Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 068)
Tak tenhle oscarový kandidát ve mně zanechal docela rozporuplné pocity. První hodina filmu mě totiž absolutně nebavila, příběh mi připadal tuctový a nezajímavý a tempo až moc pomalé. Jenže v polovině filmu se to tak nějak obrátí a film směřuje úplně jiným a mnohem zajímavějším směrem. Dosud nenápadná Daldryho režie se najednou vytasí s několika hodně působivými scénami a téma se zdá být o mnoho zajímavější než na začátku. No Daldry to měl nakonec chytře vymyšlené, jenže tu první půlku prostě mohl o trochu zkrátit aby nepůsobila tak utahaně. A konec na mě taky nezapůsobil asi přesně tak, jak měl. Nakonec tedy jenom velmi silné 3*,protože letos je v tom výběru hodně zajímavějších a lepších filmů, i tak to ovšem za shlédnutí stojí. Už jenom kvůli Winsletové, které je tu opravdu famózní. ()
Jasný tah na bránu. Donutit tímto balíčkem extrémní sentimentality diváka k pláči a získat za to nějakou tu cenu. Sám se neubráním určitému nekritickému pohledu, ale přece jen nominace na Oscara mne nutí více o filmu uvažovat, o zaslouženosti oné nominace (momentálně nemám na mysli technické aspekty jako je kamera a střih). Velmi chytré bylo zakomponovat do pozadí některé hrůzy 2. Světové války a následné procesy, i když by se dalo využít i mnohých jiných motivů, ale ty nikdy nemohou být ve výsledném efektu natolik působivé. Když se nad tím nakonec zpětně zamyslím, poskytl mi Předčítač jen dočasnou záplavu emocí a pěkný pohled na Kate Winslet, která hrála opravdu úžasně. Dalším velkým pozitivem byl Ralph Fiennes, který taktéž zaslouží chválu za svůj výkon. Hodnocení je na samé hranici a něco uvnitř mi říká dát 4 hvězdy, ale přece jen půjdu na nižší. ()
Stejně jako si mílovými kroky pro Oskara v Duelu Frost/Nixon kráčí Frank Langella, tak si pro pozlacenou sošku vykračuje i Kate Winslet. Předčítače si pro sebe ukradla právě ona, v první polovině svým nahým tělem, v té druhé svým herectvím. Zbytek osazenstva je dalo by se říci jen do počtu, Ralph Fiennes na tak malém prostoru nepředvede nic ucházejícího a hraje svůj standart, a tak jediný kdo se Kate alespoň trochu přiblížil byl mladý David Kross, se kterým jsem měl tu čest poprvé a který si mě svým přirozeně civilním výkonem získal. Celkově film působí strašně televizním dojmem, což "kazí" jen hvězdné obsazení, výprava a záběry z vylidněného koncentračního tábora. Slibované téma holocaustu je tu obsaženo v míře minimální, vlastně se tu o něm jen mluví. Film je mnohde uváděn i jako válečný, což je mimo mísu už úplně a divák si tak udělá o filmu naprosto mylný obrázek. Nebýt laciného looku a naopak se zaměřit na sblížení se diváka s mladým Michaelem, neváhal bych s maximálním hodnocením ani vteřinku. Takhle jsem sledoval jen dva lidi, kteří si ublížili jak nejvíc mohli a nemělo to na mě žádný emocionální dopad. ()
Všechno tu už bylo řečeno,tak se budu trapně opakovat,ale The Reader má opravdu silný příběh,který v každém zanechá hodně pocitů.Po shlédnutí ten film nemůžu dostat z hlavy.Když měl Michael románek s Hannou,tak mi to ani tak úžasné nepřipadalo,ale při scénách u soudu jsem napětím a šokem skoro ani nedýchala.Vřele doporučuji,nádhera.. ()
„Je TOTO láskavosť?“ Daldryho sa (napriek fantastickému BILLYMU ELLIOTOVI) bojím (HODINY), ale toto ma dostalo. Pritom „letný“ začiatok bol (napriek sexu) skôr nudný. Až počas súdneho procesu sa to rozbehlo a v dobrom rozporuplný a kontroverzný Daldry (vážim si, ak niekto nepotí lacné frázy, ale REÁLNE sa snaží pochopiť zlo v nás) tesá do kameňa jednu scénu na zamyslenie za druhou. V jeho nebezpečne inteligentnej réžii sa zrazu zo ženy, ktorá v mene SS posielala ľudí do plynových komôr, stáva obeť, kým zo spravodlivého sudcu bábka nahnevaného ľudu a z obetí, ktoré sa z koncentračného táboru dostali živé, ľudia, ktorí keď sa pozrú do zrkadla, uvidia len inú formu brutálneho, beštiálneho zla. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- Původně měla hrát roli Hanny Aňa Geislerová, která se v Berlíně zúčastnila i kamerových zkoušek s Davidem Krossem (Michael Berg). Tvůrci se ale nakonec rozhodli pro známější tvář, a tak role připadla Kate Winslet. (Reiniš)
- Juliette Binoche byla zvažována na roli Hanny Schmitz (Kate Winslet). (c.tucker)
- Scény z koncentračního tábora se točily v Majdanku v Polsku. (Kulmon)
Reklama