Režie:
Richard DonnerScénář:
David SeltzerKamera:
Gilbert TaylorHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, Billie Whitelaw, Harvey Stephens, Patrick Troughton, Martin Benson, John Stride, Freda Dowie, Nicholas Campbell (více)Obsahy(1)
Narodil se v šest hodin, šestého dne šestého měsíce... Britsko-americký film Přichází Satan! režiséra Richarda Donnera patří ke komerčně nejúspěšnějším hororům s okultistickou tematikou, které prožívaly svůj rozmach ve Spojených státech 70. let. Působeni Satana je v Donnerově filmu dáno do souvislosti s politikou: americkému diplomatovi Robertu Thornovi je za podivných okolností podstrčen k adopci chlapec Damien, ve skutečnosti vtělení Antikrista. Po řadě záhadných nehod, jejichž oběťmi jsou lidé odhalující pravou tvář dítěte, vyhledá Thorn v zoufalství kněze, který mu vyjeví, co musí udělat. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (596)
Ja som si vlastne až teraz uvedomil, že Omen natočil Richard Donner. Takže mu musím uznať, aký je všestranný režisér. Omen je jeden z najlepších a nastrašidelnejších hororov, aké boli kedy natočené. To je podľa mňa objektívny a nevyvrátiteľný fakt. Prvý krát som ho videl ako dieťa sám v obývačke, keď už rodičia spali a nemusím vysvetlovať, aký to malo na mňa na najbližšie týždne v tme účinok. Hororovým vrcholom je pre mňa scéna na cintoríne. ()
Donnerův snímek má lákavý námět a jeho velikými přednostmi jsou herecké výkony (zejména Gregory Peck je excelentní v každém svém pohybu, gestu a mimice), geniální hudba, jež zvyšuje výpovědní hodnotu scén o 90%, a v neposlední řadě aranžmá scén, přičemž jedna z nejzdařilejších je určitě ta na starém hřbitově či kněz v biskupském parku. Trochu jsem postrádal mrazivou atmosféru a strach. Napětí graduje až ke konci snímku, kdy jsem začínal mít pocit, že se opravdu dívám na horor. Do té doby mi Přichází satan moc hororový nepřišel. S lehkým zklamáním a nenaplněným očekáváním hodnotím 4*. ()
Nejlepší satanský horror všech dob! Už první tóny od geniálního J.Goldsmitha nás nenechají na pochybách, že se staneme svědky čehosi děsivého. A naprosto bezchybný pan herec - Gregory Peck! Nebývá zvykem, i když ne vzácností, aby film předčil původní literární předlohu ( zde od Davida Seltzera). Ano, původní román je napínavý a čte se dobře, leč až R.Donner dal celému příběhu správnou šťávu. Ponurá atmosféra, přítomnost zla, které se stupňuje, ale většina hlavních aktérů jakoby nevnímá, nevidí, necítí, nevěří....dokud není pozdě. Působivé smrti ještě přidávají na celkové pochmurnosti. Když ti, co nechtějí věřit, uvěří, je již pozdě. Pro mě nejděsivější scénou bylo napadení zuřivými psy na hřbitově...a oba herci se pak vyjádřili, že pro ně to bylo velmi náročné, a G.Peck přiznal, že byl lehce zraněn. A zajímavost: natáčení hlavy, useknuté skleněnou tabulí, nebylo jednoduché - scénu snímaly současně tři kamery. Německá cenzura pak řešila ( tedy v tehdejším NSR), zda scénu vystřihnout, nebo ponechat. Film samozřejmě doprovázely zprávy o podivných úmrtích během natáčení, to však není nic nového. Stejně se psalo i o vzniku např. Poltergeista (celé trilogie) či Vymítače ďábla (od W.Friedkina). ()
Slabší 4*. Tohle že má být jeden z nejlepších hororů všech dob? No nevim teda. První půlka vyloženě nuda, atmosféra nikde a když už by něco mělo vypadat děsivě, přijde vám to spíš k smíchu. Nějaká ta atmosféra se tak na plátno vplíží až v druhé půlce filmu, zhruba při návštěvě knězova bytu, ale i tak máte pocit, že se vlastně není moc čeho bát. Hvězda filmu Gregory Peck už je sice silně po záruce, ale pořád je vidět, že je na plátně velká osobnost a být tam místo něj nějaký průměrný béčkař, rozhodně by byl film o nějakou tu hvězdičku níž. Všemi vychvalovaná hudba ve filmu navíc zahraje jednou za uherský rok, mladého Damiana si užijete ještě míň a v některých chvílích vám to celé přijde zkrátka strašně naivní. Na lehce nadprůměrné hodnocení to stačí, ale na kultovní film? Hvězdičky za zásluhy nedávám. ()
Nadčasová žánrová klasika, v mnoha ohledech filmařsky dokonalá. Donner náramně buduje temnou a zlověstnou atmosféru plíživě a neodvratně se blížící apokalypsy a s hitchcockovskou precizností graduje jak jednotlivé scény (některé jsou nezapomenutelné), tak celý příběh. Gregory Peck je v hlavní roli naprosto fantastický (nedokážu si v té roli představit nikoho jiného). To, jak jeho veskrze racionálně smýšlející a duševně stabilní hrdina postupně propadá zoufalství a beznaději z rozumem těžko vysvětlitelných tragédií, snad ani nemohl zahrát lépe. První zásadní snímek mého oblíbeného režiséra dlouhodobě považuju za nejlepší satanistický horor (těsně vítězí nad Vymítačem ďábla a Rosemary má děťátko). A to už jen proto, že každý jeho hypotetický nedostatek (některé trikové záběry už nepůsobí moc přesvědčivě) zcela nekompromisně vyvažuje (či lépe řečeno "přehlušuje") jeden z nejlepších orchestrálních soundtracků všech dob, za nějž legendární Jerry Goldsmith dostal svého jediného (!) Oscara. I na samostatný poslech neskutečný zážitek. 100 % ()
Galerie (124)
Zajímavosti (65)
- Při scéně, kdy Damien (Harvey Stephens) způsobí smrtelný pád své matky, se rozbije akvárium se zlatými rybkami. Richardu Donnerovi jich bylo líto, proto použil obyčejné sardinky z plechovky, obarvené na oranžovo. (-bad-mad-wolf-)
- Za temné chorály, kde sbor opakuje slova „sangius bebimus, corpus edimus“ (pijeme krev, jíme maso), dostal skladatel Jerry Goldsmith svého jediného Oscara za Nejlepší hudbu. (DominikV)
- Gregory Peck (Robert Thorn) a scenárista David Seltzer cestovali do Anglie letecky. Každý v jiném letadle, obě však zasáhl blesk a musela nouzově přistát. (zdenur)
Reklama