Režie:
George A. RomeroScénář:
George A. RomeroKamera:
Miroslaw BaszakHrají:
Simon Baker, John Leguizamo, Dennis Hopper, Asia Argento, Robert Joy, Eugene Clark, Jennifer Baxter, Boyd Banks, Shawn Roberts, Sasha Roiz, Krista Bridges (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Země mrtvých George A. Romera je dlouho očekávaným návratem zakladatele žánru zombie hororu k jeho kořenům. Muž, který před 35 lety hororovým fanouškům naservíroval kultovní Noc oživlých mrtvol, natočil film, při kterém živí umírají hrůzou a mrtví ožívají vzrušením. V Romerově děsivé představivosti se zrodila Země mrtvých, místo, v němž svět, tak jak jsme ho znali, je pouhou vzpomínkou. Pozůstatky lidské civilizace přežívají uvnitř opevněného města, zatímco živí mrtví se potulují pustinou, která ho obklopuje, a hladově hledají známky života. Uvnitř města ale také existují dva oddělené světy. Ti vyvolení obývají mrakodrap Fiddler´s Green, v němž si užívají absolutního luxusu, ti méně šťastní pak živoří na ulicích. Obě dvě skupiny jsou ale závislé na týmu žoldáků, kteří v obrněném transportéru pravidelně vyrážejí z městských bran do země mrtvých, aby v ní doplnili zásoby. V jejich čele stojí dva muži, kteří se navzájem liší jako voda a oheň. Cholo (John Leguizamo) si chce nebezpečnými výpravami zajistit vstupenku do Fiddler´s Green, Riley (Simon Baker) touží najít svět bez zombií a bez plotů. Konflikt, který se mezi nimi rozhoří, ohrozí nejen je samé, ale i poslední baštu lidské civilizace. Armáda mrtvých stojí před jejími branami, připravená využít i sebemenší zaváhání jejích ochránců. (Bontonfilm)
(více)Videa (2)
Recenze (450)
Úvodní logo Universalu z třicátých let mě navnadilo - v té době vznikaly nejlepší klasické horory a snad mohlo naznačovat, že se Romero vrací k začátkům (a svému nejlepšímu filmu NIGHT bláblá z '68), ovšem bohužel. Úvodní titulky po vzoru Snyderova Úsvitu "dirty" stylem vyložily situaci ve světě a pak... nuda, děs a nudné gore. Už dříve se režisér pokoušel přiřadit zombíkům jakousi inteligenci, tentokrát do toho šlápl naplno. Vůdce (ne)mrtvých, zuřivej negr (jasně že černoch, ale takhle to asi myšleno nebylo…) se se svou zbytkovou inteligencí směle může postavit vedle některých postav filmu a připravuje tak zombies o to nejděsivější - a totiž, že to je jen nekompromisní, neuvažující masa, s kterou nelze vyjednávat, která má jediný cíl a to sežrat vás, je všude, nejedná logicky a bezmyšlenkovitou samozřejmostí postupuje neustále dál. Nově tak jsou zombíci "lidé" uvědomující si sami sebe a svou moc a tak se dočkáme momentů, kdy střílí, plavou nebo se prosekávají skrze překážky - a to je tak blbé a tak strašně to níčí atmosféru, že se snad Romerovi něco porouchalo v hlavince. Ovšem i to by se dalo překousnout, pokud by filmu vládli sympatické, pokud možno uvažující postavy s nějakým charakterem... ovšem nevládnou. Je tu jen "nejrovnější a nejobětavější chlap světa" Simon Baker, trapně působící skrček Leguizamo hrající si na Ramba, nudná drsoňka, nezúčastněný Hopper a asi nejlepší postava - popálený skororetard. A všichni vypouštějí z huby tak hloupé a nudné dialogy, že ani pár minut po filmu jsem si na žádný nevzpomněl. Jedině snad příběh je něčím zajímavý. Ne, že by to byla nějaká sláva, v rámci "normálních" filmů je jednoduchý a předvídatelný, ale snad poprvé představuje svět již kompletně a dlouhodobě zabydlený zombíky (Resident Evil přeci jen nepočítám), což je alespoň malinké osvěžení v zatuchlém filmařském dechu, jaký na mě režisér vypustil. Romero zestárl a podobně jako Lucas asi zdementněl a tak jen znehodnocuje skvělou práci, kterou kdysi tak pracně vykonal... RIP. Bez tempa, bez rytmu, bez smyslu, bez koulí a inteligence. ()
Tak u toho jsem se skutečně skvěle bavil. Taková nápaditost v zombie hororu, kterých už je snad stovky, je vskutku nevídaná. Romero se nebojí lehké parodie žánru, však na to taky má! Samozřejmě, příběh nic moc - ale o to přece nejde. Bavil jsem se? Bavil, tzn. účel filmu splněn. HUDBA: Reinhold Heil, Johnny Klimek - ne zrovna typická hororová hudba s častým použitím, snad módních, přírodně znějících bubnů. ()
Tak Romero prohrál se Snyderem na celé čáře. Kdo by to byl čekal, že divákům se budou více líbit zombíci z řádu rychlejších, zato hloupějších a nekřísených samotným Darwinem. Myslící zombie, co to kurv... ano, a Santa Klaus existuje, a děti nosí čáp, Elvis je stále naživu. Větší kravinu jsem neviděl. A ten truck měl znamenat co? Konkurenci pro minibusy z Úsvitu? Pche, další trapárna. No myslím, že víte co tím vším chci říci. Úsvit je o hodně lepší, tohle je už jen Romero upadající v zapomění. ()
Napočítal jsem od Romera 6 filmů a tenhle se mě líbí nejvíce. Skvělí herci + dobré nápady + akorátní délka + uspokojivá akce + na vysoké úrovni gore scény = rozhodně jeden z nejlepších a nejpohodovějších zombíí snímků. Mrzí mě, že jsem neodhalil Simona Pegga (důvod proč si film zase někdy znovu pustit). 70% ()
„Kanada? Tam ale nič nie je.“ – „Veď práve.“ Romero nás od roku 1968 bombarduje vyzretými, na myšlienku bohatými zombies krvákmi, ktoré si navzájom síce nie sú klasickými sequelmi, ale odohrávajú sa v rovnakom svete. Svet v jeho rip-offoch čoraz vehementnejšie upadá pod nadvládou netvorov. Každým dielom je ich čoraz viac a viac a ľudí menej a menej a musia sa čoraz rafinovanejšie ukrývať, aby prežili ďalší deň. Dá sa v takom svete existovať? Sú nemŕtvi choroba alebo sa s nimi dá žiť v symbióze? A čo vlastne sú? Nie sme to my, iba vo vyššom stupni rozkladuí? Odpudivo krásne masky a špičkové hardcore gore, tradične romerovsky kvalitné narábanie so slabšími hercami (Baker, Leguizamo, Hopper, Argento), výborná atmosféra a nezabudnuteľné scény, v ktorých Romerove deti prechádzajú mrazivou evolúciou (narábanie s nástrojmi, chôdza pod vodou). Inak na tom nie sú len zombies, ale i ľudia, ktorí sa po predchádzajúcich apokalyptických častiach (najmä po podzemnom Dni mŕtvych sa zdalo, že sú odsúdení na vymretie) prekvapivo odrazili odo dna a snažia sa žiť tak, ako pred vypuknutím nákazy. Čo ale nemôže mať dlhé trvanie. Vieme predsa, akí ľudia sú. ()
Galerie (81)
Zajímavosti (24)
- Jméno postavy Johna Leguizama Cholo odpovídá hanlivému pojmenování Peruánce, Bolívijce či Ecuatoriánce s výraznými indiánskými rysy. (Mr.Hudson)
- Premiéra filmu proběhla v kině Byham, dříve Fulton, kde měl v roce 1968 premiéru snímek Noc oživlých mrtvol (1968). (Mr.Hudson)
- Útočná puška Big Daddyho (Eugene Clark) je rakouský model Steyr Aug. Puška Charlieho (Robert Joy) je M1 Carabine. (Mr.Hudson)
Reklama