poster

Symptom Pandorum

  • USA

    Pandorum

  • Německo

    Pandorum

  • Velká Británie

    Pandorum

Sci-Fi / Horor / Thriller / Akční

USA / Německo / Velká Británie, 2009, 103 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Traffic
    ****

    Pokleslé žánry jako béčkové sci-fi/horor jsou často matoucí, protože na první pohled nenabízejí nic jiného než nenáročnou zábavu a diváci jsou u jejich sledování naučeni podvědomě "vypínat mozek". Hororové filmy jsou však ale už ze svojí podstaty sondou do strachů, které aktuálně panují ve společnosti; nočních můr, které vyplavou na povrch poté, co se dobrovolně necháme "uspat" v temném kinosálu. Sci-fi má zase neodmyslitelnou spojitost s filosofií, když především spekuluje, zabývá se tím "co kdyby" a obvykle zároveň vychází z toho, "co je". Symptom Pandorum je obojím, a byla by proto chyba se mu podrobněji nevěnovat. (Komentář může obsahovat SPOILERY.) __________ Nejprve bychom si měli definovat, co je to vlastně "symptom". Symptom bývá často zaměňován přímo za samotnou nemoc, ale mnohem víc je zakódovanou zprávou, kterou je třeba rozluštit a pochopit, abychom zjistili, co sami sobě sdělujeme. Symptomy vznikají ve chvíli, kdy se naše podvědomí rozhodlo, že je třeba radikálně změnit životní styl/uvažování, ale naše vědomí to nevzalo v potaz. Symptomy může spustit zdánlivě bezvýznamná událost, která má ale obvykle spojitost s nějakým minulým, potlačeným traumatem. Jakmile situaci zařadíme do kontextu a pochopíme spojitost přítomnosti s minulostí, získáme nad symptomy převahu a tím, jak se následně vyrovnáváme s traumatem, symptomy slábnou. Co tedy znamená Symptom Pandorum? Film od samého začátku sleduje dvě postavy, které se ukážou být jako klíčové - symbolizují klasický souboj nového pořádku (Bower) se starým (Payton/Gallo), který musí být překonán. Gallo je tím, co by Žižek nazval "imaginárním otcem"; mužskou postavou, která se stává přímo ztělesněním falu, a tady konkrétně nabývá až mytických rozměrů. Jako diváci se dozvídáme, že Gallo kdysi jako mladý neunesl zprávu o zničení Země (důvod není známý, patrně jaderná exploze, ale není to podstatné) a pod vlivem Pandora zabil dva zbylé vedoucí členy posádky. Následně se stal jakýmsi Bohem na Elysiu, když probudil většinu pasažérů z hibernace a začal jim vládnout. Poté se zřejmě z nudy opět sám uložil ke "spánku". Destrukce Země je ve filmu metaforou pro to, čemu se dnes říká "konec dějin" - tedy stav jakéhosi bezčasí, tak typický pro postmoderní kulturu a nejrůznější formy nadnárodního kapitalismu. Je příznačné, že do tohoto stavu se oba již zmínění hrdinové v samotném začátku "probouzí" a trpí přitom selektivní ztrátou paměti - jsou si vědomi toho, jakou úlohu na palubě lodi plní (znají svoji sociální funkci), ale už např. neví, jak se jmenuje jejich bratr, nebo kde skončila jejich přítelkyně. Jsou bez identity. (Pokud přirovnání dotáhneme ještě dál, takoví lidé jsou jakýmsi ztělesněním svých profilů ze sociálních sítí, kde je jejich osobnost redukována na nejrůznější předvybrané statusy a nicneříkající, ze souvislostí vytržené fotografie. Životem na Facebooku se uživatelé stávají dvojrozměrnými "lidmi podle (asociála) Zuckerberga", přičemž je pravděpodobné, že profil našich "přátel" nakonec utváří naši představu o nich víc, než oni samotní. Bower a Payton/Gallo jsou v úvodu takovými "oživlými profily".) Dále se ve filmu dozvídáme, že lidé, které Gallo před staletími probudil, se postupně adaptovali na život v lodi (už ze Země byli naočkováni, aby se rychle dokázali přizpůsobit prostředí na nové planetě) a vzhledem k podmínkám se z nich nemohlo stát nic jiného, než kanibalové (monstra). V této fázi interpretace se nabízí srovnání s euro-americkou civilizací, která, stejně jako mikrokosmos lodi Elysium, si buď hraje na Boha, spí, nebo požírá sama sebe a okolní svět. Tím, jak si postavy čím dál víc uvědomují kým skutečně jsou, se musí vyrovnat s traumaty minulosti a řešit problémy, které představuje ztráta kontinuity (destrukce Země) a představy, jak má vlastně vypadat nová budoucnost lidstva. Pokud zmizí jakékoli vazby na historii, opravňuje nás to určovat si naše vlastní pravidla, naši vlastní morálku? Pokud přestávají existovat lidé, zaniká zároveň i Bůh? Samé složité otázky a tak málo odpovědí... 4½.(7.3.2011)

  • Dever
    ****

    Soundtrack Michl Britsch: 1. All That Is Left Of Us [2:43] ,2. Pandorum [3:58] ,3. Anti Riot [4:17] ,4. Shape [2:03] ,5. Hunting Party [2:48] ,6. Kulzer Complex [4:40] ,7. Tanis Probe Broadcast [2:01] ,8. Scars [2:20] ,9. F***ing Solidarity [3:28] ,10. Gallo's Birth [2:22] ,11. Biolab Attack [2:25] ,12. Kanyrna [3:22] ,13. The Stars All Look Alike [4:32] ,14. Boom [3:55] ,15. Reactor [4:08] ,16. Skin On Skin [3:21] ,17. Fight Fight Fight [2:56] ,18. Bower's Trip [7:51] ,19. Discovery End Credits [7:55],(10.6.2011)

  • M.a.t.t.
    ***

    Vesmírna loď Elysium, cieľ - Tanis, planéta životnými podmienkami podobná Zemi. Záznam z kapitánovho denníka, čiastkový status: Počet obyvateľov 60000, preživšia posádka nepresvedčivá, príšery priemerné. Réžia obstojná, atmosféra a vystavanie príbehu chválohyhodné. Napätie často absentujúce, klišé naopak prítomné. Strih súbojov neprehľadný, akcia málo oku lahodiaca. Záverečná pointa sympatická. Komplexný status: Premárnená šanca, ktorá hanbu žánru určite nerobí ale ani nemá vyslovene čím nadchnúť. 50%(11.11.2009)

  • Kryšpín
    ****

    Režisér Christian Alvart si půjčil to nejpůsobivější z filmu VetřelcůHorizontu událostí a Sunshine. Tenhle mix mi vůbec nevadil a po celou dobu filmu jsem byl zařezanej v křesle. Perfektní atmosféra s výbornou "klaustrofobickou" kamerou, že jsem měl co dělat, abych nedostal panický záchvat úzkosti. Víc se o tom nedá říct, abych něco neprozradil. Tohle zamrazení musíte zažít na vlastní kůži.(13.11.2009)

  • Cervenak
    ****

    Úplne pochopím divákov, ktorí dajú nižšie hodnotenie, ale... ja to mám takto rád. Pandorum je oldschoolový sci-fi horor, ktorý keby vznikol pred 15 - 20 rokmi, bol by dnes malou kultovkou. Presne ako Horizont udalosti, na ktorý sa Pandorum značne podobá. Primiešajte Resident Evil a ste doma, konkrétne u Paula Andersona, ktorý film spoluprodukoval. Ben Foster a Dennis Quaid sa zobudia na palube gigantickej kozmickej lode a nepamätajú si, aký je cieľ letu. Navyše sa zdá sa, že loď je prázdna, hoci viezla 60 000 ľudí. Lenže v skutočnosti sa jej temné chodby hemžia životom. Na jednej strane bizarní mutant-zombie-cenobiti, na druhej ľudskí lovci s vlastnoručne vyrobenými zbraňami. Mad Max bez púšte, skôr naopak... ale nechcem spoilerovať. Bavilo ma to, malo to atmosféru, dobrý soundtrack, tradične výborného Bena Fostera v hlavnej úlohe a rozkošný záver, na ktorý budú niektorí hundrať, ale mňa potešil. Skrátka a dobre, vzhľadom na chabé komerčné výsledky je Pandorum ďalšia tohtoročná žánrová perla (hoci trochu z bižutérie), hodená americkým sviniam. Mor a choleru na zámorských hororových fanúšikov bez štipky vkusu. 7/10(12.11.2009)

  • - Dítě lovců hraje Asia Luna Mohmand, dcera režiséra Christiana Alvarta. (Elwanelyn)

  • - Na vizuálních efektech filmu pracovalo také pražské studio UPP. (Tomciik)

  • - V októbri 2016 sa podľa webu PrettyFamous umiestnil film na 94. priečke v rebríčku "Najhoršie horory všetkých čias". (Paldiny)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace