Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dramatický pořad o královně Alžbětě I., který má hvězdné obsazení: držitelka Oscara Helen Mirrenová (Alžběta) a Jeremy Irons (hrabě z Leicesteru) si zahrají po boku Hugha Dancyho v roli hraběte z Essexu. Portrét Panenské královny ve zralém věku odhaluje konflikt mezi smyslem pro povinnost a nutkáními srdce, jejími neúspěšnými milostnými románky a snahou být mocnou a nezávislou ženou bojující o přežití ve světě, jemuž dominují muži. (Viasat)

(více)

Recenze (46)

Matty 

všechny recenze uživatele

Výtečná, výtečná Helen Mirrenová v obstojné náhradě několika hodin dějepisu (ačkoliv spíš několika minut, protože takhle dopodrobna se žádný britský panovník neprobírá). Důstojným partnerem její lehce infantilní královny, která má velké srdce a mnoho stinných stránek, je Jeremy Irons. Škoda, že nebylo osloveno více známých britských herců. Že by kvůli financím? Kostýmy jsou parádní, na dekoracích a komparsistech se však patrně šetřilo. To první je opodstatnitelné, vždyť Anglie byla v té době chudou zemí, ale když se na královském dvoře kvůli popravě sejde hlouček všehovšudy padesáti Londýňanů, působí to komicky. Toužíte-li vědět více o jedné z nejpozoruhodnějších (a z historického hlediska nejspíš také nejdůležitějších) žen, které kdy vládly, televizní Královna Alžběta by vás neměla zklamat. Kultivovaně napsané dialogy občas zpestří nějaká ta odťatá ruka a druhá část má slušný spád, krom toho ji lze vnímat jako jiný úhel pohledu na celou tu šaškárnu zvanou politika. Ona se vlastně změnila jenom honosnost šatů a radikálnost přístupu k některým problémům. 75% ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Na téhle vizi Alžbětina života oceňuji zejména to, že na rozdíl od ostatních verzí, které jsem zatím viděla, ji ukazují jako poměrně vrtošivou ženskou nevzrušenou panováním, ale zato manipulovanou úplně každým kolem sebe. Samozřejmě nevím, jaká byla skutečná Alžběta a jestli jí film náhodou neubírá něco z její železné ruky, ale je osvěžující sledovat ty nenápadné zákulisní pletichy. Vlastně bych byla dost ráda, kdyby se tahle minisérie míň zaobírala romantikou a víc se soustředila na politiku, která z toho všeho vybublává, ale to bych po Tomu Hooperovi asi chtěla moc. ()

Reklama

Rex Mundi 

všechny recenze uživatele

Ďalšia, ale opäť niečím zaujímavá a nová verzia už tak zpopularizovaného života kráľovny Alžbety I. (veľmi odporúčam minisériu The Virgin Queen so skvelou Anne-Marie Duff v hlavnej úlohe). V tomto prípade majstrovský výkon a prevtelenie Helen Mirren ukazuje jej postavu ako silnú i slabú zároveň, typicky autoritársku kráľovnú, v súkromnom živote striedavo realistickú aj zaslepene naivnú... s ešte ďalšou stovkou veľmi ľudských a v tomto spracovaní veľmi pravdepodobných vlastností. Všetky kúsky tu zobrazenej osobnosti krásne zapadajú a keď preniknete do jej duše, vidíte, že tvorcovia spolu s herečkou vytvorili snáď najkomplexnejšie zobrazenie toľkokrát spracovanej postavy. Múch je málo, okrem miernej rozťahanosti najviac vidieť už spomínaný nedostatok komparzu, ktorý skutočne bije do očí, no vynahradí ho hlavná zostava hercov, kostýmy, kulisy i celková atmosféra, výborná práca so svetlom... Je to naozaj kvalitný historický film so všetkými potrebnými atribútmi na toto označenie. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

"Alternativní" Alžběta - míněna její mladá léta ztělesněná Blanchettovou - je dámou pokročilejších středních let (měřeno tehdejší dobou), u níž se očekávání sňatku s nadějí na potomka z přání postupně mění ve vysněnou chiméru. Oč viditelněji pro ni zaniká vyhlídka na pokořující sňatek, o to více se hromadí vládní potíže "panenské královny". Ne vždycky vystačí se šarmem, ne vždy upoutá bonmotem. Situace, které vyžadují rázná státnická gesta, ji znejisťují, a to, co se od ní očekává v mužském okolí královnina dvora, podstupuje po nemalém váhání, uhýbání a odkladech. Nastane-li však rozhodný moment, v němž od ní všichni očekávají projev stranické vůle, arogance a sebevědomí, dokáže se projevit s důrazem, z něhož lordům běhá po zádech mrazivá hrůza. Žádný - i ten nejbližší - si nemůže být v odůvodněných případech jist životem. Tím spíš to platí pro proradnou, nabubřelou Marii Stuartovnu Skotskou, jejíž vládychtivost nezchladila ani nenávist jejích skotských poddaných, daná Mariinou spoluvinou na vraždě mladého manžela. Spoléhajíc na chiméry, předstírajíc sobě samé sílu, která i ve španělském případě byla utkvělou myšlenkou, pokusila se opakovaně o zvrat poměrů proti jedné z nejinteligentnějších a nejráznějších žen světových dějin. Rozdíl mezi oběma sestřenicemi tu zvlášť vyniká. Podobně Alžběta postupuje o deset let později v samém závěru svého takřka půlstoletého, dějinně přelomového vladaření. Popsaná základní data doby, k níž se tento velkorysý televizní film vztahuje, jsou i koncepcí, s níž ke ztvárnění své životní role přistoupila Jelena Mironova, posléze přijavší anglickou verzi svého jména. Její Alžbětě nechybí ani hravost, ani vtipnost, ani duchaplnost, nepostrádá však ani ráznost a ctižádostivost (díky ní pokus o španělskou invazi Filipa II. Habsburského dopadl, jak dopadl, totálním krachem). Velikost, kterou své postavě propůjčuje, je vyvažována pro muže nenapodobitelnými a nepochopitelnými ženskými stavy nerozhodnosti, tápání, nejistot, zvláštního, jakoby malodušného alibismu i prostomyslnosti, s níž stárnoucí padesátnice uvěří v domnělou lásku muže, který mohl být jejím vnukem (Robert Deveraux, druhý hrabě z Leicestru, nevlastní syn Alžbětina přítele z dětství a později milence, který se pokusil o její svržení a získání trůnu). I tady však vítězí rozum nad citem, byť s vědomím, že tato vynucená exekuce je tak trochu sebevraždou, uspišující Alžbětin skon o půdruhého roku později). Mimořádné je v KRÁLOVNĚ pojetí Stuartovny, její samolibé arogance, nedostatku nadhledu, asi ne dovršené dospělosti, které ji zcela zbavuje idealizujících rysů, propůjčených jí romantismem XVIII. a XIX. století. Jako arogantní polohlupák se stačí projevit i Mariin syn Jakub I. (na skotském trůnu VI.; jeho dcera Alžběta se stane r. 1619 po boku Fridricha I. Falckého nakrátko českou zimní královnou). Intelektuálka na trůně, kterou Alžběta Veliká nepochybně byla, jako dějinná osobnost vyniká na tomto pozadí v celé složitosti svého povahopisného půdorysu o to víc. Fyzicky slabá žena, nadaná vůlí a charizmatem, stojí na předělu středověké a novověké Anglie. A je velkou nejen svou anglickostí, ale i v podstatě šlechetným, velkorysým všelidstvím, jež jí Mirrenová propůjčila. Rovněž také zážitkem, který je vším možným, jen ne opakováním toho, co jsme zanedbali při dějinách dějepisu. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Poněkud paradoxně to celé sráží předpokládaný největší klad - Helen Mirren. Narozdíl od svého minimalistického "galapředstavení" v roli Alžběty II. zde svou roli její předchůdkyně nezvládá (resp. zvládá, ale jen obstojně). Přesto je v poslední době na plátnech/obrazovkách nějak "přealžbětováno" a tohle ze všech počinů není ten nejlepší. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (13)

  • Za nejlepší kostýmy pro televizní film nebo minisérii získal Mike O´Neill cenu Disigners Guild. (Terva)
  • Natáčení probíhalo v Litvě ve městě Vilnius. (Terva)
  • Los Angelské združení PGA udělilo za produkci Suzan Harrison, Jiřímu Faberovi, Charlesi Pattinsonovi a Barneymu Reiszovi cenu LongFrom. (Terva)

Reklama

Reklama