Jsou stejně schopní a stejně posedlí. A stojí proti sobě.Lupič Neil McCauley se specializuje na akce, při kterých jde o velké peníze. Ať už připravuje přepadení pancéřového vozu nebo vyloupení banky, vždy se může opřít o spolehlivé spolupracovníky. Každý jeho zločin je pečlivě naplánovaný a provedený s dokonalou profesionalitou. Když McCauley připravuje svou poslední velkou loupež, po které se chystá na odpočinek, je mu už v patách policejní detektiv Vincent Hanna. Potíž je v tom, že Hanna je stejně schopný a stejně posedlý svou prací jako McCauley. Oba muži toho mají společného víc, než se na první pohled zdá: ani jednomu z nich to například v soukromí neklape. Vincentu Hannovi se hroutí už třetí manželství, McCauley pro jistotu nikdy s nikým nenavázal trvalý vztah. Oba by si vlastně mohli skvěle rozumět. Jenže stojí na opačných stranách zákona a jejich setkání nemůže skončit nijak jinak, než soubojem na život a na smrt…
Režisér
Michael Mann (
Miami Vice, Lovec lidí, Poslední Mohykán) natočil strhující kriminální příběh, ve kterém se vedle akčních scén soustředil na podrobný popis toho, jak jeho hrdinové žijí v soukromí a jak své činy připravují. Při uvedení do kin se reklamní slogany zmiňovaly o tom, že se zde poprvé na plátně setkali dva z největších amerických herců
Al Pacino a
Robert De Niro. Pravda je, že oba předtím hráli ve filmu
Kmotr II (1974), kde však neměli žádnou společnou scénu.
(Česká televize)
novoten
Nenápadná akční krimi, která jde v psychice postav i po nejdrobnějším detailu, i té nejmenší scéně dodá silný význam a napětí nechá vyšplhat na až neuvěřitelnou míru. A komu fandit? S neodbytným mrazením v zádech snad jedině oběma. Chvíle, kdy Neil vidí Vincenta přicházet po chodníku je bombou, na kterou jsem se celou druhou polovinu natěšeně třásl. Heat je prvním otevřeným vítězstvím Mannovy civilní formy a nemizícího pocitu bezprostřední interakce s dějem. Mám v sobě úzkost. Držím si ji tady, abych byl ostrý a pozorný. To potřebuju.(7.2.2006)
Kulmon
Dva výteční herci podobných rolí Al Pacino a Robert DeNiro se konečně setkali ve společném filmu v (ne)jednom záběru a vše dopadlo velmi důstojně a na výtečnou. Jeden na straně práva, druhý gauner, oba k sobě mají úctu a přitom ví, že ve chvíli střetu to jeden z nich odskáče. Pointa filmu je sice od počátku jasná, ale to mi v tomto gangsterském filmu ani trochu nevadí.(8.5.2009)
gudaulin
Velmi slušná , výrazně nadprůměrná akční kriminálka, které pět hvězdiček uteklo jen o vlásek. Charismatické postavy, napínavý příběh s řadou vyhrocených scén a nečekaných obratů, výborné herecké obsazení v čele s Al Pacinem a De Nirem a tomu odpovídající výkony. Na rozdíl od řady žánrově blízkých filmů se Nelítostný souboj vyznačuje slušným scénářem, který odhaluje a rozvíjí psychologii svých postav. Divoká přestřelka při přepadení banky je předčasným vyvrcholením filmu. Co mi vadilo, byl závěr, kdy zkušený šéf gangu McCauley udělá školáckou chybu zcela v rozporu s myšlením a jednáním své postavy. Celkový dojem: 85 %.(17.8.2008)
tron
„Súcit bol na programe včera. Dnes ma oberáš o čas.“ Pôvodne som chcel dať len 80%, ale – je to príliš dobré. Dvojnásobne ak HORÚČAVU porovnáme s Mannovým predchádzajúcim slávnym filmom, dobrodružnou milostnou freskou POSLEDNÝ MOHYKÁN, kde príbeh mimo strhujúcich akčných scén mierne stagnoval, ba miestami až nudil. V opulentnom kriminálnom epose HORÚČAVA nič také nehrozí – aj mimo skvelo naaranžovaných akčných scén (už legendárny masaker na preľudnenej ulici po nevydarenom prepade banky) si snímka udržuje výborné energické tempo dvoch inteligentných zrelých mužov na opačnej strane zákona (šialená scéna „posedenia nad kávou“ na tému „Ja s tým neprestanem.“ – „Ani ja.“). Tí sú v podaní veteránov Pacina (KRSTNÝ OTEC) a De Nira (KRSTNÝ OTEC 2) vierohodné, ľudsky funkčné figúrky. Kam by sa však podeli bez svojich tímov. Tie pozostávajú z takých spoľahlivých pardálskych „ksichtov“, ako sú Wes Studi, Danny Trejo, „bad boy“ Val Kilmer, Ted Levine alebo Tom Sizemore (a to vo vyložene podporných rolách exceluje minimálne ešte na nespoznanie zamaskovaný Jon Voight s Natalie Portmanovou a jediný muž, ktorý v tomto paradoxne veľmi čestnom súboji nehrá čistú hru, William Fichtner). Strhujúci a pôsobivý atmosférický (Mann svoje nočné Los Angeles jednoducho miluje) príbeh o tvrdohlavosti, mužskej zaťatosti, posadnutosti, drahých oblekoch a čistých priestreloch lebiek.(11.1.2009)
Marius
Výborne vyvážený mix akcie a psychológie v brilantnej hre na mačku a myš medzi LAPD a Mr. McCauleyom . V čase veľkého boomu „tarantinoviek“ mohol Heat pôsobiť ako baletka medzi hokejistami alebo skĺznuť do prispôsobovania sa módnemu subžánru. Lenže Mann to natočil po svojom a natočil to výborne. Ako scenárista si zaslúži poklonu za prácu s obrovským množstvom postáv, ktoré nie sú prvoplánovo cool a napriek tomu sa pohybujú v príbehu s absolútnou samozrejmosťou, ako aj za chirurgicky presné rozdelenie úloh jednotlivých figúriek. Ako režiséra ho zas treba obdivovať v tom, ako vie budovať atmosféru postupne sa zaťahujúcej slučky okolo oboch hlavných hrdinov, ako vie pracovať s hercami a ako vie dávkovať psychologické časti a prekladať ich niekde striedmou , zato rýchlou, inde živelnou akciou. Na Heat mi vadia len dve veci – možno trochu prestrelená stopáž, kde by sa oplatilo film prestrihať najmä v úvodnej časti a klasický Mannov koniec. Všetky filmy, ktoré som od neho videl skončili rovnako a i keď to beriem skôr ako poplatnosť vkusu amerického publika, dúfam že Mann aspoň raz tento svoj neduh nechá stranou. 9/10(29.1.2007)