Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
John WilliamsHrají:
Daisy Ridley, Adam Driver, Oscar Isaac, John Boyega, Naomi Ackie, Carrie Fisher (a.z.), Lupita Nyong'o, Domhnall Gleeson, Richard E. Grant, Mark Hamill (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Lucasfilm a režisér J.J. Abrams znovu spojují síly, aby diváky vzali na epickou výpravu do předaleké galaxie ve filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera. Ve strhujícím závěru stěžejní Ságy Skywalkerů se zrodí nové legendy a odehraje se konečný boj za svobodu galaxie. (Falcon)
Videa (22)
Recenze (1 431)
Prokletí téhle trilogie je, že nikdo z hlavounů zjevně přesně nevěděl, čeho chce dosáhnout. Jasně, sedmička elegantně vyžehlila pachuť po druhé trilogii a pro novou generaci vyprávěla podobný příběh jako původní trio filmů. Pak přišel Johnson a v domnění, že u Disneyho stojí o nějakou odvahu, začal dělat radikální rozhodnutí a posuny. Jenže ho smetla vlna hejtu a Abrams se vrací jako žehlička. Tentokrát mu ale sázka na jistotu nevyšla. Film má zběsilé tempo a trpí naprostou absencí logiky a přemírou "dělám to, protože mám takové vnuknutí" momentů. Je skoro absurdní, jak scenáristé každý problém řeší těsným únikem s nevyjasněnými motivacemi (pak se jenom smutně díváte, jak Knights of Ren bloumají po galaxii jako banda kokotů s nadměrečnými zbraněmi) a zjevením některé ze starých kanonických figur, které musí schvalovat každé uprdnutí nekompetentně jednajících nových postav. Film účelně zabil Rey, které dal Johnson překvapivý twist, neví si vůbec rady s vedlejšími figurami. Nebýt Kylo Rena, neměla by trilogie absolutně žádný přínos a dramatický oblouk. Jo, je to natočené kompetentně, dobře se na to dívá. Ale kouzlo je fuč. A není to jen výsledek fan servisu. Ani ten totiž Abrams neudělal dobře. Je to výsledek faktu, že nikdo neví, co vlastně tahle trilogie měla udělat. Krom toho, že měla vydělat miliardy. ()
J.J. Abrams znovu v recyklačním módu, příběh odfláklý, jak se na scenáristu Batman v Superman sluší a patří, tuna trikových lákadel a nových postav, ale osudovost nulová. Uspěchaná podívaná, která přeskakuje napříč prostředími i bezvýznamnými epizodkami, drama ale staví jen na okoukaných základech, často na náhodách a nesmyslech. Za tři filmy toho Disney předvedl hrozivě málo - i kvůli nulové koncepci celé trilogie. Hanba vám! Takhle se o nejslavnější ságu filmové historie nepečuje. ()
Zhruba do půli stopáže výborná, svižná pohádka, která dávala smysl a sem tam nabídla i nějaký osvěžující vtip. Bez ironie pohoda. Ale od momentu vyjevení původu Rey se z toho jak mávnutím kouzelného proutku stala příšerně hloupá, bizarní, klišovitá, bezradná pitomost, kterou by krásně zparodovaly Monty Python, kdyby ještě fungovaly. Trpěl jsem jako zvíře, schovával hlavu do dlaní a celou druhou půlku počítal minuty do konce. Při Finnově „Cítím to.“ jsem dostal záchvat smíchu, ale ne radostný, nýbrž zoufalý, nevěřícný, z toho co vidím a slyším. Nevěřím, že ten všudypřítomný patos v závěru má na svědomí tak šikovný člověk, jako Abrams, nejel třeba náhle na dovolenou a nevzal to místo něho Emmerich? Úplně vidím tu brainstormovou poradu pohlavárů Disneyho, jak se sejdou kolem stolu, a v panice vymýšlejí, jak to nejlépe zfouknout, aby se neopakovaly bídné tržby osmého dílu (mimochodem výborného, za tím si pořád stojím). Ten nabídl odvážnou odbočku, vzal to po svém a bohužel narazil. Takže Disney to srabácky celé znegoval, postavil na hlavu, nesmyslně zakomponoval staré motivy a postavy a jeho výsledkem je ten pověstný eintopf, co uvařily pejsek s kočičkou, po kterém bolí bříško. A ani živočišné uhlí vám nepomůže. ()
Průser. Nejen že se to nedá brát jako důstojné zakončení trilogie, protože snad kromě sedmičky jsou ty firmy tak rozhárané, nekonzistentní a stylizačně rozkydlé až běda, ale Abrams selhává i v ryze filmařských prvcích, kde je úplně jedno, jestli devitku sleduje zapálený fanda původních filmů, či jen milovník sci-fi světů. Herecky je to ještě vcelku solidní, ale scénáristický komplot katastrofa. Plné klišé, toporných dialogů a jaw-dropping momentů je tam velmi málo a jsou vlastně do konce první poloviny (souboj na vodě). Doufam, že to utrpení už je u konce. O to víc zamrzí fantastická technická stránka tohohle jinak vcelku prázdného kolosu. ()
Pravděpodobně nejhorší zakončení jakékoliv velké filmové trilogie v historii. Zbytečnost si podává ruku se zoufalostí a bude lepší na tento skrz na skrz vykalkulovaný průšvih bez duše zapomenout a nikdy více se k němu nevracel. Ukázkou toho jak vypadá to když od začátku nemáte jasný plán ani koncept je Císařův návrat. 30% s klidným svědomím. PS: Sledovat další souboj, ve kterém se Kylo zbytečně šermuje s Rey už bych nedal. Ukazuje to jen to jak byla tahle trilogie od začátku zbytečná a nevěrohodná. ()
Galerie (125)
Photo © Lucasfilm Ltd.
Zajímavosti (60)
- Jeden z pilotů, kteří přiletí na pomoc v závěrečné bitvě, je Wedge Antilles (Denis Lawson), Lukův přítel a pilot, který byl přítomen u obou útoků na Hvězdy Smrti (a druhou dokonce pomohl zničit). (Sidarius)
- Vzestup Skywalkera se odehrává 35 let ABY (po bitvě o Yavin) a pokud se Disney v budoucnosti nerozhodne jinak, jedná se o úplný konec sithské hrozby v galaxii. K podobné události došlo v alternativní kontinuitě Star Wars, Expandovaném univerzu (Legends), až v roce 140 ABY, a to se smrtí Darth Wredda a zničením řádu One Sith (Jeden Sith – založeném Darthem Kraytem, rodným jménem A'Sharad Hett, padlým rytířem Jedi z dob Klonových válek). Rok 140 ABY také představuje konec Expandovaného univerza, neboť nebylo vydáno žádné dílo, které by zasahovalo dál do budoucnosti. (vojtaruzek)
- Původní pracovní název filmu byl „Star Wars: Black Diamond“. Tento název rozpoutal řadu diskuzí, jestli se ve filmu objeví černý světelný meč, který byl k vidění v seriálech Star Wars: Klonové války (od r. 2008) a Star Wars: Povstalci (od r. 2014). V červnu 2018 byl však pracovní název změněn na „trIXie“. (3T)
Reklama