Nastala chyba při přehrávání videa.
  • nascendi
    ***

    Pripadám si trochu ako vegetarián, ktorý má zhodnotiť kvalitu steaku, keď ako nemilitantný ateista mám hodnotiť tento film. Odhliadnuc od obsahu môžem konštatovať, že Franco Zeffirelli, ktorého Rómeo a Júlia sú v mojej Top ten, je naozaj povolaným režisérom pre nakrútenie tohto televízneho veľkofilmu. Starostlivo si vybral plejádu vynikajúcich hercov, postaral sa aj o dobrú hudbu a autentickosť prostredia a kostýmov. Za slabinu pokladám predovšetkým dĺžku a tiež aj zbytočný, naivitou zaváňajúci, pátos komparzistov. Našťastie existuje možnosť zaujatia inertného postoja v podobe troch hviezdičiek, ktoré vyjadrujú mieru mojej spokojnosti s výsledkom.(18.4.2017)

  • berg.12
    ****

    Dovolím si parafrázovat PALINA: Věrné a citlivé zpracování tradiční představy o Ježíšově životě. Nikoli však celého, co Ježíš dělal do svých 30. se nedozvíte, ale to je celkem pochopitelné. I když jsou postavy a příběh opět jen oživlé legendy z biblického scénáře, má pro mě toto zpracování oproti statickým a přepazetizovaným biblickým spektáklům 50. a 60. let přeci jen životnější podobu. Žádné čáry máry, žádný hlas z nebes, ale skrz velkolepou výpravu a přesto civilnějším způsobem převyprávěná novozákonní historie, v co největší dějové komplexnosti. Proto i ta opodstatněná délka. Přestože mi tento film nic nového nepřinesl a ničím zvláštním neobohatil, jde o pietní obraz Ježíšova příběhu určený především nejširší křesťanské obci a jako takovému mu určitě nechci upírat jeho místo ve filmové historii.(9.12.2006)

  • LEATHERFAC
    *****

    Vážení přátelé... Franco Zeffirelli má bez diskuze k dispozici dva trumfy, které každé další zpracování jen horko těžko překoná. Za prvé je to famozní hudební podkres, který účinek každého záběru a každé scény zvyšuje nejmíň o polovinu... A za druhé toho nejdokonalejšího hereckého představitele Ježíše, jakého si může režisér přát, protože Robert Powell se pro tuto roli narodil... Měl by mít v sobě obří dávku lásky, pokory a laskavosti ale zároveň stejnou dávku charismatu, živelné síly a přesvědčivosti. Troufám si tvrdit, že tohle všechno v sobě R.P. má vrchovatou měrou a charisma z něj stříká na všechny strany, nejen z jeho vpravdě uhrančivých očí. Dokáže nám předvést laskavou tvář (tak jako Ježíš v Největším příběhu všech dob) ale dokáže se i rozhněvat a hřímat jako přesvědčivý kazatel (tak jako Ježíš v Evangeliu podle Matouše). R.P. dokáže jako Ježíš střídat obě tyto polohy s neuvěřitelnou přesvědčivostí (narozdíl od svých kolegů, kteří se příliž drží buď jedné polohy, nebo naopak té druhé). Zajímavostí je, že v Zeffirelliho zpracování nenajdeme některé standartní scény, jako třeba mytí si rukou Piláta nad rozhodnutím židů o ukřižování, nebo tradiční předvedení Ježíše před krále Heroda. A Ježíš je zde ukřižován zcela netradičně bez trnové koruny, kterou mu voják strhne kopím ještě na zemi před přibitím na kříž. Ze čtyř dílů pro mě osobně nejsilnější díl třetí, emocionálně nejvypjatější, kdy je Ježíš na vrcholu sil, během svých kázání i uzdravování nemocných... PeS: Jen se z toho Palina všichni neposerte... (;o)(25.12.2010)

  • Disk
    *****

    První díl je něčím, co od dané látky skoro vůbec nečekáte. Výpravné, přesto hodně komorní a neokázalé. Asi nejpůsobivější pasáží je vraždění neviňátek. To je scéna, která pohne i těmi diváky, kteří jsou na filmové násilí běžně zvyklí a nic je už nepřekvapí. Vidět známé tváře v biblických rolích je opravdu zajímavé. Nikdo až na jednu výjimku se nepředvádí. Tak klidný James Earle Jones jako Baltazar je famózní, stejně tak Peter Ustinov a Christopher Plummer v rolích obou Herodů jsou taktéž výteční. Olivia Hussey na mě působila dojmem zralejší Julie, kterou si kdysi zahrála právě u Franka Zeffirelliho. Ovšem prozatím u mě vede Michael York jakožto Jan Křtitel. Celou dobu je totálně exaltovaným apokalyptikem, takže neznalým lidem může připadat směšný, ale právě on je onou hereckou výjimkou zmíněnou výše. A jestli je něco skutečně famózního, pak je to hudba oscarového Maurice Jarra. To je vyloženě nebeská záležitost, to se nedá slovy popsat. Myslím, že i samostatný poslech by stál zato.__________Ve druhém díle se konečně objevuje samotný Ježíš Kristus v podání Roberta Powella. Můžu říct, že za takovým Ježíšem bych taky šel. Powell má v sobě obrovské charisma, které v sobě dost ježíšovských představitelů postrádá, ale v tomto případě se casting povedl na jedničku. Stejně skvělá je Anne Bancroft jako Marie Magdalena. Má v sobě jistou důstojnost, i když jde o ženu na okraji společnosti. Zaujal mě taky Ian McShane v roli Jidáše Iškariotského (už se těším na scény jeho zrady) a Bruce Lidington v roli nevěřícího Tomáše. Můžu se domýšlet, zda Franco Zeffirelli kromě evangelních předloh použil jako inspirace i nějaký apokryf, přiečemž takové Tomášovo evangelium by se určitě nabízelo. Každopádně jsem byl ve všech ježíšovských scénách scénách v tomto díle pln němého úžasu, jakou pecku sleduji. Soundtrack Maurice Jarra a kameru vyzdvihovat nebudu, protože tyto složky jsou geniální samy o sobě._________Ve třetím díle mě absolutně ohromila Claudia Cardinale v roli hříšnice, která Ježíšovi omyla nohy slzami a utřela je svými vlasy. A fantastický je Ian McShane, který svou roli Jidáše parádně rozvíjí. Není to vůbec jednorozměrná postava, jak mu občas připisuje všeobecná nálepka. Zeffirelli mu dává úžasný lidský rozměr a McShane mu pomáhá svým charismatem. Paráda, tleskám. Jo a to rozehnání kupců v jeruzalémském Chrámu bylo parádní._________Závěrečný díl mě ohromil. Jde vlastně o úplně opačný přístup, který o skoro třicet let později zvolil Mel Gibson ve svém velkokýči Umučení Krista. Žádné zpomalovačky, žádná obsese z bičování, žádná latina s aramejštinou (dobové jazyky vaše dílo automaticky nevylepší), Robert Powell je snad nejlepším Ježíšem, který se kdy objevil na filmovém plátně nebo televizní obrazovce. Má úžasné charisma a všechno, co říká, mu bez výhrad věříte. Rod Steiger je jako Pilát velmi lidský a ani nemusí dělat ony okázalosti typu mytí rukou. Anthony Quinn jako velekněz Kaifáš nepůsobí prvoplánovým dojmem jako u Gibsonovy verze a Nikodémovi v podání Laurence Oliviera netřeba hovořit - jedna z jeho životních rolí. Ale nejvíce mě uchvátil Ian McShane v roli Jidáše. Zde jde o výtečně napsanou postavu s tragickým rozměrem, žádný typický zrádce, jak si ho černobíle vykreslujeme. Takhle pokorné ježíšovské vyprávění nevzniklo ani předtím, ani potom, což potvrzuje civilní závěr bez jakéhokoli patosu, ke kterému tato látka obvykle svádí. Ježíš Nazaretský je mistrovské dílo, po jehož zhlédnutí budete mít nádherný pocit, že jste viděli něco neobvyklého.(8.4.2020)

  • cutugno
    *****

    V tomto filme je krásne postrehnutý skutočný zmysel náboženstva , jeho myšlienka a podstata. Človek / ak ho smiem takto nazvať / ktorý bol základateľom cirkvi a kresťanskej viery mal na jeho začiatkoch jasný a vedomý cieľ od ktorého sa počas dejín upustilo. Vznikli ďalšie rôzne náboženstvá , nezmyselné a prostým človekom vymyslené modlitby,kázne,pôsty a do istej miery celkom odlišné názory / grécko-katolické a rímsko-katolické rozdelenie kreťanstva /. Dnešná cirkev je len nástroj ako manipulovať s názormi , spravaním a konaním ľudi. Myšlienka Ježiša Krista šla bokom , cirkev sa v historií ľudstva dopustila najväčších hriechov do neba volajúcich / kacírstvo /a brutálnych vrážd nevinných žien v mene Božom, za ktoré sa nikdy neospravedlnila ! Hamba(4.3.2012)

  • - Mnohé exteriérové sa nakrúcali priamo na miestach, kde sa odohrával Ježišov život (Palestína, Líbya). Zeffirelli do mnohých úloh vybral hercov so semitskými črtami, aby dodal svojmu veľkolepému eposu autenticitu. Mimoriadnu atmosféru snímke dodáva aj hudba Mauricea Jarreho, ktorá v dokonalej harmónii zdôrazňuje Ježišov príbeh. (POMO)

  • - Robert Powell, představitel Ježíše, během všech záběrů nemrká, aby postavě dodal hypnotičnosti. (Terva)

  • - Robert Powell v jednom interview řekl: „Můj bratr je ateista. Sledoval film s mými rodiči a oni řekli, že po ukřižování byl velmi tichý a zamumlal – nutí vás přemýšlet, že ano? Takže pokud mohu přimět ateistu k přemýšlení, počítám to jako svůj největší úspěch."