Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 3

Recenze (439)

anais 

všechny recenze uživatele

Celý film je založen na myšlence mísení různých realit, takže si divák během celého filmu nemůže být vůbec jistý, jestli to, co sleduje, je skutečnst, nebo další herní prostředí.Podobné schema nalezneme třeba i v Matrixu.Naše skutečná realita je zpochybněna na úkor jiného, paralelního světa, který je v mnoha ohledech lepší,pohodlnější a zábavnější než naš "skutečný". Zatímco v Matrixu jsou ale jasně daná pravidla, která sice působí dosti nezvykle, ale vycházejí z naší, řekl bych hmatatelné přítomnosti, v Existenz tento nový svět/světy stojí na pravidlech vycházejících spíš z lidského podvědomí. Ještě nikdy jsem asi ve filmu neviděl takovýto příběh. Příběh, který žije ve vlastním světě, který má s tím naším určité styčné body, ale přitom je pro nás na první pohled těžko pochopitelný... pistole střílející zuby.. biologické herní konzole... sloty, které se musí nalubrikovat než se do nich zastčí jack zakončující pupeční šňůru...To všechno jsou svým způsobem běžné atributy sci-fi. Tady se s nimi ale zachází naprosto běžně, aniž by se něco vysvětlovalo, tedy alespoň ze začátku. A právě v tom tkví největší problém tohoto filmu. Je to, jako by se mimozemšťan koukal třeba na Pobřežní hlídku. Nikdo mu v seriálu nevysvětlí, co je to oranžové, s čím Mitch běhá po pláži. Pomalu mu to sice začne docházet, ale bude se spíš nudit, protože se kouká na věci, které nikdy neviděl - u něj na planetě nemají vodu...A tak nějak vidím eXistenz. Na jednu stranu sympaticky neotřele pojatý film, na stranu druhou mě nebaví sledovat deprese hrdinů, když si nedokážu ani z části představit, co vlastně cítí... ()

choze 

všechny recenze uživatele

Roku 1999 se hned tři filmy - Třinácté patro, Existenz a Matrix - pohroužily do virtuální reality, přičemž pod prostředním byl podepsán Cronenberg a navazoval jím na svůj Videodrom. Noční sbližovačka dvou cizinců na útěku nesázela na akci ani na romantiku, ale na cyberpunkově zamotaný a paranoidní děj opakovaně zpochybňující realitu i virtualitu a kladoucí otázky ohledně našeho fungování v nich. Ten mohl ve své době diváka překvapovat, s odstupem času se ale jeví průhledný, byť záměrem chaotického finále zřejmě bylo, aby se v něm divák ztratil, stejně jako předtím postavy. Film je taky cronenbergovsky tělesný, sexuální a bizarní - technika má biologický design, je tu motiv mutace, infekce, pitvy, kybersex... a nejvíc cool filmová pistole všech dob. Výsledkem je zábavně nápaditý a ujetý sci-fi thriller. ()

Reklama

Claw 

všechny recenze uživatele

Cronenberg ve své největší parádě!! Film jsem viděl až teď, takže po všech dílech Matrixu a filmů podobných témat. Na Cronenberga jsem si nikdy nedokázal udělat nějaký ucelený názor, ovšem nejmíň polovina jeho známých filmů jsou prostě neuvěřitelné. "eXistenZ" patří rozhodně k nim, film mě vtáhl a dostal okamžitě od začátku. Atmosféra, prostředí, výtvarná stránka, úžasné herecké výkony dvojice hrdinů Leigh a Law!!! Prostě naprostý herecký a filmový sci-fi koncert, okořeněný tradičními Cronenbergovými nechutnostmi, brutalitkami a jeho snad i úchylkou zobrazovat propojení živých a mrtvých tkání a živočichů, tvorů a podobných potvor a metamorfóz... Film mi přišel jako taková nová verze úžasného Cronenbergova "Videodromu", kde se ovšem divák ke konci filmu již naprosto ztrácí. Tady tomu tak u mě právě nebylo, Cronenberg drží laťku svého halucinogenního světa a reality v podstatě dobře na uzdě. Celý film mi přišel někde v hranicích filmů "Total Reccal", "Videodrome" a "Matrix 1". Úžasný snímek, ale bohužel mě trochu zklamal závěr filmu. Pro mě příliš předvídatelný (asi s ohledem na dobu shlédnutí) a málo šokující, během filmu jsem stále čekal větší pecku. Proto to není za plný počet. /80%/ ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Bizarnost Cronenbergova světa v plné parádě. Prolínaní časových rovin, záliba ve smrti a pitvě, neukojitelná neodvratnost vzájemné sexuální přitažlivosti. Bohužel to vše vychází nazmar díky rozšafně vykonstruovanému scénáři, jenž závěrečnou pointou nepřechytračil diváka, nýbrž sám sebe tím, že přišel s křížkem po funuse, kdy už bylo x-té jedno a to samé vyústění divákem očekáváno. Autorská myšlenka: ukázat světu svůj postoj k počítačovým hrám, je sice hmatatelná, nicméně trestuhodně nedotažená. ()

Vitason 

všechny recenze uživatele

Jeli jste někdy ve výtahu, kde byla dvě zrcadla proti sobě a viděli jste v nich svůj odraz tak stokrát až se vzdaloval do neviditelné podoby? Tak přesně takhle působí eXistenZ, protože jeho postavy se připojí do hry, kde se zase připojí do hry až pomalu ztrácí svojí osobnost. K tomu používají konzoly, která vypadá jako genitálie nějaké velryby a já bych jí spíš použil při otravě alkoholem na zvracení než na hraní her. Všem je jasné, že když na režisérské stoličce seděl David Cronenberg, tak konzole nejsou jedinými nechutnostmi (vnitřnosti, prostřílené hlavy) ve filmu. eXistenZ mohl být velice chytrý film, který má sice skvělý námět, ale je zabit tupým scénářem. Film nás varuje před nebezpečím virtuální reality, ve které se můžeme ztratit a trávit zde více času než ve skutečnosti. Když si uvědomím, že se již dnes v Koreji otevírají kliniky pro závislé hráče, tak je toto téma velice aktuální. Třeba si jednou svoje Segy, Playstationy a Nintenda budeme taky strkat do páteře.Podobné filmy: Třinácté patro (1999) ()

Galerie (58)

Zajímavosti (10)

  • Film je výrazne inšpirovaný dielom legendárneho sci-fi spisovateľa Philipa K. Dicka, ktorý sa vo svojej tvorbe zaoberal najmä pravou povahou reality. eXistenZ sa do veľkej miery inšpiruje jeho románom "Tri stigmy Palmera Eldritcha", v ktorom však vrstvenie realít nebolo rámcované hrou, ale špeciálnymi drogami. (tomashrabek)
  • Natáčení probíhalo v kanadské provincii Ontario. (Terva)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno