Režie:
Václav VorlíčekScénář:
Miloš MacourekKamera:
Emil SirotekHrají:
Jiří Lábus, Miroslava Šafránková, Vladimír Dlouhý, Marián Labuda st., Jaroslava Kretschmerová, Ondřej Kepka, Petr Nárožný, Pavel Zedníček (více)VOD (1)
Epizody(26)
-
Pomoc, za kopcem je obr (E01)
-
Osudná věštba (E02)
-
Rumburak letí na Pultanelu (E03)
-
Arafon (E04)
-
Rumburak v jablečném sadu (E05)
-
Osudné jablko (E06)
-
Věštba se plní (E07)
-
Tatínku, máte dvojčátka! (E08)
-
Past na Roxanu (E09)
-
Studijní cesta do říše pohádek (E10)
-
Mařenka a obr (E11)
-
Roxana znovu na pastvě (E12)
-
Petrova šance (E13)
-
Podvodný sňatek (E14)
-
Král bez poddaných (E15)
-
Trojlístek zahajuje boj (E16)
-
Rumburak č. 2 (E17)
-
Falešný pan Papp (E18)
-
Trojlístek opět pohromadě (E19)
-
Mařenka pod šibenicí (E20)
-
Rumburak vládcem Pultanely (E21)
-
Kufřík v rukou zloducha (E22)
-
Zápas o Pultanelu (E23)
-
Výlet někam jinam (E24)
-
Rumburak kontra Fantomas (E25)
-
Pan děkan mění názor (E26)
Obsahy(1)
Arabela pokračuje dalšími šestadvaceti příběhy, jimiž autoři Miloš Macourek a Václav Vorlíček volně navázali na díly předchozí. Než se podařilo pokračování úspěšného seriálu napsat a natočit, uběhla řada let. Někteří herci z první série se už, bohužel, natáčení nedožili: Vladimír Menšík, Václav Lohniský, Petr Svojtka či Jiří Hrzán. Přesto se ale s většinou herců, které si diváci oblíbili, zase setkají. Se Stellou Zázvorkovou, Vlastimilem Brodským, Ivou Janžurovou, Janou Brejchovou, Vladimírem Dlouhým a přibudou k nim desítky představitelů nových rolí. Například Marian Labuda, Petr Nárožný a Pavel Zedníček. V titulní roli Arabely vystřídala slovenskou herečku Janu Nagyovou neméně půvabná Mirka Šafránková.
Od chvíle, kdy naposledy zazvonil kouzelný zvoneček, se udála spousta věcí. Arabela a Petr jsou spolu 10 let a marně čekají na dítě. Z Honzíka a Mařenky se stali vysokoškoláci, studují folkloristiku, tedy pohádky. Říše pohádek je vážně ohrožena, ze země obrů je pro své vegetariánství vyhnán obr Balibul a usadí se poblíž království, aby se naučil jíst lidi. Každý den žádá novou oběť. Bystrozraký uteče z vězení, aby se nestal jeho obětí a zmocní se kouzelného pláště. Letí do světa lidí. (Česká televize)
(více)Recenze (286)
Myslím si, že tahle série je na ČSFD docela podhodnocená. Původní série je sice klasika, ale jestli mi na ní něco vadí, tak je to ubrečená Arabela, která pět dílů v kuse čeká v socialistickém bejváku na to, až si pro ni Rumburak přijde. V nové sérii je postava Arabely upozaděna. Některé nové nápady se povedly více, některé méně. Přibylo kouzelných artefaktů, ty původní vyklízejí scénu (kouzelný prsten je příliš univerzální a končí na dlouhou dobu v ptačím hnízdě). Rumburak se postupem času mění z uťápnutého zlodějíčka ve všehoschopného hajzla. I ten Fantomas mi přijde sympatičtější, protože už ho nehraje nehodící se Peterka (jako malí jsme si se setrou vyrobili ze stavebnice Cheva Fantomasovy technické zázraky a naházeli je do kufříku s obrázkem Šmoulů). Postava Xénie prochází zajímavým vývojem. Dále se v nové sérii objevuje řada skvělých nápadů jako zahradník Pompo (taky jsem si zkoušel zasadit svůj vlastní nehet) a scénař je neuvěřitelně propletený, že až nevěřícně zíráte, jak tohle všechno může Macourkovi do sebe zapadat. 25. díl s název Rumburak kontra Fantomas bylo dlouhou dobu to nejlepší finále, jaké jsem si v dětství dokázal představit. A nevím jak vás, ale po prvním zhlédnutí mě na konci děsně rozbrečelo, že se Blekota nevrátil z pekla. Zato až dnes chápu, proč král v úplně poslední scéně udělal to, co udělal. (68.) ()
PROČ??? Naprosto odporná záležitost, ve které z původního kouzla nezůstalo vůbec nic. Jedna z prvních předzvěstí, že po převratu se s českými pohádkami stalo něco vážného. Tohle pokračování ve mě vyvolalo podobný dojem jako pokračování "Nekonečného příběhu". Pro takovéhle zhůvěřilosti nenacházím ani špetku tolerance. ()
V původní Arabele byla zajímavá originální zápletka, vynikající herecké výkony, jednoduchý a krásný humor a kouzelné triky. To všechno tomuhle seriálu chybí. Zbytečná přetechnizovanost, příběh vycucaný z prstu a absolutně žádná atmosféra pohádkového světa. Zhovadilost, která rejžuje zlato na klenotu televizní tvorby a další důkaz, že čeští režiséři z totalitní éry zapoměli, jak natáčet výborné filmy a seriály ()
Řekněme že asi souhlas s většinou hodnotících. Neřekl bych, že zde byl problém že tu nebyla originální Arabela, vždyť i jí nakonec dabovala Libuše Šafránková, kterou původně Vorlíček chtěl. Ono těch postav jinak chybělo více. V prvé řadě Blekota jako František Filipovský, který který zde měl minoritní roli, dále pak Vladimír Menšík, který bohuže se pokračování nedočkal. Pojetí Petra a Arabely se naprosto změnilo, zatímco v prvním díle jednak patřili mezi ústřední postavy plných idealů a byly "poblázněni láskou", jistou naivitou, o 10 let později je tu snaha Vorlíčka posounout postavy trochu jinam, jako ty starostlivé rodiče, které dřou na své ratolesti v práci, hádky a sebeobviňování - ostatně asi každé dítě v nich vidělo svoje rodiče. Navíc je tu snaha o realičnost a ještě více vyděsit diváka, jako třeba u Fantomase, nebo třeba obra, který požíral lidi a kterému loterie znamenala další oběd/večeři nebo smrt Rumburaka samotného. Prostě tu byla snaha přiblížit Arabelu nejen pro ty nejmenší, ale i pro celou rodinu a je tu snaha o realnější pojetí. I počet dílů se zvýšilo. Jak u minulé serie by určitě pospělo ten díl více, zde to bylo ke škodě. Sice tu měli více prostoru, ale ubylo více funny/crazy momentů, zábavnost prostě utrpěla na úkor jakémusi dobrodružnému pojetí, kde zábava nemá místo. Zklamalo mě to a je možná škoda, že seriál přišel tak pozdě. Ono bylo i trochu vidět, že Vorlíček se nechal strhnout onou atmosférou 90. let, kdy vyšla všelijaká díla nevalné kvality ve jménu, že se může dělat co chce. Dokonce jsem si všimnul i menší narážky na komunismus, kde Honza Majer něco povídá o zatajení Arabely a jejího původu z kádrových důvodů. Osobně komunismus nemusím, ale dle mého si toto tvůrci mohl v pohádce odpustit, navíc to dle mého nemělo bůhví jak velký význam, takže důvod nechápu - asi si ale Vorlíček potřeboval ulevit. 2*. ()
Pokračování tak na jedno zkouknutí. Poměrně zábavná je linie s Nárožným a Zedníčkem, opačně jsou na tom moderní nastaveniny typu pana Papa a vynálezu jeho korporace Pompa. Zbytečné jsou také postavy Roxany, prince Fredyho (pokaždý, když to jméno padlo, trhalo mi to uši) i s jeho Foukáčkem (nápodobně). Celé to putování "Honzíka s Mařenkou" bylo nudné, koncepce Pultanely nevěrohodná a nesmyslná (nápad pro nápad, jen ať máme těch šestadvacet dílů čím naplnit), uklizení starých herců, na kterých stál původní seriál kamsi do jeskyně, je taky kapitola sama pro sebe. Asi bych mohl pokračovat ještě hodně dlouho, ale proč vlastně? ()
Galerie (88)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (47)
- Natáčeno v Praze a na zámku Koloděje. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
- V 10. epizodě s názvem "Studijní cesta" okolo 20. minuty jí král Hiacint (Vlastimil Brodský) pomeranč. Při jedné scéně ho má z poloviny ukouslý, ale při dalším záběru je jako nový a kouše ho z druhé strany. (TheStitch630)
Reklama