Režie:
Richard DonnerScénář:
David SeltzerKamera:
Gilbert TaylorHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, Billie Whitelaw, Harvey Stephens, Patrick Troughton, Martin Benson, John Stride, Freda Dowie, Nicholas Campbell (více)Obsahy(1)
Narodil se v šest hodin, šestého dne šestého měsíce... Britsko-americký film Přichází Satan! režiséra Richarda Donnera patří ke komerčně nejúspěšnějším hororům s okultistickou tematikou, které prožívaly svůj rozmach ve Spojených státech 70. let. Působeni Satana je v Donnerově filmu dáno do souvislosti s politikou: americkému diplomatovi Robertu Thornovi je za podivných okolností podstrčen k adopci chlapec Damien, ve skutečnosti vtělení Antikrista. Po řadě záhadných nehod, jejichž oběťmi jsou lidé odhalující pravou tvář dítěte, vyhledá Thorn v zoufalství kněze, který mu vyjeví, co musí udělat. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (596)
Po nevýrazném Vymítači ďábla jsem se trochu dalšího satanistického hororu bál, ale vše nakonec dopadlo trochu jinak. Úžasné, nemám slov. Richard Donner se pustil do prvního většího projektu a hned to dopadlo takhle úžasně. Hned na samotném začátku jsou nám představeni skoro všechny důležité postavy, čímž je odstraněn problém postupného seznamování. Režisér se tak může ihned věnovat základnímu prvku, tedy budování atmosféry a je třeba uznat, že to se mu povedlo naprosto bezchybně. Spolu s úchvatným hudebním doprovodem vytváří obrovské napětí, které postupně graduje až do samotného závěru, který je sice na první pohled celkem nevinný, ale přesto se jedná o nejtemnější část příběhu. ()
Skoro by se dalo říci, že Omen měl ode mě 5 hvězd rezervovaných podobně jako Barbar Conan a dostal by je nehledě na objektivní kvality filmu. Jerry Goldsmith a jeho hudba v tomto díle...je to něco dokonalého. Krásné lyrické pasáže působí skoro jako ironický výsměch a ty ďábelské jsou prostě úžasné. Ale narozdíl od již zmíněného Conana, Omen je vynikající počin po všech stránkách, které do podrobna snad ani nemusím rozebírat. Scéna na hřbitově se psy mi způsobila nečekaný nával napětí (nebo dokonce strachu?!) a dost mi připomněla mé dětské bázně, například z Gmorka z Nekonečného příběhu. Já zkrátka proti Přichází Satan! nemám výhradu... ()
Nadčasová žánrová klasika, v mnoha ohledech filmařsky dokonalá. Donner náramně buduje temnou a zlověstnou atmosféru plíživě a neodvratně se blížící apokalypsy a s hitchcockovskou precizností graduje jak jednotlivé scény (některé jsou nezapomenutelné), tak celý příběh. Gregory Peck je v hlavní roli naprosto fantastický (nedokážu si v té roli představit nikoho jiného). To, jak jeho veskrze racionálně smýšlející a duševně stabilní hrdina postupně propadá zoufalství a beznaději z rozumem těžko vysvětlitelných tragédií, snad ani nemohl zahrát lépe. První zásadní snímek mého oblíbeného režiséra dlouhodobě považuju za nejlepší satanistický horor (těsně vítězí nad Vymítačem ďábla a Rosemary má děťátko). A to už jen proto, že každý jeho hypotetický nedostatek (některé trikové záběry už nepůsobí moc přesvědčivě) zcela nekompromisně vyvažuje (či lépe řečeno "přehlušuje") jeden z nejlepších orchestrálních soundtracků všech dob, za nějž legendární Jerry Goldsmith dostal svého jediného (!) Oscara. I na samostatný poslech neskutečný zážitek. 100 % ()
Donner ukázal, jaký je skvělý filmař. U Omenu se budete bát a u Lethal weapon zase smát. Film je našlápnutý takřka od začátku do konce a vynikající Gregory Peck to jen potvrzuje. Přičtěme efektní smrti, depresivní atmosféru, neméně depresivní hudbu a vlastně celý námět se scénářem. Co můžete očekávat ? Nejlepší satanistický film všech dob. Oceňuji střídmé zacházení se samotným dětským protagonistou. Mnohem víc mě bavila druhá detektivní linka s fotografem, celkově mě vtáhla ta znepokojivá atmosféra s výbornou hudbou. [Přesná stopáž: 111 min] ()
Nejlepší satanský horror všech dob! Už první tóny od geniálního J.Goldsmitha nás nenechají na pochybách, že se staneme svědky čehosi děsivého. A naprosto bezchybný pan herec - Gregory Peck! Nebývá zvykem, i když ne vzácností, aby film předčil původní literární předlohu ( zde od Davida Seltzera). Ano, původní román je napínavý a čte se dobře, leč až R.Donner dal celému příběhu správnou šťávu. Ponurá atmosféra, přítomnost zla, které se stupňuje, ale většina hlavních aktérů jakoby nevnímá, nevidí, necítí, nevěří....dokud není pozdě. Působivé smrti ještě přidávají na celkové pochmurnosti. Když ti, co nechtějí věřit, uvěří, je již pozdě. Pro mě nejděsivější scénou bylo napadení zuřivými psy na hřbitově...a oba herci se pak vyjádřili, že pro ně to bylo velmi náročné, a G.Peck přiznal, že byl lehce zraněn. A zajímavost: natáčení hlavy, useknuté skleněnou tabulí, nebylo jednoduché - scénu snímaly současně tři kamery. Německá cenzura pak řešila ( tedy v tehdejším NSR), zda scénu vystřihnout, nebo ponechat. Film samozřejmě doprovázely zprávy o podivných úmrtích během natáčení, to však není nic nového. Stejně se psalo i o vzniku např. Poltergeista (celé trilogie) či Vymítače ďábla (od W.Friedkina). ()
Galerie (124)
Zajímavosti (65)
- Producenta filmu Harveyho Bernharda málem zasáhl blesk při návštěvě Říma. (Specs)
- Harvey Stephens, který ztvárnil Damiena, vyhrál konkurs vskutku "ďábelsky" – když ho režisér Richard Donner vyzval, aby se k němu rozběhl a snažil se ho uhodit, chlapec ho prudce kopl do rozkroku a pokračoval v tom i poté, co Donner volal "Stop!". "Našli jsme ho," dodal potom. (-bad-mad-wolf-)
- Jedným z dôvodov, prečo Gregory Peck prijali rolu Roberta Thorna, bol pocit viny, že nebol pri tom, keď jeho syn Jonathon spáchal samovraždu v roku 1975. (The_Misfit)
Reklama