Režie:
Renny HarlinScénář:
Alexi HawleyKamera:
Vittorio StoraroHudba:
Trevor RabinHrají:
Stellan Skarsgård, Izabella Scorupco, James D'Arcy, Julian Wadham, Antonie Kamerling, David Bradley, Alan Ford, Ben Cross, Ralph Brown, Michel Leroy (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Poté, co ztratil svou víru v Boha, vydává se otec Merrin (Stellan Skarsgård) na archeologickou expedici do Keni. Zde byl právě objeven neuvěřitelně zachovalý byzantský chrám. Zdá se, že stavba byla pohřbena do země těsně po ukončení prací. A pod ní spí neklidným spánkem cosi prastarého, co čeká na své probuzení. Když mezi domorodci a britskými vojáky propukne spor, Merrin jen bezmocně přihlíží krutostem páchaným na nevinných vesničanech. Takové ukrutnosti již ve svém životě viděl a modlil se, aby už nikdy nebyl svědkem něčeho podobného. Opravdová hrůza však přichází, když se krev nevinných vsákne do vyprahlé africké planiny. Tam, kde se zrodilo zlo, musí otec Merrin pohlédnout do jeho skutečné tváře. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (167)
Film, který je jedním velkým KDYBY. Dalo by se na něm pochválit víc věcí než exotické končiny a Skarsgard by mohl být opravdu dobrý, KDYBY ho scénář nenutil apaticky prokráčet filmem jako nedělním výletem po boku otravné manželky a rozmazlených dětí. Bylo by to strašidelné, KDYBY se pokračovalo v duchu původního snímku a sázelo na tajemno, neznámo a strach prosakující zdánlivě všedními událostmi namísto primitivní bafačky a potoky krve. Postavy by mohly diváka zaujmout, KDYBY se nejednalo o omletou sestavu zapálený mladíček, parta vyděšených domorodců, navenek silná a uvnitř zranitelná žena, ohrožené děti a hrdina prostý iluzí a neprostý povinného traumatu. To trauma by bylo opravdu strašné, KDYBY brutálně nevykrádalo jedno notoricky známé dílo. Člověk by s hrdiny sympatizoval, KDYBY se nechovali podle klasického hororového schématu "blbec tady, blbec tam, všude, kam se podívám" a byli schopní pochopit jednoduchý fakt, že zasypaný kostel uprostřed divočiny není místo, kde by člověk měl bloumat, když nemůže v noci usnout. Z agresivních hyen by šel strach, KDYBY byly strašlivé místo strašlivě digitální, takže se i divák, který má k bezcitnosti daleko, při scénách, kdy rvou lidi zaživa, popadá smíchy za břicho. Oněch kdyby jsem dala dohromady šest a tímto ďábelsky symbolickým číslem by se slušelo skončit, ale přestože tím poruším symboliku i svou zásadu, že jak kdo hodnotí jaký film, je jeho věc, neodpustím si sedmé. KDYBY se mi někdy dostal do rukou autor jisté recenze, která tomuto hrobu filmového hororu přiřkla 90%, podrobila bych ho intenzivnímu exorcismu. ()
S tímhle vymítačským hororem nemám vůbec problém. Předně jsem si to nijak nespojoval s klasikou 70tých let, což se nejspíš mnohým nepodařilo a tomu odpovídá i hodnocení. Takže jedná se o solidní horor se slušnou výpravou a přehledným vizuálem. Takže žádná komíhající se kamera, žádný zběsilý střih. Scénář plný klišé zachraňuje slušné vypravěčské tempo a sympatické obsazení v čele se Stellanem Skarsgardem. Závěrečná exorcistická scéna sice může u někoho vyvolat úsměv, ale já s ní byl i tak spokojený. Slušná práce. 70% ()
Zajimavej film, ktery nema s atmosferou puvodniho Exorcisty pranic spolecneho, ale nastesti to moc nevadi. Pribeh je sice jednoduchej, ale prisel mi v poradku a techncke zpracovani (hlavne kamera) je uzasne. Ovsem triky jsou pekelne spatne a to predevsim digitalni zvirata. A bohuzel tady jsou digitalni zvirata prakticky vsechna, od mouchy az po hyenu. Ale hyenam to odpoustim zato, jak krasne roztrhaji maleho cernouska. Ona vubec brutalita je tu hodne prijemna a pred smrti se nezaviraji oci. Krome triku nejvetsi vytka putuje smerem k posledni ctvrtine filmu, kdyby tu to vymitani nebylo, vubec nic by se nestalo a ja bych hodnotil jeste vis. Ale to by se to pak muselo jmenovat jinak. ()
Mysticko-psychologickou atmosféru originálu Renny Harlin „úspěšně“ pohřbil do krvavě klipového kabátu, který Vymítačovi prostě nesluší. Řada zbytečných dějových kliček (reminiscence z války, potlačování vzpoury) působí plytce a o osobě samotného Merrina se toho stejně moc nedozvíme. Vůbec nejsměšnější je dynamický digitální „look“ (odporně počítačové hyeny, charisma Ďábla je nehorázně odfláklé), jenž spolu s děravým scénářem přímo nemístně degraduje starou klasiku. Stop prequelům! ()
Původního Vymítače miluji a považuji za nejlepší horor všech dob. Jeho pokračování... Hm, jak to jen napsat... Jeho pokračování nenávidím. Až na Zrození, které má několik výrazných plusů (a navíc je to prequel). Tak zaprvé prostředí - 99% děje (tj. vše kromě flashbacků) se odehrává v Africe, v níž máte pocit, že za každým rohem číhá nějaké to mystické svinstvo. Zadruhé Stellan Skargard. Zatřetí Harlinova režie, která si nehraje na nic inovátorského a kde může, kopíruje Friedkinův osvědčený a působivý styl z původního filmu. Začtvrté syrovost, krvavost a vůbec hutná atmosféra, která se filmem táhne. Sečteno a podtrženo: Jsem spokojený. Ačkoliv na původní film to nemá (ostatně jako nic). ()
Galerie (45)
Zajímavosti (14)
- Hlavní roli měl původně ztvárnit Liam Neeson. (imro)
- Původně měl prequel klasického Vymítače ďábla (1993) točit John Frankenheimer, ale odstoupil od něj měsíc před svou smrtí. Ještě před ním producenti uvažovali o návratu Williama Friedkina, který sérii odstartoval. (imro)
- Byzantský kostel, zobrazený ve filmu, je smyšlený. Byzantská říše, i přes svůj obrovský teritoriální rozmach, území dnešní Keni nikdy nezahrnovala a tudíž zde nemohla zanechat žádné památky. Křesťanství tam přinesli až portugalští mořeplavci v 15. století. (Rohata krysa)
Reklama