Režie:
Václav VorlíčekScénář:
Miloš MacourekKamera:
Emil SirotekHrají:
Jiří Lábus, Miroslava Šafránková, Vladimír Dlouhý, Marián Labuda st., Jaroslava Kretschmerová, Ondřej Kepka, Petr Nárožný, Pavel Zedníček (více)VOD (1)
Epizody(26)
-
Pomoc, za kopcem je obr (E01)
-
Osudná věštba (E02)
-
Rumburak letí na Pultanelu (E03)
-
Arafon (E04)
-
Rumburak v jablečném sadu (E05)
-
Osudné jablko (E06)
-
Věštba se plní (E07)
-
Tatínku, máte dvojčátka! (E08)
-
Past na Roxanu (E09)
-
Studijní cesta do říše pohádek (E10)
-
Mařenka a obr (E11)
-
Roxana znovu na pastvě (E12)
-
Petrova šance (E13)
-
Podvodný sňatek (E14)
-
Král bez poddaných (E15)
-
Trojlístek zahajuje boj (E16)
-
Rumburak č. 2 (E17)
-
Falešný pan Papp (E18)
-
Trojlístek opět pohromadě (E19)
-
Mařenka pod šibenicí (E20)
-
Rumburak vládcem Pultanely (E21)
-
Kufřík v rukou zloducha (E22)
-
Zápas o Pultanelu (E23)
-
Výlet někam jinam (E24)
-
Rumburak kontra Fantomas (E25)
-
Pan děkan mění názor (E26)
Obsahy(1)
Arabela pokračuje dalšími šestadvaceti příběhy, jimiž autoři Miloš Macourek a Václav Vorlíček volně navázali na díly předchozí. Než se podařilo pokračování úspěšného seriálu napsat a natočit, uběhla řada let. Někteří herci z první série se už, bohužel, natáčení nedožili: Vladimír Menšík, Václav Lohniský, Petr Svojtka či Jiří Hrzán. Přesto se ale s většinou herců, které si diváci oblíbili, zase setkají. Se Stellou Zázvorkovou, Vlastimilem Brodským, Ivou Janžurovou, Janou Brejchovou, Vladimírem Dlouhým a přibudou k nim desítky představitelů nových rolí. Například Marian Labuda, Petr Nárožný a Pavel Zedníček. V titulní roli Arabely vystřídala slovenskou herečku Janu Nagyovou neméně půvabná Mirka Šafránková.
Od chvíle, kdy naposledy zazvonil kouzelný zvoneček, se udála spousta věcí. Arabela a Petr jsou spolu 10 let a marně čekají na dítě. Z Honzíka a Mařenky se stali vysokoškoláci, studují folkloristiku, tedy pohádky. Říše pohádek je vážně ohrožena, ze země obrů je pro své vegetariánství vyhnán obr Balibul a usadí se poblíž království, aby se naučil jíst lidi. Každý den žádá novou oběť. Bystrozraký uteče z vězení, aby se nestal jeho obětí a zmocní se kouzelného pláště. Letí do světa lidí. (Česká televize)
(více)Recenze (287)
Arabela byla bez debat klasikou všech klasik v seriálové tvorbě. Pokračování s názvem Arabela se vrací už sice není klasikou, přesto je však vynikajícím pohádkovým seriálem (se zdejší většinou tedy musím nesouhlasit). Jako malý jsem tenhle seriál zbožňoval. I teď, když běží asi jednou za dva roky v televizi, mě vždy pobaví. Jako jeho předchůdce překypuje výtečnými nápady - zaujal mě například ten se strýčkem Pompo (aneb co může způsobit v říši pohádek ledabyle napsaná pohádková postava). Někdo to možná přestal sledovat při úvodních dílech s obrem (případně s Ruburakem snažícím se "uchytit" ve světě lidí), ale potom to jde strmě nahoru, děj je více propleten (což neberu vyloženě jako mínus!). Když tady čtu, jak se na tento seriál dívají spoluuživatelé, musím dodat, že i této "dvojce" nechybí humor a spousta hlášek. ()
Proč je původní Arabela tak dobrá a tohle pokračování tak slabé, to je pro mne dosud ne zcela jasné. Část vysvětlení bude možná spočívat v tom, že Arabelu z roku 1980 budu pořád jaksi vidět očima desetiletého kluka, zatímco Arabelu II jsem viděl po dvacítce, už jako poměrně cynický snobík. Také toto pokračování obsahuje celou řadu výborných i slabších macourkovských nápadů. Pochopitelně logika a zdůvodnění toho či onoho občas kulhá, ale to by u pohádky tolik nemuselo vadit, kdyby to jaksi vnitřně fungovalo, což se v první řadě Arabely dařilo, nyní nikoliv. Na vině je asi nekritičnost autorů, kteří nenasytně vrší jeden motiv za druhým, jako by už nevěděli co do dortu nacpat, aniž z těch příběhů vytěží, co je jim vlastní. Výsledek je takto poměrně chladný a přes uplatnění řady výborných herců málo zábavný. Co je ale nejpodstatnější, mám takový pocit, že cosi zásadního se mezi vznikem dvou Arabel stalo v ovzduší , protože zhruba do poloviny 80. let vznikla v Čechách celá řada velmi kvalitních filmů pro děti, zejména pohádek, o jejichž kvalitě či přinejmenším zábavnosti jsem přesvědčen. Po roce 1989, až na nepatrné výjimky, nic, k čemu bych měl chuť či důvod se vracet. ()
Bavilo mě to, nenudil jsem se, líbilo se mi to. Každý to haní oproti původní Arabele, která je kult a přitom ani tohle není vůbec špatný. Ta původní Arabela je taková komorní, pohádkově klasičtější, toto už je prokládáno modernějším pojetím, hodně civilizovaným světem lidí a svým způsobem to ztrácí to původní kouzlo, takže je jasné, že to nedosáhne úrovně původní originality Arabely, ale jsem za to rád, že se to natočilo, protože mě to prostě baví a je to i docela příjemná změna a dobrých nápadů tam je víc než dost. ()
Nemá cenu tady něco opakovat - prostě nejtrefnější postřehy napsali fík, Arccos a masik a já k tomu můžu jenom doplnit, že ale vůbec nechápu, jak je možné, že z vyloženě holčičí Mařenky vyrostla ňáká emancipovaná dřevochlapice a z neohroženého Honzíka takový ňouma...? ()
Pokračování tak na jedno zkouknutí. Poměrně zábavná je linie s Nárožným a Zedníčkem, opačně jsou na tom moderní nastaveniny typu pana Papa a vynálezu jeho korporace Pompa. Zbytečné jsou také postavy Roxany, prince Fredyho (pokaždý, když to jméno padlo, trhalo mi to uši) i s jeho Foukáčkem (nápodobně). Celé to putování "Honzíka s Mařenkou" bylo nudné, koncepce Pultanely nevěrohodná a nesmyslná (nápad pro nápad, jen ať máme těch šestadvacet dílů čím naplnit), uklizení starých herců, na kterých stál původní seriál kamsi do jeskyně, je taky kapitola sama pro sebe. Asi bych mohl pokračovat ještě hodně dlouho, ale proč vlastně? ()
Galerie (88)
Photo © Česká televize
Reklama