Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Říkají mu Řidič. Přes den je filmovým kaskadérem, po nocích si přivydělává jako nájemný řidič zločineckých gangů. Nezajímá ho o jakou práci ten večer zrovna jde, řítí se nocí s policejními vozy v zádech. Shannon je Řidičovým učitelem i manažerem, který se ho snaží dohazovat filmovým režisérům i zlodějům, kteří za něj jsou ochotni dobře zaplatit. Shannon má v plánu koupi vozu, ve kterém by se Řidič mohl zúčastnit profesionálních závodů. Navrhne, aby se investorem stal Bernie Rose, místní boháč s pochybnými zdroji příjmů. Samotářskému a ze svého dvojího života značně rozpolcenému Řidiči zcela změní život náhodné setkání se sousedkou Irene, se kterou tráví stále více času. Vše se však změní když je z vězění propuštěn Irenin manžel Standard. Řidič se s ním domluví na poslední loupeži, která Standardovi umožnit splatit dluh, kvůli kterému ho vydírají gangsteři. Ukáže se však, že šlo o nastraženou past. Vše se začíná komplikovat a aby Řidič ochránil sebe i Irene, musí udělat to, co umí nejlépe – řádně šlápnout na plyn. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (11)

Trailer 1

Recenze (2 625)

Traffic 

všechny recenze uživatele

Drive je sice na papíře poměrně tuctová kriminální story, která vyloženě svádí ke konverzi ve stylu zaměnitelných Rychle a zběsile (a trailer taková očekávání vyloženě neodmítá), ale nakonec se v rukou dánského filmaře mění v pravý opak – pomalý, hypnotický a atmosférický skvost s archetypální postavou bezejmenného Řidiče v hlavní roli. Goslingův štír v Chevroletu (kterého navíc pro potřeby natáčení sám přestavěl!) je tady klíčem k celému filmu. Přes den filmový kaskadér a automechanik, v noci nájemný řidič pomáhající zlodějům při vloupačkách – ten člověk snad nikdy nespí. A vlastně ani není užitečné o něm jako o skutečném člověku vůbec přemýšlet; film jeho stoickou postavu záměrně stylizuje do až příliš dokonalé modelové figurky kluka z plakátu, rytíře na bílém koni. Celý ten melancholický retro háv, kterým se Drive ohání minimálně od úvodních titulků, totiž není ani tak bohapustým vzpomínáním na staré dobré časy osmdesátkových thrillerů, ale subjektivním pohledem hlavního hrdiny na svůj život. Tohle je příběh o kaskadérovi, který by hrozně rád byl jednou sám akčním hrdinou, a proto si tak sám sebe alespoň představuje. Jeho akce dávají největší smysl, pokud se na ně budeme dívat optikou někoho, kdo tak jedná, protože „tak se to ve filmech dělá“. Řidičovo opojení sebou samým se zároveň přenáší na samotný film, který se vyžívá ve fetišistických zpomalovačkách a v soundtracku zpívá o „skutečných lidech a skutečných hrdinech“. Drive však říká, že hrdinové filmoví jsou odsouzeni k trvalé samotě, k permanentnímu bytí na okraji společnosti, v říši snů. My k nim sice můžeme vzhlížet, ale buďme rádi za to plátno (obrazovku), která nás od nich odděluje. Je to tak pro všechny lepší. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Drive se chce stavit do pozice filmu stojícího mimo hlavní proud svého žánru. Nechce být jen lacinou nebo třeba i drahou popkornovkou, která staví na efektech, rozpočtu a hvězdách. Je to pozér, kterému záleží na image, rád se nechává vídat ve společnosti těch, co se považují za vytříbené estéty, za znalce pravého umění a nikoliv pouhé konzumenty zábavy. Celkem se mu to i daří, především díky hypnotické hudbě a pomalé kameře, které spoluvytváří napětí a sugestivní atmosféru. Pokud si ale dáte práci a vysvléknete drive ze slušivého kabátku, najdete tuctový příběh, překvapivě neoriginální a snad až triviální, s postavami, které se snaží být cool na úkor své uvěřitelnosti a vnitřní logiky. Pochopitelně coolovitost Drive nemá nic společného s tím, jak coolovitost chápe například série Kurýr určená pro popkornovější publikum. Eticky dost pochybná je zřejmá estetizace brutálního násilí a především - tvůrci vnímají svého hrdinu jako pozitivní protiváhu mocných padouchů a jejich poskoků, jako ochránce a svého druhu romantickou postavu z podsvětí. Z mého pohledu vypadá a jedná Řidič spíš jako ukázkový psychopat - jeho neschopnost prožívat a sdílet lidské emoce, odbourání etických zábran, sklon k asociálnímu chování a výbuchy násilí ho jasně demaskují. Na místě Irene bych se svého ctitele spíš bál. Chování hlavních protihráčů je plně v zajetí rituálů, bohužel ale konstruovaných scénáristou, než vyplývajících z reality amerického podsvětí a povahy střetu filmových postav. Celkový dojem: 60 % za vizáž snímku, nikoliv jeho obsah. ()

Reklama

Tosim 

všechny recenze uživatele

Snový přístup s odstupem, ve kterém působí hlavně vynikající casting (kromě Goslinga také Albert Brooks!) a dokonalé spojení obrazu a zvuku. Zvláštní, tolik se toho dozvíme o lidech, i když toho málo nakecaj. Jen ten příběh není z nejoriginálnějších a to prostě jeden musí zohlednit. Ano, Řidič s Ryanem O'Nealem, nějakou tu holku už si takovej hrdina najde vždycky. 90%. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Refn ma jedno uzasny nadani. Dokaze vzit hodne zajimavy tema, ktery slibuje drsnou jizdu a je jedno, jesli to je film o vezni, co se rad rve, o barbarovi nebo v tomhle pripade o ridici pro lupice a z ocekavany akcni jizdy udela artovku. Vetsinou mu to nevyjde a je to neskutecne se tahnouci nuda, ale tentokrat to docela zvladnul. Ne v tom smyslu, ze by film byl sviznej a akcni, to rozhodne ne, je to pomaly, moc se tu nemluvi, ma to takovou melancholickou atmosferu, jenze zaroven to taky dokaze zaujmout a nenudi. Herecky obsazeni je fajn, ale samozrejme to je hlavne o Goslingovi. Chvily jsem premejslel, jestli je jeho postava nema, retardovana nebo zahadna, protoze on furt tak nejak jen klidne kouka, ale pak jsem si na to zvyknul a musi se uznat, ze to je docela stylovy. Co se tyce tech jizd autem, nejsou to zadny kuryrsky akcicky ala Statham, ale rozhodne to dovede strhnout. Navic jak je u Refna dobrym zvykem, pro nejakou tu brutalitu se nejde daleko, takze neni problem rozkopat drzku a podobne. Celkove tak ohrany tema podany zajimavym zpusobem a pravdepodobne Refnovo nejlepsi film. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Perfektní atmosféru a zajímavé zobrazení současné americké mafie (která je reálnější, než si většina lidí připouští) v mých očích kazí zejména nesmyslně nechutné scény vražd a doslova "poprav" - už se mi dlouho nestalo, že bych musela odvracet zrak od televize, ale Drive to dokázal. Napětí se dá ale krájet (hlavně hned v úvodní scéně) a tichý hrdina Ryana Goslinga rozhodně zaujme, ale jako celek to tak trochu vyšumělo v mých očích do ztracena. Což dohormady s pro mě samoúčelným extrémním zobrazením násilí (pohled na rozdupanou hlavu bych opravdu vidět nemusela a nemyslím si, že by filmu dodal nějakou přidanou hodnotu) hodně silně sráží výsledný dojem. Moje značně přehnaná očekávání nebyla splněna a o to větší je pro mě zklamání z díla, které je originální, opravdu pěkně natočené (co se týče audiovizuální formy), ale na můj vkus hodně roztahané a prostě a jednoduše mi nesedlo. ()

Galerie (150)

Zajímavosti (137)

  • V rozhovore o tomto filme Ryan Gosling uviedol, že "vždy chcel hrať rolu superhrdinu, ale tie dobré už boli obsadené". Postava Vodiča je akýmsi superhrdinom, s bundou so škorpiónom namiesto kostýmu. Gosling neskôr odmietol rolu Jokera vo filme The Suicide Squad: Samovražedná misia (2021) kvôli svojmu pravidlu "žiadne pokračovania". (Pat.Ko)
  • Aj keď sa na natáčaní používala falošná krv, väčšina efektov krvi a brutalít bola pridaná počas postprodukcie. (Pat.Ko)
  • Hossein Amini považoval zdrojový román za vzácnu knihu poskytnutú štúdiu, pretože bola krátka, temná a bola ako báseň. Keďže román nepredstavuje lineárny príbeh, ale obsahuje mnoho flashbackov a skoky v čase, Amini to cítil ako výzvu pri adaptácii. Považoval nelineárnu štruktúru za "veľmi náročnú štruktúru" pre celovečerný film. (Pat.Ko)

Související novinky

Po kom půjde Neonový démon?

Po kom půjde Neonový démon?

06.02.2015

Dánský režisér Nicolas Winding Refn (Bronson, Barbar) si řádně nakopnul kariéru s Drive. Jeho předloňský film Jen Bůh odpouští ale naopak všude vyhořel, takže Refn o mainstreamovější pozornost opět… (více)

Ryan Gosling režíruje fantasy

Ryan Gosling režíruje fantasy

25.11.2012

Ale nečekejte hobity, elfy, čaroděje a meče. Režijní debut čím dál populárnějšího a uznávanějšího herce (brzy jej uvidíme v krimi The Place Beyond the Pine) je popisovaný jako „pochmurná moderní… (více)

Refn a Gosling ještě brutálnější

Refn a Gosling ještě brutálnější

29.03.2012

Nemusíte „melancholický thriller“ Drive považovat za nejlepší loňský film. Neupřete mu ale, že šlo o pozoruhodný počin, který měl odvahu nabourávat žánrová pravidla (však se i dočkal v Americe žaloby… (více)

Oscar 2012 - výsledky

Oscar 2012 - výsledky

27.02.2012

84. udělování zlatých sošek, ke kterým se po letech vrátil Billy Crystal jako průvodce, bylo ve znamení tradice. Jedna z nejočekávanějších a nejsledovanějších televizních show roku se vrátila ke svým… (více)

Reklama

Reklama