Režie:
Paul HaggisKamera:
James M. MuroHudba:
Mark IshamHrají:
Sandra Bullock, Don Cheadle, Matt Dillon, Jennifer Esposito, William Fichtner, Brendan Fraser, Terrence Howard, Ludacris, Thandiwe Newton (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Věci nejsou černobílé. Někdo to zjistí, až když pořádně narazí. Během šestatřiceti hodin se v Los Angeles protnou osudy několika zcela odlišných lidí. Třebaže jsou všichni odlišní, přece jen je spojuje víc než jen místo jejich bydliště. Všichni se totiž nějak potýkají s rasovými či etnickými předsudky. Dvojice černošských zlodějíčků využívá barvu pleti jako omluvu pro své kriminální jednání. Bílý prokurátor využívá rasovou problematiku pro svou kariéru, zatímco jeho psychicky labilní manželka nachází v okolí samé důkazy pro oprávněnost svých rasových předsudků. Perský obchodník je přesvědčen, že představitelé zákona jej diskriminují kvůli jeho původu. Bělošský policista bez skrupulí zneužívá svých pravomocí k ponížení noblesní černošské ženy před očima jejího manžela. Několik náhod, ve kterých sehraje roli autonehoda, výstřel ostrého nebo naopak slepého náboje, však každého z hrdinů postaví tváří v tvář pravdě o jeho vlastních slabostech a temných stránkách… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 233)
Určitě je zde pár scén, které se zaderou pod kůži a při kterých zamrazí, ale jako celek příliš VYKONSTRUOVANÉ, příliš "NA EFEKT" (v tomto ohledu jsem zažíval stejné pocity při zlomovém okamžiku v Haggisově jiném dítku Million Dollar Baby), příliš mnoho pro mně těžko akceptovatelných náhod, nevěrohodné chování některých postav. Nevěřil jsem...... ()
Silný v celku, omamující v momentech. Crash Paule Haggise je jedním z těch úžasných filmů, které neždímou emoce, ale doslova je z diváka vyrazí. Syrovost, s jakou Haggis k postavám v úvodu přistupuje, mu dává dostatečně živou půdu v následujícím dění, kdy si dovolí prakticky cokoli. Nechává postavy se střetávat v absurdních náhodách, které však v jeho vedení nepůsobí strojeně, ale přirozeně... takový ten malý příběh, který ukazuje absurditu života, jak ho známe. Citlivá práce s tématem rasismu je zde dovedena k naprosté dokonalosti, protože žádná z postav, i přes své očividné názory, není v konečném zúčtování tak charakterově černobílá, jak by se mohlo zdát. Přesto se věrně vykreslují problémy současné společnosti. Chytrý příběh je dokreslen hudbou, která má podobně podmanivou sílu, jako třeba nedávný soundtrack ke Collateralu. Crash je jedním z nejlepších a nejpůsobivějších filmů, které jsem kdy viděl. Tyto filmy většinou nabídly nějakou unikátní scénu, která zařídila danému filmu nesmrtelnost a díky které divák nemohl ještě mnoho nocí vzrušením spát. Crash má takové scény hned dvě, jedna diváka ohromí tak, že nebude schopný dýchat a druhá ho srazí k zemi a donutí k upřímnému pláči... kvůli takovým kouskům, jako je Crash, miluji film... ()
Rozumím Haggisovi, myslím, že ano. Taky si kladu otázku, jestli je větší rasista ten, kdo používá rasistické nadávky nebo ten, kdo sebou cukne, když si černoch vedle něj sáhne do kapsy, a taky se snažím na ně odpovědět. Strach v nás, strach z nepoznaného i z poznaného, strach darovaný geny, které učinily "zkušenost"? Ano, děje se TO, ale taková mementa souběhů náhod a z nich vyplývajících očist a ponaučení se nedějí. Ta koncentrace a potřeba apelovat v podstatě jen "černobílým" tlakem je pro mě jediným mínusem filmu, protože méně by možná bylo více, ale zřejmě podle nadšených ohlasů to asi tak být mělo - aby se to líbilo,a i když vedle situací jako hrom, jsou tam i ty na hranici kýče, uvědomuji si a nepřehlížím to, že Crash je výjimečný film. ()
V podstatě se můžu podepsat pod komentář "Djkomy", ale musím aspoň něco napsat, protože to bylo fakt VYNIKAJÍCÍ :) Scénář, režie, casting, výkony herců, a ta muzika ! ........ Za (v dnešní době) neuvěřitelně málo peněz (6,5 mil.) úžasně natočené drama, které má potenciál stát se dílem, které bude při debatách o filmu ostudou neznat .... Po skončení filmu jsem se pouze zmohl na konstatování, že od projekce "Million Dollar Baby" jsem tak výborný a silný film neviděl (když nepočítám Koreu :). To jsem netušil, že oba produkoval a scénář k nim napsal stejný člověk. U "Crash" si připsal i režii a musím říct, že bravurní ..... Vychází z toho moje jednoznačná nominace na "muže filmového roku 2005" - Paul Haggis. Bravo ! .......... P.S. Každý má ve filmech nějakou tu scénu na kterou nezapomene. Po "Crash" k nim určitě jedna přibude. To garantuju ! :) ()
Možno najúprimnejšia (a najsebakritickejšia) filmová výpoveď o problémoch vlastnej krajiny. Zrejme preto, že Paul Haggis je citlivý Kanaďan a tak dokáže reflektovať prostredie, v ktorom žije čoby expat, lepšie než ten, kto sa v ňom narodil. Film, dramaticky spájajúci životné cesty niekoľkých protagonistov, má globálnejšiu optiku než napríklad 21 gramov, sleduje z väčšej diaľky viacej osudov a nespája ich tak silným motívom, no i tak ide o emocionálne silnú jazdu s množstvom silných momentov, ktoré utkvejú v pamäti. Nikoho nesúdi, postavy nerozdeľuje na dobré a zlé, ale ich zobrazuje čoby cilitlivé bytosti, ovládané zlými silami. "Myslíš si, že vieš, kto si?" ()
Galerie (32)
Zajímavosti (37)
- Padajúci sneh v záverečných scénach je v skutočnosti popol. (klayman)
- Don Cheadle se rozhodoval mezi prací na tomto filmu nebo na Hotelu Rwanda (2004). (kenny.h)
- První film natočený celý v Los Angeles, který získal Oscara za nejlepší film. (Kulmon)
Reklama