poster

Solaris

  • Sovětský svaz

    Solyaris

  • Sovětský svaz

    Солярис

  • anglický

    Solaris

  • Slovensko

    Solaris

Drama / Mysteriózní / Sci-Fi

Sovětský svaz, 1972, 167 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • H34D
    ***

    Z těch pár, mnou zhlédnutých filmů, Tarkovského je Solaris jediný, u kterého jsem dokázal alespoň zčásti proniknout do atmosféry. Také tradičně filozoficky a nábožensky laděné dialogy zde dopadají na úrodnější půdu, neboť Solaris je už sám o sobě dost mystický, tajemný a snový. Jakoby se vznášel mezi nebem a zemí a díky psychedelické hudbě v něm dokáže být i pouhá jízda po dálnici až nečekaně abstraktním zážitkem. Je vidět, že pro Tarkovského je mnohem důležitější vyprávění děje, než děj samotný, logické pointy bychom zde čekali marně (samozřejmě, ne že bychom je vyžadovali). Problém je ale v tom, že Tarkovského vyprávění mi navozuje silné stavy letargie, je nudné a zdlouhavé, tudíž velkou část jeho filmu vnímám jen jako hromadu šíleně natahovaného balastu kolem pár zajimavých sekvencí... 5/10(24.1.2009)

  • giblma
    *****

    Estetika záběru zde není tak do očí bijící jako v ostatních Tarkovského filmech, možná pro to, aby neodváděla pozornost od otázek, které film klade. A to nejen rozpor mezi morálkou a vědou. Nemůže vše obklopující Oceán alegoricky představovat Boha, s ním spojené umírání, které ve filmu symbolizuje voda? Není návštěva stanice obrazem ponoření se do vlastního nitra a bilancí života, jakousi poslední zpovědí? Vyrovnáním se se starými vzpomínkami a svědomím, aby se mohl hrdina v závěru obejmout s dávno mrtvým otcem, obklopen Oceánem?(4.1.2011)

  • becki_tu
    *****

    Pokud jsem u Stalkera říkal, ze je to jeden z nejzvláštnějších filmů, co jsem zatím kdy viděl, tak u Solarisu to platí dvojnásob. Umělecké dílo z proslulé ruské filmové školy, nabité vizemi a filozofií o životě, zabalené do krásných a mnohdy těžko čitelných myšlenek. Dílo, které přeci jen zůstává z mé strany částečně nepochopeno a to je možná dobře. A možná i cílem filmu. Ale pro co mám pochopení, tak to je způsob, jakým Tarkovsky točil své filmy a proto mě asi nikdy nepřestanou svým způsobem fascinovat. A ačkoliv nepatřím k těm, co bezmezně obdivují staré filmy, tak ke tvorbě ruského mistra se budu vždy rád vracet. P.S. To by mě zajímalo, co by asi říkal Tarkovsky na osobitý styl filmování Tonyho Scotta.(26.10.2007)

  • Sobis87
    ****

    Osobně spíše preferuji novější Soderberghovu adaptaci Lemova románu, která byla značně intimnější a soustředila se především na romantickou linii, kdežto Tarkovskij ve své verzi více a z tematického hlediska obšírněji filosofuje a film se mi v poslední třetině zdál již zbytečně dlouhý (při sledování téměř tříhodinového Andreje Rubleva se u mě tyto stavy však nedostavovaly). Atmosféra filmu je přímo úchvatná a velmi záhy diváka vtáhne do děje, který je vyprávěn pomalým tempem a vyzdvihnut si zaslouží i krásně komponované záběry, kterými Vadim Jusov ve filmu rozhodně nešetří.(9.1.2011)

  • klerik
    *****

    Ak znesie nejaký film zrovanie s Kubrickovou 2001: VESMÍRNOU ODYSEOU, tak práve Solaris. Psychologické existenciálne sci-fi s nádhernými obrazmi, horovým napätím a nádherne zvláštnou romantikou. Máloktorý film ponúkne toľko otázok na zamyslenie - prečo stále pátrame po neznámom? prečo si myslíme, že dokážeme obsiahnuť aj niečo viac ako je terajšia skutočnosť? Kedy je človek naozaj človekom? Jedinečný zážitok, ktorý otvára dvere pre nekonečné premýšľanie...(8.1.2007)

  • - Prodloužená scéna Bertonova návratu do města se točila v Ósace a Tokiu. Japonská města z počátku 70. let působila obecně futuristicky, zejména pak na diváky v tehdejším SSSR. (džanik)

  • - Obrázok dona Quijota, ktorý sa objaví v jednej scéne filmu, nakreslil Gustave Doré. (TMNT)

  • - Sám režisér považoval Solaris za svůj nejméně oblíbený film, protože se mu v něm plně nepodařilo eliminovat žánr sci-fi. „Hlavní smysl snímku vidím v jeho etické problematice. Průnik do skrytých tajemství přírody musí být nerozlučně spojený s pokrokem morálním,“ uvedl k jeho významu. (Zdroj: Letní filmová škola)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace