poster

Star Wars: Poslední z Jediů

  • Česko

    Star Wars: Epizoda VIII - Poslední z Jediů

  • USA

    Star Wars: The Last Jedi

  • USA

    Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi

  • USA

    Star Wars: Episode VIII

    (pracovní název)
  • Slovensko

    Star Wars: Poslední Jediovia

  • Nový Zéland

    Star Wars: The Last Jedi

  • Velká Británie

    Star Wars: The Last Jedi

  • Austrálie

    Star Wars: The Last Jedi

  • Kanada

    Star Wars: The Last Jedi

Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi

USA, 2017, 152 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • T2
    ****

    Rozpočet $317miliónovTržby USA $620,181,382Tržby Celosvetovo $1,332,539,889Tržby za predaj Blu-ray v USA $69,080,373Tržby za predaj DVD v USA $16,698,135║ Rian Johnson troška experimentoval a skúšal pekne mávať, dramatizovať s príbehom. Určite sú to o niečo iné Star Wars, je tu posun vývoja postáv, čo je dobre ale chcelo by to jednoznačne čo to doladiť. Lebo sa nám tu striedajú lepšie úseky s tými slabšími. Občas príde aj na dosť zdĺhavé pasáže a neskutočne mi tam vadila herečka s nosom cez pol plátna. Podľa mňa si Johnson utrhol viac než dokáže spracovať na takýto rozsiahli fantasy kolos. Niekedy mi to príde ako keby došli sily sa ešte o kúsok ďalej posunúť. Príbeh stojí a aj padá na Rey a Kylo Renovi. Miestami sa to ale dobre kryštalizuje, škoda je že tam nebolo o niečo viac cítiť Luka, aspoň tak ako tomu bolo na záver. Dá sa povedať, že aj akcie tu je poskromnejšie, čo je troška mínus, lebo súboj proti červenej ochranke Snakea bola priam delikátna. /videl v kine 2x: 80%/(17.12.2017)

  • Morien
    ****

    No jéje, brečela jsem v průběhu filmu sedmkrát, a poprvé ještě u plazícího se textu, protože naposledy jsem byla na nějakých Star Wars v kině v roce 2005 a všichni víme, jak to tehdá dopadlo, no a teď mě ty jásavé fanfáry nějak sentimentálně sebraly. Poslední z Jediů rozhodně není bez chyb, ale řekla bych, že s tím, co Rian Johnson zdědil po svém předchůdci (hlavně Rey a Finn, ty postavy si mě ani teď nedokázaly získat, a taky i proto, že jejich herečtí představitelé jsou zcela marní), tak že s tím tedy Rian udělal to nejlepší, co mohl. Z mého úhlu pohledu je největším zločinem filmu to, že v sobě má až moc "obsahu" a není tak dost času ukázat některé věci pořádně. Vlastně to na mě tou nahuštěností trochu působilo, jako by události Impéria vracejícího úder a Návratu Jediho byly vměstnány do jednoho filmu. Ale jenom tou přemírou děje, ne jako když byla Síla se probouzí Nová naděje přes kopírák. Ach, kdyby se tak prostě tady jenom věnovali budování vztahů a vesmírnému skypování a ty střílečky si nechali někdy na potom. Nechci moc spoilerovat a tak nebudu vyjmenovávat mé oblíbené věci, ale Snokovi červení ninjové, panečku, ti byli skvělí. --- Po druhém shlédnutí (skoro po roce od prvního, protože jsem se bála, co na to řeknu s odstupem) říkám, že Rian asi neumí pracovat s Williamsovou hudbou a nebo že Williams už jede na tak repetitivní vlně, že se s tím nedá nic moc udělat, protože mě úplně neskutečně rušilo její použití. Velmi podivné dávkování a těžce pokažená míra intenzity skoro v každé zásadní scéně, jako příklad uvedu dvojici, kde mě to rušilo úplně nejvíc - když jde Luke dojit modré mléko z těch mořských krav a potom si loví rybu, tak je obojí podkresleno velmi epickým a hrdinsky znějícím motivem, ačkoliv jsou to obě dost wtf scény, které plynutí filmu jenom narušují a dle mého ve filmu neměly vůbec být, natož aby nás hudba během nich takto emocionálně natahovala, a jako doplněk k tomuhle mě zmátla sekvence po zničení můstku vlajkové lodě rebelů, kdy se Leia probudí a navrátí zpátky na loď. Tahle scéna je podle mě naopak velmi důležitá a je to jedna z těch, u kterých jsem brečela pod tíhou toho, co znamenají, ale kromě toho, že mi přijde trochu nedostatečně nasnímaná (velký detail na natahující se ruku a otevírající se oči je super, ale chtěla bych ještě víc takových záběrů i v porovnání s vesmírem a zkázou kolem, aby vynikla unikátnost toho, čemu je divák svědkem a čím si postava prochází), mi hlavně připadala podivně ozvučená a hudebně podkreslená. Chvíli předtím Rian skvěle používá ticho a vyšumění všeho nepodstatného hluku do prázdna, když se telepaticky oťukávají matka se synem, ale té scéně po výbuchu je dodán pocit nedůležitosti a nepropracovanosti použitím nezajímavého a nevýrazného hudebního motivu spolu s tím, že i kamera už se potom hned soustředí na další postavy a připravuje si další dějové linie, místo aby se věnovala situaci "teď a tady" a dodala právě se stanuvšímu zázraku potřebný rytmus. Nevím, jestli i tohle je součástí toho konceptu, kterým se řídí filmaři, že jakékoliv očekávání je odměněno naprostým opakem, který je mi sympatický a který podporuji (subverze forever), ale pokud ano, tak v případě hudby (složené Johnem Williamsem) to rozhodně nefunguje. Na to by rejža potřeboval inteligentnějšího (oproti srdcařství staré školy), chameleonštějšího a zákeřnějšího skladatele - něco ve stylu hudby, kterou napsala Mica Levi pro Under The Skin, nebo trochu konvenčněji tíživý depres Jóhanna Jóhannssona, budiž mu země lehká. Prostě někdo, kdo doopravdy umí jít proti srsti, a ne někdo, kdo jenom mechanicky přehazuje věci z jedné hromádky na druhou. A nebo, kdyby mu netvor jménem Disney prostě dovolil spolupracovat znovu se svým bratrem skladatelem jako při všech ostatních filmech, protože to jim očividně jde. A to je podle mě ostatně i původce všech těch věcí, které diváci tomuto filmu vyčítají. Za prvé je tedy vidět, že je to strašně uspěchaný projekt a že na to neměli sdostatek času, a za druhé že si korporace najala zajímavého a svojského režiséra, ale vytrhla ho z jeho prostředí a dala mu jenom miniaturní prostor být zajímavý a svojský. Film je tak rozklížený sám uvnitř sebe a už to stačí na pořádné zmatení smyslů, pokusit se ho pak ještě vnímat v kontextu toho, že je to vlastně jedna epizoda v sérii dalších epizod, je potom dost sebevražedná mise. Ale i když jsem si tohle všechno teď pro sebe pojmenovala, tak bych pořád určitě byla raději, kdyby se to vyvíjelo tímhle směrem než bezduchostí a dětinskostí J. J. Abramse. (Ale nejlépe se s odkazem minulosti samozřejmě vyrovnal Gareth Edwards v Rogue One, ten si v rámci frančízou nastavených mantinelů dokázal vyrobit film, který je na první pohled jeho, má hlavu i patu a ještě je to zábava se na něj dívat.)(29.12.2017)

  • Eodeon
    *****

    stejně jako film přímo navazuje na svého předchůdce a je mu do jisté míry antitezí, i já přímo navážu na svůj starý komentář k sedmé epizodě a pokusím se popsat určitou změnu postoje, která nastala s oním dvouletým odstupem a ovlivnila mé vnímání epizody osmé. vlastně zde tedy opět zaznamenávám především své vlastní první dojmy a hlavně uvažování, které je umožnilo, ale doufám skrze to nabídnout i hrstku postřehů o filmu samém. /// na výhradách k Abramsově oživení značky pro stříbrná plátna, vycházejících zejména z jeho odklonu od určitých formálních standardů, trvám i nadále, a mohl bych k nim přidat ještě povzdech nad anachronistickým přístupem k filmové sáze, která se dosud vždy snažila dosahovat vrcholně fantastické vize skrze nejvyspělejší filmové technologie své doby. takové pocity nyní vzbuzují snímky jako například Strážci galaxie či Valerian a město tisíce planet, zatímco Star Wars vězí v nostalgické pasti vlastní slavné minulosti. /// o předchozím snímku filmové série, spin-off nepočítaje, se lidově hovořilo jako o nejdražším fan filmu všech dob. jedněm to označení připadalo velmi trefné, jiným zas zcela nemístné. souhlasím s první skupinou, chápu-li správně přirovnání k fan filmům v tom smyslu, ve kterém odvozená tvorba fanoušků staví sebe samu na nižší úroveň vzhledem k velebenému originálu. fan film poníženě ctí adorovaný vzor svou ne zcela neskromnou, poněkud nešikovnou, ale upřímnou a láskyplnou snahou o návaznost a nápodobu. Abramsův film se svému odkazu zdaleka nevyrovnal, ale nutno uznat, že dopadl nejlépe, jak jen za daných okolností mohl. byl to mistrovsky natočený, nádherný blockbuster, který doplácel jen a pouze na to, že si vytkl nemožný cíl. sequelová trilogie zřejmě není, nebude a ani nemůže být stejně skvělá jako původní filmová hexalogie... ovšem může být skvělá jinak. /// Poslední z Jediů, ačkoliv také na pohled překrásný, nedopadl nejlépe, jak za daných okolností mohl, tolik by se mu toho dalo vytknout, ať už zaváhání při snaze zvládnout vyprávění v tolika paralelních liniích či selhání psychologického realismu při vzpouře na povstalecké lodi a mnohé další, nicméně na většině takových výtek pramálo záleží, jelikož tento film - ostatně už v rámci tematizace "bourání starých pořádků" - vykročil odvážně novým směrem. a ještě jiná floskule se mi jeví výstižná - konečně stojí na vlastních nohou. stále v něm zuří zápas s odkazem minulosti, ale konečně v tomto boji nastává posun. /// ovšem nejen z tohoto důvodu, ale i kvůli práci s vlastním diváckým očekáváním necítím potřebu uplatňovat na film standardy platné pro šestici klasických filmů ságy. po dvou letech soupeření s předsudky, zlými předtuchami a více či méně smysluplnými fan teoriemi se mi konečně, den před zhlédnutím filmu podařilo dosáhnout určitého klidu a oprostit se od všech očekávání. z hlediska dlouholetého studenta expandovaného univerza se zde vlastně jedná o jakousi alternativní realitu a s tímto vědomím je i pro jinak přísně ortodoxního fanouška možné se filmu zcela otevřít, aniž by proud vjemů narážel na zeď z předsudků a vsugerovaných očekávání. ironicky jsem proto ve většině případů nebyl zasažen subverzivní strategií tvůrců, ale s odstupem oceňuji její důmyslnost. ještě radikálnější odklon od předlohy v oblasti stylu a zde dokonce i z perspektivy narace mě také kupodivu nepopudil. co je nakonec nejvíce podvratným, je fakt, že si dovedu představit i přijmout, že takto by Star Wars nové generace opravdu mohly vypadat a bylo by to dobré. (17.12.2017, 2D verze s českými titulky, skvělé komentáře: JFL, Lavran)(18.12.2017)

  • 3DD!3
    *****

    Inovativní Hvězdné války. Rian Johnson vtiskl Poslednímu z Jediů osobitou tvář, asi nejzásadnější v celé historii ságy. Pokud byl Abrams obviňován z nedostatku odvahy cokoli měnit tak zde jde o pravý opak. Ať už jde o humor občas připomínající Monty Pythona nebo krvavé šplíchance z rozšmelcovaných vojáků - je to jiné. Bohužel místy těžce nekonzistentní. Určité pasáže se trochu táhnou, jindy je děj zbytečně zkratkovitý (jako by film měl mít tři hodiny, ale producenti zasáhli, že je to přes čáru), naštěstí se vždy objeví pamětihodná scéna, která to ospravedlní. Odpovědí je tak akorát, i když konspirátoři budou malinko zklamaní. Skywalker je pojatý skvěle a Hamillovi řeči najednou dávají větší smysl. Příště ale doufám ve větší cílení na Rey a mladého Sola. Ty nejsi nový Vader, jsi jen děcko v masce!(13.12.2017)

  • EvilPhoEniX
    *

    Zkusil jsem to zase a kletba Star Warsů se u mne neprolomila a opět jsem prožil 150 minutové martýrium. Jedi, První řád, Síla, Skywalker, Odboj, Obi-Wan, to aby člověk potřeboval speciální slovník, aby se ve všech pojmech vyznal a orientoval. Vtipné mi to nepřišlo vůbec, akce je minimum a je velmi nezáživná, efekty na mě působí jak z 90. let, příběhově nezajímavé a tempo utahané. No nic, tohle jsem protrpěl a dalšímu dílu šanci už nejspíš nedám. Star Wars je jediná velká filmová série, která mne naprosto minula a její zájem nechápu do teď. 20%(15.3.2018)

  • Oscar Isaac

  • - Mark Hamill (Luke) povedal režisérovi Johnsonovi po prečítaní scenára filmu, že v podstate nesúhlasí s ničím čo sa okolo jeho postavy deje, ale zároveň je profesionál a urobí maximum pre naplnenie jeho vízie. (WalterIK7)

  • - Mark Hamill se o osudu svojí postavy dozvěděl až na premiéře filmu, z čehož byl značně v šoku. Jediný z herců, kdo věděl dopředu o osudu Luka Skywalkera, byla Daisy Ridley, která měla přísný zákaz od Disney se o tom kdekoliv zmiňovat pod výhružkou soudního stíhání. (UncleMorty)

  • - Aj keď sú Mark Hamill aj Daisy Ridley ľaváci, ich postavy vo filmoch používajú pri súbojoch s mečmi ako dominantnú pravú ruku. (rasistik)