitem, že jsem právě sestoupil z vrcholku nejvyšší hory světa, mi ovšem přišlo, že nemohu chtít víc. 75%(21.9.2015)

  • Allien.9
    ****

    "It hurts. It's dangerous. I gotta ask the question, you know I do... WHY?!?" Tohle majestátní monstrum by si zasloužilo více áčkových zpracování. (A něco mi říká, že po Kormákurově - překvapivě věrně odvyprávěném - počinu se jich ještě pár objeví.) Ať tak či onak, "Everest" si musím zhlédnout ještě minimálně jednou. Nedokážu se totiž rozhodnout, zda ho ten prapodivně "anonymní" styl (o každém horolezci víme kolik, jednu větu?) spíše sráží či pozvedá. A propos, pokud jsem někdy zatoužila stanout na nejvyšším vrcholu světa, tak už mě to přešlo. Beze srandy.;-) 3,5*.(25.9.2015)

  • Isherwood
    *****

    Příjemně civilní, přízemní a i přes přítomnost ženských elementů chlapská podívaná, která patos ždíme z toho, že hrdiny to opravdu bolí a adrenalin se pumpuje jakoby mimochodem, protože se umírá bez velkých gest a návraty z prahu smrti jsou zarputilé do posledního dechu. Casting snad ani nemohl být lepší, protože tihle herci vystřihnou litry emocí a osobních citů i přes telefon, a v audiovizuálním módu je to chvílemi na hraně hypnózy. Rozvláčnější první půlku bych možná upravil nůžkami, ale ta druhá je čistou akční adventurou, která zamáčkne do sedačky až po dojezd titulků.(24.9.2015)

  • Superpero
    ****

    Dobrodrůžo s krásnou přírodou. Ani jsem nevěděl, že to bylo podle skutečné události, ale to na zážitku nic nemění. Na horolezecký film to má velmi slušné obsazení. Malinko mi vadilo, že jsem se úplně neorientoval v postavách, protože všichni měli sluneční brejle, gigakapuce a omrzlý držky. Dále by mě docela zajímalo, zde došlo k organizačnímu selhání (zdržení kvůli lanům, nenalezené kyslíkové bomby) nebo jestli to byla prostě jen smůla. Každopádně mě to bavilo celou dobu a trochu lituji, že jsem to neviděl v kině.(12.2.2016)

  • castor
    ****

    Chtěl jsem si to vychutnat víc. Na druhou stranu film boří mýty, že legendární hora pojmenována po britském geodetovi George Everestovi je ideálním povyražením pro nejrůznější zazobané dobrodruhy, kteří touží po exkluzivním selfíčku. Dominanta Himalájí i zabíjí. A nevybírá si. Tragédie z roku 1996, o které si něco poslechneme, zasáhla dvě společnosti, které se zabývaly komerčními expedicemi na Mount Everest. Existuje víc svědectví a rekonstrukcí, co se tehdy nahoře stalo, samozřejmě s tím, že si často protiřečí. Nejprve poklábosíme u čaje, pak si užijeme pár cool záběrů, pak už lezeme po kolenou, pak se s omrzlinami po celém těle na dálku loučíme se svou milou. Žádný popcorn to ale není. Tady se leze podle fyzikálních zákonů, tady se umírá nikoliv podle výše konta, tady se efektně neskáče jako ve zředěné zimní pohádce Vertical Limit. Everest režiséra Baltasara Kormákura je komorní vyprávění, kterak by tihle chlapáci výšlap i sestup zvládli, nebýt jejich komerčních závazků v podobě nestandardního chování všech těch snílků, mnohdy slabých fyzicky i morálně. Tvůrci předložili směs několika lidských příběhů, tam prostších, tam silnějších, emoční díry ale mnohdy nezakryli. Zkušení herci nedostávají tolik prostoru, sic si Kormákur drží odstup, šlechetné sebeobětování hrdinů se přesto dostaví. Převládá spokojenost, ale za to, že si jednou/brzy zase pustím starého dobrého Cliffhangera, se fakt nestydím.(21.10.2015)

  • - Nepálsky pilot helikoptéry menom Vijay Lama je v skutočnosti naozaj pilotom, a to dokonca jedným z najlepších a najskúsenejších vo svojej krajine. (MikaelSVK)

  • - Všetci herci si na 10 minút vyskúšali pobyt v simulátore nadmorskej výšky 9 000 metrov. Jake Gyllenhaal s Joshom Brolinom sa doberali, že vydržia dlhšie. Nakoniec mali veľký problém vydržať tých desať minút. (kacer4)

  • - Ve snímku zazní odkaz na legendární větu jedno z prvních horolezců, kteří se na Everestu dostali do výšky nad osm tisíc metrů George Malloryho, když při diskusi v základním táboře padne otázka, proč lézt na Everest, všichni sborově odpoví: "Protože tam je." Mnozí se stále domnívají, že právě George Mallory a Andrew Irvin stanuli roku 1924 jako první lidé na vrcholu. (Platom)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace