Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Enšpígl
    *****

    Válečný film , který je především skvěle odvedenou prací kamery a režie a jistě i Toma Hankse. Když jsem se koukal na vylodění v Normandii v tomhle filmu, říkal jsme si jestli bych nikdy nikde nechtěl být, tak právě tam . Spielberg zvládnul toto válečné drama skvěle . A slova patos , patriotismus apod. neberu vážně. Daleko vážněji beru scénu, kde se mámá dozví, zprávu o smrti svých synů. Nejlepší protiválečná řeč je pro mě dobrý válečný film a to tento snímek bezesporu je.(29.7.2006)

  • Zeck
    *****

    Zachraňte vojína Ryana je troufám si říct, nejlepším válečným filmem popisující druhou světovou válku v Evropě, alespoň co do realistického ztvárnění boje, atmosféry a kulis. Je zde mnoho skvělých herců, kteří dostali za úkol ztvárnit zajímavé charaktery vojáků, jejichž postavy jsou tak dobře napsané, že se jim vyrovná snad jen elitní mariňáci z Vetřelců. Když pominu silně nereálný scénář, díky kterému je vyslána skupina vojáku ke splnění naprosto směšného úkolu (nikdo by nedal povolení k záchraně jednoho vojáka o kterém nikdo nic nevěděl a riskoval by tím životy ostatních) a historickou nepřesnost, zůstane mi dokonalá zábava a akce, kterou jsem nikdy předtím neměl možnost vidět. Spielberg si dal precizní práci s úvodním vyloděním na pláži Omaha a to co vzniklo je něco neuvěřitelného, každý může žvatlat co chce, ale neexistuje autentičtější válečná scéna než právě tato. Perfektní nářez je i závěrečná bitva, od strategického rozestavení vojáků až po hromadu výbuchů a nekončící realistické akce, kterou vrcholí užasné dílo jménem Saving Private Ryan. Tolik hereckých hvězd a kulek se jinde nevidí. Pokud by film neobsahoval klasické klišé, bylo by to za stovku 90% můj TOP 10(16.12.2007)

  • Lima
    *****

    Má kamarádka mi sdělila, že při úvodní scéně vylodění na Omaha Beach chtěla utéci ze sálu, ale byla tak hypnotizovaná tím, co se děje na plátně, že zůstala sedět jako přibitá. Tohle je film vysloveně pro velké plátno a kvalitní zvuk, kdy kolem vás lítají kulky a vy máte pocit, že jste tam fyzicky s nima, že jste součástí děje. První půlhodina Ryana se stala legendou.(13.4.2003)

  • Subjektiv
    ***

    Tam, kde jiný Spielbergův film, Schindlerův seznam, končí, tam, na válečném hřbitově, začíná (a také končí) Ryan. Scéna je to v obou případech "dojemně Spielbergovská" a nemyslím to jako lichotku. Vykrádání sebe sama a nejen sebe, je, začínám se s každým dalším filmem od něj domnívat, Spielbergův trademark. Jen změna tématu ho dokáže osvobodit od opakování se. A snad i proto témata střídá. Ale abych ho jen nehaněl, kulometně dělostřelecké peklo na pláži s takovými sympatickými detaily jako změna ozvučení pod a nad hladinou, hvízdající a zvonící kulky, vybuchující granáty - všechna čest - je velkolepé. Trošku se ovšem bojím, že jde o nechtěnou oslavu války, její adrenalinovou estetizaci, její představení jako svého druhu extrémní sport. Člověk spíš propadne touze zkusit si vylodění v nějaké válečné FPS než jakémukoliv jinému pocitu. +++++ Po vylodění... nesmyslná mise, ve které se hlavní hrdinové potulují po okolí Carentanu a neustále se ptají: "Není tu Ryan?", a občas to prokládají různými řečmi či bojem, to už není příliš velká zábava. Nicméně během těch mnoha minut mě napadlo, co že mi to tak na Spielbergovi vadí. On nedůvěřuje svému divákovi. +++++ Nevěří, že ho může dojmout náhlá smrt postavy, proto musí umřít obklopena přáteli a volat maminku. Nevěří, že si divák všimne detailu, který se rozhodne do filmu vložit, proto na něj okatě upozorňuje a ještě ho několikrát zdůrazní pohledy protagonistů. Vede prostě své diváky za ručičku. U jeho filmů se divák nemusí vůbec bát, že by mu něco uniklo, že by musel mít mozek a smysly vybičované na maximum. Kdepak, i závažná témata divákovi natráví jak ptačí rodiče potravu ptáčatům. Rozmělňuje své filmy bezvýznamnými epizodkami, drobnostmi, které ho zřejmě kdysi zaujaly a chce se o ně teď podělit. Natahuje tak stopáž svých filmů k prasknutí. Napjaté situace s oblibou řeší dojemnými proslovy... Ještě si tento svůj dojem ověřím u jeho filmu Amistad. +++++ Ryan se nás snaží přesvědčit o nesmyslnosti a hrůze války, ale vzato kolem a kolem, válka nám tu vychází jako ta nejlepší příležitost k projevení odvahy, chlapskosti, kamarádství, nejúčinější stroj na dospívání v muže. Protiválečný je deklaratorně a na úrovni, která koresponduje s divákem odkojeným válečným mainstreamem, jen se dopuje větším množstvím slzení, zajímavých epizodek a vytrikovaností. Slabé ***.(25.8.2008)

  • Jezinka.Jezinka
    ***

    Úvodní scéna je působivá, o to pokoj. Pohled na rudou barvu moře je strašlivý a těch mrtvých ryb mi bylo naprosto upřímně líto. Pak se to vleče jak slimák po mrtvici, občas nám to oživí nějaká scéna tu k probuzení emocí (nepravý Ryan), tu k probuzení diváka (dobývání kopce s kulometem uprostřed pole), tu k zamyšlení právě probuzeného diváka (otázka zastřelit či nezastřelit zajatce), až se dopotácíme k mostu, kde tedy konečně SPOILER dosud žijící členové záchranné mise popatří na toho onoho jedinečného zachraňovaného chlapce. Libým pohledem na onoho šťastlivce jim není popřáno kochat se dlouho, protože válka. Ono se na druhou stranu až tak není čím kochat, ale vyslovila bych smělou domněnku, že to všem přítomným bylo beztak naprosto šumák. Otázkou je, zda je větší oběť obětovat jediné dítě, nebo dvě z šesti, tři z pěti, sedm z osmi ... a zda za záchranu jednoho člověka pro štěstí jedné matky, nebo aspoň relativní štěstí, stojí za to obětovat štěstí nekonkrétního množství jiných matek, babiček, otců, praotců, sourozenců (protože případná smrt posledního Ryana přinejmenším žádného člověka v kategorii sourozenec nerozpláče) a potomků jiných lidí. Zatímco závěrečná scéna u kříže na vojenském hřbitově z Vlasů mě spolehlivě rozbrečí, i když jsem to viděla již mnohokrát, tady jsem se dlouho držela, ale nakonec jsem to nezvládla a stejně jsem se smála.(30.9.2013)

  • - Spoiler: V závěru filmu, kdy Ryan (Matt Damon) salutuje u hrobu Johna H. Millera (Tom Hanks), stojí Ryan při pohledu zepředu naproti hrobu. V dalším záběru přes Ryanovo rameno je však šikmo od hrobu. (jirijost)

  • - Vysoké čierne topánky, ktoré nosia vojaci vo filme v skutočnosti neboli v tej dobe k dispozícií a nosili sa výhradne topánky s hnedou farbou. (Raccoon.city)

  • - Giovanni Ribisi (Wade) hrajúci vo filme medika nosí zbraň aj napriek tomu, že to bolo proti Ženevskej dohode. (Raccoon.city)