Reklama

Reklama

Bohéma

(seriál)
Trailer
Česko, 2017, 7 h 56 min (Minutáž: 72–94 min)

Scénář:

Tereza Brdečková

Kamera:

Petr Koblovský

Hudba:

Michal Rataj

Hrají:

Michal Dlouhý, Vladimír Javorský, Jaroslav Plesl, Saša Rašilov nejml., Judit Pecháček, Michal Balcar, Ondřej Pavelka, David Novotný, Václav Jiráček (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(6)

Obsahy(1)

Bylo jednou jedno studio na Barrandově, kterým prošly dějiny. Patřilo k vůbec nejmodernějším v celé Evropě. Ve filmech, které se tam natáčely, hráli velikáni z Národního divadla, komici, krasavice, lamači srdcí. Občas se jelo natáčet do exteriéru a často se vyráželo do barů, chodilo do kina nebo konspirovalo v bytech. Ale studio, to byl opravdový domov. Kdo sem zapadl, tomu se nemohlo nic stát – anebo to aspoň tak vypadalo a dlouho si to všichni mysleli. Jenže pak přišlo osvobození následované znárodněním filmu a studio patřilo lidu. Ale hercům šlo i nadále hlavně o filmové role... Hitler a Goebbels zbožňovali film a věděli, že pro masy pracujících ve válečné výrobě je kino důležité jako chleba a mnohdy snad i nahradí svobodu. Předpokládali, že na tomto se s českými filmaři shodnou, a nemýlili se: komedie a romance se slavnými českými herci se točily skoro až do konce války jako na běžícím pásu.

Němci založili společnost Pragfilm, která pohltila bývalé AB Barrandov. Investovali do vybavení ateliérů a zaměstnávali dvě tisícovky převážně českých lidí s cílem natáčet německé i české filmy. Díky tomu na tom byla poválečná znárodněná kinematografie skvěle. České filmy pomáhaly udržet v protektorátu klid a pořádek, konstatovali nacisté. A zároveň udržovali národní povědomí, konstatovali Češi. A tak byli všichni spokojení a ruka ruku myla: diváci v kině zapomínali na drsnou skutečnost, producenti vydělávali a filmaři díky šlapající výrobě nemuseli na práce do Německa. Tito všichni nebyli vidět. Vidět ale byli herci, jejichž popularita za protektorátu vyletěla jako kometa. Jenže se neobešla bez společenských styků s nacisty, a tak většina českých hvězd stála po válce před lidovým soudem pro kolaboraci. Motivem obvinění byla často jen závist a špatné svědomí právě těch diváků, kteří hvězdám krátce předtím nadšeně tleskali. Někteří byli očištěni, ale většině to stejně nepomohlo. A byli takoví, kteří klidně zradili kohokoliv a prohlásili cokoliv. Jen aby mohli hrát dál – i za komunistů. Prostě vklouzli z jedné kolaborace do jiné. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Nach k tomuto seriálu (7)

Bohéma (2017) 

Seriál, který působí silně nesourodě. Celá první polovina a tedy nacismus je v podstatě nuda a šeď až na světlé chvilky s panem Javorským. Neschopnost vybrat si pro epizodu hlavní postavu je také bod dolu. Ovšem jakmile nastane rok 1945 a vše začíná směřovat ke komunismu, startuje to vytoužené drama o kterém jsem si první tři až čtyři epizody mohl nechat jen a jen zdát. Na to je pak radost koukat a fandit oblíbeným charakterům. Na druhou stranu je zde i spousta zbytečné vaty. Ať jde o dva vymyšlené protagonisty, nebo zcela ve výsledku zbytečnou linkou 1968 (to opravdu místo vysvětlujících titulek v poslední epizodě musíme civět na samotáře s dcerou v jednom pokoji ve všech dílech Bohémy? To nás na tu vysvětlovačku co bylo s kým takto psychicky připravovali?). Bez toho by to celé stálo minimálně o hvězdu více a měli bychom tu mírně nadprůměrný projekt České televize. Takhle jde jen o průměr, který si již určitě neplánuji při budoucích projekcích připomínat. Škoda, šlo z toho vyždímat více. Ale buďme rádi za ta též cenná pozitiva (Javorský ala Vlasta Burian). 65% ()

Snad to nebude tak hrozné (2017) (E01) 

Zatím se to rozjíždí. Nicméně herecké výkony u prvorepublikových herců a významných pohlavárů, excelentní!!! Občas mám problém se v té kvantitě postav vyznat, ale to se myslím postupně poddá. Scénář není sice tak inteligentní jako u Českého století (hlavně co se přímé řeči týče) a momentů, kdy se hraje bez dialogů by mohlo být více. Na hlubší závěry je však brzy. První epizoda nebyla špatná, ale ani radostí jsem u ní neskákal. Režiséru, hercům i štábu dávám nicméně zatím mírný palec nahoru a s dalšími epizodami se to vše nějak vykrystalizuje. Zatím neutrální tři slunce.... 65% ()

Past na svědomí (2017) (E02) 

Je to nadějné, zajímavé, potenciální, kdyby.... kdyby nebylo těch dvou imaginárních postav, které prostě nemají dobře vykreslenou psychologii a tudíž mi přijde, že jsou pro celek přebyteční. Nebo za to může druhá polovina, která byla prostě o tolik lepší. Javorský jako Burian nezáří.... žhne jako slunce, které spálí vše ostatní. Je geniální tak, že mě začalo mrzet, že jsem doposud bral jeho hereckou osobnost jako druhořadou, což byla má velká chyba a kaji se za ní. Robert Sedláček je silný v intimnějších scénách, kde může vyjít napovrch trocha toho minimalismu, kde si tento tvůrce je jistější. Zatím jedeme ve stylu minulé epizody, tedy střídmé, průměrné hodnocení balancující na dvou až třech hvězdách. První polovina byla za jednu až dvě. Druhá za minimálně čtyři. Přesto se těším na třetí epizodu. 60% ()

Krev, půda a strach (2017) (E03) 

Tak tu máme třetí epizodu a s ní i krutou dobu Heydrichiády. Ovšem celá ta hrůza bohužel působí dosti cize. V náznacích jsou tu světlé body (Michal Dlouhý na gestapu, Vladimír Javorský kontra zátah na divadlo, poprava, porod) ale těchto bodů je příliš málo s velkými časovými rozestupy, kdy ono budované napětí mezi nimi stihne vyprchat. Strach a hrůza této éry tak zcela zaniká. Větší absence Javorského navíc dokazuje čeho jsem se bál: film v důsledku přílišného množství postav úpí nad tím, že se nedokáži s žádným charakterem sžít, a tak se ani nevcítím do psychiky hrdinů (vymyšlená ústřední dvojce tomuto také příliš nepomáhá). Suma sumárum je tu první dvouhvězdičkové hodnocení. Uvidíme za týden, zda přijde zlepšení. Mou pozornost si zatím Bohéma udržuje, ale touha vidět celou minisérii znovu je zatím minimální. 55% ()

A přece se točí (2017) (E04) 

Dramaticky vyváženější epizoda než ta předchozí. Nejvíce prostoru zde dostává dění okolo Anny Letenské. Ta se pro čtvrtou epizodu stává hlavním charakterem a herecky zastiňuje své ostatní kolegy. Co se týče atmosféry, ta je zde konzistentnější, než u předchozích částí. Už jen samotný úvod s Emilem Háchou a Burianem měl takové grády, až mi běhala husina po zádech (Hácha by si zasloužil vlastní filmové drama). Suma sumárum, problémy s herci zde přetrvávají, ale koncepce této epizody byla postavena natolik dobře, že se z ní stal mírný nadprůměr, který si tu čtvrtou hvězdu přece jen tentokrát zaslouží. Ať i epizody pět a šest nastavenou laťku minimálně udrží. 75% ()

Vyhrát za každou cenu (2017) (E05) 

Tak se to podařilo i zde. Našponované napětí pokračuje a vše je daleko více vyhrocenější, než za nacismu. Až mi to připadá, že celý nacismus byl jen předehrou pro toto (což asi nebyl záměr tvůrců). Vidět Buriana mlátící hlavou o mříže byl velice smutný okamžik srovnatelný snad jen s Háchou v minulé epizodě, a ač se příběh odehrává před rokem 1948, občas mi přijde, že již únorový převrat musel proběhnout v květnu 1945 (což je samozřejmě nesmysl). Palec nahoru za napětí, herce i dramatičnost. Snad poslední část si nastavenou laťku minimálně udrží. Teď je to dobré. 75% ()

Dvojí tváře (2017) (E06) 

Nacistické drama bylo pohádkou oproti tomu, co se odehrává za komunismu. Očekávání z minulé epizody byly naplněny. Film má opravdu hutnou atmosféru. Pořádky prvorepublikového filmu se bortí a změny jdou nejen vidět, ale i cítit. Javorský, Plesl a Dlouhý to celé ve svých scénách tvrdě táhnou kupředu a díky nim jsem se nenudil a chvílemi ani nedýchal. Ovšem při pohledu na minulé epizody opravdu zamrzí, že na tohle jsme museli čekat čtyři epizody (minulá část k těmto kladům také patří). Nevyváženost, to je to co tedy celek táhne ke dnu. Ovšem o tom se rozepíši v celku, nikoli v této konkrétní epizodě. Ta dostává velký palec nahoru. 75% ()

Reklama

Reklama