poster

2001: Vesmírná odysea

  • Velká Británie

    2001: A Space Odyssey

  • slovenský

    2001: Vesmírna odysea

Sci-Fi / Dobrodružný / Mysteriózní

Velká Británie / USA, 1968, 149 min (Director's cut: 160 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • verbal
    odpad!

    V rámci cenzury urážek a vulgarismů nebudou takovéto výrazy zobrazeny, aby nedocházelo k prznění mravní výchovy mládeže. Takže, je to ........ ........., přeceňovaná ...... a ........ ...., odvázaný z toho může být snad jen ....... ......... ......, nebo ......... .....!!! A že já ....... ..... se na to vůbec díval. .....! Ba co víc, ........... ..... Kubrick, který je ..... a byl by schopen každého .......... ......... unudit xmrti, to konečně dokázal. ........ ..čovina!!! A víc nemám, co bych dodal.(17.12.2010)

  • Oskar
    ****

    Mám ke Kubrickovi ambivalentní vztah. Imponuje mi, že natáčel filmy, které uspokojí milovníka žánru bez trapných polopatismů. A způsob, jakým pracoval s hudbou. Ale co mi na jeho filmech vadí - a vím, že on za to vůbec nemůže - je ta jejich historická nedotknutelnost. Kdokoli se odváží dát třeba Vesmírné odysei méně než pět hvězdiček z pěti, je vystaven posměškům, že "nepochopil Mistra" a měl by se radši dívat na Teletubbies. Ale ten film se nedá hodnotit podle objektivních měřítek. To je možné u schematicky psaných žánrových scénářů, ne u filmu, kde je každá druhá scéna nedořečená a mnohdy bezeslovná, u filmů, které nabízejí řadu interpretací. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že 2001 působí jinak, když ji vidíte spolu s dalšími lidmi a jinak, když se díváte sami (doporučuju), když ji vidíte jen proto, že "v televizi to zrovna běží" a když si ji pustíte, když opravdu chcete. Jiné je to za světla a ve tmě atd. Ten film vám neříká, co si o něm máte myslet, takže záleží na vaší momentální náladě a myšlenkových asociacích, jestli si odnesete dojem další banální story o tom, jak civilizace došla do bodu, kdy je třeba zmáčknout reset, nebo něco silnějšího. Zda ji budete vnímat jako apokalyptickou prognózu nebo naději v lepší příští... Chápu všechny statečné, kteří se odvážili napsat, že jim takový film nesedí a věřím jim dokonce víc než pětihvězdičkovým hýřilům, kteří jen mlhavě blekotají cosi o klasice. Ale radím jim: dejte tomu filmu víc šancí a teprve pak mluvte. 80%(7.11.2006)

  • Madison
    *****

    Dawn of Man. Vznik sveta bez ľudského zásahu, symbióza prírodných zákonov, jednoduchosť a priamočiarosť živočíšstva, vývoj človeka, svitanie, západ slnka. To všetko nám Kubrick predostrie v prvej fáze tejto hlbokej filmovej poézie. Absencia premúdrelých dialógov, len pekné obrázky plniace svoj účel bravúrne - uspokojovanie zrakových analyzátorov. Druhá fáza nás zavedie do nekonečnosti vesmíra, jeho nevyspytateľnosti a tajomnosti. Svet ovládaný technikou, spoliehanie sa na našu bezmedznú inteligenciu, popieranie možnosti zlyhania ľudskej geniality. Objavovanie nepreskýmaných svetov, ľudská etapa zavŕšená celoživotným hľadaním niečoho vyššieho, púť vedúca do transcendentna a postupne ukončenie základných ľudských funkcií. Tretia fáza mi spôsobila duševné mrazenie a vizuálne uspokojenie. Neobmedzená cesta fantáziou či metafyzické štádium. Rozloženie ľudského tela a znovuzrodenie ducha. Odohnané predsudky a bezhraničné nachádzanie vyšších sfér, kam telesná jednotvárnosť nemá prístup. Nemohla som si odpustiť subjektívny výklad. Vesmírna odysea ma naplnila až po okraj a nútila ma premýšľať nad pominuteľnosťou našej existencie, ktorú môže ,,vyššia moc" zniesť z povrchu zemského jedným nepatrným dychom. Veď kto je natoľko inteligentný, aby mohol potvrdiť alebo poprieť prítomnosť vyšších foriem vo vesmíre? Prvýkrát som hľadela na tú kôpku vizuálnej podmanivosti a neuvedomovala si jej obsahovú plnosť. Druhýkrát ma osvietilo a ja to všetko vstrebala bez pocitu ukrátenia sa. Kubrick nestvoril film, ktorý je možné ohodnotiť stupnicou hviezdičiek. Dajú sa pocity vymedziť škálou od 1 do 5? Pre niektorých siahodlhá nuda, pre iných nachádzanie odpovedí. Večné putovanie za sprievodu romantických tónov valčíka, ktorý ma spolu s pomalými zábermi na vesmír uchvátil najviac, ako som schopná prijať. Počítačová sieť narušená vplyvom márnomyseľnosti a ľudskej pýchy a potom už len nenapraviteľná prázdnota............... My mind is going. I can feel it. My mind is going. I can feel it. My mind is going...............(7.6.2009)

  • Tyler
    ***

    Přečtěte si komentář kiddo, má naprostou pravdu...Kubrick sice natočil profesionálně vysoce vytříbené dílo, ovšem omezené pro Kubricka typickou (a pro mě nepřekousnutelnou) stěnou odcizení, kterou staví mezi mne a události na plátně. Jeho lhostejně chladný přístup (i když režisérovi fanoušci budou asi mluvit o snaze co nejvíc věcí nechávat na divákovi) zamezuje tomu nejdůležitějšímu - vnímání myšlenkového základu "2001: Vesmírné odysey", který je tak úžasně čistě a přitom netriviálně podán A.C. Clarkem ve stejnojmenné knize...Chápu, že "2001: Vesmírná odysea" pozměnila žánr science-fiction, ale to mě neopravňuje slevovat z nároků, jaké na filmy (obzvlášť její pověsti) kladu...Kdepak, "2001: Vesmírná odysea" je a vždy bude jeden z těch případů, kdy knižní zpracování poráží svého filmového bratra na plné čáře.(20.10.2006)

  • tron
    *****

    „Dave, táto konverzácia nemá zmysel. Zbohom.“ Je zaujímavé, že vizionárske diela geniálneho Stanleyho Kubricka majú povesť ťažko stráviteľných a náročných filmov a pritom to bol taký hravý a zábavný režisér, ktorý vždy rozprával „obyčajné“ príbehy, ktoré sa, ťažko povedať prečo, javili ako „intelektuálne umenie“ (horor OSVIETENIE, vojnový epos OLOVENÁ VESTA, dráma EYES WIDE SHUT). V sci-fi 2001: VESMÍRNA ODYSEA (1968) svoj štýl dotiahol do dokonalosti: dlhé minúty trvajúce scény, podmaľované „vážnou“ hudbou, môžu skutočne pripomínať umenie v tom najhoršom zmysle slova. Monolit, „viedenský valčík“, opice, HAL 9000, kosť, Clark, Oscar. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org: http://recenzie.org/sci-fi/362-2001-vesmirna-odysea-100-(14.6.2008)

  • - Jediným zamýšleným vtipem byly instrukce k používání toalety ve stavu beztíže. (Trainspotter)

  • - Americká filmová instituce v roce 2008 zařadila film v žebříčku v kategorii nejlepších sci-fi filmu na první místo. (TheDude)

  • - Ve francouzské verzi filmu je HAL pojmenován jako „CARL“, francouzsky Cerveau Analytique de Recherche et de Liaison. Kamera však stále zabírá nápisy „HAL 9000“. (kenny.h)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace