Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
John WilliamsHrají:
Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Lupita Nyong'o, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Anthony Daniels (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Lucasfilm a vizionářský režisér J.J. Abrams spojili síly, aby vás znovu přenesli do předaleké galaxie. Star Wars se vracejí na plátna kin filmem Star Wars: Síla se probouzí. (Falcon)
Videa (17)
Recenze (2 423)
Pravá esence Hvězdných válek, sypaná na základě nových postav, které jsou zábavné, zajímavé a v první řadě trojrozměrné, což je něco, co bych po věčném rozdělování na světlou a temnou stranu nečekal. O to víc ale potěší dojemnost všech návratů, vzpomínek a obecné nostalgie. Největší výhrou je důraz na velký dobrodružný příběh o poznání sebe sama na prazákladě intimního rodinného dramatu. Pryč jsou tak prázdné řeči o politice, které ve všech předchozích epizodách působily nepatřičně a nuceně, díky čemuž je Síla se probouzí s výjimkou Pomsty Sithů jedinou epizodou, kterou si dokážu beze zbytku užít. Abrams totiž přináší lehce podvratný humor, který příjemně shazuje i jinak vážné scény a nechává největší sílu okamžiku až pro nejklíčovější výjevy. A když v nich skloubí archetypální obrysy staré trilogie s tesknou náladou trilogie nové, přistihnu se, že chci vidět a vědět víc. Mnohem víc. ()
Upřímně řečeno jsem čekal, až přijde tvůrce, který Hvězdné války oseká od všeho toho mytologického balastu, který už tady byl stokrát. George Lucas v původních filmech vycházel z různých učení od starověku přes křesťanství a protože nešlo o nic nového, jen nudil. J. J. Abrams je takovým tvůrcem pro mě, který Hvězdné války bere víceméně jen jako jednu z moha fantasy, provázenou neuvěřitelným výdělečným potenciálem. Abrams vytvořil zdánlivě jiný, ale přesto tolik stejný svět, moderní, s chytrým humorem a dilematy základních bojů dobra se zlem. A že je ten boj opravdový, dokazuje, že se neváhá zbavit postavy tak důležité. Abrams vytvořil svět pro mě, který jsem byl do příběhu zažraný skoro od začátku, a to jsem, prosím, spíš Trekkie. Dávám opatrných 90%. ()
Mohl jsem samozřejmě začít otřepanými klišé typu Džej Džej to dokázal nebo The Force is sith (sorry with) Disney..ovšem já vlastně nevím, jestli to zvládl. Ze všech stran slyším, že Abrams vlastně ani nechtěl natočit nejlepší epizodu vůbec, ale po vzoru Star Treku další velkou space operu zrestartovat a příbližit doslova pro masy. To přesně je dlouho očekávaná epizoda VII. Řemeslně dokonalá práce s fantastickými, nejen vesmírnými, honičkami se všemožnými vozidly. Han Solo (ten má ve filmu mnohem větší roli než jsem čekal), generálka Leia, Chewie a mnoho nováčků, ze kterých Star Wars udělají hvězdy nebo je naopak pohřbí v jedné roli. No a pak spousta více či méně známých herců, které ani pod tou digitální maskou nepoznáte (Gwendoline Christie, Lupita Nyong'o, Simon Pegg, Andy Serkis) a samozřjemě maximálně zbytečný Iko Uwais, který si ani nekopne. Nemá cenu to všecko vypisovat, pouze jsem chtěl poznamenat, že jsem mnoho známých jmen objevil až v titulcích. Epizoda 7 je jednou velkou poctou původní trilogii a výsměchem trilogii nové, na kterou v podstatě nijak nepoukazuje a jasně dává najevo, že úplně každý, kdo se na filmu podílel, je velkým fanouškem Hvězdných válek, což je z filmu jasně cítit a vlastně se nemůžu dočkat, až si utřídím dojmy dalším shlédnutím. Jelikož se vyhýbám spoilerům, záměrné neřeším jakékoliv příběhové zvraty, i když nad nimi přemýšlím stále dokola a jelikož jsem velký fanda světelných soubojů, nemůžu si prostě odpustit výtku, že jich je, stejně jako v předchozí trilogii, málo. Ano, pár skvěle choreograficky zvládnutých duelů se dočkáme, ale nejsou tu žádné obrovské bojiště jako v prequelech a na místo toho se bojuje hlavně ve vzduchu. Mám slabost pro řády, pro mytologii a nejvíce jsem se bál, že mi tady prostě budou Jediové/Sithové chybět, což se pochopitelně potvrdilo a modlím se za to, aby tento nedostatek byl v následujícím díle doplněn. Jo a Kylo Ren je v první půlce svého působení boží, ovšem jakmile odkryje svá tajemství, je pro mě velikým zklamáním. Tu chvíli poznáze ihned po prvním záchvatu vzteku a odložením masky, která skrývá Driverovu opravdu neestetickou vizáž. Jo a někde jsem četl, že má epizoda 7 nejlepší závěrečnou scénu vůbec. Tak to ani náhodou. Ano, závěrečná scéna je v jistém ohledu naprosto bombová ,ale za ten nechutný cliffhanger bych někomu zpřelámal pazoury. PS : Soundtrack je víceméně vykrádačka toho co známe, bohužel bez majestátní hudby z traileru a např první epizoda v tomto ohledu naprosto strká sedmičku do kapsy. PPS : To má někdo z tvůrců opravdu zálibu v nacismu, nebo co je k tomu proboha vedlo? btw : pořád se ptám, proč Kylo? Viděno v kině 3x ...75%...[17.12.2015_Půlnoční premiéra_Cinema City IMAX Flora] ()
Výtkám, že to je vše příliš odvozené a celý film je nejdražší fan made záležitost všech dob, se nebráním. Dokonce bych k nim přidal pochybnost nad hlavním záporákem, který zatím spíš vyhlíží jako z marvelovského blockbusteru... Ano, sedmička fúzuje ověřené motivy a postupy především z epizod IV a VI. Na rozdíl od Star Treku se Abrams pohybuje ve stylisticky mnohem ukotvenějším univerzu, to ale neznamená, že neservíruje totální abrrrazivní rrrozkoš, jak byl řekl Dan Nekonečný. 136 minut se film řítí kupředu a ta stopáž je prostě subjektivně strašně krátká. Zmizela obsese přeplácanou mizanscénou, Mindelova kamera se víc hýbe s postavami, které tak jen divadelně nedeklamují, ale dýchají. Digitální opar nové trilogie přepustil místo materiálnosti. Přestřelky stormtrooperů jsou čistá rozkoš a nezbývá, než posunout spin-off Rogue One mezi nejočekávanější filmy roku 2016. Nové postavy se rychle učí - důraz na dobře dávkovaný patos, gesta, včasné pomrkávání, to všechno si osvojují s lehkostí. Kolbiště ale pochopitelně patří veteránům, kteří probouzejí Sílu nostalgie. Star Wars přestaly být epickou galaktickou ságou o zdanění obchodních cest a vztazích mezi různými zástupci galaktické politiky a vracejí se ke kasdanovské pohádce se vším všudy. Epický oblouk, antické scény, velká krásná slova. Pokud se nové trilogii vyčítala opereta, tohle je opět opera. Možná se zdá, že s rokem 1977 už nemáme nic moc společného, ale pro mě je tenhle epos o věčném souboji dobra a zla v současnosti stejně důležitý jako v době, které dominovali padouchové. Ani ne tak proto, že obsahuje skutečně dotažený feministický podtón (což českému mentálnímu apartheidu působí muka), ale spíš proto, že zase naplno připomíná platnost třicet dva let starých Yodových slov: "Luminous beings are we, not this crude matter." Abrams možná jen postavil most mezi starou trilogií a novým univerzem, ale je to most, po kterém je radost kráčet. ()
S VenDulin85 jsme se v kině shodly, že větší ucho, než byl hlavní představitel Kylo Rena, snad už vybrat nemohli. Neseděl mi tam. Tu masku si neměl vůbec sundávat ... člověk tak lehce pozbyl nabytou představu o superzlém temném rytíři. To bylo zhruba vše, co bych filmu vytkla. Dále už převažují klady. Poklona nejen režisérovi, ale také skladateli Johnu Williamsovi za složený soundtrack. Je fajn vnímat tak skvělou hudební linku spolu s příběhem, kde velice příjemným dojmem převažovala poctivá filmařina nad počítačovými zrůdnostmi. Jsem nadšená z té přirozenosti. Napětí a perfektní akční scény střídal humor, kdy se rozesmálo celé kino. Do něj jsem šla trochu nesvá a vycházela jsem okouzlená. Dokonalý návrat do hvězdného dobrodružství. ()
Galerie (686)
Zajímavosti (161)
- Loď Millennium Falcon má v tomto snímku náhradní anténu, neboť původní ztratila v bitvě o Endor v díle Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho (1983). (P. J. D.)
- Na přídi lodi Millenium Falcon byla připevněna přebarvená hračka Batmobilu z filmu Batman začíná (2005) Christophera Nolana. (Charpy)
- Původně měl být příběh založen na nerealizovaných scénářích George Lucase pro Epizodu VII. Šéf studia Disney Bob Iger, Kathleen Kennedy a Alan Horn se rozhodli scénáře (pro epizody VII, VIII a IX) odkoupit a slíbili Lucasovi, že z nich bude nová série vycházet. Lucas se měl stát po odkoupení Lucasfilmu konzultantem studia. Z jeho nápadů ale nakonec sešlo a vznikl úplně nový scénář. Bob Iger odůvodňoval rozhodnutí tím, že scénář pro Epizodu VII od Lucase mu přišel příliš odlišný od předchozích filmů a chtěli udělat něco více tradičního. Po premiéře filmu Lucas neskrýval své zklamání. (Kinofil)
Reklama