Reklama

Reklama

Hvězdy stříbrného plátna

(seriál)
  • Velká Británie Stars of the Silver Screen
Velká Británie, (2011–2023), 139 h 45 min (Minutáž: 43 min)

Režie:

Lyndy Saville

Scénář:

Henry Darke, Cal Seville

Hrají:

James Fox (vypravěč), Frank Sinatra (a.z.), Angela Allen, Marilyn Monroe (a.z.), Elizabeth Taylor (a.z.), Marlon Brando (a.z.), Audrey Hepburn (a.z.) (více)
(další profese)

Série(15) / Epizody(195)

Obsahy(1)

Dokumentární seriál oslavující život hollywoodských hvězd, které vystoupali nejvýš, odhalí, čím byly motivovány a proč je svět miloval. Můžete se těšit na příběhy řady známých osobností - od Marlona Branda až po Elizabeth Taylorovou. Příspěvky současných hvězd a dalších zástupců dnešní hollywoodské smetánky přenesou odkaz jednotlivých ikon do dnešní doby. Znovu prožijeme jejich nejvýraznější filmové okamžiky a prozkoumáme osobnosti skryté za jmény. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze uživatele castor k tomuto seriálu (9)

Nicholas Cage (2022) (S14E08) 

Velká poklona před tím, co dokázal. Nebránil se hereckým výzvám, ale taky ukazoval, že nejde o život a že je to jedna velká zábava. Pracoval s největšími osobnostmi stříbrného plátna, ale se stejným nasazením se pouštěl do béčkových průšvihů. Dokázal být úsporný i zásadně přehrávat. Nebál se jít se svou výraznou mimikou za hranu. Výstřední role hrál už v 80. letech. O dekádu později strhával temnými, silnými a tragickými rolemi (Red Rock West, Leaving Las Vegas, 8 MM), ale především se díky Skále stal prakticky přes noc akčním hrdinou, v druhé polovině 90. let možná tou největší. Každopádně cageovského střihu, protože do žánru vnesl ironii a humor. Ani tady se nebál urvat herecky z řetězu (kupříkladu v Tváří v tvář). K bizarnosti se vrátil v roce 2002 Adaptací, která představuje jeden z jeho nejsoustředěnějších neurotických výkonů. Oscara měl tehdy namísto Brodyho získat on. O pár let později přišel pořádný kariérní propad, o zbytečnosti mnoha rolí se popsaly stohy papíru. O renesanci v posledních letech už se dokument nevyjadřuje. Nicméně raději vraťme toho králíčka do krabice! ()

Jeremy Irons (2022) (S14E09) 

Charismatický mnohovrstevnatý britský herec, jehož jméno mnozí na první dobrou neznají, ale tvář rozpoznají zatraceně rychle. Nečitelný, šlachovitý. Žádný hrdina, žádný svůdník. Střídá silné nezávislé kusy s komerčními projekty. Často odhaloval temné lidské stránky, které se snažíme před jinými skrýt. Kladní hrdinové ho příliš nelákaly. Zaujal hned zkraje, a to Francouzovou milenkou. O pět let později se širšímu publiku předvedl v oceňované Misi, vzápětí skočil do bizarního světa Davida Cronenberga, když si v Příliš dokonalé podobě střihnul jednovaječná dvojčata. Tradičně oslavný dokument, prakticky čistý souhrn. Každopádně zvláštní výběr představovaných rolí: dost času strávíme kupříkladu s průměrnými kousky jako Muž se železnou maskou či Stroj času, zatímco jen z 90. let chybí toho času diskutovaný film o temných vášních Posedlost, Soderbergovo drama Kafka, rozmáchlý Dům duchů od Billa Augusta, Bertolucciho Svůdná krása nebo remake Lolity. Televizní úspěchy schází úplně. ()

John Travolta (2022) (S14E11) 

Prostě jen přehlídka úspěšnějších filmů. Chybí filmové (komerční) přešlapy, chybí životní pády. Za ty samozřejmě nemohl, ale šlo by o jakési vyvážení, protože tvůrci zase jen oslavují jednu legendu, která přitom mnohokrát padla na hubu. Start měla každopádně skvostný. Touha vyjádřit se skrze tanec aneb 1977 Horečka sobotní noci, 1978 Pomáda. A Hollywood mu ležel u nohou. Následovaly dospělejší role, komediální jistotu z něj pak udělala série Kdopak to mluví (i když komerční úspěch jedničky pokračování zdaleka nezopakovala). Pak rovnou skočíme k Tarantinovi a památné roli Vincenta Vegy. Bylo to v době, kdy Travolta zase uvadal a jeho sláva šedla. Druhou polovinu 90. let pak ovšem solidně vyzobal. Dokument ale řeší pouze spolupráci s Johnem Woo, vynechává Michaela či výborná dramata Město šílenců, Barvy moci nebo Generálovu dceru (i pozdější Píseň lásky samotářky), aby se věnoval děravé akční pohádce Swordfish. Jeho posledních dvacet let se nese ve znamení průměru, Travolta se přesto nebál odvážných tahů: v Hairspray je nutno ocenit jeho kuráž, s níž si krade každou scénu pro sebe. Obecně škoda, že pánové publicisté hovoří o tom, jak milují tu nebo tamtu scénu, ovšem my ji nevidíme. ()

Matthew McConaughey (2023) (S15E02) 

Texasan, který se v pravou chvíli zastavil a pokusil se něco se svou kariérou udělat. Matthew McConaughey totiž v jednu chvíli směřoval do zapomnění. Začínal v reklamách, velmi uvolněný a přirozený byl hned při svém debutu u Richarda Linklatera. O tři roky později utáhl velký film v podobě chváleného dramatu Čas zabíjet. Postupně se vypracoval. S ohledem na svůj vzhled si mohl vydělávat v akčních filmech nebo romantických komediích, on se ale nevydal jednodušší cestou a kývl na role, i když v nich hrál druhé housle (Kontakt). Kromě Zemeckise se potkal i s dalšími velikány (Ron Howard, Spielberg). Ovšem v nultých letech měl naopak vyhodit agenta. Energii vkládal do průměrných romancí a komedií. Byl v nich energický a okouzlující, ale pochopil, že musí něco změnit. Navíc i diváci na něj přestávali slyšet. Dal si pauzu a začal si vybírat jinak. Novou éru odstartovala inteligentní kriminálka Obhájce (2011), velmi přesvědčivý byl i coby Zabiják Joe. Definitivní návrat na vrchol představoval Klub poslední naděje. Následovaly další pecky, navíc nezapomínejme na televizní Temný případ. Zatímco předchozí série nabízely i třeba rozhovory s režiséry nebo životní postoje daného herce, tady se pořád střídají jen tři publicisté, což působí repetitivně a krapet utahaně. ()

Brad Pitt (2023) (S15E05) 

Vždycky se mi líbila Pittova filmová cesta. Zaujal velké (talentované) tvůrce, i přes podezřele pěknou tvářičku se proslavil v náročných partech a zajímavých projektech. A prakticky neměl hluché tvůrčí místo. Film ho učaroval v dospívání zřejmě hodně hluboko, jinak by těžko nechal dva týdny před dokončením vysokou školu a vydal se vstříc zábavnímu dobrodružství. Začínal s reklamami, s nedůležitými televizními filmy a seriály. Dlouho ale nic zásadního nepřicházelo. Zafungovalo až doporučení Geeny Davis, díky které získal malou, ale klíčovou roli v Thelmě a Louise. Následovalo pár hezounků a frajírků, ale vždycky se cítil líp v temnějších či náročnějších partech. A ta pravá rebelie přišla pochopitelně s Davidem Fincherem. Trio blábolistů (teda publicistů) jaksi přeskočilo 12 opic či Babel (jen plakáty), znovu je to z jejich strany vesměs obdivné a chvalozpěvné. Opět tak chybí nějaký protipohled. Každopádně klobouk dolů v kolika generačních nebo kultovních dílech se objevil. ()

Meg Ryanová (2023) (S15E08) 

Cyklus rozrostlejší než bych čekal. Vesměs obecné informace, o kterých má divák tak nějak povědomí. A právě taková Meg Ryan dle tří publicistů/filmových kritiků vlastně hrála jen v samých skvostných kouscích, protože je to celé opět obdivné a oslavné. Nebo jinak: chybí širší souvislosti, prostě jen chronologicky poskládané významnější filmy/postavy. Každopádně kamera ji vždycky milovala, jen se až příliš nechala zaškatulkovat. Byla tváří romantických klasik, přesto i v nich prokázala, že je komplexní herečkou. Určující pro její kariéru byla prostořeká a temperamentní Sally, která potkala Harryho, zároveň ale představovala jistou kouli na noze. Tuhle romantickou pletku napsala Nora Ephron, která pak stála za dalšími milníky její kariéry. Ta skvěle zvládala srdečný úsměv i návaly vzteku, její koketování před kamerou ale už dávno odvál čas a Ryan se stáhla do ústraní. Asi bych neignoroval její výrazné žánrové úkroky (kupříkladu Pikovou trojku). ()

Jeff Goldblum (2023) (S15E10) 

Znovu chybí širší kontext, prostě jen chronologicky poskládané významnější filmy/postavy. A znovu velmi oslavující a v mnoha směrech lichotivé. Jeff Goldblum každopádně zaujme nejen svou výškou nebo vykuleným pohledem, prostě pokaždé dokáže přitáhnout pozornost. Dialogy odříkává specifickým způsobem, mistr nečekaných vsuvek, dalo by se napsat. Co řekne, je buď suše vtipné, zvláštně sarkastické nebo prostě nějak uhrančivé. Cronenbergova nekorektní Moucha mu podle mnohých měla přinést aspoň nominaci na Oscara, v 90. letech si užíval účinkování v komerčních peckách (oba Jurské parky, Den nezávislosti). V posledních letech upoutal velmi specifického filmaře Wese Andersona, který jej opakovaně obsazuje do svých úletů. ()

Sigourney Weaverová (2023) (S15E11) 

Střídala komediální i dramatické role, úlohy zábavné, akční i zlomyslné, zejména v 80. a 90. letech žánrovým výběrem skutečně překvapovala, ignorovala typologii, ostatně v rozmezí tří let se třikrát nominačně otřela o Oscara. I já sám jsem ji docenil až po letech, a to zejména právě pro její inteligentní a komplikované ženy, které ztvárňovala. Celkově znovu jen strojový popis výkonů, vše vesměs obdivné a chvalozpěvné, o daném herci se snad kromě nepodstatného data narození nedozvíme prakticky nic. Ty čtyři hvězdy jsou spíš jakousi poctou její kariéry... ()

Hugh Grant (2023) (S15E13) 

Herecky se mu vlastně vždycky dařilo, ač mu scénáristé podsouvají obraty jako nezkušené srdce. Stejně tak komerčně byl často jistotou příjmů. Hodně mu pomohl Richard Curtis (Čtyři svatby a jeden pohřeb) a byl to znovu Curtis, kdo mu dal možnost zahrát si hajzlíka (Deník Bridget Jones) a pomohl mu tak vymanit se ze škatulky ostýchavých romantiků a zmatených Angličanů. Každopádně i s přibývajícími vrásky a zkoušením různých žánrů a poloh zraje jako víno. Celkově každopádně jen takový strojový popis jeho výkonů, vše vesměs obdivné a chvalozpěvné. ()

Reklama

Reklama