poster

Dekalog (TV seriál)

  • Polsko

    Dekalog

  • anglický

    The Decalogue

  • Slovensko

    Dekalóg

Drama

Polsko, 1988, 10x55 min

Hrají:

Henryk Baranowski, Jerzy Stuhr, Daniel Olbrychski, Bogusław Linda, Piotr Rzymyszkiewicz, Olaf Lubaszenko, Wojciech Klata, Władysław Kowalski, Janusz Gajos, Henryk Bista, Zbigniew Zamachowski, Joanna Szczepkowska, Artur Barciś, Krystyna Janda, Grażyna Szapołowska, Krzysztof Globisz, Piotr Machalica, Olgierd Łukaszewicz, Aleksander Bardini, Aleksandra Kisielewska, Aleksandra Majsiuk, Magda Sroga-Mikolajczyk, Agnieszka Brustman, Mirosław Baka, Adrianna Biedrzyńska, Jan Tesarz, Maja Barełkowska, Katarzyna Piwowarczyk, Anna Polony, Maria Koscialkowska, Teresa Marczewska, Ewa Błaszczyk, Jolanta Pietek-Górecka, Maciej Szary, Barbara Kolodziejska, Maria Gładkowska, Maja Komorowska, Krzysztof Kumor, Piotr Siejka, Jerzy Fedorowicz, Włodzimierz Musiał, Dorota Stalińska, Jerzy Zygmunt Nowak, Maria Pakulnis, Jacek Kałucki, Andrzej Blumenfeld, Igor Śmiałowski, Adam Hanuszkiewicz, Helena Kowalczykowa, Sylwester Maciejewski, Maciej Maciejewski, Aleksander Bednarz, Zbigniew Zapasiewicz, Zdzisław Rychter, Borys Marynowski, Jerzy Zass, Małgorzata Rożniatowska, Jan Piechociński, Dariusz Jabłoński, Bożena Dykiel, Jan Mayzel, Bronisław Pawlik, Jerzy Schejbal, Marek Kępiński, Tadeusz Łomnicki, Ewa Skibińska, Marian Opania, Renata Berger, Jerzy Trela, Jan Jankowski, Grzegorz Warchoł, Cezary Harasimowicz, Anna Gornostaj, Jerzy Turek, Maciej Stuhr
(další profese)

Komentáře uživatelů k TV seriálu (34)

  • Subjektiv
    *****

    Dekalog - Deset přikázání, která dal bůh Mojžíšovi na hoře Sinaj. Vznikne-li o souboru základních pravidel morálky seriál, jeho naplnění morálními a etickými problémy/rozhodováním, lze očekávat s důvěrou až stoprocentní. Aby však šlo o podívanou zajímavou a podnětnou, musí se látky chopit někdo, jenž téma nezpracuje s přístupem: "Já vám, milí diváci, teď ukáži, jak je dodržování těchto pravidel dobré, vedoucí k dobrým koncům a nedodržování špatné, vedoucí ke špatným koncům." Kieslowski se svým spoluscénáristou Piesewiczem (vzhledem ke kvalitě scénáře si zmínku zaslouží) naštěstí tuto banální možnost nezvolili. Naopak, inspirují se volněji, u přikázání ohmatávají hranice jejich definic i aplikovatelnosti. Vymýšlí tak komplikované životní situace, že rozhodování se a smiřování se skutečností nelze hrdinům ani trochu závidět. Vypráví příběhy, v nichž přikázání vystupují nezřetelně, v pouhých obrysech, ale právě tím dávají divákovi (který by možná ani netušil, že film hovoří o tom kterém přikázání, nedali-li by autoři svému dílu příslušné jméno) šanci hledat, myslet a ostřit svůj pohled. Třebaže jako film u mě na maximum obstály jen tři díly, jako seriál Dekalog jen těžko najde konkurenci a proto *****.(1.3.2010)

  • Morien
    *****

    Dekalog, co říct k Dekalogu? Asi nic, on mluví sám.(4.12.2010)

  • xxmartinxx
    ****

    Velmi konzistentní seriál, který sice reflektuje desatero přikázání, ale krom prvního dílu není nasáklý křesťanskou tematikou, což je (právě vzhledem k prvnímu dílu) jedině dobře. Dekalog je záměrně schematický a modelový, ale přepjatý naštěstí jen místy. Mrzí mě, že se díly víc neproplétaly, byly tu jen náznaky, jež nabízely mnohem znatelnější hrátky s promícháním osudů. Víc v komentářích k jednotlivým dílům.(19.10.2013)

  • gudaulin
    *****

    Dekalog vznikal za zvláštní situace ve vážně nemocné zemi. Polsko se dlouhodobě nedokázalo vyrovnat se stanným právem z roku 1981 a s tím, že legální opozice v podobě Solidarity musela přejít do ilegality. Pro zemi byly v následujících letech typické represe a realitou se stala přísná cenzura. V polovině 80. let byla země názorovně hluboce rozdělená a nacházela se z ekonomického i morálně společenského hlediska v troskách. Teprve po příchodu Gorbačova do funkce generálního tajemníka Sovětského svazu začal tlak státní moci polevovat a významní polští režiséři se vraceli k tématům, která byla charakteristická pro polské filmové hnutí morálního neklidu. Uznávaný Krzysztof Kieslowski, který se musel po snímku Náhoda na několik let odmlčet, v té době hledal námět na silnou látku, která se vyhne přímé politické angažovanosti a nebude přispívat k už tak vyhrocenému pnutí ve společnosti, ale zároveň se vysloví k zásadním otázkám dnešní morálky. Jako hluboce věřící člověk celkem logicky zvolil biblické desatero pro ideové východisko cyklu 10 hodinových televizních filmů, kdy každý díl je věnovaný jednomu přikázání. S výjimkou posledního dílu, který se nese v komediálním duchu a odlehčuje ho především přítomnost Jerzy Stuhra, jsou ostatní spíš komorními a intimními dramaty, často velmi tragického vyznění, kde se řeší ztráta blízkého člověka, poprava odsouzeného nebo pokus o sebevraždu. Cyklus měl výrazně omezený rozpočet a polská státní televize ho jako dílo propagující náboženství nasadila do nezajímavého vysílacího času, okamžitě si ale vydobil u diváků mimořádný respekt a s velkým ohlasem prošel vysíláním mnoha televizních stanic v zahraničí. Byl to právě Dekalog, který Kieslowskému udělal ve Francii takové jméno, že tam mohl realizovat svoji filmovou trilogii odkazující na ideály francouzské revoluce. Celkový dojem: 90 %.(23.9.2014)

  • kinej
    *****

    Jako celek nelze desateru neudělit plný počet. I když obsahuje i méně dobré filmy, pořád se jedná o unikátní výtvor a sérii brilatních hodinových filmů. Každý nabízí úžasný příběh volně inspirovaný jedním z přikázání a každý film je událostí sám o sobě. Předvádí se zde celá polská herecká elita. Každý díl točil jiný kameraman. Některé díly jsou zdrcující, některé odlehčené. Navíc jsou příběhy zasazeny do všech možných oblastí života, od nemocnice po školství, a také různými koníčky od filatelismu po horolezectví. Pokaždé je film vytvořen a napsán realisticky. Jsme svědky neobyčejných příběhů obyčejných lidí. Postavy se také občas setkávají, ale nejzajímavější postavou je "kdosi", který tajemně a beze slov proplouvá téměř všemi díly a jeho přítomnost vždy symbolizuje blížící se katarzi. Dekalog je skvost teleivzní tvorby.(20.12.2006)

  • Rosomak
    ****

    Kieslowského méně známé dílo, které aplikuje na deset krátkých filmů témata z desatera na jejichž motivy pak velice volně vypráví příběh ze současnosti... Celkově, vizuálně i stylově sladěné dílo (přestože každý díl spolupracoval s jiným kameramanem) které ale nepatří mezi Kiéslowského nejlepší filmy...(30.4.2008)

  • Webb
    *****

    Dekalog jsou symbolické pákové váhy se dvěma ramenami a miskami pro desatero přikázání. Na jedné misce je pohled ze strany věřícího, na druhé nevěřícího. Kieslowski tato témata zpracoval opravdu mistrně a bez větší podpory k jedné ze skupin. [8,5/10](11.1.2012)

  • Fingon
    *****

    (Hodnotím projekt, nikoli jednotlivé povídky). Dekalog má svá silná i slabší místa, ale i ten nejslabší díl je lepší než 95% toho, co je dnes na našich obrazovkách k vidění.(3.10.2006)

  • Snorlax
    *****

    Pro mě je naprosto nepochopitelné, že se jedná o televizní seriál. Viděno dnešníma očima, člověk by čekal něco jako Ulici, Hospodu, případně nějakou nekonečnou telenovelu. A ono ne, ono je to deset úchvatných filmů inspirovaných desaterem. Všechny mají vysokou úroveň a od těch dnešních televizních taškařic se liší i tím, že nenutí diváka před konzumací vypnout IQ. Pane Kieslowski, klobouk dolů!(17.4.2011)

  • jojinecko
    *****

    Tento cyklus ťažko hodnotiť "len tak" nejakými hviezdičkami, bodmi a neviem čím ešte....Pre mňa jeden z najlepších kinematografických "projektov", ktoré kedy vznikli... Silné a odvážne vzhľadom na tematiku (10 Božích prikázaní) a jej originálne prevedenie do "dnešného" sveta. Inteligentné a pútavé spracovanie, pričom ani jeden z 10 dielov nepodliezol laťku kvality a neskĺzol ani do lepšieho priemeru, vždy silný nadpriemer. Kieslowski bol génius a empatik s neuveriteľným citom vystihnúť podstatu ľudskej psychiky aj za použitia filmového minimalizmu- v tom sa mu nevyrovná naozaj nikto! Jednotlivé diely sú miestami ešte tradične rafinovane prepojené, ako celok tvoria jednoliaty monolit. Plytvať superlatívami je zbytočné... skrátka GENIÁLNE!!!(10.12.2008)

  • ork
    *****

    For Me 89%(27.2.2010)

  • Jansen
    *****

    Dekalog je velice dobrý televizní seriál. Kieslowski nezaujme nějakými invenčními prvky nebo přílišnou kreativitou, ale poctivostí a precizností s jakou vytvořil seriál, dá se říct, v obvyklém dobovém hávu, a přesto vyčnívající nad jakoukoli televizní produkci předrevoluční doby. Deset přikázání, deset lidských příběhů, přičemž všechny se odehrávají na (jednom?) sídlišti. Tomu by nasvědčovalo několik pojítek, které připomenou předchozí díl (morální dilema těhotné ženy, které umírá muž, se znovu připomene v osmém díle), zdánlivě nevýznamná vedlejší zápletka v jednom díle je plně rozvinuta v některém z dílů následujících (série německých známek, se kterou se filatelista chlubí v osmém díle, poté hraje zásadní roli v díle desátém), hlavní protagonisté se také často zmiňují o tom či onom aktérovi některého z dalších dílů jako o svém sousedovi. Omezeností na oblast jednoho sídliště tak Kieslowski navozuje dojem obecnosti problémů, které prožívají zde náhodou vybraní obyvatelé sídliště, ale mohli by se odehrávat kdekoli jinde. Příběhy více než k moralizujícímu křesťanskému pohledu inklinují k osudovosti antických tragédií. Celkově je celá série docela vyrovnaná a vizuálně sladěná. Výjimku tvoří pátý díl – Nezabiješ, který je pouze zkrácenou verzí předchozího Kieslowského filmu Krátký film o zabíjení. Vzhledem k jeho výrazné stylizaci a expresionistickému nádechu tak úplně do konceptu ostatních dílů nezapadá. To by mi ale nevadilo tak jako to, že už původní film se mi zdál krátký a seriálová mutace ho ještě zkracuje. Tady měl Kieslowski natočit asi úplně nový materiál a původní skvělý film nechat na pokoji. Zcela opačně to pak vnímám u dílu šestého – Nesesmilníš (zkrácená verze Krátkého filmu o lásce), kterému nový konec a sestřih do televizního formátu vůbec neuškodil, spíš naopak. Nejslabší díl série je asi osmý díl, který čerpá z dílů předchozích a nastiňuje události dílů následujících, samotný jeho děj je pak průměrný a ve své zbytečné komplikovanosti snadno zapomenutelný. Mírně vybočuje i poslední díl se svým veskrze smířlivým a pozitivním závěrem. Jinak se Kieslowskému podařilo vzbudit pocit naléhavosti, který je patrný v každém jednotlivém příběhu. Naléhavost v jeho podání však nevychází z dogmatismu desatera, ale z relativnosti a složitosti situací, kdy se porušení přikázání jeví jako jediná šance, jak za daných podmínek a okolností přežít a uchovat si zdravý rozum.(7.9.2010)

  • anderson
    *****

    ČESKOSLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA: F1 = 12.9.1991, réžia českého znenia (ČST Praha) = JINDŘICH POLAN (30.3.2012)(30.3.2012)

  • jahol
    *****

    Pozapomenuté, současníkům téměř neznámé, úžasné dílo, kde autory asi opravdu inspiroval Bůh....zcela originální příběhy s překvapivým vyústěním a velmi silným, i když někdy nejednoznačným mravním poselstvím. Pro filmového fanouška a vlastně každého citlivého člověka malý zázrak....(3.5.2006)

  • Frajer42
    ***

    Dekalog I: 4 *, Dekalog II: 3 *, Dekalog III: 2 *, Dekalog IV: 2 *, Dekalog V: 3 *, Dekalog VI: 3 *, Dekalog VII: 3 *, Dekalog VIII: 4 *, Dekalog IX: 3 *, Dekalog X: 4 *(2.1.2017)

  • MikO_NR_1909
    *****

    Dekalóg je partikulárnou ukážkou rozdrobenosti hlavných kresťanských téz na menšie príbehy, kde sa podrobnejšie prejavujú jej zemské podoby. Prístup K.K. je obdivuhodný. Dokáže primäť všetky vaše zmyslové bunky a nasávať účinky filozofickej, psychologickej či spoločenskej stigmy a viesť nad ich povrchom závažné metafyzické i prosto racionálne polemiky. Ukazuje i hranicu, dokiaľ sme schopní prijať ľudskosť a odkiaľ sme už len pozemské stroje, ohlupené a pritom svojské. Kde zasväcuje tú povestnú hranicu nami merateľnej cnosti, ktorú si neustále posúvame do nižších a nižších dimenzií a prijímame nové a nové pravidlá spoločenských noriem.(27.6.2018)

  • erased
    ****

    Co se formy týče, Dekalog je pro smysly koncertem. Kde ale přichází na řadu pochopení vždy nekonvenčně vypointovaných příběhů, rozum nejednou zapláče. A to je obrovská škoda, protože v kontrastu s povídkami, jejichž smysl ani dnes nepozbývá na síle pak odvolávání se na rigorózní a pružnost pozbývající etický kodex desatera působí jako pěst na oko. Přestože totiž na zcela jednoduché poučky roubuje opravdu komplikované životní situace, díky kterým je mnohem patrnější, že morálka se nedá shrnout do pár konkrétních vět, nemohl jsem se celý seriál zbavit pocitu, že mi i přes své volnější vyznání pan autor pointami (tresty) káže co je správně, a co je špatně. Jsou to právě takové momenty, jenž zub času nahlodal nejvíc, a které by si dnes nedovolil natočit nikdo jiný, než náboženský fundamentalista. Nicméně i tyto slabší kusy je radost sledovat (snad jen Nepokradeš mi nepřirostlo k srdci). Ten zbytek je pak možná tím nejlepším, co se televizním obrazovkám přihodilo, a to jednoduše proto, že materiál je to ryze filmový, jen kvůli své rozsáhlosti jiným způsobem téměř nerealizovatelný. Těch deset vzájemně propletených osudů spojených jen jedním malým betonovým městem v polské metropoli totiž víc působí jako filmová série. A je to možná trochu škoda, protože kvůli té (střízlivě) krátké stopáži sotva stihne zkoumaný byt přirůstat k srdci, už už nastupují titulky a přesun o patro dál. I tak má ale většina povídek nevídanou sílu, snad je jen škoda, že tehdá někdo někde nepopletl čísla a nevyměnil devítku za desítku. Zvláštně jinaký poslední díl totiž jinak srdceryvný cyklus uzavřel v trochu odlišném duchu, než mají jeho předchůdci, obzvlášť právě ten předposlední.(23.12.2014)

  • hygienik
    ***

    Poľský spisovateľ Andrzej Stasiuk vyhlásil, že na Slovensko chodí, aby si oddýchol od POĽSKOSTI. Tento seriál je poľskosť. Je to nedefinovaný smútok v ľudskej duši, hradba mlčania o svojich pocitoch a túžbach, ktorá sa ťažko prekonáva a odcudzenosť dokonca aj voči tým, ktorých milujeme. Každý diel viac kritizuje túto odcudzenosť než samotný hriech voči danému prikázaniu, ktorého sa dej často skoro netýka. Je to súbor naozaj hlbokých rozhovorov a symbolických obrazov. Všetka česť. Ale mne tam chýba viac nádeje, trochu viac pozitívnych chvíľ a oveľa viac deja.(14.1.2009)

  • swed
    *****

    Unikátní seriál, který tvoří špičku televizní tvorby. Kieslowski na každém z božích přikázání ilustruje osudy postav z jednoho domu, které řeší ty nejsložitější životní situace. Dekalog je vlastně popsáním existence člověka a žití, Kieslowski dokázal z komorního prostředí vytvořit silný a pravdivý zážitek. Jednotlivé postavy jsou zahrány s civilností a přesvědčivostí těmi největšími polskými hvězdami, které ještě více umocňují emocionální dopad na diváka. Dekalog je také důkazem, že i televize může mít stejný vliv a výpověď, jako má film. Nejlepsí díly (10/10): Dekalog I, Dekalog VI. 9/10(24.3.2009)

  • roorybacky
    ****

    1. díl - 6/10, 2. díl - 5/10, 3. díl - 6/10, 5. díl - 9/10, 6. díl - 9/10, 7. díl - 5/10, 8. díl - 7/10, 9. díl - 7/10, 10. díl - 7/10 = 7/10(14.9.2012)

  • d-fens
    *****

    ocenenia : "Vatikánsky zoznam" (vznikol v roku 1995) - zaradené v sekcii 'Morálne hodnoty' ◘◘◘◘ K celému seriálu tu vložím iba citát Stanleyho Kubricka: "I am always reluctant to single out some particular feature of the work of a major filmmaker because it tends inevitably to simplify and reduce the work. But in this book of screenplays by Krzysztof Kieslowski and his co-author, Krzysztof Piesiewicz, it should not be out of place to observe that they have the very rare ability to dramatize their ideas rather than just talking about them. By making their points through the dramatic action of the story they gain the added power of allowing the audience to discover what's really going on rather than being told. They do this with such dazzling skill, you never see the ideas coming and don't realize until much later how profoundly they have reached your heart." ....... Stanley Kubrick ... January 1991(10.3.2010)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace