Režie:
Darren Lynn BousmanKamera:
David A. ArmstrongHudba:
Charlie ClouserHrají:
Tobin Bell, Costas Mandylor, Scott Patterson, Betsy Russell, Lyriq Bent, Athena Karkanis, Simon Reynolds, Mike Realba, Marty Adams, Sarain Boylan (více)Obsahy(1)
Jigsaw i jeho učednice Amanda jsou mrtví. Dva ostřílení agenti FBI, agent Strahm a agent Perez, uslyší o vraždě detektiva Kerryho a pomáhají detektivu Hoffmanovi vyřešit, co zůstalo z Jigsawovy poslední hry. Ale velitel útvaru rychlého nasazení Rigg byl sám zatažen do vražedné hry a má jen hodinu a půl na to, aby zvítězil nad řadou zvrácených a hrůzných nástrah a zachránil starého přítele i sebe před strašlivým koncem. (Filmbox)
(více)Videa (4)
Recenze (563)
To, co ještě fungovalo v jedničce, tedy sukcesivní odvíjejí více linií, jejichž informace podporují vyznění ostatních a sbíhají se do přepisujícího finále, je tady již dojeno jak mrtvá kráva na poušti a film postrádá v návaznosti scén a přesouvání pozornosti jakoukoli logiku nebo soudržnost. Plácá se páté přes deváté, motivace postav na úrovni Ulice a vztah k nim vytvořit nelze, protože chybí dominantní příběh a cíl. Agresivní střihové pojetí to chvílemi zachraňuje, přesto jsem měl po dvaceti minutách chuť odejít od televize. O nic bych ostatně nepřišel. 20% ()
Nevím co říci. Po hodnoceních zde přítomných jsem očekával dost velkou sra*ku, ale byl jsem moc příjemně překvapen. Příběh se stále drží a dále rozvíjí předchozí díly. Některé pasti byly také moc pěkně udělané. Je ovšem pravda, že jak jsem se ještě u prvních tří dílů držel a poznával jednotlivé postavy, zde jsem se totálně ztratil a budu se na to muset podívat ještě jednou. Proto dávám tři hvězdy. P.S.: Přijde mi, že nejlepší je dát si tuto sérii jako maraton - nemyslím tím přímo za sebou, ale s odstupem jen několika dnů. Poté krásně uvidíte, jak jsou díly ještě více propojené, než by se na první pohled mohlo zdát. Děkuji i deníku Sport, který vydal všechny 4 díly na DVD za směšné "páďo". ()
Ve čtvrtém díle Saw jsou pasti dost vychytaný, pointy opět překvapivý, flashbacky do Jigsawova života potěší. A smrti jedný postavy mi dokonce bylo líto, což se taky počítá. Asi nejslabší díl série, především kvůli značným nelogičnostem v ději, ale přesto bez problémů sledovatelné. Ti, kterým se líbily předcházející díly, by mohli býti spokojeni, ostatní se na to ani nemusí koukat. ()
Darren Lynn Bousman sice původně pokládal Saw 3 za svou tečku u série, nakonec se ovšem přesto vrátil i k režii čtvrtého dílu série Saw. Noví scenáristé Patrick Melton a Marcus Dunstan původně měli plán, že by Saw 4 sloužit jako prequel celé série a odehrávat se ještě před událostmi prvního dílu. Producenti série Oren Koules a Mark Burg sice myšlenka na prequel nevoněla, přesto se tato dvojice ujala nejen čtvrtého dílu, ale i scénáře k dalším třem dílům. Saw 4 tak odstartovalo novou kapitolu série, která se tentokrát musela spokojit se scenáristou původních třech dílů Leighem Whannelem pouze na pozici exkluzivního producenta a do jisté míry navedla sérii do vln, kdy už bylo všeho akorát dost. Saw 4 sice ve finále prequelem série není, přesto v něm ovšem jsou představeny scény, které poodhalují více z minulosti Skládačkového vraha Johna Kramera. Ukáže se, že kromě rakoviny a nenávisti vůči lidem, kteří si neváží života má John ještě tak trochu jiný důvod, který odstartoval jeho řádění a i když se dá polemizovat nad tím, zda už jeho motivace nemá až příliš důvodů, tyto scény z minulosti fungují. Ještě více prokreslují Kramerův charakter, mozaika jeho minulosti najednou dává ještě větší smysl a především se skutečně ukáže, že právě nepříjemná událost v Kramerově životě ho přivedla k zásadní změně v Skládačkového vraha, kterého divák zná z předchozích tří dílů. Do Kramerova života je navíc smysluplným životem zapojena jeho vyvolená Jill v podání Betsy Russell a celkově zamrzí, že těchto scén ve filmu není víc, film skutečně není prequelem a Tobin Bell nemá jako tak trochu jiný John Kramer ve filmu více prostoru. Pár těch scén totiž naznačí, že prequel mohl obstát sám o sobě. Hlavní zápletka se nicméně odehrává už v době, kdy jsou hry Skládačkového vraha prakticky na denním pořádku. Už samotný úvod naváže na závěr Saw 3 a naznačí, že i přes jisté zakončení na konci první trilogie se bude pokračovat. A potvrdí se to i pár minut po úvodu, kdy se naznačí, že kromě Amandy Youngové měl Kramer dost pravděpodobně ještě jednoho učedníka. O poznání fyzicky zdatnějšího. Saw 4 tak už v samotném úvodu naznačí, že hry Skládačkového vraha mohou i přes závěr předchozího dílu nadále v pořádku probíhat. Jenže právě v rámci Saw 4 je už status nastavované kaše cítit ještě o poznání silněji než v rámci druhého či třetího dílu. V rámci Saw IV se už tak trochu vaří z vody ještě o poznání více, přesto to alespoň zachraňuje Bousmanův vizuální styl, rychlé tempo a především fakt, že se se podaří přijít s minimálně zajímavou zápletkou. Jen se s ní možná nepracuje zase tak vítězně. Hlavním hrdinou Saw IV je Daniel Rigg, který tak po předchozích dvou dílech zažil povýšení z vedlejší postavy. Právě Rigg se stává dalším terčem Skládačkového vraha. Proč vlastně? Jeho obsese s ochraňováním všech kolem! Saw 4 tak dokazuje, že dostat se na seznam Johna Kramera je prakticky velmi snadné a to i přes to, že kdyby Rigg změnil svůj přístup k životu a začal na všechny kolem sebe kašlat, na Skládačkově seznamu by pravděpodobně skončil stejně. Pravděpodobnější je tak možnost, že si Skládačkový vrah hledá výmluvy proto, aby zastavil policistu s výraznou pověstí, aby po Skládačkovém vrahovi šel. I když jde samozřejmě o pouhou teorii. Pravdou nicméně zůstává, že hlavním cílem Riggových testů je snaha ukázat mu, že prostě nemůže zachránit všechny. A v rámci děje Saw 4 dokonce přichází moment, kdy si to Rigg do jisté míry uvědomuje. Právě tato snaha o character development ovšem tak trochu selhává v závěru, přesto ovšem Lyriq Bent předvádí jako hlavní hrdina solidní práci a tak trochu nevýrazná postava dostává větší prostor. Jen je možná škoda, že ho v budoucnu nedostane ještě o poznání více. Pochopitelně přichází další řada snah. Snaha o brutálnější pasti, rafinovanější a překvapující zvraty a přitom všem též snaha přijít s něčím tak trochu novým. Přesto už Saw 4 do jisté míry smrdí repetitivním způsobem, i když se dá snadno argumentovat nad tím, že jinak to nejspíš ani nešlo. Kromě hlavní zápletky se ovšem o poznání více sází na flashbacky, které více či méně odůvodňují zápletku všech čtyř dílů. Působí to dojmem, že si někdo na papíře uvědomil, že samotná zápletka s Riggovým testem celovečerní film prostě neutáhne a proto muselo přijít na řadu vysvětlovacích scén, které délku natáhnou. Přesto to díky tempu stejně rychle utíká, diváci se silným žaludkem u Saw IV zažijí velmi zajímavé momenty, kdy mimo jiné dojde i na pitvu a do toho nadále přichází fajn vizuál podpořený kamerou Davida A. Armstronga a mimo jiné soundtrack Charlieho Clousera nadále funguje. Zamrzí ve finále nevyužití některých postav. Takový Donnie Wahlberg se sice vrací, z jeho Erica Matthewse ovšem už tahle série moc nevymáčkne. Zároveň přichází některé nové postavy, které si ovšem vyloženou pozornost nezaslouží (takový agent Strahm si jí získá až v následujícím díle) a v samotném závěru přijdou hned dva zvraty. Jeden z nich přitom smrdí tou vyloženou snahou o rafinovanost a ten druhý..... dost možná není zase tak pravděpodobný a naznačí, že by se i v následujících dílech dalo se sérii slušně pracovat. Jen už v samotném závěru si jde snadno říct, že nadále natahovaná hra Skládačkového vraha je natahovaná už příliš a to ani nemusí zapnout mozek a uvědomit si, že dojde na spoustu dalších dílů. Bousman přesto ve čtvrtém dílu opustil sérii se ctí (a vrátil se až o několik let později u Saw IX AKA Spirály strachu) a přenechal jí svému nástupci v relativně slušné formě...... () (méně) (více)
Čím vyšší číslo u počtu pokračování, tím nižší číslo u mého hodnocení. Tento trend pokračuje i se čtvrtým dílem morbidní a vypočítavé série Saw, jsem zvědav, kam budu muset sáhnout pro hodnocení k sedmému dílu (určitě nějaký sedmý díl tvůrci natočit stihnou). Dlouho jsem odkládal další díly, neboť jsem tušil, jaké asi budou mé pocity po zhlédnutí. Mé předtuchy se vyplnily a já se namísto odvracení zraku před nechutnostmi jen malinko usmíval. Čtvrtý díl je chaotický až na půdu, děje se tam páté přes deváté a já místy nevěděl, kde zrovna jsem. Postavy mi taky k srdci nepřirostly a Scott Patterson mi snad poprvé lezl na nervy. Nemůžu pochválit ani kameru, epileptický střih, ba ani hudbu, jelikož je to vše už počtvrté nastejno. Ne, na další díly se netěším.. ()
Galerie (45)
Photo © Hollywood Classic Entertainment
Zajímavosti (17)
- Film s rozpočtem 10 milionů amerických dolarů celosvětově utržil 139 milionů dolarů. (Rodriguez)
- V októbri 2016 sa podľa webu PrettyFamous film umiestnil na 97. priečke v rebríčku "Najhoršie horory všetkých čias". (Zdroj: ČSFD)
- Rigg (Lyriq Bent) má ve filmu zbraň Beretta 92FS ráže 9x19mm. (dc125)
Reklama