Reklama

Reklama

Výpravný snímek ze série biblických velkofilmů 50. a 60. let je prvním životopisem Krista, natočeným ve zvukové éře. Producent Samuel Bronston v rozhovorech popíral, že by se pokoušel natočit remake stejnojmenného němého snímku (1927), který režíroval mistr spektakulárních podívaných Cecil B. DeMille, a zdůrazňoval moderní přístup k Bibli. Král králů je ovšem typickým, didaktickým produktem Bronstonova "kina pro všechny", kterým se snažil čelit rostoucímu vlivu televize. Místo původně určeného Johna Farrowa (otec herečky Mii Farrowové) se režie nakonec ujal Nicholas Ray, který působivě spojil "komorní" rovinu příběhu Ježíše Krista s výpravnou velkolepostí masových scén (jedné z nejpůsobivějších sekvencí filmu, kázání na hoře, se zúčastnilo 7 000 statistů). Pro hlavní úlohu byl vybrán poměrně málo známý Jeffrey Hunter, kterému producent během natáčení zakázal poskytovat rozhovory tisku, aby byl zachován jistý nádech zbožné úcty, s níž tvůrci přistupovali ke ztvárnění Krista. Natáčení probíhalo ve španělských exteriérech a v Bronstonových studiích u Madridu. Bronstonovo filmové impérium, které dovedně využívalo zmrazených amerických financí, přízně Francova režimu a koprodukčních smluv s hollywoodskými studii, se finančně zhroutilo v polovině 60. let po kolosálním neúspěchu Pádu říše římské. (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

cheyene 

všechny recenze uživatele

Opravdový historický velkofilm zpracovávající nejznámější příběh na světě. Nejsem znalcem Nového zákona, avšak něco (věřím, že ne málo) z něj vím a proto si troufám tvrdit, že detailně a dosti věrně nám tento počin předkládá Kristův život od narození po nanebevzetí. Velkolepé scény, dobře zvolené prostředí i krásná hudba utváří kompaktní dojem, jenž si rozhodně zaslouží plný počet hvězdiček. Pár výtek sice mám, ale klady převažují. Co přesně mi vadilo? Nejvíce asi soud s Ježíšem. Uvádět pojmy jako "můj klient", "právník obžalovaného" či protokolování, to mi pocitově dosti kazilo dosud skvělý dojem. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Na rozdíl třeba od příšerně barvotiskového Zeffirelliho, jehož snímek se dá s úspěchem promítat snad jen na církevním večírku, natočil univerzální režisér N.Ray svůj film o Ježíši Kristu nečekaně dynamicky a místy docela akčně. Hudba M.Rózsy (přibližně ve stejné době pracoval na Cidovi) v epilogu kdovíproč připomene motiv M.Steinera z Pokladu na Sierra Madre- v Rózsově aranžmá je to jen táhlejší a opatřené sborem. ()

Reklama

majo25 

všechny recenze uživatele

Film nerobí novším filmovým spracovaniam (vrátane filmu z roku 1969 s von Sydowom) žiadnu hanbu, práve naopak. Poctivé, velkolepé spracovanie a s atmosférou, ktoré sa v pamäti udržia dlho. Jeffrey Hunter, ktorý si neskôr zahral v pilotnom dieli kapitána v kultovom seriáli Star Trek: TOS, sa zhostil svojej úlohy veľmi dobre. Pritom ostatné herecké ztvárnenia sú rovnako kvalitné. Kostýmom ani kulisám nie je čo vytknúť, aj keď 50 rokov je už cítiť. Čo sa týka obrieho pátosu, vyplývajúceho z témy a podporeného patetickou priam chorálnou hudbou, na ten som bol vzhľadom na rok vzniku pripravený a neprekvapil ma preto. Chápem, že niektorých to ale môže odradiť vo filmovom pôžitku. Potešilo množstvo exteriérových scén. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,KOĽKO MÁ PRÍVRŽENCOV?" ,,KTO? BOH? JEŽIŠ? ALEBO BARABÁŠ?" __ Hlavnými, či najdôležitejšími postavami sú Ježiš a Barabáš a celý film je postavený na ich vzájomnej konfrontácii. Už od prvej scény sledujeme neustále očakávanie Židov na príchod Mesiáša a tento motív je pretkaný zvyškom filmu. Rebel Barabáš vládnuci mečom a silou je akýmsi prirodzeným národným vodcom snažiaci sa dostať Ježiša na svoju stranu a urobiť tak z neho nástroj na väčšie prilákanie davov a zvrhnutie rímskej nadvlády. Ježiš však akoby nepoznamenaný týmito skutočnosťami hlása len lásku a slovo Božie a svojimi činmi je ,,pomyselným" Kráľom kráľov. Škoda, že v záverečnom obetovaní sa nielen pre svet, ale aj v prospech Barabáša, nie je výraznejšie vyzdvihnuté práve Barabášove ,,vyrovnanie sa s osudom", čím by bol príbeh komplexnejší. Milosť pre neho je v tomto prípade naozaj zázrakom (v skutočnosti to bol len obyčajný vrah a zlodej), no ak by viedol povstanie tým štýlom ako je to zobrazené vo filme (2 celkom slušné bitky), poprava by ho podľa rímskeho zákona nemohla minúť. Uvedomme si však, že toto je výpravný hollywoodsky sandál vrcholu svojej éry a tak napríklad známe scény ako vzkriesenie Lazara alebo vyhnanie predavačov z chrámu tu idú do úzadia na úkor radu veľkých davových scén. Rutinérsky sa tiež môže javiť práca uznávaného Nicholasa Raya, emocionálny náboj a hĺbku filmu dodáva a tým ho zachraňuje majstrovská hudba geniálneho Miklósa Rózsu, ktorá by mohla dielu zabezpečiť minimálne oscarovú nomináciu. Najlepší výkon vo filme podala vtedy 16 ročná Brigid Bazlen ako Salome. Je to naozaj poriadna rozmaznaná mrcha, škoda, že nedostala viacej priestoru. Veľmi silné 4* (80. hodnotenie, 15. komentár k filmu) ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Skvělé zpracování Ježíšových osudů, v hlavní roli s výtečným Jeffreym Hunterem. Velkolepé, výpravné, výtečně natočené, skvěle obsazené... ale Ježíš opravdu příliš akční život nevedl, což se výrazně projevuje na tempu a necelé tři hodiny tak můžou být pocitově o něco delší. Dívá se na to ovšem krásně, je to veliká klasika a i dnes dostaečně působivá, ne-li víc, než tenkrát, zejména v závěru. Na pět hvězd to opravdu není, ale pro tyhle velkofilmy mám slabost a i Král králů je prostě po herecké, režijní a zejména výpravné stránce naprosto perfektní, takže ty 4* jsou velmi silné a rozhodně silnější, než u Desatera přikázání. Ale i tohle mi nejspíš stačí vidět jen jednou. 80%. ()

Galerie (22)

Související novinky

Režijní legenda ožívá

Režijní legenda ožívá

10.01.2006

Od konce 40. až do poloviny 70. let vedl režisér Nicholas Ray dlouhotrvající válku s hollywoodským průmyslem, kterému neseděla nejenom jeho forma vyprávění, ale i styl života, jemuž vévodily alkohol… (více)

Reklama

Reklama