Reklama

Reklama

Gravitace

  • USA Gravity (více)
Trailer 4

Jednoho dne vyšle NASA na oběžnou dráhu planety Země raketoplán Explorer. Cílem mise je instalovat do Hubbleova teleskopu nové systémy. Velitelem výpravy je zkušený veterán Matt Kowalski, který má nalétáno asi dvacet let a toto měla být jeho poslední mise před odchodem na odpočinek. Další členkou posádky je cílevědomá doktorka, ale nepříliš zkušená astronautka Ryan Stoneová. Během výstupu do volného prostoru se ale stane nečekaná katastrofa. Posádka se díky neuvážlivému odstřelu porouchaného ruského satelitu dostane do roje trosek. Ten zničí raketoplán a přeruší jeho spojení s pozemským řídícím střediskem. Oba astronauti se ocitají sami ve vesmíru, odkázáni jeden na druhého. Nesourodá dvojice pluje nekonečnou temnou prázdnotou a snaží se dostat k nejbližší ruské vesmírné stanici Sojuz. Kyslík jim pomalu dochází a oni zoufale a z posledních sil bojují o svou záchranu. (TV Nova)

(více)

Videa (25)

Trailer 4

Recenze (3 078)

JFL 

všechny recenze uživatele

Strhující film, kde se roviny technologické revolučnosti, spektakulárního blockbusteru, fyzicky intenzivního napětí i osobního dramatu dokonale vyvažují a symbioticky utvářejí dokonalou podívanou. "Gravitace" uhrane právě tím, jak dokáže zprostředkovat úžas a uctivou hrůzu z vesmíru, ale současně také do tohoto prostředí zasazuje ryze lidský příběh o vnitřním znovuzrození, které se odehrává přes postavení se vlastním bolestem a přetavení popírané a sžíravé ztráty v posilující melancholické truchlení. V reflexích snímku se mimo jiné opakuje otázka, zda je adekvátní ho označovat jako sci-fi. Na jednu stranu je pravda, že na rozdíl od děl tradičně asociovaných s tímto žánrem se "Gravitace" neodehrává v budoucnosti, na jiných planetách, ani nebosahuje žádné fantaskní prvky. Ovšem co do obsažených motivů ho prostě nelze klasifikovat jinak. Sice má pramálo společného s futuristickými ekvivalenty pohádek, westernů či romantických dobrodružek jako "Star Wars" i "Star Trek", jenže takovéto příběhy jsou pouze jednou podskupinou sci-fi. Naopak druhá obsahuje díla, která kladou důraz na vztažení člověka vůči vesmíru, který relativizuje tradiční hodnoty a koncepty lidské existence. Právě vyzdvihnutí těchto motivů i výrazné tematizování spektakularity vesmíru, ale také scenáristická licence stran vědeckých či reálných aspektů odlišuje "Gravitaci" od fikcí vztahujících se k reálnému cestování do vesmíru ala "Apollo 13", kde vesmír je v zásadě pouhou kulisou. V "Gravitaci" je naopak prostor i akce do něj zasazená jednou vekou metaforou pro vnitřní drama zdejší hrdinky, které zase recipročně udává dramatický rámec pro zobrazovaný spekákl. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $100miliónovTržby USA $274,092,705Tržby Celosvetovo $723,192,705Tržby za predaj Blu-ray v USA $30,085,927 //počet predaných kusov 1,407,446Tržby za predaj DVD v USA $25,068,804 //počet predaných kusov 1,524,931║ __Tak kvôli takýmto zážitkom je radosť chodiť do kina! Neskutočný zážitok!__ Technicky brilantné zvládnutý vesmírny thriller, pri ktorom zabúdate dýchať. Alfonso Cuarón z jeho minimálnym strihom, neskutočne dlhými zábermi bez prerušenia hlavne ten úvod berie dych, rovnako ako niektoré vypäté situácie, klobúk dolu pred jeho prácou, áno bola tu dlhá pauza od jeho predošlého filmu ale to čakanie sa oplatilo, majstrovská práca. __/videl v kine 3D verziu 2x: 100%/__ Poznámka: obyčajná 2D verzia nemá také grády a takú efektnosť k divákovi ako keď je v 3D tento film__/videl v kine 2D verziu 1x: 80%/__ __moja recenzia ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Pořekadlo najít pevnou půdu pod nohama už nikdy nebude stejné. Vizuálně geniální, převratný, osvobozující zážitek z překonávání samoty a nacházení gravitace (naděje). S výjimkou deus ex machina a až příliš doslovného emancipačního schématu v poslední třetině naprosto brilantní a strhující zážitek, který mě v polovině pohnul k slzám obrazem nekonečné samoty. Bullock mi vyrazila dech. Štavnatá variace statečných bab ve skafandru. Clooney jako vesmírnej trucker úsporný a charismatický v každé lajně dialogu. Není to nijak myšlenkově převratné, hluboké a závratně metafyzické, přesto mě to v pravou chvíli rozsekalo jako nic letos (a málo co v posledních letech). Čistá vizuální oslava bytování a křehkosti existence. Tarrovské trmácení somewhere out in space. Jedno z nejlepších sci-fi všech dob, které bez problémů ustojí i svou přiznanou jednoduchost (kdo potřebuje další metafyzický průjem ze Stromu života? Já ne). Vesmírná odysea nového milénia. Sbohem, driftuji do nenávratna a telefon beru, jen když z Houstonu zavolá Ed Harris. [90%] ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) POTENCIÁLNÍ SPOILERY. Ach jo, teď se mi hlavou honí tak protichůdné myšlenky, že ani nevím, kde mám začít. Tak předně jsem se na film chtěla podívat, protože ho stvořil Alfonso Cuarón, kterého mám ráda, ale když jsem potom viděla ten PŘÍŠERNÝ hype, který se kolem filmu zvedl (od bombastických inťoušských recenzí přes běžné diváky přidávající se do fanklubu až po oscarové sklizně), tak jsem si vytvořila averzi a žila spokojeně dál. Jenomže uběhl rok a páni editoři (dle očekávání) přidali film na seznam 1001 filmů. "Zatnula" jsem tedy zuby a zjistila, že není potřeba se přemáhat, protože na film se mi dívalo dobře a docela jsem se pobavila. Nedokážu ovšem pochopit, proč se udělalo takové haló kolem prostého příběhu, že když má člověk správné odhodlání, dokáže cokoliv, ale trauma z minulosti se mu bude vždycky vracet. Připadá mi to jako prezentace mocné síly reklamy, tak dlouho se o nějakém filmu říká, že je cool, až se cool prostě stane. Showbyznys je strašný. A teď by se ráda věnovala dvěma postřehům svých známých. Jedna přirovnává Gravitaci k Počátku a já musím vehementně nesouhlasit. Moje nechuť k Počátku souvisí s tím, že jsem přestala respektovat Nolana jako režiséra. Trajektorie jeho kariéry je zřejmá - začal zajímavými, do sebe zahleděnými filmy, a když si získal respekt (a podporu producentů), tak pokračuje bombastickými, do sebe zahleděnými filmy, které jsou navzdory zvyšujícímu se množství objektů před kamerou čím dál více prázdné. A právě kvůli tomu podle mě vůbec nejde Počátek přirovnávat ke Gravitaci, protože Gravitace je lineární, čistá, bez jinotajů, strohá, a to vše myslím v pozitivním smyslu. Taky mám docela chuť zvolat respekt a dát Cuarónovi fistbump za to, že vůbec nic nevysvětluje, skočí rovnou na to a v závěru nic nedoříkává. Myslím, že většina hollywoodských tvůrců by neodolala pokušení vrazit tam nějaký epilog nebo prolog nebo prostřihy na zarmoucený Huston nebo cokoliv, (z roku 2019 říkám mrk mrk třeba Marťan) a fakt, že se tomu Cuaron vyhnul, mi přijde skvělý. Plus k tomu tedy výrazně spoléhá na vizuální stránku, která ale nevzkypí do žádných megalomanských rozměrů, ale zůstává v mezích služby ilustrace duševního rozpoložení hlavní postavy. Tím se dostávám k malé vnořené poznámce o Sandře - nepatřím k těm lidem, kteří by se vyžívali v tom, že ji kritizují jako herečku (Vzorec pro vraždu s ní mám ráda a u většiny ostatních filmů nepatřím mezi cílovou skupinu, takže je ani neznám), tudíž teď ani nemám důvod vykřikovat, jak mě překvapila svým výkonem a jak si napravila reputaci a jak ukázala, že v ní doopravdy je něco dobrého nebo až skvělého. Pravdou ovšem je, že si myslím, že Sandra svým výkonem přispěla jenom minimálně k výsledné podobě filmu. Když jsem si četla, jaké další herečky byly pro roli zvažovány (Angelina, Scarlett, Natalie Portman, Olivia Wilde, Rebeca Hall a tak všelijak podobně), dovedla jsem si v tom skafandru představit každou z nich a vypadalo by to myslím podobně. Film velmi silně navozuje dojem "ich formy", divák na jejím místě vidí sám sebe a Sandru tím pádem nevnímá ani jako postavu, ani jako herečku. Chvalozpěv na její výkon je v takovém případě podle mě lichý. Dále bych se ještě zmínila o Martinově postřehu o absenci zla v tomto filmu, on to popisuje jako negativní vlastnost a chybu tvůrců. Vyjadřuje se tak, že zlo případně představuje smrt a že vnímat smrt jako zlo je předsudek. To mi přijde hodně zajímavé, ačkoliv sama bych to interpretovala jinak. Hrdinka nebojuje se smrtí jako takovou, nechce být nesmrtelná, ona bojuje s pokušením zvolit si snadnější cestu. Ano, smrt je přirozeným koncem života, ale není potřeba jí nadbíhat. A úplně na závěr bych chtěla říct, že nejvíc mě dojal můj tatínek, který mi pořád vyčítá, že od té doby, co mu dávám přednášky o tom, "jak číst film", si sledování některých filmů nemůže pořádně užít a že ho ruší, jak kvůli mě začíná u filmů přemýšlet. Tento tatínek mi vyprávěl o Gravitaci v době, kdy jsem ji ještě neviděla, a při popisu konce se rozhovořil o metafoře a o symbolu. Možná tento film nenabízí odpověď na základní odpovědi o smyslu vesmíru, života a vůbec, ale v mém tatínkovi vzbudil představu, že věci občas můžou znamenat i něco jiného, než že kočka v nedbalkách leze z vody. A to se mi zdá krásné. () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Gravity nie je o príbehu. Toho tu prakticky niet. O jediných dvoch postavách sa dozvieme minimum, a iba k jednej z nich nám je umožnené si vytvoriť emocionálne púto. Gravity je o sprostredkovaní pocitu. Je vesmírnou survival drámou, pri ktorej sa uhýbate lietajúcim úlomkom, šetríte kyslík a snažíte sa niečoho zachytiť. Zážitkový, filmársky unikátny film, jediný svojho druhu. Ale ako dlho v nás zostane rezonovať, postrádajúc nosnejšiu myšlienku či prekvapujúcejší záver? Vďaka o život hrajúcej Sandre dlhšie, než by bez nej. Film, ktorý absolútne nemá zmysel vidieť inde než na veľkom kinoplátne. ()

Galerie (103)

Zajímavosti (82)

  • V červnu roku 2011 se Mezinárodní vesmírná stanice dostala do kolizního kurzu s kusy vesmírného odpadu. Astronaut Ron Garan a jeho posádka se museli urychleně stáhnout do spodní záchrané kapsle Sojuz a bylo jim nařízeno v případě kolize okamžitě opustit loď, což se předtím v celé historii cest na oběžnou dráhu stalo pouze jednou. Naštěstí odpad stanici těsně minul, ale v případě kolize by byla dle výpočtů celá stanice zničena. Skutečně zajímavé je, že film se touto událostí nikterak neinspiroval, protože se natáčel od 14. května do 6. července 2011, tudíž souběžně s tímto incidentem. (LucasAbelle)
  • Ed Harris (hlas zo strediska Houston) si zahral aj v dvoch ďalších známych filmoch s vesmírnou tematikou. Konkrétne v Apollo 13 (1995), kde hral vedúceho misie Gene Kranza, a Správná posádka (1983), kde stvárnil astronauta Johna Glenna. (DJW)
  • Hubblov teleskop, ISS, čínska stanica a väčšina satelitov sa na rozdiel od filmu v skutočnosti nachádzajú nielen na rozdielnych výškach, ale aj rozdielnych deklináciách (odklon obežnej dráhy v stupňoch od zemského rovníku). (DJW)

Související novinky

Syn Alfonsa Cuaróna natočí komiksárnu pro Sony

Syn Alfonsa Cuaróna natočí komiksárnu pro Sony

05.10.2022

Jonás Cuarón, scenárista, režisér a taky syn slavného Alfonsa Cuaróna (Potomci lidí, Roma) dostal na starosti chystaný komiksový spin-off Spider-Mana El Muerto. Cuarón mladší má za sebou zatím jen… (více)

Venom je rekordní

Venom je rekordní

07.10.2018

Přestože kritici mají z nového komiksového filmu Venom s Tomem Hardym (Dunkirk) v hlavní roli spíše smíšené pocity, snímek sám o sobě v kinech překvapil. Za víkend si totiž z amerických kin odnesl 80… (více)

Na Filmovém víkendu ČSFD rozdáme 1000 plakátů!

Na Filmovém víkendu ČSFD rozdáme 1000 plakátů!

01.08.2017

Na šestém ročníku setkání filmových fanoušků již tento víkend nejen, že poběží největší filmové pecky roku jako Dunkirk, Strážci Galaxie Vol. 2 nebo sexy novinka Atomic Blonde, ale taky se bude… (více)

Cuarón mladší oživí Zorra

Cuarón mladší oživí Zorra

05.02.2016

Jonás Cuarón sepsal se svým otcem Gravitaci a režíroval spřízněný kraťas Aningaaq. Loni pak vyslal do kin svůj celovečerní debut Desierto, který se líbil minimálně produkčním společnostem Lantica… (více)

Reklama

Reklama