Reklama

Reklama

Panoptikum Města pražského

(seriál)
Československo, 1987, 10 h 13 min (Minutáž: 52–68 min)

Předloha:

Jiří Marek (kniha)

Scénář:

Jiří Marek

Kamera:

Jiří Šámal

Hudba:

Ivan Kurz

Hrají:

Jiří Adamíra, Josef Vinklář, Josef Bláha, Ondřej Havelka, Karel Koloušek, Bedřich Prokoš, Dalimil Klapka, František Filipovský, Karel Augusta (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Desetidílný seriál kriminálních příběhů spisovatele Jiřího Marka a režiséra Antonína Moskalyka, který volně navazuje na oblíbené Hříšné lidi Města pražského, se vrací na obrazovky. Opět se tedy budeme setkávat s pány detektivy ze "čtyřky", jen pana radu Vacátka nahradil nový policejní rada Korejs (Jiří Adamíra). Jeho muži, pánové Bouše a Brůžek (Josef Vinklář a Josef Bláha), budou s pomocí již penzionovaného detektiva Mrázka (František Filipovský) a snaživého policejního koncipisty dr. Součka (Ondřej Havelka) řešit kriminální případy, které přinesla doba hospodářské krize na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století. Jakkoli to byla těžká doba, lidé hřešili stále. Neboť hřešit je tak sladké... S humorem a lidskou shovívavostí se podíváme na příběhy hříšných a nehříšných pražských občanů, nahlédneme s nimi do prostředí, která bychom v našem hlavním městě již těžko hledali, prožijeme situace, které se rovněž nemohou opakovat... (Česká televize)

(více)

Recenze (150)

PhillM. 

všechny recenze uživatele

1. FUNUS - „Co máte kromě rumu? Kromě rumu? Jenom rum.“ Korejs přijíždí do Prahy a všechny – z Jedové chýše, ze „čtyřky“ i diváky – náramně zajímá, jaké to bude po odchodu Vacátka. Já mám jasno. „Starej pán byl sekáč. Ale tenhle si s ním nezadá.“ Za tenhle díl 5/5. --- 2. DĚVČE OD VODY - „Mladej“ Souček (Ondřej Havelka) dostává první případ – mord mladé holky, za kterou se každá mužská hlava ráda otočila, podezřelých je tedy víc než dost. Překvapivé rozuzlení v podobě prozaického motivu. 5/5 --- 3. ATENTÁN NA MINISTERSKÉHO PŘEDSEDU - Nudné politické intriky takřka bez pánů ze „čtyřky“. Vysoká politika ve starosvětské detektivce na mě prostě málokdy zabírá (uměl to jen Doyle). Nebýt Simony Stašové, spadlo by hodnocení ještě níž. Nejslabší díl seriálu. 3/5 --- 4. LETNÍ PŘEHÁŇKA - Můj nejoblíbenější díl se starým Mrázkem, který se vrací jako Lassie a nelze jej odehnat. A řeší a řeší až vyřeší. Jo holt ono to někdy chce fištróna... Skvěle napsaná zápletka, kdy každý ze „čtyřky“ hlídá svého podezřelého, aby nakonec přišel Mrázek s tím svým šokem. Skvělou vedlejší postavou je svobodník aspirant Boháček, básník Richard Boryna a „stín noci“ v jedné osobě (Marek Vašut). Ale i Preissův pokladník spořitelny Hnízdo je vynikající. 5/5 --- 5. POTKAT ANDĚLA - Brůžek popíjí výbornou domácí hruškovici na svatbě a zachraňuje podezřelého ženicha (Pavel Zedníček si bere slepou dívku, která ho napravila). Z dílu ční scéna s krásně tupým oblastním inspektorem (Oldřich Vlach), panem radou a strážníkem Kadrnožkou. 4/5 --- 6. V TOM STARÉM DOMĚ - Díl stojí na penzionovaném Mrázkovi, který se svým psím společníkem za prachy sleduje podezřelou paničku, do toho baští utopence, popíjí plzeň a mimochodem i poodhalí starou veleloupež s maďarským nádechem. 5/5 --- 7. HOKYNÁŘSKÁ BALADA - Soutěžení dvou drobných živnostníčků (sycené brutálním dodavatelem, jehož morální profil připomíná manažery dnešních hypermarketů) vyhřezne ve zločin. Skvělý Lubor Tokoš. 5/5 --- 8. PAN RADA V PAŘÍŽI - Vcelku roztomilý pokus o komedii (až parodii). Policejní rada Korejs, žena vamp a ukradené hodinky. Hodně hodinek. Téměř funésovská zápletka, chybí tomu snad jen nějaká ta mrtvola. 4/5 --- 9. PŘÍBĚH Z DOVOLENÉ - Bouše se vydává na rodinnou dovolenou sbírat borůvky mezi henleinovce. Kromě lesního ovoce se vrací bohatší o ukradenou hůl (špacírštok) pro pana radu a zjištění, že „správnej policajt prostě žádnou dovolenou mít nemůže.“ 4/5 --- 10. LAKOVÁ KRABIČKA NA ČAJ - Mladý zaměstnanec muzea (Pavel Trávníček) je pověřen svým nevzdělaným nadřízeným, který se na místo dostal díky politickému vlivu (Rudolf Hrušínský), inventarizací sbírek a přimíchá se k důmyslné vraždě, která ze začátku jako vražda vůbec nevypadá. 5/5 ()

Stanmi 

všechny recenze uživatele

Pánové Bouše (Josef Vinklář) a Brůžek (Josef Bláha) z pražské "čtyřky" jsou zpátky a společně s novými posilami - panem policejním radou Korejsem (Jiří Adamíra) a koncipistou dr. Součkem (Ondřej Havelka) na ně čeká deset zapekltiých případů, které musí objasnit a dopadnout pachatele... Pokračování legendárního seriálu Hříšní lidé města pražského z roku 1968 opět vychází z pera spisovatele Jiřího Marka a o režii se tentokrát postaral Antonín Moskalyk. Hlavními přednostmi tohoto seriálu je především skvělé herecké obsazení hlavních i vedlejších rolí (asi nejvíce se mně líbil Jiří Adamíra, jako pan rada Korejs, který svým hereckým výkonem dodal své postavě pořádnou porci charismatu, šarmu a elegance) a velmi dobře zpracovaná atmosféra a prostředí 30. let. Co se týče jednotlivých dílů, tak pochopitelně některé jsou lepší, některé horší, ale i ty méně povedené dokážou zaujmout, ať už zápletkou, postavami nebo hereckými výkony. Panoptikum města pražského je tak kvalitní, zajímavý a zábavný kriminální seriál, který určitě stojí za zhlédnutí. ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Jiří Adamíra je důstojná náhrada za pana radu Vacátka, namísto dobromyslného policajta staré školy je tu náhle ostrý a na první pohled nepřístupný štramák s laskavou duší. Trochu mě mrzí, že Bouše i Brůžek vypadají najednou jako "obecní policajti" s nedostatkem schopností (člověk by po těch letech čekal spíš nárůst zkušeností než senilitu :o)), ale celkově to zachovává příjemnou obstarožní atmosféru staré Prahy, které ani barva neuškodí. Moskalykovi se podařilo navázat na sequencovskou notu a vytvořit příjemnou a koukatelnou kramářskou píseň o mordýřích, lupičích a lehkých slečnách pro ospalá nedělní odpoledne. Ale Hříšní lidé byli jen jednou... ()

vyfuk 

všechny recenze uživatele

Něco se pokazilo. A já vlastně ani nevím moc co. Asi to, že seriál si mnohdy bere nějakou tupost a tuctovost původního seriálu, na který se snaží nějak navázat, ale nestojí to moc za nic. Kupodivu ty lepší díly jsou ty nejbizarnější, které alespoň naznačují nějakou živost nebo veselost na rozdíl od všednosti, která je dosti nudná nebo nic neříkající. Poté tu jsou díly v celku spíše bizarní, kdy se zjistí, že vrahem není vrah, ale blesk. Což je tak bizarní, že to nemohu nazvat jinak, než jako skvělost. Pak jsou ale díly, které vlastně ani moc neříkají a nebo jsou naprosto duté. A jedním z hlavních problémů asi nakonec je i to, že třeba starý Mrázek dostane i více prostoru než nový Souček, který je v popředí třeba jenom jeden nebo dva díly, kdežto Mrázek dostane jeden díl celý sám pro sebe. Hezkým vytržením z rutiny je hned druhý díl, kde vlastně ani nejsme ani moc v Praze. Poté jsou ale dosti patetické díly, jako ten v Paříži, ve kterém se hlavní hrdina ukazuje jako neomylný génius a celá zápletka okolo něj se nese v dost zvláštním a nicotném duchu. Je to škoda. Seriál to nakonec nebude ani tolik o celku, jako alespoň v případě původního seriálu, ale spíše půjde o jednotlivé části. A je toho škoda. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Hříšní lidé města pražského byli výborní a rada Vacátko prostě chybí. Tak velké charisma, při vší úctě k tomuto jinak vynikajícímu herci, Jiří Adamíra prostě neměl. Navíc Ondřej Havelka místy působí spíše jako amatér a ne jako vyšetřovatel, což samozřejmě bylo záměrem filmařů, protože se teprve učí, ale některé dialogy svědčí o jeho opravdové hlouposti nebo absenci uvažování, kdy se opakovaně ptá na to, na co už bylo odpovězeno apod. Úvodní melodie je povedená, ale zbytečně dlouhá. Pořád mám rád starou Prahu, ale v závěru již vidíme první náznaky blížícího se nebezpečí nacismu. Ton kouzlo původního seriálu je pryč. Chybí větší smysl pro humor a v té kombinaci s kriminálními případy, což se v prvním případě povedlo prakticky dokonale. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (48)

  • František Filipovský, který hraje inspektora Mrázka na penzi, kouří dýmku, která je jeho, byl totiž vášnivým kuřákem dýmek. Dokonce kniha jeho vzpomínek se jmenujeŠest dýmek Františka Filipovského“. (sator)
  • V této epizodě zazní slangová či německá počeštěná slova „mergle“, „majzl“ a „auslág“. Mergle (peníze) pravděpodobně z německého „mergl“ – „jít“ z žargonu prostitutek, tedy jít za peníze. Idiom „dát si majzla“ pravděpodobně z německého argotu „mäuseln“ – „plížit se, tajně ukrást“. Auslág pochází z německého „die Auslage“ – výkladní skříň, ale i mít okno, tedy výpadek paměti. (sator)

Reklama

Reklama