Reklama

Reklama

Válka světů

  • USA War of the Worlds (více)
Trailer 3
USA, 2005, 116 min

Obsahy(1)

Rozvedený newyorský mechanik Ray Ferrier získává od bývalé manželky na víkend do péče své dvě děti – desetiletou dceru Rachel a náctiletého syna Robbieho. V té době dochází ve městě k podivným změnám v počasí, včetně několikanásobných úderů blesků do jednoho stejného místa. Lidé si to nedokážou vysvětlit, když se začne zvedat zemský povrch, ze kterého vylezou ze svých úkrytů podivné mimozemské stroje. Mimozemšťané ve svých mechanických maskách začnou útočit a zabíjet lidi. Strhne se davová panika a Rayovi je jasné, že musí utéct s dětmi z města pryč. V kradeném cizím automobilu se tedy vydává do domu své manželky, která zde však není. Druhého dne objeví Ray na ulici vrak spadlého boeingu. Na místo přijíždí štáb televizních reportérů, který Raye informuje o tom, že mimozemšťané ve svých strojích zaútočili na všechny světové kontinenty a podařilo se jim zničit velká území a zabít miliony lidí. Ray se rozhodne odvézt své děti k jejich matce do Bostonu, ovšem jejich auto je přepadené davem zoufalých lidí. Ray tedy přichází o auto, ale jsou naloděni na trajekt, který má odvézt obyvatele Bostonu do bezpečí. Loď je ovšem potopena a Ray s dětmi se dostávají na břeh. Ray se musí smířit s tím, že Robbie se rozhodl bojovat proti mimozemšťanům po boku armády, a pokračuje s Rachel na cestě sám... (TV Prima)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (1 433)

B!shop 

všechny recenze uživatele

No i kdyz se film jmenuje Valka svetu od H.G. Wellse a natocil to Spielberg, tak me to prislo jako normalni katastrofickej film, kteryho hlavni problem je v tom, ze se bere moc vazne. Zadna zabavna jizda jako treba Den nezavislosti, ale misto toho spousta kecani. Navic je to cely trochu jako road movie, Cruise s rodinkou vzdy nekam dojede, tam se schovaj a zase dlouze kecaj a tohle po case zacne unavovat. Nastesti Spielberg prida par opravdu silnejch scen, vetsinou ty, kde utoci roboti a tim dojem vzdy na chvily vylepsi. Taky se mi nejak zvlast nezdal konec, cekal jsem obri bitvu a misto toho takovy desny kecy. Ale mozna za to muze predloha. Jak je u Spielberga zvykem, je tu velmi kvalitni kamera, ktera spolu se skvelejma trikama, vcelku slusnou hudbou a misty slusnejma scenama dava nadprumernou, misty az hororovou atmosferu. Herci se taky snazi, Cruise hraje perfektne, Tim Robbins taky, ale Dakota mi po case lezla na nervy. Celkove se jedna o povedeny sci-fi, kterymu ale ten prilis vaznej ton ubira na zabavnosti. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Čistý, technicky dobře zvládnutý filmový přepis - či spíše přepodstatnění - klasického, v mnohém zakladatelského literáního Wellsova díla. Kritika filmu je kritikou jeho předlohy, v níž vlastně také "o nic" nejde. Pozdější Wyndhamův DEN TRIFIDŮ ve svém dystopickém záběru výrazně pokročil a dále pronikavě rozpracoval toto klasické téma fantastiky. Spielberg naopak v mnohém literárním předlohu posunul a aktualizoval (rozpad moderní rodiny, nesnadný úděl rodičů, generační střety, americká nekázeň vydávaná za individuální svobodu apod.). Druhová "předekologicky" bezstarostná "humanistická" sebestřednost ze světa určitě nezmizela a její připomenutí nikdy není od věci. Porovnáváme-li tento film v rámci vývoje i obvyklé kvality žánru, zjišťujeme, že máme co dělat i s invenční, i s pietní, i aktuální filmovou podobou špičkové kvality. Nemusíme být za každou cenu fanoušky tohoto z větší části pohádkového žánru, v jehož produkci je řada nepopiratelných hlušin; na druhé straně by nám však nemělo být proti mysli, dostává-li se mu toho, což jeho jest. Budoucnost a její divácký i kritický ohlas hodnotu tohoto Spelbergova výkonu ještě důkladně prověří. ()

Reklama

POMO 

všechny recenze uživatele

Komorne poňatý, no emocionálne chadný a dejovo príliš skratkovitý letný blockbuster. Našťastie však s takou dávkou hororového vzrušenia, že nejde nepriasť blahom. Technicky brilantný diamant, pri ktorom mi srdce búšilo ako divé a po ceste z kina som paranoídne kontroloval oblohu. O nič iné tu tvorcom nešlo - iba nás previesť sériou scénok, z ktorých polovica síce plače po hlbšom scenáristickom rozvynutí, no ich vizuálne a zvukové prevedenie (Spielbergova réžia + Kaminskiho dokumentaristická kamera = zlato) nás paralizuje a pribije do sedačiek. Byť sympatickejších postáv a možnosti poriadne sa s nimi zblížiť, mohol to byť film roka. Takto zostáva "iba" enormný úžas z jednotlivostí. Niektoré scény budú citované a napodobované. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Výsledný dojem vůbec není špatný. Spielberg je příliš dobrý režisér, než aby natočil zapoměníhodný film. Do svého filmu zakomponoval něco, co v jeho předchozích dílech chybělo - napětí a temnotu. Pohodovost a dětská hravost E.T. jsou zapomenuty a Spielberg natočil svou Válku světů jako monumentální katastrofický film, který je navíc sympatický tím, že je snímán z pohledu obyčejného outsidera, který se nesnaží spasit svět, ale jenom docela obyčejně přežít. Někdy dokonce na úkor ostatních. Řada scén je nasnímána tak, že berou dech. Ničení velkoměsta, potopení lodi, apokalyptické výjevy prchajících davů, to všechno zkrátka Spielberg umí a využívá. Sklepní scéna se zrcadlem dokonce patří mezi můj top ten a svou rafinovaností se řadí mezi vrcholným scénám žánru. Cruise je dobrý, ale předčí ho výborná Dakota Fanning jako současná dětská hvězda první kategorie. Tim Robbins svého psychicky narušeného muže zahrál taky s přehledem a ostatní herci nejsou důležití pro nic jiného než jako budoucí mrtvoly. Tím, co připravilo film o pátou hvězdičku a o zařazení do filmové špičky, je nešťastný happy end, který sice odpovídá literární předloze, ale nikoliv celkovému vyznění filmu. Zároveň vadí i celková délka snímku, která v tomto případě mohla být o 20 minut delší, protože po velmi dobrém rozehrání je konec jednoduše ošizený. Výtvarně je to pozoruhodný snímek, laděný do pochmurné červeně mimozemských organismů a zneklidňující zvuky mimozemských strojů vytváří po většinu snímku náležitě mrazivou atmosféru. Celkový dojem: 80 %. ()

Morien odpad!

všechny recenze uživatele

Z dnešního úhlu pohledu mi v tomhle filmu nedává smysl vůbec nic. Lépe řečeno, myšlenka realistické a civilní road movie po různých tvářích důsledků mimozemské invaze zní super. Tedy myslím si, že tak nějak si to Spielberg představoval. Jenomže málo ze složek filmu ve výsledku tu myšlenku podporuje. Předně Tom Cruise, Tom Cruise není realistický civilní táta z rozvrácené rodiny. Jeho postava vypadá (a chová se), jako by stejně jako mimozemské tripody viděla i svoje děti poprvé v životě. I svůj dům. I svou životní situaci. Nevěřím mu vůbec nic, zkrátka už jenom použitím tohoto herce jde slavné potlačení nevíry (suspension of disbelief) do kopru rychleji než dvacet šest blesků do jednoho místa. Za druhé, děti. A zejména dcera, která je po tátovi další hlavní postavou filmu. Nevím tedy, jak přesně byla ve scénáři napsaná a zamýšlená, ale myslím si, že jde o režisérské selhání ve snaze vykreslit realistický mix roztomilého, úzkostného a vystrašeného dítěte. Podobná role se nachází v Shyamalanových Znameních a tam se ve spolupráci s herečkou podařilo vytvořit postavu, která se chová jako přesvědčivé dítě se všemi implikovanými "neduhy", ale zároveň je i vnímavou a zábavnou protagonistkou, se kterou nemá divák problém sympatizovat a fandit jí. O tom si Válka světů může nechat jenom zdát a možná je to kromě režiséra vina i Dakoty Fanning, protože když se nad tím zamyslím, tak mě nejspíš ještě v žádné roli, dětské či dospělé, doopravdy nepřesvědčila o svých schopnostech. Za další, dramaturgie. Rozdvojení filmu mezi drahé CGI scény a laciné sedíme-ve-studiu-v-pečlivě-rozmlácených-kulisách momenty je očividné a rušivé, nemluvě o nezvládnutém sloučení mikropříběhu naší malé rodinky a makropříběhu maximálně smolařské invaze do funkčního dějového oblouku. Což mě přivádí k emocím, které mi přijdou pro mě nestravitelně předkládané. Výjimku tvoří scéna se sklepem plným průzkumníků, protože tam jsem doopravdy zadržovala dech. Ale jinde se mi už podobný stav nenavodil. Nejvíc mě dráždí dvě konkrétní scény, které na na papíře musely vypadat famózně, ale Spielbergův audiovizulní převod nedokázal ten apokalyptický surrealismus zprostředkovat. A tím mám samozřejmě na mysli řeku těl a hořící vlak. Oba obrazy jsou naservírovány hrozně nepřipraveně a ze své podstaty by měly jít vytěžit mnohem, mnohem víc. Vlak je rozmazaný, digitální, strašně rychlý a jako by ho žádná z postav u přejezdu doopravdy neviděla. Nemáme žádné povědomí o prostoru, ve kterém se setkání s ním odehrává (odkud přijel? nebyl vidět z dálky? nebylo by lepší, kdyby byl vidět už z dálky?), ani o efektu, jaký má na lidi všude vůkol. Zvukové a hudební řešení mi také nepřijde nejšťastnější. (Pro srovnání scéna příjezdu vlaku ze Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem - to je k čertu působivý příjezd vlaku a to ten vlak ani nehoří, kdyby ještě ke všemu hořel, tak budu muset jet kameramanu Rogeru Deakinsovi osobně poděkovat, jak pěkně ten příjezd vlaku natočil.) Scéna u řeky je zase natočená jako z televizního thrilleru. Už předem lacině návodná hudba. Holka jde k řece, protože dostala od někoho mimo obraz pokyn "dojdi k řece", ne jako dívka, která se potřebuje vyčůrat a chce na to v tom pošahaném světě alespoň trochu soukromí. První tělo kolem ní propluje přesně v tom okamžiku, kdy se u vody zastaví, ani moment na vydechnutí a nasáknutí atmosféry zdánlivého klidu, který bude následně brutálně narušen. Tento záběr je také statický, z dálky a přes její záda a dynamikou vůbec nenavazuje na následný protipohled, ve kterém se hýbe jak kamera, tak dívčina hlava a ramena, a podle rostlin v pozadí stojí na jiném místě než na záběrech zezadu. Tahle výměna přes záda na řeku x řeka samotná x jenom obličej se několikrát opakuje a herecká akce počínajícího panického záchvatu z detailů na obličej nenavazuje na ostatní záběry. A s příchodem otce se pokus zobrazit dívčino emocionální prožívání okamžitě přetrhne. Otec se na řeku podívá, ale nijak na ni nereaguje, a dívčinu tvář už divák znovu neuvidí. Kamera rovnou skáče do další situace, do nesouvisejícího plotpointu jiné postavy. Emocionální otisk je tím ponížen a zahozen, scéna není nijak dohraná, takže jako by tam ani nebyla. Kromě té emocionální frustrace, kterou za sebou zanechává, ale ta myslím není chtěná. A na závěr je potřeba položit si nejzásadnější otázku: Proč jsem právě strávila asi dvě hodiny snahou sama pro sebe si popsat, proč se mi nelíbí Válka světů, místo abych dělala doslova cokoliv jiného? Inu, to ví snad jen déšť, ale možná je to kvůli tomu potenciálu, že by se mi mohla líbit, ale Spielberg se svým štábem dělá všechno pro to, aby k tomu nedošlo. Celkovým "pocitem" mi film připomíná Světovou válku Z. Jako by to byly podobné filmy s podobnými ambicemi, selhávající z podobných důvodů. A kdybych musela vybrat vítěze, tak bych volila Světovou válku Z, protože Brad Pitt přece jenom dokáže svým obličejem tlumočit různorodé emoce a Marc Forster lépe pojednává absurditu lidské existence a nečekané změny jejího diskurzu. () (méně) (více)

Galerie (132)

Zajímavosti (74)

  • Kromě tohoto blockbusteru vznikly ve stejné době i dva laciné projekty, které se evidentně snažily přiživit na vlně zájmu a propagace – televizní Invaze světů (2005) a přímo videotrhu určená The War of the Worlds (2005). (imro)
  • Auto projíždí při útoku ulicí a z levé strany (pohledem řidiče) letí trosky, které určitě patří zničenému domu. Během posunu kamery zjistíme, že všechny domy v ulici stojí nepoškozené a trosky vznikly jen v počítači. (Patrik256)
  • Celosvětová premiéra proběhla 13. června 2005 v Tokiu. (Varan)

Související novinky

Nový film Spielberga možná našel hlavní hvězdu

Nový film Spielberga možná našel hlavní hvězdu

15.06.2024

Chystaný nový film oblíbeného režiséra Stevena Spielberga (E.T. - Mimozemšťan, Blízká setkání třetího druhu) možná našel hlavní hvězdu. Kolem stěžejní role v dosud nepojmenovaném snímku totiž podle… (více)

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Parazit Davida Koeppa našel režiséra

Parazit Davida Koeppa našel režiséra

24.04.2020

David Koepp je nejen filmový scenárista stojící za snímky jako Válka světů, Jurský park, či Mission: Impossible, je totiž zároveň i úspěšným spisovatelem. Jeho nejnovější knížku, v originálním názvu… (více)

Reklama

Reklama