Režie:
Josef RusnakKamera:
Wedigo von SchultzendorffHudba:
Harald KloserHrají:
Craig Bierko, Gretchen Mol, Vincent D'Onofrio, Armin Mueller-Stahl, Dennis Haysbert, Jeremy Roberts, Leon Rippy, Janet MacLachlan, Shiri Appleby (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Je poklidná noc v Los Angeles roku 1937. Starší seriózní pán odchází z hotelového pokoje, nechává uvnitř spící mladé dívce nějaké peníze a u barmana písemný vzkaz. Poté se vrací domů ke své ženě. Pak se mu náhle podivně blýskne v očích a probere se v zajímavě vybavené laboratoři v roce 1999. Zmiňovaná možnost skoků mezi dvěma světy nevyplývá z vynálezu stroje času, jedná se pouze o velmi dokonale zhotovenou virtuální realitu, na jejíž realizaci se Hannon Fuller rozhodující měrou podílel. Jenže Fullera v jeho virtuálním světě někdo bez jediné stopy zavraždí. Z Fullerovy smrti je obviněn jeho mladý partner Douglas Hall, který musí přijít na to, co se stalo, dřív, než ho nepříjemně vlezlý detektiv McBain usvědčí a nechá zavřít. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (308)
Pro scífka mám slabost, pro evropská obzvlášť. Je mi jedno, že Třinácté patro neoslňuje úžasným vizuálem, protože má nosný příběh, zajímavou pointu a relativně příjemné a neokoukané herecké tváře. Byť hraje spíše na béčkovou strunu a má sem tam mouchy, své pevné a mírně kultovní místečko na sci-fi slunci si zajisté našel. Tedy u mě, alespoň. 75%. ()
NENÍ to Matrix. Když už to přirovnávat k něčemu, tak daleko spíš třeba k eXistenZ. Zde se také jedná o námět virtuálních světů, zpracovaný ovšem dosti nezajímavě. Situování děje do roku 1937 spíše nepomáhá snaze o budování napětí a o nějakém mysteriózním scifi thrilleru, jak napovídají žánry, si tak můžeme nechat jenom zdát. Film navíc ani nejde příliš do hloubky a do krizových scén a jen tak nijace plyne. Jako nízkorozpočtový projekt se ovšem nejedná o žádnou tragédii. 50% ()
Tohle je film, který nemá už z dnešního pohledu zas tak zajímavé téma, jakým mohlo být v roce výroby, není ani nijak zvlášť dobře natočen a ani zahrán a přesto všechno se jedná o velmi napínavé pozvolna plynoucí mystérium, jehož pointa je sice zřejmá už od počátku filmu, ale i tak je radost si ji spolu s hlavní postavou utvrdit (škoda, že nejsilnější moment filmu, je už vlastně na plakátu). Dojem u mě kazí závěr, na němž je nejvíce cítit skromější rozpočet a taky silnou naivitu tvůrců k rychlosti našeho technického vývoje, i když je fakt, že i tohle mohla být zas nějaká další simulace. Také mi trochu vrtá hlavou celá zápletka, kdy třem vědcům ze současnosti (a to ještě jakým vědcům) stačí 6 let na vytvoření komplexního virtuálního světa se všemi různorodými detaily o velikosti mnoha set kilometrů čtverečních a tisíců až milionů unikátních bytostí s vlastní identitou. Ale to je jen takový detail... ()
Myšlenka, že svět je pouze představou (a v moderním pojetí pouze virtuální realitou), je velice stará a rozpracovali ji například George Berkeley a David Hume. To, co se zdravému rozumu jeví jako naprosto absurdní závěr, se ale vyvrací velice těžko. Na rozdíl od efekty přeplácaného Matrixu je Třinácté patro docela střízlivým pohledem na tuhle lákavou sci-fi myšlenku. A vůbec nevadí, že člověk tuší, kam celý film směřuje. (1 109.) ()
+3* ve své podstatě je to revoluční a průlomový snímek, který zastínil o pár měsíců později Matrix s podobným vyzněním, ale v mnohem efektnějším kabátku. Provedením je komornější a s mnohem pomalejším tempem, ale dost srovnávání Rozhodně je zajímavý a myšlenkově bohatý, i když po shlédnutí vyšly najevo i nějaké nelogičnosti. Koho zajímá existenční témata, tak by mohl být spokojen a jednou určitě stačilo. [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()
Galerie (16)
Zajímavosti (8)
- Film je natočen na motivy románu "Simulacron-3", který napsal Daniel F. Galouye. (Terva)
- Děj se odehrává v americkém městě Los Angeles, ve filmu se prolínají 3 časové roviny – roky 1937, 1990 a 2024. (Zdroj: Wikipedia.cz)
Reklama