Nastala chyba při přehrávání videa.
  • -bad-mad-wolf-
    *

    Mám rád jedničku. Docela dobře snáším i dvojku. Upřímně nesnáším trojku. Sestupná tendence se dala čekat, vzhledem k časovému intervalu mezi jednotlivými díly, poukazujícímu na touhu třískat prachy z dojné krávy (teď už samotné skřípnuté do smrtelné pasti). Od trojky jsem si dal pauzu a čtyřka se mi dostala do rukou až teď, před premiérou pětky, díky kolegovi z práce (no, s tím "díky" to nebude tak horké). Ha. Jsou to filutové, páni tvůrci. Začneme pitvou Jigsawa, která je kromě své nevěrohodnosti především naprosto zbytečná a sprostě samoúčelná. Budiž, on už si v tom někdo kontroverzi najde, že. Obsah kazety vyloudí úsměv (ano, ono tam opravdu zazní, že Jigsaw nedá pokoj ani po smrti!) a následně nás vrhne do první "pastičkové scény". Protože tvůrci už sami pravděpodobně spoléhají na zdegenerovanost svého obecenstva, nenásleduje klasický prolog v podobě důvodů uvěznění a vysvětlení způsobu, jak se z toho dostat, nýbrž jen krátká krvavá šou mezi dvěma chlápkama, která není preventivně ani zakončená. (Mami, on ho bouchal kladivem do hlavy!) Opět střih, a jsme na místě jedné pastičky z dílu předchozího, ukazujíc nám zbytky fízlačky, které mašina vyrvala žebra z těla. A taky smutně zoufalou tupost scénáristů, rvoucím přítomným postavám do úst sračkovitá klišé kalibru protipancéřového. To je sakra ale nářez, že jo? (Mami, proč nám ukazujou tu paní?) Pokud pomineme tu samozřejmost, s jakou Jigsaw a spol. dokáží vždy budovat složitá zařízení, fungující neochvějně přesně a nezastavitelně, a s jakou vždy ví i ty nejjemnější detaily o životech svých obětí, včetně natolik vymakaných psychologických profilů, aby odhadli na milimetr přesně každičký jejich krůček i v extrémně stresových, nepřehledných situacích, zůstávají důvody stejně na tom samém bodě - Jigsaw je prostě magor, s touhou činit se bohem pokory, bolesti a vykoupení jiných. A má proklatě z prstu vycucaný, opatrně v průběhu pokračování odhalovaný, ryze schematický životopis. Flashbackovitá přehlídka mordů, dokreslující věci z dílů minulých a neustále něco/někoho/někomu vysvětlující, snažící se dát všemu jakousi pochybnou logiku, z něj opravdu charismatickou, nebo nedej bože zajímavou thrillerovou postavu neudělají. Ani nezachovají sérii dobré jméno. Jen spolehlivě rozmělňují tehdy čerstvou krev moderního thrilleru. Ono vůbec pro všechny další díly Saw platí pravidlo, že nejsou samostatně obstojnými produkty. Promlouvají formou updatu, něco jako "stáhněte si ke svému Saw nejnovější pack přídavných služeb, dostanete pár nových pastiček, uvidíte pár cool scének z dílů předchozích, přihodíme i pár screenshotů mrtvol z minula, které ještě neznáte, a jako bonus vám dáme ruční pilku s Jigsawovým podpisem!!!" (Mami, proč teď říkají, že je to takhle, když ten pán minule říkal, že je to takhle?) Zpět ke čtyřce. Trošku předběhnu a rovnou vybalím její klady - netrvá dlouho a její splácaná zápletka je tolik překombinovaná, že nestihne výrazněji nudit. To je vše. Postavy jsou zajímavé asi jako smrk po ročním pobytu v lesích, což spočívá především v jejich bleskurychlém představení a následné efektní likvidaci. Jak mám jakkoliv soucítit, nebo věřit bolesti postavy, kterou mi tvůrci vecpou během dvou minut, navíc s vědomím jejich prašivé identity? Ano, oběti strašlivě řvou a strašlivě umírají. Krev cáká na všechny strany, končetiny létají, kovové nástroje trhají, řezají, bodají a drtí ostošest. Fatálně bezvýznamné postavičky běhají a v lepším případě tápou, aby mohli diváka potěšit svými tuctovými domněnkami, v horším případě rovněž umírají. Bolestivou smrt tudíž mohu nazvat jediným magnetem série i tohohle dílu, jelikož u některých scén se pořád dají přivírat oči... technicky fungují, působí naturalisticky. A ještě se vrátím k té pochybné logice. Je príma, že tvůrci pro potřeby nového filmu vytahují oběti předchozích filmů, odhalují způsob jejich přežití, pro potřebu několika flashbacků a navození dojmu ohromné konzistence série. Jen jim jaksi uniká, že po hlubší logice už nezbylo ani stopy. Nebo je Jigsaw až tak geniální (budu ho nazývat nadčlověkem), že při vymýšlení prvních pastí uzřel budoucnost, kde jeho současné ovečky, uvržené do pasti, hrají rovněž důležitou roli v komplikovaném mechanismu? A že nám tu skřípe víc věcí... V té výsledné ultrakombinatorice smrti a utrpení se člověk naštěstí nějakému smyslu všeho nevěnuje. Na to je Saw moc rychlý a přeplácaný. Rozstřílí diváka další dávkou množin, rovnic a souvislostí a uhání k dalšímu dílu. Technická stránka je... no, jo, je dobrá. Sice už jsme ty cool tmavé filtry, videoklipovitý střih, skákající kameru a všeobecné pošmourno viděli asi v triliardě současně frčících akčňáků/thrillerů/hororů, ale nasnímáno je to řemeslně slušně. Pokud to shrnu, čtvrtý Saw je překombinovaný, brutální, pod povrchem (byť jen kousíček!) prázdný a tupý, hezky vypadající a zcela zbytečný. A očekávatelné kroky tvůrců beze zbytku přišly. Saw je průser. Nicméně, komu se líbila trojka, bude se mu asi líbit i čtyřka, stejně jako tomu, kdo čeká jen klipovitou přehlídku drastických mordů.(19.6.2008)

  • Malarkey
    odpad!

    Rok, co rok vychází nový díl této série, která mě přestává pomalu bavit více a více. Nejen, že čtyřka nepřináší nic nového, ona dokonce ani nerozvíjí to, co mohlo, a mělo být dávno ukončeno. Vždyť začátek dost důrazným způsobem napovídá, když na pitvě ležící hlavní postava, Tobin Bell, doktoři vrtajíce do něj díru, aby mu vyndali mozek a nakonec zjistili, že si beztak pro pár lidí přichystal svůj epilog v podobě dalších mrtvých, nebo minimálně dosti zmrzačených, kteří umírají tou nejkrutější smrtí. Nebo ne nejkrutější, ale dosti nechutnou takovým způsobem, aby minimálně ona smrt zanechala na divákovi krapet smutku a opovržení. To jediné by mohlo držet sérii Saw momentálně nad vodou, jen pokud by to ale bylo alespoň trochu napínavé a strašidelné, trochu zajímavé a neočekávatelné. Jednička byla jedinečná v tom, že závěr čekal pramálo kdo, čtyřka už nedokáže překvapit ničím, jelikož se strukturálně nezměnila od jedničky, a tak se pokouší o to samé, jenže mě už to nebaví a bavit ani nebude. Jestli bude pětka a tuším, že asi bude, nepodívám se na ní, pokud nepřekvapí okolí, nebudu mít důvod a ani chuť. Už samotná čtyřka jako možný epilog je dost přehnaná, svojí akčností, efektivitou a překombinovaností děje a už by to mohlo přestat. Je na čase.(15.1.2008)

  • sniper18
    ***

    Je to nadpriemerný hororový thriller z tejto slávnej série. Má celkom dobrý príbeh o veliteľovi zásahovej jednotky, ktorý sa cíti bezmocný, že všetci okolo neho umierajú, ale teraz sa práve on stáva terčom v tejto vražednej hre, v ktorej má rozhodnúť o živote niekoľkých kriminálnikov a má len hodinu a pol na to, aby mohol zachrániť svojich dvoch kolegov. Spracovanie ale mohlo byť aj lepšie, ešte úvodná dvadsaťminútovka pôsobí dosť dobre, ale potom to už začne upadať, línia s veliteľom jednotky trpí tým, že sa hlavná postava voľne premiestňuje medzi rôznymi lokalitami s pascami, takže tu chýba ten pocit uväznenia na neznámom mieste, z ktorého niet úniku, iba cez pasce a navyše mu tu ani nejde o život, takže to nedokáže moc zaujať. A druhá línia, kde mu idú detektívi po stopách je tiež taká bez šťavy. Takže celé to pôsobí skôr priemerne, ale po príbehovej stránke úroveň filmu zvyšuje, zaujímavá previazanosť s trojkou a síce už nie tak pôsobivý, ako v prvých dvoch dieloch, ale stále vydarený záver, ktorý sa mi páči. Čo sa týka hororových stránok, atmosféra a napätie sú už úplne preč, ale zase pasce a krvavé scény stále celkom fungujú, zaujala ma detailne prevedená pitva, pár slušných pascí, hlavne tá v úvodnej časti a pár zaujímavých úmrtí, hlavne záverečná smrť. Herecké obsadenie je celkom dobré, stále poteší Tobin Bell, zaujal ma aj Costac Mandylor a pár vedľajších postáv, len ten Lyriq Bent tentoraz v hlavnej úlohe ma skôr sklamal, v predchádzajúcich dieloch bol dobrý, vo vedľajšej úlohe fungoval, ale na hlavnú nemá dostatok charizmy. Réžia a technická stránka sú stále dostatočne vydarené, tu nemám problém. V porovnaní s predchádzajúcim dielom je to o niečo lepšie, ale aj tak sa neubránim určitému pocitu zbytočnosti, jeden z tých slabších dielov série. 59%(21.10.2012)

  • Jacinda
    odpad!

    Je mi jedno jestli to má myšlenku (ano i ten první díl). Je mi jedno jestli je to strašidelný (tudíš správný horor). Jsou mi ukradený úplně všechny důvody, proč by tahle série měla být dobrá. Pro mě je to jen směsice odporných brutálních vražd. Dokonalý návod na zabíjení. Z vyprávění mě stačilo slyšet (nevím ve kterých dílech to přesně bylo) o scéně s injekčníma stříkačkama, s vlastním vydloubnutím oka (jinak smrt), s pitváním svého partnera, který má být podle všeho mrtev (jinak smrt). Smůla že se probere uprostřed prohlížení jeho střev vlastní holkou... Nechutné! Odporné! Ohavné! Strašné! Zrůdné!(23.10.2008)

  • Ruut
    ***

    Ku příležitosti uvedení do kin už pátého dílu této nezmar série (a že prý v dnešní době nejde točit seriály na pokračování, jako byli v osmdesátkách Michael, Jason či Freddy ...) jsem si pustil pěkně po sobě 2 + 3 + 4 film během jednoho dne. A rozhodl jsem s eže k ním napíšu nový společný komentář, prootže jednak jsou všechny od stejného režisera a jednak jsou uplně stejné a to prosím pěkně neberte jako urážku. 2 až 4 díl si drží solidní laťku. Zachován je přitažlivý vizuál proplouvající napříč celou sériií. Díl od dílu je zajímavější "nesmrtelný" pan Skládačka v podání neokoukaného Tobina Bella. Pasti jsou díl od dílu sned lepší a vynalézavější. Herecké výkony spíše teda zase horší, ale dá se říct že ani jeden díl nejde kvalitou dolů a nedělá ostudu geniální jedničce. A proč ne. Saw má díky svému nabušenému (ano překombynovanému) ději mé sympatie mnohem víc než dějově prázdné X-té pokračování již zmiňovaných sériií jako byl Halloween, nebo Pátek třináctého. A navíc zatím ještě neslézávají do stoky k Hostelu těžícího z přemíry násilí. + překvapivá pointa co byla zatím pokaždé. Takže u mě Saw 2 až 4 shodně 60% až 70% dle momentalního rozpoložení.(29.10.2008)

  • - Víte, že Darren Lynn Bousman se k filmové režii dostal právě přes SAW 2, což byl jeho debut? Zajímavé je, že smlouvu na režírování dvojky podepsal dva týdny před tím, než jednička zabodovala v kinech. V době, kdy nikdo nevěděl, jak bude první film úspěšný. (Rodriguez)

  • - Rozpočet filmu - nad hranici 10 milionů, celosvětový výdělek - 133 milionů. (Rodriguez)

  • - Spoiler: Ve filmu zemře celkem 10 lidí. (Žralok)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace