Režie:
David CronenbergScénář:
Steven KnightKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl, Sinéad Cusack, Mina E. Mina, Donald Sumpter, Josef Altin, Aleksandar Mikic (více)Obsahy(2)
Každý hřích i zločin zanechávají nějakou stopu. Ambiciózní, chladnokrevný Rus Nikolaj Lužin pracuje v Londýně pro významnou mafiánskou rodinu. Jeho největší předností je rychlost a chladnokrevnost. Ani na okamžik neváhá porušit zákon, použít násilí či někoho dokonce zabít. Situace se změní ve chvíli, kdy porodní asistentka Anna objeví deník ruské dívky, která zemřela při porodu, a rozhodne se pátrat v její minulosti… Kriminální thriller režiséra Davida Cronenberga (tvůrce známých titulů eXistenZ, Moucha, Mrtvá zóna, Dějiny násilí) byl na Torontském mezinárodním filmovém festivalu v roce 2007 oceněn hlavní cenou za režii (David Cronenberg), další získal za výpravu, střih a zvuk. Kromě toho mu patří ještě další významná filmová uznání. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 052)
Na mě až moc jednoduchá a neobjevná komorní storka o zapletení se obyčejného člověka s nebezpečným světem ruských mafiánů v Londýně. Má to pár příjemně brutálních momentů, dobré obsazení (Armin Mueller-Stahl vystřihl velmi charizmatického bosse a frajer Cassel je fajn i v roli slabocha), ale Cronenberga v tom necítím ani trochu. ()
Velmi slušná filmová studie zvyklostí, poměrů a rituálů v ruskojazyčné mafii působící v londýnské diaspoře... David Cronenberg měl vždy obsesi z násilí, přestal ho však zkoumat v jeho patologické podstatě (zjevné v jeho dřívějších filmech) a ve svém uměleckém i duševním vývoji se posunul k zkoumání násilí u člověka, pohybujícího se v mezní situaci. Stejně jako v Dějinách násilí i ve Východních příslibech je onou mezní situací patriarchální společenství mafie, nyní však specifické svým místem původu - ruská mafie Vory v zakoně a konkrétně její londýnská odnož. Hned zpočátku je proti tomuto světu exponována v kontrastu životní situace mladé zdravotní sestry, naturalizované Rusky, která již však přišla o své původní kořeny i jazyk, a je vlastně zosobněním obyčejných lidí (což je přímo ve filmu několikrát zmiňováno). Iluzi obyčejného slušného člověka zdárně kolem sebe vytváří i hlava celé mafiánské rodiny, na první pohled slušný, spořádaný a vážený postarší hoteliér (s dokonale matoucí tváří Armina Mueller-Stahla). Skutečnost ovšem vypadá jinak, stejně jako v případě jeho řidiče, na první pohled bezcitného a chladnokrevného zabijáka, který v sobě ale skrývá stopu humanity. Takto rozehraný příběh si v sobě nese ještě spoustu dalších rozehraných tajemství a dějových překvapení, zachovává si však žánrovou morální tenzi a typickou relativizaci běžných etických zvyklostí. Za zmínku stojí typicky Cronenbergovská explicitnost a popisnost násilných scén, vyvedená v naturalistických detailech, jakož i důraz na symboliku a rituály (tetování, iniciační obřad...) uvnitř voronské mafie. Stejně tak Cronenbergovsky dokonalá mizanscéna a režijní lehkost, s jakou posouvá vpřed své vyprávění, navíc s několika silnými momenty (scéna v sauně, odklízení mrtvoly...). Pod jeho vedením rozkvétá i potenciál ústředního hereckého tria - Viggo Mortensen (úžasná řeč těla, tolik v kontrastu s podprůměrnými pseudohvězdami béčkových akčních filmů), Armin Mueller-Stahl i Naomi Watts předvádějí bravurní výkony... Velmi silný, byť v podstatě komorní, thriller, v něm rezonuje mnohé, třeba i velmi slušná ruština... ()
Cronenbergovy filmy jsem nikdy předtím nevyhledával, ale po skvělých Dějinách násilí jsem se jeho dalšímu podobnému dílku nemohl vyhnout. I tentokrát se celkem zadařilo a sonda do zákulisí ruské mafie, kde není největší svině ten nejhlasitější, ale právě naopak, je od začátku do nějakých patnácti minut před koncem naprosto vynikající. Dojde i na jednu absolutně nezapomenutelnou scénu, která vás utvrdí v tom, že časy Aragorna jsou dávno zapomenuty a Mortensen by mohl pomýšlet i na oscarovou nominaci. Ale jak už jsem řekl, kšefty s mafiány v potemnělém Londýně nejsou to jediné, co se může podělat... Nebudu tady specificky nadávat, abych nespoileroval. Uvidíte sami. 8/10 ()
Pomalý a éterický film bez žádných nečekaných zvratů, bleskových poprav z otočky, ani kupou násilí. I tak však nese typický rukopis tak pověstného režiséra. Vykreslení studené atmosféry ruské mafie je neuvěřitelné, stejně jako akcent Cassella a Mortensena, jejichž trénink musel být neskutečný. Přes obrazovku je doslova cítit typická vůně boršče. S násilím a krví je překvapivě šetřeno, avšak jednu divočinu si tvůrci přece jen připravili. Strhující bitku v sauně, která nemá v moderním Hollywoodu obdoby. Intenzivní, dějově jasně nalinkovaný a východní atmosférou zachycenou v moderním velkoměstě strhující nemainstreamový mainstream, který je potřeba vidět večer bez jediného světla v místnosti. ()
Cronengerg opět září ! Ten chlap je génius. Je to drsný příběh o zločinu a spasení s neobvyklou (skrytou) něhou. Cronenberg používá každou možnou narážku k rozvíjení příběhu. On nás upoutá k příběhu, ponoří nás emocionálně k postavám,které nejsou líčené jako Špatné či Dobré. A tohle je Cronenbergův mistrovský talent, ukázat nám každou postavu jak si on přeje, bez jakéholiv předešlého výroku a nepřítomě přivodí diváky hrát emocionálně s něma.Scéna v sauně jednoznačně největším Highlightem filmu. 75%. ()
Galerie (63)
Zajímavosti (23)
- Nikolajovo tetování kolem kotníků rusky říká: „Kam jdeš?“ na jedné a „Co se ty staráš?“ na druhé. Viggo Mortensen to komentoval tak, že jedna noha nerespektuje druhou. (SydneyB)
- Scéna v sauně byla od začátku nacvičována se skutečnými herci, nikoliv kaskadéry. Trénovalo se několik dní a scéna se natáčela celkem 2 dny. (don corleone)
- Vory v zakone je skutečně existující zločinecká organizace, která má (na základě odhadů) několik tisíc členů v desítkách států. Většina členů jsou Rusové a Gruzínci. Vznikla někdy během 30. let minulého století v ruských gulazích. V organizaci platí velmi přísný kodex chování a cti, za jehož porušení hrozí smrt či zmrzačení. I tetování, jak je vyobrazeno ve filmu, se zakládá na skutečnosti a opravdu dle něj lze poznat například kolikrát a jak dlouho byl dotyčný ve vězení, kde stojí v hierarchii organizace, co vše má na svědomí či jakou má sexuální orientaci. (DaViD´82)
Reklama