Reklama

Reklama

Podle skutečné události byl natočen příběh dvou expedic, které se v roce 1996 vydaly na vrchol Mount Everestu. Při sestupu je zastihla silná sněhová bouře... Rob Hall vytvořil koncept komerčních expedic na Mount Everest pro "amatéry". Za čtyři roky dostal na vrchol devatenáct klientů bez jediného úmrtí. O pár let později už to dělali další profesionálové. Jeden z nich byl i Scott Fischer, přezdívaný "Šílenec hor". Oba horští vůdci ale patří do staré školy, proto nic nepodceňují a do svých expedic na nejvyšší bod naší Země berou jen lidi, kteří už mají něco za sebou. S každou výpravou leze nejméně půltucet horolezců a ze základního tábora s nimi komunikuje operátorka se zdravotnicí. V roce 1996 tomu nebylo jinak. Dobytí Everestu bylo naplánováno na 10. květen. Mělo být přijatelné počasí, které zaručovalo bezpečnou cestu na vrchol i zpáteční cestu do základního tábora. Dorazila ale jedna z nejsilnějších sněhových vichřic, které lidstvo zaznamenalo. Horolezci museli čelit zdánlivě nepřekonatelným překážkám, kvůli kterým se jejich celoživotní posedlost změnila na boj o přežití. (TV Nova)

(více)

Videa (25)

Trailer 1

Recenze (969)

POMO 

všechny recenze uživatele

Každý, ku komu si vytvoríte sympatie, sa dostane do veľkého prúseru. To je jediná dramaturgická ambícia Everestu. IMAXový marketingový produkt, ktorý s širokoúhlym formátom využíva sotva polovicu IMAXového plátna. Načisto priemerný scenár bez jediného pamätihodného dialógu, momentu alebo postavy. Výborné medzinárodné obsadenie prakticky nemá čo hrať, a Gyllenhaalova postava, na ktorú sme sa tešili najviac, dostáva 3x viacej priestoru než v trailery. Vizuál pekný, prostredie Everestu autentické. Efektné zábery zhora na exponované traverzovanie pod Hillaryho schodom. Kľúčovou zbraňou filmu je intenzita výchrice, ktorá vás v kvalitne ozvučenom kine zarazí do sedadla (Dolby Atmos positive). Film chválihodne neprekrucuje realitu, nepatosuje a nezhadzuje sa vlastnou blbosťou (Vertical Limit). Ale tým všetkým sa pýši aj Nordwand, ktorý nezaváňa odbitou štúdiovou zakázkou a naopak s rozprávačským nadšením a záujmom o postavy popisuje historicky významnejší a v dianí dramatickejší výstup na švajčiarsky Eiger (ktorý je čo do náročnosti úplne iný level horolezectva než "choďák" na Everest). ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Nerozhodnost tvůrců, kdo z cca šesti výraznějších postav bude hlavním hrdinou, zřejmě částečně vyplývá z toho, že ve snaze o komplexní pohled na tragédii vycházeli ze vzpomínek všech přeživších a jejich blízkých, namísto toho, aby spoléhali na jeden zdroj (nabízela by se Krakauerova kniha, která ovšem již byla zfilmována jako televizní film Into Thin Air: Death on Everest). Na důkladnější prokreslení postav nezbývá čas a prostor. Jde jen o několik typů, zpravidla tím zajímavějších, čím charismatičtější herec je hraje (suverénní Texasan, lehkovážný americký horský vůdce, zodpovědný novozélandský horský vůdce, skromný pošťák, který si chce splnit svůj sen, milující a pečující ženy…). Přes skicovité načrtnutí postav je důležitá první hodina filmu, kdy jsou nám představovány kromě hrozících nebezpečí vztahy mezi hrdiny, jejich ambice a motivace. Lépe si tak zapamatujeme jejich jména a později i navzdory vrstvě zmrzlého sněhu a tmavým brýlím na tváři rozpoznáme, kdo zrovna křičí na koho. Zároveň jsou srozumitelnější fatální rozhodnutí, která některé z postav učiní (pouto mezi Robem a Dougem) a lépe se orientujeme také v jednotlivých úsecích cesty na vrchol, jež jsou nám s předstihem představeny. Zatímco rozprostřením pozornosti mezi množství postav Everest naplňuje schéma katastrofického filmu, samotné neštěstí zde neslouží k potrestání hříchů, jichž by se nemravné postavy dopustily. Atypicky, zřejmě v úctě k obětem, jde o drama o partě dobrých lidí, kteří se snaží pomoct jiným dobrým lidem (podobný příběh zřejmě brzy nabídne Marťan). Nepřítel, který by mohl být poražen, zde není, stejně tak postava, která by měla na základě prožitého prozřít a prodělat proměnu (kdyby byl vůči své ženě o něco lhostejnější, mohl by tento vývojový vzorec naplnit Beck). Rozhodující je vůle přežít. Na myšlence „musíme si pomáhat“ je něco podobně sympaticky starosvětského jako na striktně lineárním vyprávění bez flashbacku a s jedinou (nepatřičnou) snovou sekvencí. Všechny zprostředkované informace, navenek zbytečné, Kormákur zužitkovává ve druhé, nesmírně intenzivní polovině filmu s úžasným spádem (místy doslova) a jen několika málo sentimentálními momenty (podle nichž je ale strukturováno vyprávění – viz linie s nenarozeným dítětem –, takže nejsou nadbytečné). Neslouží mu přitom k tomu, aby protagonisty konfrontoval s otázkou, která v průběhu filmu zřejmě napadne každého diváka, jenž se horolezectví nevěnuje – proč to dělají? Pravidla hry ostatně od druhé poloviny nestanovují lidé, ale příroda. Cílem je v duchu kinematografie atrakcí (nikoli intelektuálních) okamžitý viscerální prožitek. S odstupem času si uvědomuji, že to není mnoho. Bezprostředně po projekci (IMAX 3D), s doznívajícím pocitem, že jsem právě sestoupil z vrcholku nejvyšší hory světa, mi ovšem přišlo, že nemohu chtít víc. 75% ()

Reklama

verbal 

všechny recenze uživatele

Tahat na Everest bandu obstarožních netrénovaných ko(j)otů včetně vyschlého, astmatického pošťáka, kteří by se za normálních okolností nevydrápali pomalu ani v létě na Sněžku, může jen opravdový bezskrupulózní zku(lm)ysyn za účelem vlastního obohacení. Ale jak už to na tom světě chodí, i sebevětší (s)mr(t) si nakonec v Cesmínovém lese zaslouží oslavný filmeček, plný patetického ajlavjování s ohyzdnými manželkami, pseudohrdinského omrzání a záměrně vyhledané hypoxie. Já vám tedy nevím, dívat se dvě hodiny na to, jak kýčovitě chcípá hrabivý čičus a partička zas(tl)aných amerických snobů, kteří vytáhnou ze šrajtofle mega a půl jen proto, aby pak mohli frajeřit před návštěvami, bylo sice škodolibě příjemné, nicméně můj oblíbený Komár se tentokrát stal obětí tendenčně zpotvořených a Kokakolou oslazených „skutečných událostí“ a těch pár vskutku spektakulárních himalájských scenérií ten žluklý nános nudy a patosu holt nepřekrylo. Takové Kádvojce nebo Nordwandu to nesahá ani po úpatí a mnohem zábavnější a dramatičtější je dokonce i známé horolezecké sci-fi Vertical limit. A tak jediné, co člověku přijde po skončení líto je, že si trénovaný tunelář a profesionální (p)ajzl, pražský krysařík Pavlík Bémů vybral špatnou expedici. Být na téhle, byl by pro mě horský vůdce nekompromisní hrdina a nadšeně fandím alespoň každému prudkému poklesu teploty, náhlé ledové bouři či lavince. *** Právě jste patrně dočetli jeden z mých posledních zdejších zvratků. Vysvětlení a důvod tučných výrazů najdete na mém profilu. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Po druhé projekci (a získání znalostí ohledně natáčení tohoto filmu) mám celkem jasno. Kormákurův biják má tak vysoké produkční hodnoty, až to bere dech. Ať jde o jeho vizuální stránku, skutečná místa, kde se točilo, přehršel skvělých triků, které jsou přirozeně zakomponovány do obrazu, tak, že je vůbec nepoznáte a za tím vším je decentní pocta chlapům, pro které jsou hory vším. A tady se nabízí srovnání, např. s notně připitomělým ´Vertical Limitem´, kde jsou hory jen prostředkem pro debilní kaskadérské kousky, které jsou skutečným horolezcům pro hurónský smích. Naproti tomu ´Everest´ má svůj skutečný uvěřitelný rozměr a přitom je hluboký a lidský. To, že horolezce považujete za podivíny s obsedantně kompulzivním chováním, kteří hazardují se svým životem, je vlastně dost nepodstatné, malicherné a je to jen váš problém. ´Everest´se může hrdě postavit vedle některých slavných francouzských filmů s horolezeckou tematikou, které také nejsou žádná ořezávátka a zcela jistě je nejlepším horolezeckým filmem, který Hollywood kdy vyprodukoval. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Vizuálně husté, dějově věrohodoné, herecky dobře sehrané. Že to nebude idylka, to se dalo čekat od chvíle, kdy na everestovské obloze vysvitlo sluníčko a počasí vypadalo spíše jako u moře v Karibiku. Jake Gyllenhaal při krocení této hory ale dostal trochu méně hereckého vzduchu k dýchání, než jsem čekal, hlavní role si ukousli zejména Jason Clarke a Josh Brolin (což jsou btw. skoro vrstevníci, ale ve filmu vypadali od sebe věkově tak 10 let vzdáleně...). ()

Galerie (50)

Zajímavosti (48)

  • Dne 18. dubna 2014 lavina na Everestu zabila 16 lidí, což je více, než katastrofa z roku 1996, na které je tento film založen. Většina mrtvých byli Šerpové připravující se na nadcházející horolezeckou sezónu. (Maulincio)
  • Mount Everest pojmenoval sir Andrew Waugh, britský armádní důstojník a hlavní zeměměřič pro Indii, v roce 1865. Sir George Everest, po kterém je hora pojmenovaná, Everest identifikovat jako nejvyšší horu na světě v roce 1820. Původní tibetský název  je Chomolungma, což znamená "Matka světa". Je vysoký 29 002 stop, což je 8 848 metrů. (Maulincio)

Reklama

Reklama